Fitness Seller

Vervanging van lijnzaadolie (flax seed oil)

Bakken is niet gezond, daar gebruik je beter arachide olie voor.
Salade eet ik niet.

Zoveel? Dat zijn wel erg veel verzadigde vetten, sowieso veel vlees ook. Misschien toch eens op zoek gaan naar wat vervanging.

Ja ik vind het heerlijk ik laat de kaas dan over het rundvlees smelten, vet druipt ervan af dan. Na de tijd lik ik het overgebleven vet van mijn bord. Maar of het gezond is betwijfel ik. Ik heb wel eens gelezen dat het in een keto dieet niet zoveel uitmaakt of je wat meer verzadigde vetten eet. Blijf iig dit topic nog even in de gaten houden want vind het wel interessant.

LOL Panzer, is wel te zien aan je, dat daar geen estrogenen in zitten:D

Olijfolie dacht ik ook al aan, maar ik eet niets waarin ik dat zou kunnen verwerken, daaromp dat ik echt capsules zoek, maar die vind je niet in olijfolie;-(

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 00:40 ----------

Dank je Cools, misschien idd anders toch aan noten zelf eten gaan denken. Al doe ik dat ook wel al, vooral cashew.

Welke phyto-estrogenen precies in lijnzaad zitten weet ik niet, maar het was meer dan 7000 mcg per 100 gram, absurd veel, niet?

Heb het even aangepast :p In gefilterde flaxseedolie zitten geen lignanen en dus geen oestrogene stoffen ;)

Salade eet ik niet.

Zoveel? Dat zijn wel erg veel verzadigde vetten, sowieso veel vlees ook. Misschien toch eens op zoek gaan naar wat vervanging.

kokosnootolie kan je ook veilig bakken. Goede bb'ers olie/vet bron met MCT's en dergelijke

en olijfolie? ik drink dat veel beter zit daar geen oestrogeen in :)

Nope ;) Verhoogt waarschijnlijk je testosteron zelfs. Bevat oleic acid, deze stof verlaagt prostaglandines die testosteronproductie onderdrukken.

EPA uit visolie en dus lijnzaadolie/flaxseedolie verlagen prostaglandines ook, maar alleen de pro inflammatoire (die ontstekingen veroorzaken). EPA zet ook om naar prostaglandines via COX-2, maar deze zijn ontstekingsremmend ;)

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 01:52 ----------

kokosnootolie kan je ook veilig bakken. Goede bb'ers olie/vet bron met MCT's en dergelijke

Inderdaad, en deze bevat ook weer oleic acid. Enigste 2, olijfolie en kokosnootolie, die deze bevatten zonder linolzuur te bevatten. Linolzuur zet om naar arachidonzuur en deze verhoogt de pro-inflammatoire prostaglandines weer.

Een van de redenen waarom omega 6 vetzuren zo ongezond zijn ;), uit verhouding met omega 3 zoals linoleenzuur, EPA en DHA dan. DHA zet niet om naar prostaglandines, maar wel naar andere ontstekingsremmende stoffen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 01:54 ----------

Salade eet ik niet.

Arachide olie bevat dus veel arachidonzuur (plus nog eens linolzuur), wat dus slecht is voor de gezondheid (ivm pro-inflammatoire en immuunonderdrukkende prostaglandines).

En nog wat info.
Linoleic acid (LA; 18:2, n−6) is generally assumed to reduce EPA synthesis because of the competition between α-linolenic acid and LA for common desaturation and elongation enzymes

En
A large 2006 study found no association between total α-linolenic acid intake and overall risk of prostate cancer.[17] Multiple studies[18][19] have shown a relationship between alpha-linolenic acid (ALA), which is abundant in linseed oil, and an increased risk of prostate cancer. This risk was found to be irrespective of source of origin (e.g., meat, vegetable oil).[20] A recent (2009) meta-analysis, however, found evidence of publication bias in earlier studies, and concluded that if ALA contributes to increased prostate cancer risk, the increase in risk is quite small

En
A 2011 longitudinal study of over 50,000 women, conducted at Harvard University, over a period of ten years, found that a higher intake of α-linolenic acid (combined with a lower intake of linoleic acid) was positively associated with a significant reduction in depression in the same group (the same study also found that by contrast an intake of EPA and DHA found in fish oils did not reduce depression

Olijfolie is safe voor te bakken, kokosnootolie ook. Dit omdat ze geen alfa linoleenzuur bevatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Linolenic_acid

