MuscleMeat

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

• Topic Starter Topic Starter
Er zijn nu ongeveer 800.000 arbeidsmigranten aan het werk in Nederland en die doen veelal werk waar geen Nederlander voor te vinden is.
En bent toch niet serieus zo naïef om te denken dat het zonder arbeidsmigratie stil zou staan? De dreiging tot stilstand dwingt werkgevers om zaken anders aan te pakken. Ik begrijp oprecht niet waarom arbeidsmigratie, zeker onder erbarmelijke omstandigheden, iets is wat je moet willen.

Wat was er eerst; arbeidsmigrant die random naar land gaat om ergens te werken, of werk die de NLers niet willen doen waardoor arbeidsmigranten worden opgeroepen?

Interested Ooo GIF by reactionseditor

De babyboom en hoe werk wordt ingericht speelt een grote rol. Daarbij kan je vraagtekens plaatsen hoe efficiënt migratie is. Als er één groep is waar de werkloosheid hoog is, dan is het die groep.
Verwar je nu niet verschillende groepen binnen migratie als geheel?
Asiel- of "Asiel-" vs. Arbeidsmigratie?

En bent toch niet serieus zo naïef om te denken dat het zonder arbeidsmigratie stil zou staan? De dreiging tot stilstand dwingt werkgevers om zaken anders aan te pakken. Ik begrijp oprecht niet waarom arbeidsmigratie, zeker onder erbarmelijke omstandigheden, iets is wat je moet willen.
Dit ben ik wel met je eens, het aanbod van goedkope arbeid is een verhindering tot innovatie en investering, ook investering in mensen.

Verwar je nu niet verschillende groepen binnen migratie als geheel?
Asiel- of "Asiel-" vs. Arbeidsmigratie?
Of we het nu hebben over de gevluchte Syriërs waarvan het grootste gedeelte na 5jr nog werkloos is, of dat we het hebben over de Polen die onder erbarmelijke omstandigheden werken, beiden moet je in mijn ogen niet willen.

Of we het nu hebben over de gevluchte Syriërs waarvan het grootste gedeelte na 5jr nog werkloos is, of dat we het hebben over de Polen die onder erbarmelijke omstandigheden werken, beiden moet je in mijn ogen niet willen.
Niet onder embarmelijke omstandigheden, helaas wordt daarin veel gefraudeerd en aan ontwijking gedaan. De boetes zijn een schijntje tov de opbrengsten.

Dan maken sommige werkgevers en/of "uitzendorganisaties" de makkelijke en voordelige keuze.

Hoe denk je over arbeidsmigratie voor ASML, om even een amder uiterste te pakken?

Dit ben ik wel met je eens, het aanbod van goedkope arbeid is een verhindering tot innovatie en investering, ook investering in mensen.
Er liggen nog heel veel mogelijkheden bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar dat vraagt wel een andere aanpak dan migratie, iets waar veel slechte werkgevers nog niet voor open staan. Is zonde. In die groep zijn er zat die wel willen, maar die net even een andere gebruiksaanwijzing hebben.

Met de rest eens, alleen helaas is het voor veel mensen niet mogelijk om met 2 ouders (afwisselend dan, neem ik aan?) thuis te zijn. Veel werkgevers geven die flexibiliteit niet en rekeningen moeten helaas betaald worden.
Je moet het inderdaad wel treffen met je werkgever. Wij willen inderdaad afwisselend vrij als er kleintjes zijn. Gelukkig zitten veel mensen nu wel qua vraag en aanbod van werk nu wel in een luxere positie. Wil je huidige werkgever niet dag A en B vrij geven? Op naar een ander.
Omdat sommige daar meer voldoening uit halen, dan steeds een dag vaag zijn?
Als ik om mij heen kijk, zie ik weinig mensen die écht voldoening uit hun werk halen in de leeftijdsgroep 'je bent een watje als je niet fulltime werkt'. Wel klagen, maar weinig doen. Sommige kunnen er niets aan doen, sommige kunnen wat luxe inleveren voor meer vrije tijd. Mijn schoonvader heeft mij echt met gefronsde ogen aangekeken toen ik vorig jaar aangaf 4 dagen te gaan werken. Na maanden denken heeft hij nu het besef van 'waarom werk ik eigenlijk 5 dagen?' Zelfs hij twijfelt nu of hij niet een dag minder moet werken en een dag meer moet genieten van het leven. Een oom wil nu ook graag een dag minder werken, maar die hebben maximaal een hypotheek gepakt om een enorm huis te kopen. Die loopt nu op zijn tenen om de hypotheek te kunnen betalen. En dan heb ik nog de berg collega's met burn-outs die mentaal niet eens geschikt zijn om fulltime te werken, maar toch doen. Terwijl wij in onderwijsland genoeg inkomen krijgen om het makkelijk te kunnen redden met 4 dagen.

