XXL Nutrition

Vanavond Tros Radar, De mythes rond melk

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Of de soyalobby er achter zit weet ik niet :D , maar misschien wel interessante kost voor sommigen :

'We worden al ons hele leven geïndoctrineerd: melk moet, drie glazen melk per dag, melk is gezond. Maar wetenschappers uit de VS leggen uit dat mensen die veel melk drinken juist wel botontkalking krijgen en wat de relatie is tussen melk en kanker. '

Vanavond 20:25 op Nederland 2.

Zijn ook verschillende sites over die zeggen dat melk zo crappy is. Ze noemen 't daar ook "Melk, de witte sloper".

och de een is er zwaar tegen en de andere prijst het de hemel in. ik doe gewoon wat ik zelf wil :)

Kom eens op wat Amerikaanse chat-sites over BB/fitness/healthcare, je lacht je rot.

Melk wordt er gedemoniseerd. net als ik trouwens :roflol:

Wat wel zo is dat bjiv. in nederland waar veel melk wordt gedronken ook het cijfer van het aantal botontkalkingsgevallen hoger ligt. Melk is wel voedzaam maar niet perse gezond.

Wat trouwens niet zegt dat melk gevaarlijk is oid, volgens mij moet je dan echt flink wat melk drinken, zoals bijv. Wakaera :D voordat je er echt nadelen van gaat ondervinden.

Dus gewoon wat melk blijven drinken en niet overdrijven denk ik dan maar...

Laatst bewerkt:
Schreeuwen om zuivel

De Nederlandse zuivelindustrie is begonnen met de campagne ‘Je Lijf Schreeuwt Om Zuivel’. In spotjes verven ostentatief gezonde mensen teksten als ‘eiwit’ of ‘vitamine B12’ op hun naakte lichaam, terwijl een commentaarstem ons bezweert dat we kaas moeten eten en melk moeten drinken. Wetenschappelijk is bewezen dat zuivel onmisbaar is voor de gezondheid. Maar is dat wel waar?

Dr Sander Kersten, afdeling Humane voeding:

‘Overal in de Nederlandse voedingswereld voel je de aanwezigheid van de zuivelindustrie. Dat is niet verwonderlijk, want de zuivelsector is nu eenmaal een sterke poot van de Nederlandse voedingsindustrie. De sector heeft voor een belangrijk deel bepaald hoe we denken over gezondheid en voeding. Daarom associeert de gemiddelde Nederlander ‘gezond’ met ‘melk’ in plaats van met groenten en fruit. Maar wat is nou het gezondste in onze voeding? Groenten en fruit, geen twijfel over mogelijk. Maar daarover hoor je niet zoveel. Je hoort vooral positieve dingen over zuivel. Groenteboeren hebben geen geld voor propaganda, en de zuivelsector wel.
Kijk, dat de zuivelsector reclame maakt voor zijn producten is normaal. Het problematische is de manier waarop dat gebeurt. De zuivelsector maakt reclame op zo’n manier dat het niet duidelijk is wie er achter de reclame zit. Het lijkt alsof de overheid voorlichting geeft, of een onafhankelijke instelling die het algemeen belang nastreeft. En dat is natuurlijk niet zo.
De Nederlandse zuivelsector geeft bijvoorbeeld het tijdschrift VoedingsMagazine uit, en dat blad illustreert waar het probleem zit. VoedingsMagazine is bedoeld om zuivel te promoten. Maar dat zie je er niet aan af. Het blad oogt als een populair-wetenschappelijk tijdschrift dat gezondheidsvoorlichting wil geven. En dat gezond leven neerkomt op vooral veel zuivel consumeren, lijkt stom toeval.
VoedingsMagazine is een selectief tijdschrift waarin alleen de positieve aspecten van zuivel naar voren komen. VoedingsMagazine laat onderzoekers aan het woord die vertellen over hoe je van zuivel kunt afvallen, hoe goed zuivel is voor je bloeddruk of je botten, of over hoe belangrijk de vitamines in zuivel zijn.
Het voornaamste bezwaar tegen zuivel is dat het niet alleen veel vetten bevat, maar ook nog eens vetten van het verkeerde soort die de kans op een hartaanval verhogen. Daarom is roomboter allesbehalve gezond. De smaak van margarines komt er niet bij in de buurt, maar het bestaat uit verzadigde vetzuren. Kaas staat ook strak van de slechte vetten. Maar daarover lees je niets in VoedingsMagazine. Een interview met Martijn Katan zul je er niet in vinden. Of wat Edward Giovannucci van Harvard University heeft gevonden over het verband tussen calcium en prostaatkanker.
In plaats daarvan lees je uit hun context getrokken stukken over CLA, een vetzuur dat in kleine hoeveelheden in het melkvet zit en misschien vetzucht bestrijdt. Of misschien ook helemaal niet. Ik durf het niet te zeggen. De zuivelsector brengt de berichten over CLA zo gretig naar voren dat ik ze niet meer vertrouw. Net zoals ik al die andere jubelberichten over zuivel niet meer vertrouw.’

