Ik zal het eens lezen.De vergelijking is denk ik heel moeilijk te maken.
bron: https://www.rabobank.nl/kennis/s011135373-beschikbaar-inkomen-is-het-glas-half-vol-of-half-leeg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zal het eens lezen.De vergelijking is denk ik heel moeilijk te maken.
bron: https://www.rabobank.nl/kennis/s011135373-beschikbaar-inkomen-is-het-glas-half-vol-of-half-leeg
![]()
Koopkracht sinds 1977 met bijna 60 procent gestegen
In de periode 1977-2020 is in Nederland de koopkracht met 58 procent toegenomen. Dat blijkt uit de publicatie <i>‘Inkomen verdeeld, trends 1977–2019'</i> van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Leiden.www.ad.nl
Ik denk ook dat de mogelijkheden, verleidingen en keuzes meer zijn gestegen dan onze productiviteit.Onze verwendheid, veeleisendheid, consumptieverslaving cq hang naar onnodige onzinproducten is ook minstens met 60% gestegen sinds 1977..
Dat mensen meer kopen zegt niets over de daadwerkelijke koopkracht. Mensen geven nu meer geld uit aan onzin dingen, en vroeger investeerde je of hield men geld op de bank.Onze verwendheid, veeleisendheid, consumptieverslaving cq hang naar onnodige onzinproducten is ook minstens met 60% gestegen sinds 1977..
We kennen allemaal bijzondere speciale gevallen, dat moet niet de maatstaaf zijn. Als we mensen die in een winkel werken al extra gaan ondersteunen omdat ze het fysiek niet trekken, wat moeten we dan met stratenmakers en dergelijke? Ze op hun 35e met de VUT sturen?Ten opzichte van mensen die ik ken is dit onzin. Het gaat verder dan "een beetje wat doen voor de centjes". De collega's van met problemen van mensen die ik ken zijn niet obees ofzo, wandelen gaat ze ook prima af. Het lijkt echt in de bewegingen op het werk te zitten.
Absoluut waar. Maar je kunt dan of bij de pakken neer gaan zitten en je handje ophouden, of jezelf bij de spreekwoordelijke kloten pakken en kijken of je voor jezelf wat kunt verbeteren.Ook is een keuze om minder te werken vaak een luxe, die kunnen mensen met een minder betalende baan zich niet veroorloven.
Ik ben fan van het in oplossingen denken in plaats van de mogelijke oplossingen onderuit halen zonder ze überhaupt een kans te hebben gegeven.Thuiszorg is vrij breed. Je moet die keuze wel kunnen maken.
Absoluut mee eens!
Maar dan had je vader vroeger ook een prima loon in verhouding lijkt me toch?Dat mensen meer kopen zegt niets over de daadwerkelijke koopkracht. Mensen geven nu meer geld uit aan onzin dingen, en vroeger investeerde je of hield men geld op de bank.
Weet nog goed dat mij pa 3700,- gulden verdiende en 188,- aan hypotheek moest betalen. Ik was 8 en ging voor het eerst mee naar de bank om dit te betalen per overschrijvingskaart (~ 45j terug)
Ik wil hier toch nog wel even op terugkomen. Er zijn best veel banen in de Rotterdamse haven waarbij de omstandigheden niet optimaal zijn, maar zeker wel acceptabel met vrij goede arbeidsvoorwaarden (zeker gezien het vereiste opleidingsniveau) waar gewoon amper Nederlanders voor te porren zijn.Nee, betere arbeidsvoorwaarden heeft wel invloed op de acceptatie van de omstandigheden.
Hebben die mensen een normaal onderkomen voor zichzelf of zitten ze gezamenlijk in een huisje volgepropt waar een uitzendbureau winst op maakt?Ik wil hier toch nog wel even op terugkomen. Er zijn best veel banen in de Rotterdamse haven waarbij de omstandigheden niet optimaal zijn, maar zeker wel acceptabel met vrij goede arbeidsvoorwaarden (zeker gezien het vereiste opleidingsniveau) waar gewoon amper Nederlanders voor te porren zijn.