Naast vaag zijn geniet ik ook heel erg van fotograferen en dingen maken en kweken. Culinaire (maar ook pschedelische) planten en schimmels, bieren en wijnen, healthy queen producten als kefir en kombucha, als de hobbyruimte klaar is wellicht ook wat kaas ofzo maken. Er zijn zoveel leuke dingen te doen in het leven waar je nog amper tijd voor hebt als je fulltime werkt en ook nog eens een energieverslindend beroep heb wat ik bij velen zie.

Hoe denk je over arbeidsmigratie voor ASML, om even een amder uiterste te pakken?
Niet iets op tegen. In dat geval heb je beiden iets te bieden (kansen/omstandigheden/arbeidsvoorwaarden VS kennis). Dat is, in tegenstelling tot de andere situaties, gelijkwaardig

Leuk hoor, kinderen. Maar het is iets waar je zelf voor kiest en waar al de nodige privileges aan hangen. Kinderbijslag stamt nog uit vlak na de oorlog, toen er gewoon meer kinderen bij moesten komen.

Er is geen tekort aan mensen. Waarom zouden er meer dingen moeten wijken voor mensen met kinderen, aangezien dit iets is waar ze zelf voor kiezen?
Zo werkt ons belastingstelsel. Als jij een er bypass wilt omdat je vet bent betaal ik er ook voor 😘

Maar ons belastingstelsel is zo ingericht en daardoor heeft iedereen er een voordeel aan. Vergeet niet dat de kinderen voor jouw pensioen werken, zoals wij dat nu doen.

Zo werkt ons belastingstelsel. Als jij een er bypass wilt omdat je vet bent betaal ik er ook voor 😘

Maar ons belastingstelsel is zo ingericht en daardoor heeft iedereen er een voordeel aan. Vergeet niet dat de kinderen voor jouw pensioen werken, zoals wij dat nu doen.
Niet helemaal. Het oude pensioenstelsel is voor de huidige ouderen. De jongeren hebben een nieuw pensioenstelsel. Ben je rond de 30 of 40, dan val je net overal tussen.

Gelukkig heb ik een goede werkgever die het in eigen beheer heeft, maar dat geldt niet voor iedereen. Heb jij het voor jezelf wel eens gecheckt? Die marge is enorm.

Nee, wel AOW.

Dat er belastinggeld wordt gebruikt voor het opleiden van toekomstige artsen, verpleegkundigen, politie-agenten en leraren is prachtig.

Overigens zijn de pensioenkassen door en voor de boomers geplunderd. Zowel door werkgevers als Lubbers.

Je moet het inderdaad wel treffen met je werkgever. Wij willen inderdaad afwisselend vrij als er kleintjes zijn. Gelukkig zitten veel mensen nu wel qua vraag en aanbod van werk nu wel in een luxere positie. Wil je huidige werkgever niet dag A en B vrij geven? Op naar een ander.

Als ik om mij heen kijk, zie ik weinig mensen die écht voldoening uit hun werk halen in de leeftijdsgroep 'je bent een watje als je niet fulltime werkt'. Wel klagen, maar weinig doen. Sommige kunnen er niets aan doen, sommige kunnen wat luxe inleveren voor meer vrije tijd. Mijn schoonvader heeft mij echt met gefronsde ogen aangekeken toen ik vorig jaar aangaf 4 dagen te gaan werken. Na maanden denken heeft hij nu het besef van 'waarom werk ik eigenlijk 5 dagen?' Zelfs hij twijfelt nu of hij niet een dag minder moet werken en een dag meer moet genieten van het leven. Een oom wil nu ook graag een dag minder werken, maar die hebben maximaal een hypotheek gepakt om een enorm huis te kopen. Die loopt nu op zijn tenen om de hypotheek te kunnen betalen. En dan heb ik nog de berg collega's met burn-outs die mentaal niet eens geschikt zijn om fulltime te werken, maar toch doen. Terwijl wij in onderwijsland genoeg inkomen krijgen om het makkelijk te kunnen redden met 4 dagen.

