XXL Nutrition

Vissertje zijn blog

Lekker hoor, Vissertje!

• Topic Starter Topic Starter
Goede progressie man!!! Je gaat echt hard!
Nog even en je gaat mij zo inhalen met je OHP :)

Eerst maar eens zien hoe lang het gaat duren voordat de 40Kg gaat lukken met 5X5 ;)

Ik heb me ook eens verdiept in Greayskull LP en dat lijkt me ook wel wat. Ik heb inmiddels een app op de telefoon waarin het Greyskull LP programma zit met een uitbreiding qua armen, zitten wat curl oefeningen bij.

Zoals ik het zien heb je dan het volgende programma:

Maandag: Bench-press, Curls (barbell of dumbbell) en squat.

Woensdag: Bench-press, Chinups en Deadlift.

Vrijdag: Bench-press, Curls (barbell of dumbbell) en squat.

Hier zit dus de OHP niet meer in en dat vind ik jammer want vind hem best fijn. Ook zitten er geen ROW's meer in, is dat nog nadelig voor bijvoorbeeld je bovenrug of maakt dat niet zo veel uit? Aan de andere kant, ik doe er nu ook meerdere oefeningen bij dus kan er natuurlijk altijd een ROW bij gaan doen lijkt me.

Maar eens goed nadenken wat ik ga doen... In diverse discussies die ik ben tegen gekomen op de forum heb ik gemerkt dat @Starx6673 in ieder geval een fan is van grayskull :D

Dan heb je een vreemde greyskull template, want standaard zit daar wel een OHP in.

Ik zie nu dat er ook een Phraks variant is waarbij bench-press afwisselend in het schema zit met de OHP. Net als de barbell en dumbbell curl.

Die laatste ziet er wel goed/prettig uit, verder heeft @Starx6673 wel wat leesvoer voor je.

Staat er wel hoor:
Bench/Press (alt.) = Bench (Press) en (Overhead) Press afwisselen

Link met leesplezier:
The Greyskull Methods- A Primer (ook in @Starx6673 post)

Johnny Pain is niet zo'n fan van Phrak's (beter gezegd rows for 5s), maar ja, Rippetoe is niet zo'n fan van Rows ipv Power Cleans.

Overigens zou ik voorlopig lekker doorgaan op SL; zolang je daar nog goed op gaat, waarom zou je veranderen?

Laatst bewerkt:
Overigens zou ik voorlopig lekker doorgaan op SL; zolang je daar nog goed op gaat, waarom zou je veranderen?

Omdat de squat ff moeilijk ging a.g.v. m'n rug werd het Greyskull programma geadviseerd. Omdat ik er wel nieuwsgierig naar was ben ik er wat over gaan zoeken en lezen. Opzich lijkt het me best een fijn programma, want hoewel ik squatten best leuk vind hoeft het ook weer niet elke training en zodoende lijkt me de afwisseling van de squat en deadlift ook wel fijn.

Ik heb er nog geen definitieve beslissing over genomen hoor want ik boek momenteel best wel goede resultaten met de 5X5 dus wat dat betreft heb ik geen enkele reden om een ander programma te gaan volgen...

Hier had ik nog even overheen gelezen.
DL 95Kg. Voor het eerst buiten het SQ rek gedaan omdat iemand anders wou squatten. Hierdoor lag de stang 3cm lager.. Dat was wel even wennen en daardoor zwaar.
Wat je zou kunnen doen, in het squatrek is iets (gewichten) onder je voeten leggen, zodat je dan ook op gelijke hoogte staat met de schijven of gewoon altijd erbuiten.

Is het belangrijk dat je bij het deadliften op dezelfde hoogte staat als de onderkant van de schijven? Opzich is het geen punt om voortaan altijd buiten het rek te deadliften hoor maar had het gewoon nog nooit gedaan omdat ik wel handig vond in het squat rek, zit je niet zo te hannesen met het plaatsen en verwijderen van de gewichten.

Dan nog even over SL5X5 of Greyskull. Als ik even praktisch denk aan ons kleine sportschooltje met maar 1 squatrek dan zou greyskull denk ik wel een voordeel zijn t.o.v. de SL5X5. Nu de gewichten omhoog gaan en de pauzes tussen de sets steeds langer worden heb ik het rek soms erg lang bezet. De laatste keer ging iemand zelfs (in overleg) squatten tijdens mijn rusten. Maar dan zit je wel de hele tijd met de gewichten te klooien.

