XXL Nutrition

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Geen idee of je die vergelijking zo makkelijk kan maken. Betaal je 1/3 van een gemiddeld jaarinkomen om een televisietoestel te kopen?

Haal anders het jaar 1200 er bij ofzo

Dat jij al 25 was is 1951 kunnen wij niets aan doen.

Haal anders het jaar 1200 er bij ofzo

Dat jij al 25 was is 1951 kunnen wij niets aan doen.
Het punt is dat veel van de dingen die we nu "meer" hebben veel goedkoper en gewoner zijn geworden. De eerste mobiele telefoons waren ook een voor veel mensen onbereikbare luxe, nu heb je om veel dingen te regelen een mobiele telefoon nodig.

Het slaat nergens op dat op jouw manier te vergelijken.

Het punt is dat veel van de dingen die we nu "meer" hebben veel goedkoper en gewoner zijn geworden. De eerste mobiele telefoons waren ook een voor veel mensen onbereikbare luxe, nu heb je om veel dingen te regelen een mobiele telefoon nodig.

Nee 1950 met nu vergelijken heeft veel zin.

Jij komt met het argument dat je op een inkomen rond kon komen. Ja omdat de mensen vrijwel niets hadden. Tegenwoordig willen we alles hebben.

Gezin onderhouden was een dak boven je hoofd en eten op tafel.

Maar vroeger was alles toch beter en nu is alles toch onbetaalbaar door inflatie op inflatie?

Geen idee wat de gemiddelde winkel is, maar mensen die ik ken die werken in schoenwinkels en kledingwinkels werken best hard voor een niet al te hoog salaris.

Menigeen na de 50 krijgt ook last van knieën en allerlei andere pijntjes. Mogelijk werken de anderen daarom zo hard en houdt het zichzelf in stand.

Het is niet zo dat ze tussen de klanten rustig staan te wachten, er is altijd meer werk.
Kom op zeg, een mens mag ook een beetje doen voor z'n centjes he. Dat het geen dik salaris oplevert geloof ik meteen, dat is vaak met ongeschoold werk. Zeggen dat het best zwaar is gaat echt te ver naar mijn mening. Knieproblemen zullen voor de meeste voorkomen kunnen worden door 's avonds een komkommer of bosui te eten in plaats van een zak paprika chips.
Thuiszorg is ook zwaar werk, wat je waarschijnlijk niet fulltime volhoudt.
Eens. Maar ik ken 2 dames die als ZZP'er in de thuiszorg werken en die hebben een uurloon waar je stijl van achterover slaat. Die hoeven ook echt niet voltijds te werken. Nu zal dat niet voor elke thuiszorg werker gelden dus ben ik het hier met je eens.
Over het onderwijs hoor je verschillende dingen, wijzen op de vakanties vind ik wat makkelijk.
Nouja ik denk dat een baan wel degelijk beter vol te houden is als je een week of 12 per jaar vakantie hebt en daarnaast nog allerlei andere dagen vrij hebt. Wat niet wegneemt dat ik liever een jaar terug ga naar Afghanistan dan voor een klas met 12-jarigen te staan.

In de (thuis)zorg begrijp ik dat nog inderdaad maar daar werkt volgens mij het gros ook niet voltijds. Het onderwijs ook niet en dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid vakanties en het spijt me als ik hier iemand mee tegen het zere been trap maar je kunt mij er niet van overtuigen dat werken in de gemiddelde winkel niet vol te houden is voor 36 a 40 uur per week.

We komen dan dus terug op het deel waar mensen ongeacht de sector tegenwoordig claimen dat het niet voltijds vol te houden is en daarom minder gaan werken maar vervolgens wel steen en been klagen over hoe er een stuk maand overblijft aan het eind van het salaris. Daar zal voor veel "tegenstanders" de schoen wringen.
Klopt, maar als je de mensen die maar een paar uur kunnen of willen werken geen toegang tot de arbeidsmarkt geeft zal dat werk gedaan moeten worden door mensen die nu andere (waarschijnlijk “hoogwaardigere”) fulltime banen bekleden.

