Je moet het inderdaad wel treffen met je werkgever. Wij willen inderdaad afwisselend vrij als er kleintjes zijn. Gelukkig zitten veel mensen nu wel qua vraag en aanbod van werk nu wel in een luxere positie. Wil je huidige werkgever niet dag A en B vrij geven? Op naar een ander.
Als ik om mij heen kijk, zie ik weinig mensen die écht voldoening uit hun werk halen in de leeftijdsgroep 'je bent een watje als je niet fulltime werkt'. Wel klagen, maar weinig doen. Sommige kunnen er niets aan doen, sommige kunnen wat luxe inleveren voor meer vrije tijd. Mijn schoonvader heeft mij echt met gefronsde ogen aangekeken toen ik vorig jaar aangaf 4 dagen te gaan werken. Na maanden denken heeft hij nu het besef van 'waarom werk ik eigenlijk 5 dagen?' Zelfs hij twijfelt nu of hij niet een dag minder moet werken en een dag meer moet genieten van het leven. Een oom wil nu ook graag een dag minder werken, maar die hebben maximaal een hypotheek gepakt om een enorm huis te kopen. Die loopt nu op zijn tenen om de hypotheek te kunnen betalen. En dan heb ik nog de berg collega's met burn-outs die mentaal niet eens geschikt zijn om fulltime te werken, maar toch doen. Terwijl wij in onderwijsland genoeg inkomen krijgen om het makkelijk te kunnen redden met 4 dagen.
Naast vaag zijn geniet ik ook heel erg van fotograferen en dingen maken en kweken. Culinaire (maar ook pschedelische) planten en schimmels, bieren en wijnen, healthy queen producten als kefir en kombucha, als de hobbyruimte klaar is wellicht ook wat kaas ofzo maken. Er zijn zoveel leuke dingen te doen in het leven waar je nog amper tijd voor hebt als je fulltime werkt en ook nog eens een energieverslindend beroep heb wat ik bij velen zie.