En dan doet zich inmiddels een ander probleem voor. Met de rug heb eigenlijk geen problemen meer maar het probleem is nu verschoven naar de onderkant van mijn rechter voet. Heb echt enorme last van mijn voet als ik een tijdje aan het lopen ben. Vanmiddag hebben we geshopt in Deventer maar halverwege de middag kon ik haast niet meer lopen van de pijn. De problemen zijn exact begonnen toen ik ben gaan trainen op mijn nieuwe schoenen. Zou het een kwestie van wennen zijn of zijn de nieuwe schoenen voor mij gewoon niet geschikt om mee te trainen??? Beetje balen, dat wel :( Heb nog nooit last van dit soort dingen gehad dus zit haast een beetje te twijfelen of ik niet beter kan stoppen met de squat, maar dat zou ik dan wel weer jammer vinden omdat ik het steeds leuker begin te vinden. Niet eens omdat het zo zwaar mogelijk moet maar vind de oefening gewoon leuk om te doen.

Is het belangrijk dat je bij het deadliften op dezelfde hoogte staat als de onderkant van de schijven? Opzich is het geen punt om voortaan altijd buiten het rek te deadliften hoor maar had het gewoon nog nooit gedaan omdat ik wel handig vond in het squat rek, zit je niet zo te hannesen met het plaatsen en verwijderen van de gewichten.
Tenzij je ineens wil gaan powerliften zou ik me om een klein hoogteverschil niet al te druk maken. Lekker in het rek blijven doen dus.

Dan nog even over SL5X5 of Greyskull. Als ik even praktisch denk aan ons kleine sportschooltje met maar 1 squatrek dan zou greyskull denk ik wel een voordeel zijn t.o.v. de SL5X5. Nu de gewichten omhoog gaan en de pauzes tussen de sets steeds langer worden heb ik het rek soms erg lang bezet. De laatste keer ging iemand zelfs (in overleg) squatten tijdens mijn rusten. Maar dan zit je wel de hele tijd met de gewichten te klooien.
Dat zou een afweging kunnen zijn om Greyskull te gaan doen. Houd er wel rekening mee dat je voor Greyskull LP zelf microschijfjes van 0,5 kg aan zal moeten schaffen, maar Greyskull LP is een heel fijn programma, zeker als SL 5x5 wat teveel dreigt te worden.

En dan doet zich inmiddels een ander probleem voor. Met de rug heb eigenlijk geen problemen meer maar het probleem is nu verschoven naar de onderkant van mijn rechter voet. Heb echt enorme last van mijn voet als ik een tijdje aan het lopen ben. Vanmiddag hebben we geshopt in Deventer maar halverwege de middag kon ik haast niet meer lopen van de pijn. De problemen zijn exact begonnen toen ik ben gaan trainen op mijn nieuwe schoenen. Zou het een kwestie van wennen zijn of zijn de nieuwe schoenen voor mij gewoon niet geschikt om mee te trainen??? Beetje balen, dat wel :( Heb nog nooit last van dit soort dingen gehad dus zit haast een beetje te twijfelen of ik niet beter kan stoppen met de squat, maar dat zou ik dan wel weer jammer vinden omdat ik het steeds leuker begin te vinden. Niet eens omdat het zo zwaar mogelijk moet maar vind de oefening gewoon leuk om te doen.
Kom op, man. Je bent eigenlijk echt pas net begonnen met trainen, gun je lichaam de tijd eraan te wennen.

Ja, misschien heb je wat last van je voet omdat je moet wennen aan je nieuwe schoenen en gebruik je nu misschien spieren die je eerst niet gebruikte. Of misschien is er wel een probleem aan het licht gekomen dat er al eerder was. Wie zal het zeggen. Wat ik je wel kan zeggen dat dit niet de eerste en zeker niet de laatste van de gekke pijntjes in je lifting carriere zal zijn. Ik heb er al genoeg gehad, geloof me! Maar weet je wat? De fysieke en mentale veranderingen maken het meer dan waard.

Je kan ook nog overwegen op je sokken te gaan squatten. Ik merkte zelf dat dat toen ik nog sportte veel beter ging dan op schoenen.
Daarna heb ik gewoon een keer simpele schoenen gekocht.. volledig vlakke zool en dat ging ook goed.

