MuscleMeat

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Er worden te weinig kinderen geboren om de massale migratie bij te houden. Je kunt mensen lastig verplichten kids te nemen maar je kunt wel wat doen aan de overvloed aan nuttelozen die binnen worden gehaald.

Ik neem toch aan dat niemand het verhaal nog gelooft dat al die vluchtelingen tandarts, ingenieur en raketgeleerde zijn?
Dat is het huidige probleem juist, want sterfte en geboortecijfer liggen aardig in balans.

Want hoe is het voor de maatschappij beter dat we nu grote aantallen parttimers hebben die volop toeslagen ontvangen en daarnaast nog grote aantallen opvreters die überhaupt maatschappelijk niets toevoegen?
Ten eerste hadden we dan nooit zoveel mensen in de zorg, het onderwijs en winkels werken en ten tweede krijgt iemand zonder werk nog meer overheidssteun dan iemand die parttime werkt.

Als je zo een paar decennia geleden ook dacht over parttime werken en dat daardoor niet van de grond was gekomen hadden we nooit het huidige welvaartsniveau gehaald.
Dat weet ik niet helemaal.

Vroeger werkte de man altijd fulltime, vrouwen stopten met werken als ze zwanger werden.

Toen kon je op dat ene salaris een gezin onderhouden, dat is nu totaal anders.

Ik vind het idee van een "living wage" wel mooi, als respect en in de zin dat "arbeid adelt"

Dit was ook de tijd dat al die vakanties een uitzondering waren, maar ik weet niet of dat nu onder een welvaartsbegrip valt. Het is ook niet zo dat ik vind dat vrouwen, ook als moeder, niet zouden moeten of mogen werken.

Want hoe is het voor de maatschappij beter dat we nu grote aantallen parttimers hebben die volop toeslagen ontvangen en daarnaast nog grote aantallen opvreters die überhaupt maatschappelijk niets toevoegen?

Dat ik betaal voor Erika die haar hele leven hard gewerkt heeft en op haar 60e niet meer kan, prima. Maar dat ik ook voor Youssouf, Abdullah en Pyotr betaal die hier na 10 jaar aanwezigheid nog altijd geen dag gewerkt hebben is toch waar voor veel mensen de schoen wringt.
Er zijn genoeg parttimers die geen toeslagen ontvangen, ligt er maar net aan hoeveel je verdient. Verder zijn er ook parttimers die anders veel toeslagen missen, moeten ze dat systeem maar verbeteren. Als jij 8 uur meer kunt werken voor netto 2-3 uur meer loon i.v.m. minder/geen toeslagen, ben je echt gek als je dat doet. Tenzij je die paar uur aan loon écht nodig hebt.

De dag dat ik nu minder werk, ga ik ook niet 20% in maandinkomen omlaag. Meer verdienen is ook meer betalen. Vorig jaar verdiende ik bruto 3258 en netto 2440. Dit jaar verdien ik bruto 2682 en netto 2265 (wel met €94,- meer basisloon). Bruto verdien ik dus ongeveer 20% minder, rekening houdende met die 94 meer basisloon, maar netto enkel €175 of -7,2% (+-10% als je de loonsverhoging wegstreept).

Dat is het huidige probleem juist, want sterfte en geboortecijfer liggen aardig in balans.
Dan neem ik aan dat je het met mij eens bent als ik dus zeg dat je beter de massale immigratiegolf kunt aanpakken?
Ten eerste hadden we dan nooit zoveel mensen in de zorg, het onderwijs en winkels werken en ten tweede krijgt iemand zonder werk nog meer overheidssteun dan iemand die parttime werkt.
Je noemt 3 sectoren waar bij mijn weten gigantische tekorten aan personeel heersen. Geen valide punt naar mijn mening.

