MuscleMeat

Begonnen met 5x5 stronglifts en dieet. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bedankt voor de input. Kan ik dan het beste de hoeveelheid gewicht nemen die ik bijvoorbeeld in week 4 had?
 
Chris1989 wat zijn excentrische oefeningen?

Negatief laden van spier door je lichaam te zakken of een gewicht, denk aan een bicepscurl waarbij je dus alleen maar het gewicht van je biceps omlaag laat zakken. De omhoog beweging noemt men dan concentrisch en doe je dan even niet omdat dat voor stress zorgt op de pezen.

Maar met een simpele google search op '{zet hier je spiergroep} eccentric exercises' kom je vanzelf op de juiste oefeningen denk ik.

Ik start hier meestal mee als ik peesirritaties voelde met de voetbal of direct na een blessure, onder het mom van de doorbloeding met zo min mogelijk stress hoog houden, want door stilzitten minimaliseer je de doorbloeding alleen maar. Puur mijn eigen redenatie en voor mij werkt het.
 
Ik merk dat met name m'n pezen behoefte hebben om even op adem te komen en aan te sluiten.
Hoe merk je dit? En in sommige of alle pezen in je lichaam? Doe je ook veel andere cardio/activiteit naast de krachttraining?

Ik las bijvoorbeeld bij chrisk dat hij voorstander was van eerst reps omhoog en dan gewicht omhoog. Ik weet niet of hij hier nog meer over uit te weiden heeft waarom dat hij daar voorstander van is?
Niet perse voor herstel van pezen oid, maar meer om progressie af te wachten in plaats van dwangmatig gewicht te verhogen. Moeilijk om alle redenatie ervoor uiteen te zetten maar het is gewoon een van de basis methodes voor progressieve overload. Gewicht verhogen gaat erg snel, sets verhogen kan ook maar beperkt en met sterk afnemende toegevoegde waarde. Reps zijn heel flexibel en kunnen de meeste bang-for-buck aan hypertrofie geven bij vrijwel alle gewichten.

chrisk zei:
Alleen maar gewicht verhogen kan ten koste van uitvoering gaan zeker bij beginners waar die nog niet solide is.
Terugvallen in reps bij nieuw gewicht geeft minder belasting dus een deload en kans om beter het nieuwe gewicht te oefenen met makkelijker herstel. Resetten naar lichter gewicht is fijn maar wie zegt dat je dan met hetzelfde aantal reps nog op een gepaste stimulans uitkomt? Waarom zou een beginner moeten resetten behalve als uitvoering en training niet meer houdbaar is? (wat je juist niet moet willen bereiken)
Onderkant van de reprange is dicht genoeg bij failure om zat hypertrofie te stimuleren. Zeker over meer sets die beter te doen zijn dan alsmaar je x RM proberen herhalen.
Nieuwe reps proberen te halen leert harder pushen. Altijd maar een bepaald aantal reps aanhouden leert niet waar je echte punt van (technisch) failure is, waarbij je ook niet weet of je wel met de gepaste intensiteit traint.
Een rep doel afwachten geeft meer tijd voor adaptaties om sterker te worden.
En meer reps geven meer hypertrofie wat uiteindelijk na de eerste paar keer trainen toch de primaire methode tot krachtwinst is. 5 reps waar het meestal tegenover staat geven echt zeer minimale stimulans. Eigenlijk doe je zo min mogelijk om zo snel mogelijk je huidige potentieel te uiten en hoopt dan dat de cyclus van steeds weer hetzelfde doen met genoeg resets misschien ooit eens een kilotje hoger uitkomt. /rant tegen 5x5
Reps zijn ook het makkelijkst tijdens de training te reguleren door aan te voelen hoe de beweging gaat en hoeveel moeite het kost. Inschatten hoe gewicht te minderen is meer arbitrair en kun je niet midden in de set doen.
Een enkele rep range laat veel verschillende stimulans onbenut. Is voor veel nuttige bijoefeningen ook niet relevant of zelfs helemaal niet praktisch; je gaat niet alsmaar 5 of 8 reps doen op side raises of face pulls en die ga je ook niet wekelijks in gewicht verhogen.

Niet perse nodig voor beginners wanneer er nog elke keer gewicht verhoogt kan worden, maar ik zie voor hen ook veel waarde om uit te gaan van het afwachten van gains en daaruit resulterende progressie ipv het forceren van nieuwe gewichten.

Je zei dat progressie verloren gaat als je hetzelfde blijft doen maar dat is niet zo, dezelfde stimulans herhalen kan soms genoeg zijn om weer een nieuw niveau te bereiken. Hoewel er ook wel wat voor te zeggen valt dat er een zeker momentum of golf aan progressie is te veroorzaken met progressieve overload, is het niet het verhogen van het gewicht/reps/sets op zich dat direct de adaptaties en daarmee progressie veroorzaakt.

Dat laatste is wat de methode van 'dwangmatig gewicht verhogen' verkeerd leert imho.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een hoop informatie.....Ik laat het even op me inwerken en kijk dan wat ik ga doen.
De volgende training staat voor zondag op de planning.
Ik ben 35-40 minuten bezig met stronglifts en daarna loop ik op de loopband met een beginners schema om 30 minuten te gaan hardlopen. Met name rond mn gewrichten merk ik dat de pezen/aansluitingen/banden het wat moeilijk krijgen. Een aangezien ik pas sinds kort bezig ben in de sportschool leek het me verstandig even op de rem te trappen, zodat mijn lichaam er aan kan wennen. Qua kracht voelt het alsof ik er nog wel wat kilo's bij kan hebben en zit ik nog niet aan m'n plafond.
Bedankt voor alle input iig. ik heb weer wat om over na te denken.
 
Ik ben 35-40 minuten bezig met stronglifts en daarna loop ik op de loopband met een beginners schema om 30 minuten te gaan hardlopen.

Nu ik dat lees denk ik dat ik ook mijn pezen zou voelen als ik OOK nog 30 min ging hardlopen. Ongetraind 30 min hardlopen na een leg workout is vrij heftig imo, fietsen of wandelen lijkt mij fijner (geen dreunen op je knieën).
 
Nu ik dat lees denk ik dat ik ook mijn pezen zou voelen als ik OOK nog 30 min ging hardlopen. Ongetraind 30 min hardlopen na een leg workout is vrij heftig imo, fietsen of wandelen lijkt mij fijner (geen dreunen op je knieën).
Des te erger ook met alle extra vetmassa die je juist kwijt wilt. Bij de laagste vetpercentages is het weer beter te doen.
 
Vandaag fail op 40kg ohp.
Squat 80 kg
Deadlift 85 kg
Sqaut en deadlift moet de 100 makkelijk te halen zijn.
 
Gvd kwaad gemaakt.
Ohp 40 kg 0-3-5-5-5
 
Back
Naar boven