ALA is not suitable for baking, as it will polymerize with itself, a feature exploited in paint with transition metal catalysts. Some ALA will also oxidize at baking temperatures.[8]

Laatst bewerkt:
Kwalitatieve niet-geraffineerde lijnzaadolie, koudgeperst (max. 35°C) en van gegarandeerd biologische teelt is rijk aan het essentiële omega-3-vetzuur alfa-linoleenzuur. Door de bijzondere bereiding van deze olie is een deel van het celwandmateriaal van de zaadhuid met de daarin aanwezige vezels niet verloren gegaan, waardoor deze olie een relatief hoog gehalte aan lignanen (fytosterolen) bevat. Doordat deze olie niet verhit en ongeraffineerd is, zijn ook andere waardevolle inhoudstoffen, zoals tocoferolen en carotenoïden behouden gebleven.

De lignanen zijn ook aanwezig in het vezelige celwandmateriaal van de zaadhuis van het lijnzaad. Bij de meeste toegepaste productieprocessen van lijnzaadolie worden deze vezels verwijderd, waardoor de lignanen vrijwel volledig verloren gaan. Er is lijnolie te koop waar de lignanen behouden zijn gebleven.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=532&cod=530&page=9

Dus geen niet-geraffineerde olie, de gezuiverde olie (gefilterd alleen, je hebt ook bewerkte) moet je hebben. Koudgeperst moet om de alfa linoleenzuur te behouden (na het raffineren worden de vezels en dus lignanen verwijderd, de fyto-oestrogenen). Maar veronderstel dat deze lignanen een zwakke activiteit hebben op de oestrogeenreceptor. In vergelijking zit zelfs in rijst en de olie fyto-oestrogenen, maar door zwakke activiteit zijn ze alleen maar goed.

Maar om toch zeker te zijn :p

De tuinen heeft er staan (heb hun gemailt of deze gefilterd is, waarschijnlijk wel anders staat er niet-geraffineerd. Even afwachten).
http://www.detuinen.nl/de-tuinen-koudgeperste-lijnzaadolie.html/

Of hier. Die biovitaal is dus niet geraffineerd en bevat lignanen.
http://www.deonlinedrogist.nl/advanced_search_result_v3.php?keywords=lijnzaadolie&x=3&y=7

Natufood vertrouw ik niet. (de tuinen heeft andere nu ;)) Maar smaak kan inderdaad verschillen van de oogst.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/lijnzaadolie-4742/

Deze is zeker gefilterd. Lignanen vrij ;)
http://www.deonlinedrogist.nl/ekoland-lijnzaadolie-p-12633.html

En een hele gefilterde voorraad :p
http://www.goedvoormekaar.nl/lijnzaadolie-koudgeperst-100-puur-5-liter.html

Hoe lichter van kleur, hoe beter gefilterd en hoe minder lignanen.

Laatst bewerkt:
Steirisches Kürbiskernöl misschien? Een Oostenrijkse delicatesse.
Dat is pompoenzaadolie, smaakt nootachtig en is koud heerlijk over de salade of om je bruschetta in te soppen.
In de supplementwereld wordt het gepromoot tegen prostaathyperplasie en is dan kostbaar, een flesje uit de reformzaak is betaalbaarder. Leuker, goedkoper en misschien wat minder bewerkt is het spul kopen bij de lokale boer (in Oostenrijk dan....).

Druivenpitolie?

Dat weegt 75 kg en maakt zich druk over het soort vetten ... lol

• Topic Starter Topic Starter
Dat weegt 75 kg en maakt zich druk over het soort vetten ... lol

???

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 13:53 ----------

Arachide olie bevat dus veel arachidonzuur (plus nog eens linolzuur), wat dus slecht is voor de gezondheid (ivm pro-inflammatoire en immuunonderdrukkende prostaglandines).

Niet mee eens:

" Bodybuilding supplement

Arachidonic acid is marketed as an anabolic bodybuilding supplement in a variety of products. The first clinical study concerning the use of arachidonic acid as a sport supplement found that arachidonic acid has a possible enhancement of anaerobic capacity and ability to lessen the inflammatory response to training. However, arachidonic acid "did not promote statistically greater gains in strength, muscle mass, or influence markers of muscle hypertrophy."[20]
Dietary arachidonic acid and inflammation

