Lichtstad cup 2025 -93kg
2e meet van mijn powerlift comebackje. Had meer zenuwen dan de vorige wedstrijd. Ergens wil je toch elke keer meer tillen en sterker worden. Dan ga je toch denken gaat het lukken enzo. Merkte zaterdagavond dat ik al iets langer nodig had om in slaap te komen dan normaal. Ook s'nachts paar keer wakker geworden en voor de wekker wakker, wat vrijwel nooit gebeurd.
Voelde mijn op zich wel fit en lekker. Klein ontbijt genomen (havermout, whey, noten, zaden, banaan, koffie en 200ml water met ORS). en rond 7 uur vertrokken naar eindhoven.
Enige voordeel van zo vroeg moeten wegen is dat het lekker rustig is op de weg. Dus lekker chill naar Eindhoven gereden, maar merkte al wel dat ik iets meer zweette dan normaal en mijn hartslag ook hoger was dan normaal.
Ondanks het ontbijt, bij het wegen toch lichter dan na het slapen. Ingewogen op 85,55kg. Lijkt wel of ik onbedoeld een watercut gedaan heb ofzo, moest ook flink naar de wc voor het wegen. Mijn coach zei al in de week voor de wedstrijd train je minder, minder spierschade waardoor je ook minder vocht vast houd. Had al extra zout over het eten gedaan gister, maar toch lager dan normaal dus. Na het wegen nog wat gegeten en een fles aquarius en ORS met beetje water.
Mooie aan zo'n piekweek vind ik altijd dat je op wedstrijddag echt top fit bent en mijn warmups altijd nog harder gaan dan normaal. Dat geeft vertrouwen. Ondanks dat het best druk en chaotisch was in de warmup ruimte, had ik daar helemaal geen last van. We hadden best nog een "rustig" opwarmrack. Denk met 4 lifters. Ik heb zelf weinig warmups nodig, dus dat scheelt ook! Mijn coach was ook goed aan het opletten en warmups kwamen steeds perfect uit met de eerste beurten.
Zoals gezegd was mijn hartslag veel hoger dan normaal, toch wel wat zenuwen, die niet meer dan normaal zijn denk ik. Bij opwarmen met 120 zei mijn coach nog let wel op diepte, moet ietjes dieper. Gelukkig tijdens de beurten geen enkel probleem! Geopent op 200, deze was in training vrij casual geworden. Ging goed hard. Tweede beurt 212.5. Dat was mijn laatste beurt vorige wedstrijd, deze ging ook beste hard nog zonder hapering. Derde beurt 220, moest er voor werken maar volgens mij wel overtuigend. 9 witte lampjes, dus zeer tevreden met squat.
Pas na de squat begon mijn hartslag wat te zakken. Heel vaag dat dat zolang duurde. Bench weer rustig aan opwarmen. Geopent met 137.5, die goed hard ging. tweede beurt 145, met zat over. Derder beurt relatief safe gespeeld op 150. Die had ik vorige echt net gefaald. Nu ging die goed, met mogelijk nog 2,5 over. Omdat bench beetje wisselvalig ging de laatste tijd en we de grip breedte iets hebben aangepast, dus gewoon 150 gecalled. Ik had touwens Jan als hoofdscheidsrechter en kreeg al meerder keren te horen dat worden lange bench pauzes XD. Vond het opzich nog best goed te doen. Op bench ook 9 witte lampjes. Gewoon blij met deze 150.
Net voor het opwarmen van deadlifts begon ik langzaam kramp te krijgen in de quads. Kutzooi. Ik zei na squat nog tegen mijn coach, ik ben zo blij dat ik nog geen kramp heb gehad. Mijn coach zei laatste warmup single, maar ik zei al doe maar niet, dan kan ik niet meer lopen daarna XD. 1. Laatste opwarmer was 200. Geopent met 230. Coach gaf mee niet te explosief willen liften voor de kramp, maar ook met niet explosief liften schoot de kramp er vol in. lift was wel goed, maar kan amper lopen, naar de dichtstbijzijnde stoel op de tribune gestrompeld om snel te zitten en hopen dat de kramp wegtrekt. Helaas zakte de kramp niet, sumo ging het sowieso niet meer worden, dus maar besloten om conventional door te gaan. EHBO kwam nog even langs, even mee gepraat maar opzich konden ze niks doen. Hun advies was niet verder gaan, mijn coach zei het is je eigen beslissing. Tijdens het praten was het in eens bar is loaded. Gewoon de keuze gemaakt om het te proberen. Tweede beurt dus conventional 240 gepulled. Echt best verbaasd hoe goed die nog ging, ondanks de kramp en tot maar 195 gepulled te hebben in training. Was wel lekker shake al over en weer flink strompelen naar de dichtstbijzijnde stoel. Coach had 250 doorgegeven voor de derde beurt. Was echt super mooi hij zei je kan dit, laat die rug ook maar eens een keer wat werken. EHBO stond er nog bij en ook weer gekozen om er gewoon voor te gaan. De bar loslaten kan altijd nog. 250 was echt strijden, was weer flink aan het shaken tijdens het liften. Kon de bar wel naar lockout grinden, maar werd met 2 rode lampen afgekeurd op knieën die niet goed gelocked waren. Zeer jammer, maar ik had er vrede mee bij deze omstandigheden. Ook mooi dat dit gelijk was aan mijn gym pr van heel wat jaren terug, maar nu dus met stuk minder lichaamsgewicht, dat bied perspectief!