bron

Hier staan wel wat aanknopingspunten in die je kan intikken in google om eens wat op te zoeken als je wilt.

Feit zal wel zijn dat de waarheid in het midden ligt, zoals atlijd.

Laatst bewerkt:
Ach ja ik zal het sowieso blijven drinken, als je al die documenten gaat lezen van wat wel niet slecht is dan ga je erachter komen hoeveel dingen je allemaal maar beter niet kan nemen. Mn broer leest altijd dit soort dingen en is als de hell tegen aspartaan (zoetjes) en bijv magnetron gebruik.

Ignorance is a bliss. :cool:

Ik blijf gewoon 2 liter per dag drinken.

Melk is niet voor mensen bedoeld. Een koe gaf in het begin alleen melk als ze een kindje kreeg. Dankzij de mens geeft een koe nu 24/7 melk maar of het gezond is voor mensen kan je je inderdaad afvragen.

we zullen het vanavond weten.

Ja en van veel bier krijg je nierstenen. Is er ook nog iets waarvan je een grote lul krijgt?

Melk is goed voor elk, behalve voor Jan want die pist ervan!
Trouwens in Amerika word melk geweerd evenals bij velen brood slaat nergens op!
Amerikanen klagen wel over de hoeveelheid dikke mensen daar die snacken bij een BK, Mc D, KFC en noem de rest maar eens op!
De hamburgers zitten meestal tussen een broodje en de milkshakes worden gemaakt van.......
Juist er word zo makkelijk geluld over me dit en me dat.
Spijkerkleding is kankerverwekkend, verkoold vlees ga zo maar door ik denk dat wij over 10 jaar allemaal in onze blote gat lopen, alleen nog maar water drinkend ( mits het nog gezond is ) en we eten alleen nog maar vruchten!
Ieder jaar komt er iets nieuws bij wat voorheen slecht goed was en nu slecht is voor de gezondheid van de mens. Stel je voor dat ze beweren dat coïtusen zonder voort te planten schadelijk is!

mijn lichaam schreeuwt om zuivel :D

Brutez zei:
Melk is niet voor mensen bedoeld. Een koe gaf in het begin alleen melk als ze een kindje kreeg. Dankzij de mens geeft een koe nu 24/7 melk maar of het gezond is voor mensen kan je je inderdaad afvragen.

Jouw mamma is dus een koe? :P

Je bent ook grootgebracht met melk hoor, althans de eerste weekjes. :D

Homer17 zei:
Jouw mamma is dus een koe? :P

Je bent ook grootgebracht met melk hoor, althans de eerste weekjes. :D

Stuur DBC een PM voor een cursus begrijpend lezen..
Mijn mama is geen koe want ze geeft niet 24/7 melk. Als melk gezond was voor kinderen/volwassenen zou mamma wel 24/7 haar hele leven melk geven.

Volgende Week RADER: De Relatie Tussen Kanker en roken....

Brutez zei:
Stuur DBC een PM voor een cursus begrijpend lezen..
Mijn mama is geen koe want ze geeft niet 24/7 melk. Als melk gezond was voor kinderen/volwassenen zou mamma wel 24/7 haar hele leven melk geven.
je moeder is wel een koe

Terug
Naar boven