Voor wat betreft je tweede punt maakte ik al een onderscheid tussen beide, dus dat begreep ik.
Er zijn genoeg parttimers die geen toeslagen ontvangen, ligt er maar net aan hoeveel je verdient. Verder zijn er ook parttimers die anders veel toeslagen missen, moeten ze dat systeem maar verbeteren. Als jij 8 uur meer kunt werken voor netto 2-3 uur meer loon i.v.m. minder/geen toeslagen, ben je echt gek als je dat doet. Tenzij je die paar uur aan loon écht nodig hebt.
Oke, dat is een mening inderdaad. Wel een mening die ik niet deel maar dat is beide uiteraard prima. 3 uur loon is toch voor het gemak €60,- per week. Dat maakt €3000,- per jaar, nog niet gesproken over het opbouwen van pensioen. Even heel grof gerekend is 3 uur per week over een jaar gezien dus een maandloon. Vind ik nogal wat, zeker als je gaat praten over beginnen aan kinderen.

Verder vind ik ook ergens dat het toeslagen systeem op de schop moet maar dat is weer een andere discussie.
De dag dat ik nu minder werk, ga ik ook niet 20% in maandinkomen omlaag. Meer verdienen is ook meer betalen. Vorig jaar verdiende ik bruto 3258 en netto 2440. Dit jaar verdien ik bruto 2682 en netto 2265 (wel met €94,- meer basisloon). Bruto verdien ik dus ongeveer 20% minder, rekening houdende met die 94 meer basisloon, maar netto enkel €175 of -7,2% (+-10% als je de loonsverhoging wegstreept).
En daarmee kun je financiëel gezien de dingen doen zoals je ze graag doet? Of is het een geval van dingen wegstrepen omdat je de dag vrij meer waard vindt? Wat uiteraard totaal eigen keuze is en het is ook niet be- of veroordelend bedoeld.

En daarmee kun je financiëel gezien de dingen doen zoals je ze graag doet? Of is het een geval van dingen wegstrepen omdat je de dag vrij meer waard vindt? Wat uiteraard totaal eigen keuze is en het is ook niet be- of veroordelend bedoeld.
Mijn partner verdient nog net iets meer, dus samen kunnen we inderdaad de dingen doen die we willen. We leven echt al wel luxe, hoeven niet na te denken over waar we ons geld aan besteden als het gaat om dagjes uit of de boodschappen. Natuurlijk kan het altijd nog meer en nog luxer, maar dat hoeft voor ons niet. We zijn allebei niet zo gemotiveerd om nog meer geld naar binnen halen en te spenderen.

Dit was ook de tijd dat al die vakanties een uitzondering waren, maar ik weet niet of dat nu onder een welvaartsbegrip valt. Het is ook niet zo dat ik vind dat vrouwen, ook als moeder, niet zouden moeten of mogen werken.
Was dat ook de tijd dat veel huishoudens nog geen auto en vaatwasser hadden, wasmachines nog geen centrifuge functies en veel woningen nog geen centrale verwarming?

@Laxeermiddel anders had ik geen PVV gestemd

Vanaf 1 januari blijft het kantoor op vrijdagen dicht en heeft iedereen die voor AFAS werkt een ontwikkeldag. AFAS wil medewerkers stimuleren om extra aandacht te besteden aan zichzelf, mantelzorg, kinderen, vrijwilligerswerk en anderen die het nodig hebben. Toch blijft ook dit een experiment en zal AFAS op vrijdag bereikbaar blijven voor klanten.
Ik ben benieuwd voor hoeveel mensen het dan effectief een thuiswerkdag wordt en of daar een vergoeding tegenover staat.

Was dat ook de tijd dat veel huishoudens nog geen auto en vaatwasser hadden, wasmachines nog geen centrifuge functies en veel woningen nog geen centrale verwarming?
De tijd dat mijn schoonopa 3,5 uur heen 3,5 uur terug moest wandelen voor zijn werk, om geld te verdienen om een fiets te kopen en daarna fietsend naar zijn werk te kunnen gaan.

