Fitness Seller

Vanavond Tros Radar, De mythes rond melk

De radar uitzending gister kwam nogal wat tekort op het gebied van vertaling en uitleg van Antoinette Hertsenberg.

De term: onverzadigde en verzadigde vetten werd @random gebruikt.

Er zit wel degelijk verschil in kanker en kanker stimulerende factor.

IGF1 kan idd medeveroorzaker zijn voor prostaat kanker, hierbij komen echter nogal wat zaken kijken waaronder de belangrijkste aanleg en dosis.

De Amerikaanse biochemicus had al duidelijk een mening over bepaalde zaken, los van het onderzoek. Dit is ook logisch omdat het geld voor het onderzoek ergens vandaan moet komen.....

Conclusie: De nederlande chemicus (?) had een neutrale positie en zijn mening geeft een helder en beter beeld over de ernst van zaken. Zolang er nog geen duidelijke cijfers worden gepresenteerd is vind ik het een mooi "van die ene website die hier nog wel eens als bron wordt gebruikt wordt" verhaal.

• Topic Starter Topic Starter
Of die hoogleraar van het Wageningen Centre of Food Sciences nou zo neutraal is vraag ik me af. Dat centrum is een alliantie van overheid, industrie en onderzoek. O.a. Unilever, Akzo, CSM, DSM zitten in die alliantie.

Duidelijke cijfers zijn te vinden in de Harvard Nurses Study en de China Study. Maar dan nog wordt het lastig om een casuaal verband te vinden. Daar is meer studie voor nodig.

EricR zei:
Of die hoogleraar van het Wageningen Centre of Food Sciences nou zo neutraal is vraag ik me af. Dat centrum is een alliantie van overheid, industrie en onderzoek. O.a. Unilever, Akzo, CSM, DSM zitten in die alliantie.

Duidelijke cijfers zijn te vinden in de Harvard Nurses Study en de China Study. Maar dan nog wordt het lastig om een casuaal verband te vinden. Daar is meer studie voor nodig.

Idd meer studie, daarom vind ik het zo stom dat ze dit soort informatie naar buiten brengen. Het is research maar moet je daarmee mensen bang gaan maken?

Het CFS in wageningen doet, als ik het goed heb, controle vergelijkbaar met de FDA in Amerika.

Totdat ze met echte cijfers komen ben ik van menig dat de glaasjes melk gewoon kunnen worden gedronken.

zoals Arnold zei in Pumpin Iron: "Milk is for babies, when men grow up they have to drink beer :D

enkele stellingen zoals ik ze hoorde:

Melk drinken is geen garantie voor minder botbreuken.
(maar ook niet noodzakelijk meer)

(melk)eiwit zorgt voor "metabolic acidose" oftewel verzuring van je lichaam.
daarom is het eten van groente ook zo belangrijk (dat levert namelijk basen die de verzuring compenseren)

Daarnaast is zonlicht (vitamine-D) en gewichtstraining belangrijk.
Dus lekker zonnen (met mate uiteraard) en lekker trainen (duh)

Melk bevat groei-bevorderende hormonen (IGF-1)
*woot*... (alleen helaas is er ook een effect op kankercellen, maar wat ik hoorde was het effect op kankercellen voornamelijk te weiten aan het feit dat de IGF geen groei meer te stimuleren had, wat bij ons uiteraard niet echt van toepassing is, aangezien geen van ons allen al volledig uit de groei is :))

Verzadigd vet verhoogt het cholesterol gehalte.
(doe dus voorzichtig met volle melk, of andere bronnen van verzadigd vet, en zorg voor cholesterol-verlagende maatregelen (lijnzaadolie (of was het nu visolie ?) en training bijvoorbeeld)

De nadelen zijn dus verzadigd vet (vooral bij volle melk), hormonen en eiwit... tja, life sucks. (zeker voor mensen die alleen op de bank zitten, maar ik zie er voorlopig nog wel voordelen in).

Overigens gaat het steeds om "verhoogde risico's", iets wat uiteraard iets anders is dan een "rechtstreeks causaal verband". Dus opmerkingen als "ik gebruik het al jaren en heb nergens last van" slaan nergens op, dat zeggen veel rokers ook....

Terug
Naar boven