Uiteindelijk uitgekomen op 610 totaal nu in de -93 klasse. 10kg hoger total dan sbd cup, maar helaas door die gemiste deadlift mijn doel van sterker zijn op ipf punten dan in het verleden, echt net gemist. Zonder kramp had die 250 er zeker ingezeten, en wellicht sumo nog wel iets meer. Dus relatief gezien ben ik wel sterker maar officieel nog niet. Al met al naar omstandigheden wel zeer tevreden met het resultaat. Was echt pas een paar dagen voor de wedstrijd echt bezig met de wedstrijd in mijn hoofd. Eten was relaxed, het kunnen eten voor het wegen en niet druk maken om gewicht te halen was ook super chill. Denk dat ik de lichste was in de 93 klasse. Geen idee hoeveelste ik geworden ben, wat mij ook niet echt boeit, maar volgens mij ben ik op ipf punten nog best hoog geëindigd in de -93. In de weken na de wedstrijd toe had ik al weer wat twijfels of ik nog verder zou gaan met powerliften, maar met deze wedstrijd weer vertouwen en plezier getankt om toch door te bouwen. Op alle lifts zit er nog ruimte, squat gaat echt lekker. Bench moeten we qua programmering nog even de code kraken. Op deadlift stap ik waarschijnlijk weer over naar conventional om te kijken hoe die zich ontwikkeld. Blijf ook gewoon qua voeding doorgaan met ultra slow bulk. Dus wil gewoon doorbouwen in de -93 en dan richting all time prs werken. Op elke lift nog 10kg te gaan (als ik even de afgekeurde 250 deadlift meereken).
Na de wedstrijd hield de kramp ook nog lang aan. Na half uur zitten, dacht ik kan wel even naar de kantine lopen om drinken te halen. Daar aangekomen schoot de kramp weer vol toe. Bijna een uur gezeten en daarna pas weer terug naar de tribune kunnen lopen. Nog gegeten en daarna zeker nog een goed uurtje gezeten voordat de kramp genoeg gezakt was om te kunnen rijden. Wel leuk om ook eens naar een wedstrijd te kijken vanaf de tribune. Is beetje gissen wat dat nou is bij mij dat ik snel kramp krijg. Heb dit altijd al beetje gehad. Ben in totaal 5zakjes ORS gehad, extra zout over eten op wedstrijd dag, 1 aquarius en 1 scoop eletrolyten net voor de deadlift warmup, maar nog steeds kramp. Dus qua vocht/eletrolyten balans zou je dan toch goed moeten zitten lijkt me? Wellicht is het aanleg, of neemt mijn lichaam de elekrolyten niet goed genoeg op. Het blijft in iedergeval een terugkomend fenomeen tijdens mijn meets.
Was weer erg leuk om een meet te draaien, en volgend jaar wil ik er zeker weer minimaal 1 doen. Deze meet was wel weer iets minder onbevangen en kon pas achteraf echt genieten hoe het gegaan was. Was gewoon echt een leuke dag en mooi om zo een meet te beleven. De sfeer was weer goed! Helaas was er geen livestream dus heb geen beelden van lifts, wat ik toch wel jammer vind, is toch altijd leuk om terug te kunnen zien.
Al met al een lang verhaal, maar wel leuk om nog terug te kunnen lezen hoe je zelf zo'n meet dag beleeft heb. Dan de lifts.
Squat w/belt
200
212.5
220
Paused bench press
137.5
145
150
Sumo deadlift w/belt
230
240 vanaf hier conventional
250 afgekeurd op soft knees
Heb weinig meegekregen want zat op een ander plankier maar zag ineens een switch naar conventioneel
Ja, heel apart. Ging ook zonder na te denken qua techniek en zoals hier boven beschreven zonder zare conv pulls in de voorbereiding. Best een beetje verrast qua kracht dat dit er nu al in zat.