Maar vaak is het met schoenen echt een kwestie van wennen. Er zijn altijd wel kleine pijntjes en soms worden ze minder en soms moet je gewoon een alteranatief zoeken zoals op sokken oid. Maar wel lekker doorgaan met squatten zou ik zeggen.

Tenzij je ineens wil gaan powerliften zou ik me om een klein hoogteverschil niet al te druk maken. Lekker in het rek blijven doen dus.

Dan maak ik me daar ff niet te druk om, doe gewoon wat op dat moment het beste uit komt.

Dat zou een afweging kunnen zijn om Greyskull te gaan doen. Houd er wel rekening mee dat je voor Greyskull LP zelf microschijfjes van 0,5 kg aan zal moeten schaffen, maar Greyskull LP is een heel fijn programma, zeker als SL 5x5 wat teveel dreigt te worden.

Die 0.5 schijfjes zijn dus wel iets om rekening mee te houden. 1,25Kg zijn de lichtste die ze hebben.

Kom op, man. Je bent eigenlijk echt pas net begonnen met trainen, gun je lichaam de tijd eraan te wennen.

Dan ga ik eerst ff stoppen met miepen en geef het gewoon ff de tijd, misschien moet ik nu gewoon ff doorbijten en gewoon ff lekker doorgaan op de manier zoals ik bezig ben. Het gaat alles bij elkaar best wel lekker en over de progressie mag ik niet echt klagen.

Tanks in ieder geval weer voor je reactie :thumbs:

Als het geen punt is zou ik het erbuiten doen, houd je het rek minder lang bezet. Tip, als je een schijfje gebruikt om de schijf het dichtst bij de stang op te rollen, dan kan je de rest van de schijven aan die kant makkelijk wisselen.
Zou daar m'n programmakeuze niet te zeer vanaf laten hangen. Wisselen is prima en sociaal, spreek je nog eens iemand. Als je rustperiodes omhoogvliegen niets aan de hand. En, als er meer mensen gaan squaten en/of dat ding bezet is, grotere kans op investeren daarin, ipv nog een loopband.
Je moet ook niet al die tassen voor haar dragen... Lastig te zeggen, misschien iedere dag lekker in diepe squat stand, armen tussen je knieen, zakken en de zaak een beetje los wiegen?

gewoon sl 5x5 blijven doen en je tijd nemen om alles een beetje uit te vinden, geeft niks als je een keer niet kunt verhogen.
je kunt hier gewoon vele maanden mee vooruit, val niet in de valkuil waar velen invallen, nl; het steeds maar wisselen van schema,.als een schema niet werkt of als je heel snel vastloopt ligt dat 9/10 aan jezelf, zoek het dan vooral in eten, en dan vooral het tekort daaraan, dat is heel vaak de grote boosdoener.
allan thrall zegt altijd dat je jezelf door een schema heen moet vreten :eek:

gewoon sl 5x5 blijven doen en je tijd nemen om alles een beetje uit te vinden, geeft niks als je een keer niet kunt verhogen.
je kunt hier gewoon vele maanden mee vooruit, val niet in de valkuil waar velen invallen, nl; het steeds maar wisselen van schema,.als een schema niet werkt of als je heel snel vastloopt ligt dat 9/10 aan jezelf, zoek het dan vooral in eten, en dan vooral het tekort daaraan, dat is heel vaak de grote boosdoener.
allan thrall zegt altijd dat je jezelf door een schema heen moet vreten :eek:
Op zich helemaal mee eens, zolang je maar genoeg eet en rust is er geen excuus om te met lineaire progressie te stoppen. Maar te lang op een novice schema blijven hangen kan ook averrechts werken en dan moet je gewoon switchen naar een intermediate schema. Ik vind dat sommigen veel te lang hun novice programmma willen blijven doen.

Maar te lang op een novice schema blijven hangen kan ook averrechts werken en dan moet je gewoon switchen naar een intermediate schema. Ik vind dat sommigen veel te lang hun novice programmma willen blijven doen.

Maar iemand die nog maar een maand met 5X5 bezig is die kan volgens mij nog wel een poosje vooruit met een dergelijk novice schema en hoeft nog niet over te gaan stappen naar een intermediate schema toch? Ik lees veel dat het belangrijk is om als beginner zo veel mogelijk uit een novice programma te halen. Als er echt geen verhogingen in gewichten meer gehaald kunnen worden moet je (nou ja, moeten is dwang :p ) over stappen naar een intermediate schema.

Terug
Naar boven