Ik heb ook moeite met mensen die weinig of niet werken en door de wekende mens worden onderhouden, ik ken een alleenstaande dame van begin 30 die nog nooit meer dan 28 uur per week in een kledingwinkel heeft gewerkt en die niets mankeert. Meer uren wil ze niet werken omdat ze dan huurtoeslag moet inleveren in en kan daar ook geen goedkeuring aan geven.

Als jullie je levens op die manier hebben ingericht en het goed uit kan begrijp ik het. Indien je op een dergelijke manier niet afhankelijk bent van allerlei toeslagen is er in mijn optiek ook niks aan op te merken.
Het huidige systeem zit nu zo slecht in elkaar dat bijna iedereen weleens toeslagen krijgt, iedereen met kinderen op een kinderdagverblijf of opvang komt daarmee in aanraking en die toeslagen zijn dusdanig gekoppeld aan je inkomen dat met 2 kinderen die nog niet naar school gaan het niet financieel zo goed als niets uitmaakt of ze nu een hele dag naar een kinderdagverblijf gaan of dat een ouder een dag minder gaat werken.

Ik heb ook moeite met mensen die weinig of niet werken en door de wekende mens worden onderhouden, ik ken een alleenstaande dame van begin 30 die nog nooit meer dan 28 uur per week in een kledingwinkel heeft gewerkt en die niets mankeert. Meer uren wil ze niet werken omdat ze dan huurtoeslag moet inleveren in en kan daar ook geen goedkeuring aan geven.
Zo zit ons systeem nu eenmaal in elkaar. Misschien blijft er netto minder over, ook al zou ze meer gaan werken

Ik keur dit ook niet goed maar snap het wel. Waarom zou je mee gaan werken en waarschijnlijk minder onderhouden? Dan ben je toch gek. Dan zouden ze de regels moeten veranderen. Werk je parttime maar kan je wel fulltime werken heb je gewoon geen recht op subsidies?

Zo zit ons systeem nu eenmaal in elkaar. Misschien blijft er netto minder over, ook al zou ze meer gaan werken
Ik keur dit ook niet goed maar snap het wel. Waarom zou je mee gaan werken en waarschijnlijk minder onderhouden? Dan ben je toch gek. Dan zouden ze de regels moeten veranderen. Werk je parttime maar kan je wel fulltime werken heb je gewoon geen recht op subsidies?
Ik snap het, maar is het wenselijk?

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer het op het eerste oog grotendeels opgelost kan worden een betrekkelijk laag basisinkomen een aanpassingen aan het belastingstelsel.

Ik denk dat je altijd een groep houd die net buiten de boot valt met toeslagen, want je kunt dat niet altijd ' goed' doen. Er geldt gewoon een inkomensgrens.

Klopt, maar als je de mensen die maar een paar uur kunnen of willen werken geen toegang tot de arbeidsmarkt geeft zal dat werk gedaan moeten worden door mensen die nu andere (waarschijnlijk “hoogwaardigere”) fulltime banen bekleden.

Dat had ik beter mogen benoemen inderdaad. Ik ben absoluut voorstander van het ondersteunen van mensen die simpelweg niet meer kunnen. Ik denk niet dat we, zoals nu, die mensen met tienduizenden tegelijk naar binnen moeten halen maar dat is een ander geval.
Het huidige systeem zit nu zo slecht in elkaar dat bijna iedereen weleens toeslagen krijgt, iedereen met kinderen op een kinderdagverblijf of opvang komt daarmee in aanraking en die toeslagen zijn dusdanig gekoppeld aan je inkomen dat met 2 kinderen die nog niet naar school gaan het niet financieel zo goed als niets uitmaakt of ze nu een hele dag naar een kinderdagverblijf gaan of dat een ouder een dag minder gaat werken.
Indien dat inderdaad zo is kan ik me goed voorstellen dat ouders ervoor kiezen minder te werken. Ook hier weer een boel haken en ogen. Blijven kinderdagverblijven bestaan als die toeslagen worden opgeheven waardoor ouders er eerder voor zullen kiezen andere opvang voor de kids te regelen? Moet je aan kinderen beginnen als de enige manier is je gezin financieel te onderhouden door middel van toeslagen is? Enzovoorts. Het is geen zwart/wit kwestie denk ik

Het zou helpen als meer werken ook meer zou lonen en niet dat je het risico loopt er zelfs op achteruit te gaan.