Ik denk dat het een voorbode is van loonaanpassing. het kan niet uit voor veel bedrijven om een 5e dag betaald vrij te geven, en ook nog vaste dag. dus alles dicht op die dag

• Like
Waarderingen: RLS
Als in die sectoren niet parttime gewerkt mag worden zal dat probleem alleen maar verergeren.
In de (thuis)zorg begrijp ik dat nog inderdaad maar daar werkt volgens mij het gros ook niet voltijds. Het onderwijs ook niet en dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid vakanties en het spijt me als ik hier iemand mee tegen het zere been trap maar je kunt mij er niet van overtuigen dat werken in de gemiddelde winkel niet vol te houden is voor 36 a 40 uur per week.

We komen dan dus terug op het deel waar mensen ongeacht de sector tegenwoordig claimen dat het niet voltijds vol te houden is en daarom minder gaan werken maar vervolgens wel steen en been klagen over hoe er een stuk maand overblijft aan het eind van het salaris. Daar zal voor veel "tegenstanders" de schoen wringen.
Mijn partner verdient nog net iets meer, dus samen kunnen we inderdaad de dingen doen die we willen. We leven echt al wel luxe, hoeven niet na te denken over waar we ons geld aan besteden als het gaat om dagjes uit of de boodschappen. Natuurlijk kan het altijd nog meer en nog luxer, maar dat hoeft voor ons niet. We zijn allebei niet zo gemotiveerd om nog meer geld naar binnen halen en te spenderen.
Als jullie je levens op die manier hebben ingericht en het goed uit kan begrijp ik het. Indien je op een dergelijke manier niet afhankelijk bent van allerlei toeslagen is er in mijn optiek ook niks aan op te merken.

dat werken in de gemiddelde winkel niet vol te houden is voor 36 a 40 uur per week.
Geen idee wat de gemiddelde winkel is, maar mensen die ik ken die werken in schoenwinkels en kledingwinkels werken best hard voor een niet al te hoog salaris.

Menigeen na de 50 krijgt ook last van knieën en allerlei andere pijntjes. Mogelijk werken de anderen daarom zo hard en houdt het zichzelf in stand.

Het is niet zo dat ze tussen de klanten rustig staan te wachten, er is altijd meer werk.

Thuiszorg is ook zwaar werk, wat je waarschijnlijk niet fulltime volhoudt.

Over het onderwijs hoor je verschillende dingen, wijzen op de vakanties vind ik wat makkelijk.

Geen idee wat de gemiddelde winkel is, maar mensen die ik ken die werken in schoenwinkels en kledingwinkels werken best hard voor een niet al te hoog salaris.

Menigeen na de 50 krijgt ook last van knieën en allerlei andere pijntjes. Mogelijk werken de anderen daarom zo hard en houdt het zichzelf in stand.

Het is niet zo dat ze tussen de klanten rustig staan te wachten, er is altijd meer werk.
Werk voor detailhandel in deze sector, wordt over het algemeen juist minder, door internetverkopen.

Toen kon je op dat ene salaris een gezin onderhouden, dat is nu totaal anders.
Kijk hoeveel meer we nu hebben.

Mobiel in een gezin vaak x4 + abonnement
tablets laptops pc’s
Iedere kamer een tv
Abonnement voetbal F1 films Netflix videoland etc etc etc
2 auto’s

Leven is ook gewoon veel duurder geworden

En ik mis vast nog wat dingen.

Gaat om vaste lasten van GWL, huur/hypotheek en inkomen vergeleken met vroeger. niet om 'luxe' uitgaven

Kijk hoeveel meer we nu hebben.

Mobiel in een gezin vaak x4 + abonnement
tablets laptops pc’s
Iedere kamer een tv
Abonnement voetbal F1 films Netflix videoland etc etc etc
2 auto’s

Leven is ook gewoon veel duurder geworden

En ik mis vast nog wat dingen.
Geen idee of je die vergelijking zo makkelijk kan maken. Betaal je 1/3 van een gemiddeld jaarinkomen om een televisietoestel te kopen?

Dat was gezien de prijs van de eerste toestellen een vraag, want het goedkoopste televisietoestel van Philips (de tx400u, bijgenaamd ‘het hondehok’, zie openingsafbeelding) kostte 785 gulden, een derde van het gemiddelde jaarinkomen van 2500 gulden

Terug
Naar boven