Vanochtend heb ik weer ontzettend veel buitenlandse kenteken bij ons op de weg gezien.
Dit is inderdaad geen fabeltje. Wij verhuren een vijftal huizen en hebben ook wel zulke aanvragen gehad van een uitzendbureau dat vooral werkt met arbeidsmigranten. Polen, Litouwers enzo. Ging om een huursom van 975 euro. Zij laten er rustig 4 mensen in wonen welke €400,- per persoon mogen aftikken. Mooie business.Hebben die mensen een normaal onderkomen voor zichzelf of zitten ze gezamenlijk in een huisje volgepropt waar een uitzendbureau winst op maakt?
Dat is heel verschillend, een deel zit daadwerkelijk in een huisje gepropt, maar genoeg anderen komen geheel zelfstandig en vrijwillig hierheen om te werken. Sommigen zitten een halve dag in de auto, anderen slapen hier alleen doordeweeks, maar ook zijn er gevallen die prima gehuisvest worden. Bij mij in de wijk is een moderne ruime eengezinswoning waar bijna altijd 3 wisselende mannen uit Oost-Europa tijdelijk verblijven. Vaak voormalig Oost-Duitsland, maar soms ook Polen, Roemenië, Tsjechië enz. Ze hebben altijd allemaal eigen redelijk moderne auto’s en we hebben er nooit overlast van gehad.Hebben die mensen een normaal onderkomen voor zichzelf of zitten ze gezamenlijk in een huisje volgepropt waar een uitzendbureau winst op maakt?
9 man in flat/woning, 3 werken, 3 slapen en 3 wakker. werken in ploegendienst. vaak ook in vakantiewoning. Vroeger het op de bouw begon het dat ze in schaftkeet woonden,Hebben die mensen een normaal onderkomen voor zichzelf of zitten ze gezamenlijk in een huisje volgepropt waar een uitzendbureau winst op maakt?
True..idd bij ons :-)Ik wil hier toch nog wel even op terugkomen. Er zijn best veel banen in de Rotterdamse haven waarbij de omstandigheden niet optimaal zijn, maar zeker wel acceptabel met vrij goede arbeidsvoorwaarden (zeker gezien het vereiste opleidingsniveau) waar gewoon amper Nederlanders voor te porren zijn.
Vanochtend heb ik weer ontzettend veel buitenlandse kenteken bij ons op de weg gezien.
Dat was ook echt best veel geld voor die tijd. Modaal inkomen was toen 12000 bruto. Dus iets van 800 netto. Dan is 188 gulden huur helemaal niet zo gek.Dat mensen meer kopen zegt niets over de daadwerkelijke koopkracht. Mensen geven nu meer geld uit aan onzin dingen, en vroeger investeerde je of hield men geld op de bank.
Weet nog goed dat mij pa 3700,- gulden verdiende en 188,- aan hypotheek moest betalen. Ik was 8 en ging voor het eerst mee naar de bank om dit te betalen per overschrijvingskaart (~ 45j terug)
Modaal was toen ~ 15000,- in Euro = ~ 33055,- guldens. ook al zou je dan 1750,- gulden verdienen, is 188,- aan hypotheek toch erg laag ?Dat was ook echt best veel geld voor die tijd. Modaal inkomen was toen 12000 bruto. Dus iets van 800 netto. Dan is 188 gulden huur helemaal niet zo gek.
Ja, dus geen gelijkwaardige concurrentie. Een uitzendbureau (of wie dat ook regelt) maakt daar winst op, waardoor ze de kostprijs relatief laag kunnen houden. Dat bevestigd juist mijn punt?Dit is inderdaad geen fabeltje. Wij verhuren een vijftal huizen en hebben ook wel zulke aanvragen gehad van een uitzendbureau dat vooral werkt met arbeidsmigranten. Polen, Litouwers enzo. Ging om een huursom van 975 euro. Zij laten er rustig 4 mensen in wonen welke €400,- per persoon mogen aftikken. Mooie business.