Under normal metabolic conditions, the increased consumption of arachidonic acid is unlikely to increase inflammation. ARA is metabolized to both proinflammatory and anti-inflammatory molecules.[21] Studies giving between 840 mg and 2,000 mg per day to healthy individuals for up to 50 days have shown no increases in inflammation or related metabolic activities.[21][22][23][24] Increased arachidonic acid levels are actually associated with reduced pro-inflammatory IL-6 and IL-1 levels, and increased anti-inflammatory tumor necrosis factor-beta.[25] This may result in a reduction in systemic inflammation.
Arachidonic acid does still play a central role in inflammation related to injury and many diseased states. How it is metabolized in the body dictates its inflammatory or anti-inflammatory activity. Individuals suffering from joint pains or active inflammatory disease may find that increased arachidonic acid consumption exacerbates symptoms, presumably because it is being more readily converted to inflammatory compounds. Likewise, high arachidonic acid consumption is not advised for individuals with a history of inflammatory disease, or who are in compromised health. Of note, while ARA supplementation does not appear to have proinflammatory effects in healthy individuals, it may counter the anti-inflammatory effects of omega-3 fatty acid supplementation.[26]
Health effects of arachidonic acid supplementation

Arachidonic acid supplementation in daily dosages of 1,000–1,500 mg for 50 days has been well tolerated during several clinical studies, with no significant side effects reported. All common markers of health, including kidney and liver function,[23] serum lipids,[27] immunity,[28] and platelet aggregation[22] appear to be unaffected with this level and duration of use. Furthermore, higher concentrations of ARA in muscle tissue may be correlated with improved insulin sensitivity.[29] Arachidonic acid supplementation of the diets of healthy adults appears to offer no toxicity or significant safety risk.
A scientific advisory from the American Heart Association has favorably evaluated the health impact of dietary omega-6 fats, including arachidonic acid.[30] The group does not recommend limiting this essential fatty acid. In fact, the paper recommends individuals follow a diet that consists of at least 5–10% of calories coming from omega-6 fats, including arachidonic acid. Dietary ARA is not a risk factor for heart disease, and may play a role in maintaining optimal metabolism and reduced heart disease risk. It is, therefore, recommended to maintain sufficient intake levels of both omega-3 and omega-6 essential fatty acids for optimal health.
Arachidonic acid is not carcinogenic, and studies show dietary level is not associated (positively or negatively) with risk of cancers.[31][32][33][34] ARA remains integral to the inflammatory and cell growth process, however, which is disturbed in many types of disease including cancer. Therefore, the safety of arachidonic acid supplementation in patients suffering from cancer, inflammatory, or other diseased states is unknown, and supplementation is not recommended.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arachidonic_acid#Bodybuilding_supplement

Het kan dus prima gebuikt worden om bijv. vlees mee te bakken.

Nou geloof me maar ;) Is HET omega 6 vetzuur. De directe tegenhanger van omega 3. Het verlaagt de productie van prostaglandines uit EPA en verhoogt pro-inflammatoire prostaglandines. Research komt eraan.

Prostaglandins, arachidonic acid, and inflammation.
http://europepmc.org/abstract/MED/6254151/reload=0;jsessionid=8cUL9k810rF64aGd3T46.10

Leukotrienes: mediators of immediate hypersensitivity reactions and inflammation.
http://europepmc.org/abstract/MED/6301011

The Role of Arachidonic Acid Oxygenation Products in Pain and Inflammation
http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.iy.02.040184.002003

Enz...
http://scholar.google.nl/scholar?q=...a=X&ei=HzI_UZqyD9Gw7Aat7oDADQ&ved=0CCoQgQMwAA

Uit jou text quote:
it may counter the anti-inflammatory effects of omega-3 fatty acid supplementation

Dus gebruik van deze kan de verhouding uit balans brengen. Bij gezonde mensen zal dit effect misschien niet merkbaar zijn, maar het is oppassen bij mensen met verborgen of bestaande gezondheidsproblemen. Op termijn kan dit ook negatief uitpakken.

Laatst bewerkt:
Even een late reactie op hoe je olijfolie zou kunnen gebruiken.

-Je kan het inderdaad door je shake doen > proef je amper iets van
-Extra virgine olijfolie is heel simpel bedoeld om over sla e.d. te doen, kijk naar jamie oliver, die gebruikt volgens mij een fles per dag.
- Ik doe het vaak door m'n pannenkoekenmix, hierdoor plakt het 1. niet zo aan de pan en ik geloof niet dat een groot gedeelte zal " vervliegen"

Zoek op Chia zaden, zit enorm veel omega in en is nog niet eens zo duur

Nou geloof me maar ;) Is HET omega 6 vetzuur. De directe tegenhanger van omega 3. Het verlaagt de productie van prostaglandines uit EPA en verhoogt pro-inflammatoire prostaglandines. Research komt eraan.