Naast vaag zijn geniet ik ook heel erg van fotograferen en dingen maken en kweken. Culinaire (maar ook pschedelische) planten en schimmels, bieren en wijnen, healthy queen producten als kefir en kombucha, als de hobbyruimte klaar is wellicht ook wat kaas ofzo maken. Er zijn zoveel leuke dingen te doen in het leven waar je nog amper tijd voor hebt als je fulltime werkt en ook nog eens een energieverslindend beroep heb wat ik bij velen zie.
Waarom liever iets minder doen van iets wat je best kut vindt, dan zorgen dat je plezier krijgt in wat je doet? 3 dagen is nog veel als je er geen zin in hebt. Je omgeving klinkt ontzettend deprimerend. Ik snap wel dat je 'vlucht' als je het zo ervaart. Ik snap alleen niet dat je er dan toch nog drie of vier dagen in blijft hangen

Van je schoonvader, dat geldt voor veel mensen op die leeftijd. Maar die staan ook al lang stil, sleur enzo. Dan begrijp ik dat wel

Ik vermoed dat vele van jullie een kut leven hebben en nog regelmatig dromen over 20 jaar terug toen je waarschijnlijk nog niet met anita op de bank gekluisterd zat verplicht gtst te moeten kijken.

Waarom liever iets minder doen van iets wat je best kut vindt, dan zorgen dat je plezier krijgt in wat je doet? 3 dagen is nog veel als je er geen zin in hebt. Je omgeving klinkt ontzettend deprimerend. Ik snap wel dat je 'vlucht' als je het zo ervaart. Ik snap alleen niet dat je er dan toch nog drie of vier dagen in blijft hangen

Van je schoonvader, dat geldt voor veel mensen op die leeftijd. Maar die staan ook al lang stil, sleur enzo. Dan begrijp ik dat wel
Ik ervaar zelf mijn werk niet zo negatief, ik ervaar mijn vrije tijd gewoon veel positiever. :p Ik redde het prima met 5 dagen, maar 4 dagen bevalt me nog meer. Op mijn werk moet ik wel gewoon altijd aan staan. Het is fijn om meer momenten uit te staan en te genieten van het moment. Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind om te doen waar ik gewoon weinig tijd voor heb met een fulltime baan. Ik heb er wel ooit over nagedacht er mijn werk van te maken, maar dan zit je met verplichtingen, mensen die zeuren omdat een batch niet doet wat het moet doen etc, dat dat de lol er snel weer uit haalt. Ik denk oprecht dat ik goed geld kan verdienen met een natuurwinkeltje met homegrown culinaire producten en gefermenteerde zaken. Maar dan is het geen hobby meer en zit je met eisen en verplichtingen.

Er zijn tal van beroepen waar geen autochtoon voor te porren is en als ze gedwongen worden zal hun werkethiek en productiviteit ook ruim onderdoen t.o.v. de meeste arbeidsmigranten. Volgens mij is dat in Engeland na de Brexit ook pijnlijk duidelijk geworden.

De vraag of die werkzaamheden hier wel plaats moeten vinden en wat de toegevoegde waarde het voor Nederland is als dat werk grotendeels door migranten wordt uitgevoerd en de dienst of het product niet voor de lokale markt bestemd is mag best gesteld worden, maar dat was denk ik niet jouw reden om dit topic te beginnen.

Er liggen nog heel veel mogelijkheden bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar dat vraagt wel een andere aanpak dan migratie, iets waar veel slechte werkgevers nog niet voor open staan. Is zonde. In die groep zijn er zat die wel willen, maar die net even een andere gebruiksaanwijzing hebben.
Waarom zou je als werkgever in de stijgerbouw, tankcleaning, vleesverwerkende industrie, (glas)tuinbouw enz. Ongemotiveerde Nederlanders aannemen, die beduidend minder productief zijn dan de gemiddelde arbeidsmigrant?

Terug
Naar boven