Hoe groot acht jij de kans dat de werkgever daarvoor hetzelfde betaald als dat hij kwijt zou zijn voor een Nederlandse kracht? Ik kan mij niet voorstellen dat een werkgever een marktconform salaris betaald? (want hé, ook schaarste heeft invloed op de prijs, en dus ook op de salarissen).Dat is heel verschillend, een deel zit daadwerkelijk in een huisje gepropt, maar genoeg anderen komen geheel zelfstandig en vrijwillig hierheen om te werken. Sommigen zitten een halve dag in de auto, anderen slapen hier alleen doordeweeks, maar ook zijn er gevallen die prima gehuisvest worden. Bij mij in de wijk is een moderne ruime eengezinswoning waar bijna altijd 3 wisselende mannen uit Oost-Europa tijdelijk verblijven. Vaak voormalig Oost-Duitsland, maar soms ook Polen, Roemenië, Tsjechië enz. Ze hebben altijd allemaal eigen redelijk moderne auto’s en we hebben er nooit overlast van gehad.
Er is in deze regio gewoon veel werk dat niet altijd op gangbare tijden kan plaatsvinden, dat i.c.m. met fysiek arbeid in de buitenlucht zorgt ervoor dat er haast geen aanwas is uit de lokale jeugd. Zelfs voor een relatief relaxte baan als procesoperator, waarvoor de opleiding op MBO-niveau is en het startsalaris bij veel werkgevers al rond modaal zit groeit het tekort alleen maar. Dan is het toch logisch dat bedrijven hun toevlucht zoeken tot werknemers van buiten onze landsgrenzen?
Soms wordt dst via de werkgever geregeld zodat de werknemer op papier een hoog salaris heeft en in een andere categorie valt.Ja, dus geen gelijkwaardige concurrentie. Een uitzendbureau (of wie dat ook regelt) maakt daar winst op, waardoor ze de kostprijs relatief laag kunnen houden. Dat bevestigd juist mijn punt?
Er zijn gewoon tekorten op onze arbeidsmarkt. Die zijn niet te vullen met mensen die hier werken. Al helemaal niet met alle deeltijdprinsen en -prinsesjes.Hoe groot acht jij de kans dat de werkgever daarvoor hetzelfde betaald als dat hij kwijt zou zijn voor een Nederlandse kracht? Ik kan mij niet voorstellen dat een werkgever een marktconform salaris betaald? (want hé, ook schaarste heeft invloed op de prijs, en dus ook op de salarissen).
Excuus, mijn post was bedoeld om jouw punt te bevestigen. De woonsituatie van dergelijke arbeidsmigranten wordt vaak wat lacherig weg gewoven maar het gebeurd inderdaad wel veel.Ja, dus geen gelijkwaardige concurrentie. Een uitzendbureau (of wie dat ook regelt) maakt daar winst op, waardoor ze de kostprijs relatief laag kunnen houden. Dat bevestigd juist mijn punt?
Dit verschilt wel moet ik zeggen. Ik weet van sommige werkgevers dat ze de Poolse en andere arbeiders hetzelfde betalen als de Nederlandse collega's. Er zullen daarentegen ook vast andere gevallen bekend zijn.Hoe groot acht jij de kans dat de werkgever daarvoor hetzelfde betaald als dat hij kwijt zou zijn voor een Nederlandse kracht? Ik kan mij niet voorstellen dat een werkgever een marktconform salaris betaald? (want hé, ook schaarste heeft invloed op de prijs, en dus ook op de salarissen).
Dat is altijd het probleem en reden waarom het op papier misschien werkt, maar vaak niet in de praktijk.Nou, ik zou het wel lekker vinden die 4-daagse werkweek. Uiteindelijk wel lastig als hetzelfde werk van je verwacht wordt.
Als de extra inkomsten van ai en andere productiviteitsverbetering bij werknemers terecht zou komen kan het.Dat is altijd het probleem en reden waarom het op papier misschien werkt, maar vaak niet in de praktijk.
Door allerlei factoren ben je dan toch geneigd/gedwongen om een vijfdaagse standaard te bereiken binnen 4 dagen.