Prostaglandins, arachidonic acid, and inflammation.
http://europepmc.org/abstract/MED/6254151/reload=0;jsessionid=8cUL9k810rF64aGd3T46.10

Leukotrienes: mediators of immediate hypersensitivity reactions and inflammation.
http://europepmc.org/abstract/MED/6301011

The Role of Arachidonic Acid Oxygenation Products in Pain and Inflammation
http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.iy.02.040184.002003

Enz...
http://scholar.google.nl/scholar?q=...a=X&ei=HzI_UZqyD9Gw7Aat7oDADQ&ved=0CCoQgQMwAA

Uit jou text quote:
it may counter the anti-inflammatory effects of omega-3 fatty acid supplementation

Dus gebruik van deze kan de verhouding uit balans brengen. Bij gezonde mensen zal dit effect misschien niet merkbaar zijn, maar het is oppassen bij mensen met verborgen of bestaande gezondheidsproblemen. Op termijn kan dit ook negatief uitpakken.

Cools, als je mijn aangehaalde tekst goed leest, moet je constateren dat voor gezonde mensen bakken in arachide olie geen enkel probleem is.
Mensen met gezondheidsproblemen zijn een hoofdstuk apart.

Cools, als je mijn aangehaalde tekst goed leest, moet je constateren dat voor gezonde mensen bakken in arachide olie geen enkel probleem is.
Mensen met gezondheidsproblemen zijn een hoofdstuk apart.

Als je mijn stuk leest is gezond zijn relatief. En op termijn gebruik van dit is nog niet onderzocht. Verlaging van EPA omzetting naar prostaglandines kan negatief zijn zoals je kan lezen.

Quote volledig uit jou stuk:
Of note, while ARA supplementation does not appear to have proinflammatory effects in healthy individuals, it may counter the anti-inflammatory effects of omega-3 fatty acid supplementation.[

Ze geven hun vermoeden zelf aan. Jou stuk komt van wikipedia en is door mensen geschreven op basis van de onderzoeken onderaan, dus hun interpretatie. Is niet door een dokter of wetenschapper geschreven. Er zijn ook meer onderzoeken dan daar staan.

Omdat iets niet pro inflammatoir is wil niet zeggen dat het uiteindelijk niet pro inflammatoir is. In vivo verlaag je EPA omzetting en verhinder je dus de anti-inflammatoire werking. Vergelijk het met de verhouding verzadigde vetten en onverzadigde ;)

En het is bekend dat verschilende gezondheidsproblemen ontstaan door een te hoog aan omega 6 en te laag omega 3. Dit is direct gerelateert aan de prostaglandine aanmaak. Dus de link is er dat langdurig arachidonzuur gebruik negatief kan uitpakken, zeker als je ziet naar de effecten.

Laatst bewerkt:
I know, you prefer to hear it from girls, and I'm sure they do tell you:D

Thanks voor de goede tip! Ik zou het met m'n eiwitshake kunnen nemen.

proef je er ook in een shake met alleen maar eiwitpoeder (vanille) niks van, denk je? wordt het niet vettig qua smaak?

Hey! Gooi altijd een scheut olijfolie extra vierge door me shake (voor de kcal :D) en merk er echt niks van!

Inderdaad, en deze bevat ook weer oleic acid. Enigste 2, olijfolie en kokosnootolie, die deze bevatten zonder linolzuur te bevatten. Linolzuur zet om naar arachidonzuur en deze verhoogt de pro-inflammatoire prostaglandines weer.

Een van de redenen waarom omega 6 vetzuren zo ongezond zijn ;), uit verhouding met omega 3 zoals linoleenzuur, EPA en DHA dan. DHA zet niet om naar prostaglandines, maar wel naar andere ontstekingsremmende stoffen.
Die omzetting is extreem inefficient, en daarnaast zorgt omega 6 ook voor de aanmaak van anti-inflammatoire prostaglandines, die uit DGLA gemaakt worden.
Extra linolzuur verhoogt inflammatie niet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22889633

Omega 6 is niet ongezond, plantaardige olie is ongezond. Plantaardige olie is rijk aan linolzuur, dus bij de consumptie van plantaardige olie krijg je een overdosis aan omega 6 binnen.

Totale omega 6 inname ten opzichte van omega 3 (de ratio) zegt vrij weinig: het punt van het zorgen voor een goede ratio is het terugdringen van omega 6 (door het minderen van plantaardige olie) en het verhogen van omega 3 (waar de meeste mensen niet genoeg van binnenkrijgen). De ratio zelf is niet zo zeer van belang.