Ook moet het wel mogelijk zijn om meer te werken, vaak hebben werkgevers liever meer parttimers uit een soort risicospreiding. Nemen mensen er een baantje naast, dan zijn ze vaak niet flexibel genoeg voor de werkgever.

Laatst hoorde ik iets voorbijkomen dst werkgevers zich in veel gevallen nog steeds zo gedragen alsof er geen personeelstekorten zijn.

Kom op zeg, een mens mag ook een beetje doen voor z'n centjes he. Dat het geen dik salaris oplevert geloof ik meteen, dat is vaak met ongeschoold werk. Zeggen dat het best zwaar is gaat echt te ver naar mijn mening. Knieproblemen zullen voor de meeste voorkomen kunnen worden door 's avonds een komkommer of bosui te eten in plaats van een zak paprika chips.
Ten opzichte van mensen die ik ken is dit onzin. Het gaat verder dan "een beetje wat doen voor de centjes". De collega's van met problemen van mensen die ik ken zijn niet obees ofzo, wandelen gaat ze ook prima af. Het lijkt echt in de bewegingen op het werk te zitten.

Ook is een keuze om minder te werken vaak een luxe, die kunnen mensen met een minder betalende baan zich niet veroorloven.
Eens. Maar ik ken 2 dames die als ZZP'er in de thuiszorg werken en die hebben een uurloon waar je stijl van achterover slaat. Die hoeven ook echt niet voltijds te werken. Nu zal dat niet voor elke thuiszorg werker gelden dus ben ik het hier met je eens.
Thuiszorg is vrij breed. Je moet die keuze wel kunnen maken.
Nouja ik denk dat een baan wel degelijk beter vol te houden is als je een week of 12 per jaar vakantie hebt en daarnaast nog allerlei andere dagen vrij hebt. Wat niet wegneemt dat ik liever een jaar terug ga naar Afghanistan dan voor een klas met 12-jarigen te staan.
Ieder zijn of haar ding.

Laatst bewerkt:
Ik zei niet dat vroeger alles beter was, wel dat je op één modaal/gemiddeld/whatever salaris een gezin kon onderhouden.
Kan nog steeds wel, moet je alleen geen eisen hebben. Een soortgelijke hoekwoning als dat van ons, maar dan voor iets meer dan 50% van de prijs: https://www.funda.nl/detail/koop/emmen/huis-laan-van-de-bork-150/43592192/

Woon je wel in een gehucht als Drenthe. Maar met één inkomen en geen studieschuld, hadden wij dat huis kunnen betalen. En dan leven op AVG'tjes, en niet zoals ons 1-2kg per dag aan verse groenten en fruit eten en elke dag wat anders maken, weg met al die zalmpjes. Geen 2 weken IJsland maar een weekje illegaal wildkamperen in Drenthe, politie hebben ze daar toch niet denk ik.

Toch wel andere tijden dan toen m'n schoonopa en oma een enorm perceel kochten op één bouwvakkers inkomen en een eigen huis lieten bouwen, wat nu 1 miljoen waard is en waarschijnlijk voor veel meer verkocht kan worden. In Drenthe en Overijssel zou dat nooit zo duur geworden zijn, maar al die buitenlanders uit het westen willen tegenwoordig in de Veluwe wonen. Zeg ik, als import Veluwenaar.

Ik zei niet dat vroeger alles beter was, wel dat je op één modaal/gemiddeld/whatever salaris een gezin kon onderhouden.
Voor een goede interpretatie moet je dit nog wel corrigeren voor inflatie, maar ik kan zo snel de cijfers (of een grafiek) niet gecorrigeerd vinden

Voor een goede interpretatie moet je dit nog wel corrigeren voor inflatie, maar ik kan zo snel de cijfers (of een grafiek) niet gecorrigeerd vinden

De vergelijking is denk ik heel moeilijk te maken.

Is het beschikbaar inkomen van Nederlanders verdubbeld of dat van huishoudens nauwelijks gegroeid? Beide! Hoe kan dat? Lees hier onze reactie op de studie van het CBS.
bron: https://www.rabobank.nl/kennis/s011135373-beschikbaar-inkomen-is-het-glas-half-vol-of-half-leeg

Terug
Naar boven