Die is alleen van belang als je verder geen directe bronnen van arachidonzuur (essentiele vetzuur) of DHA (andere essentiele vetzuur) binnenkrijgt. De omzetting is immers erg inefficient, als je omega vetzuren uit verhouding zijn krijg je gerommel met de verdeling van desaturase enzymen.

Overigens raad ik aan plantaardige olie zo veel als mogelijk te vermijden. Om voldoende arachidonzuur binnen te krijgen kun je eieren en vlees eten.
Verder heb je vrij weinig aan lijnzaadolie imo, de omzetting is immers inefficient. Verse vette vis of supplementen met voldoende DHA (die dus direct DHA leveren) heb je veel meer aan.
Eieren bevatten overigens zowel arachidonzuur als DHA, blijkt maar weer wat voor top product het eigenlijk is - jammer dat ze zo zwart gemaakt worden.

Arachidonzuur is niet slecht voor je gezondheid, het is een essentiele vetzuur en heeft vele belangrijke functies.
Het probleem kan hem inderdaad in de pro-inflammatoire prostaglandines die er van gemaakt worden. Indien je in een chronische staat van inflammatie zit (zoals bij hart- en vaatziekten), zorgen deze prostaglandinen voor een versnelde inflammatie en zodoende een versnelde ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Daarom vind je soms bij eieren en vlees (beide rijk aan arachidonzuur) een verhoogd risico, en soms ook niet. Dit ivm de versnelling.

De functie van EPA (n-3) is het maken van prostaglandinen die er voor zorgen dat arachidonzuur zijn prostaglandinen niet gaat maken (EPA is in feite een zwakkere versie van arachidonzuur), en zal zodoende inflammatie vertragen. Daarom kan omega 3 supplementatie voordelig zijn.

Verder eens met dat je in kokosnootolie of olijfolie moet bakken, maar ik wil hier roomboter aan toevoegen.

Als je mijn stuk leest is gezond zijn relatief. En op termijn gebruik van dit is nog niet onderzocht. Constante verlaging van EPA omzetting naar prostaglandines kan negatief zijn zoals je kan lezen.

En het is bekend dat verschilende gezondheidsproblemen ontstaan door een te hoog aan omega 6 en te laag omega 3. Dus de link is er dat langdurig arachidonzuur gebruik negatief kan uitpakken, zeker als je ziet naar de effecten.

Voor voeding geldt hetzelfde als voor zoveel zaken: alles met mate.
Een scheutje arachide-olie dagelijks om mee te braden, gaat gezonde mensen echt geen kwaad doen.

Ik kan je ook studies laten zien, die aantonen dat olijfolie schadelijk voor de gezondheid is. Maar dan gaat het ook weer om grote hoeveelheden.

De verhouding omega 6 tov omega 3 heb je gelijk in. Maar dat gaat niet alleen op voor arachide olie, maar ook voor heel veel andere vetten in ons dieet. Omega-6 hebben we in ieder geval nodig, en het is aan iedereen zelf om te bepalen, hoe hij/zij een eventueel omega-6 overschot wil verlagen en een omega-3 tekort wil verhogen. Dat kan op allerlei manieren.
Een ander vet kiezen om te braden, is één manier.

Ben het deels akkoord :p Maar er moet nog redelijk wat onderzoek gebeuren om hier zeker van te zijn.

Ben het deels akkoord :p Maar er moet nog redelijk wat onderzoek gebeuren om hier zeker van te zijn.

:D

Wat voeding betreft is ZOVEEL onzeker, zelfs zaken waar we nu vrij zeker van zijn, kunnen er over pakweg 30 jaar totaal anders uitzien.
Daarom dat ik bij voeding ook niet zo hou van zaken "verbieden" of per se "moeten" nemen.
Alles met mate is nog steeds het beste devies wat voeding betreft imho.

:D

Wat voeding betreft is ZOVEEL onzeker, zelfs zaken waar we nu vrij zeker van zijn, kunnen er over pakweg 30 jaar totaal anders uitzien.
Daarom dat ik bij voeding ook niet zo hou van zaken "verbieden" of per se "moeten" nemen.
Alles met mate is nog steeds het beste devies wat voeding betreft imho.

Inderdaad.

Heb mail van de tuinen ontvangen en hun lijnzaadolie is gefilterd. Dus geen oestrogene lignanen in van de vezels ;)

Terug
Naar boven