XXL Nutrition

Vissertje zijn blog

Maar iemand die nog maar een maand met 5X5 bezig is die kan volgens mij nog wel een poosje vooruit met een dergelijk novice schema en hoeft nog niet over te gaan stappen naar een intermediate schema toch? Ik lees veel dat het belangrijk is om als beginner zo veel mogelijk uit een novice programma te halen. Als er echt geen verhogingen in gewichten meer gehaald kunnen worden moet je (nou ja, moeten is dwang :p ) over stappen naar een intermediate schema.
Dat staat allemaal in mijn sticky inderdaad. ;) En ja, jij kunt nog wel even voort, zolang je maar eet en rust om te groeien. Maar wanneer novice progressie stopt moet je niet blijven hangen en gewoon een intermediate schema gaan volgen.

• Topic Starter Topic Starter
Ff een foto update. Op de borst raak ik volgens mij wat vet kwijt, in omvang lijkt het wat kleiner te worden maar het wordt wel steeds harder en droger. Gaat dus de goede kant op. Volgens mij krijgt de buik ook langzaam ietsje meer detail maar vind het moeilijk om daar wat over te zeggen omdat het verschil maar heel klein is, of is het meer een gevoel van mezelf??

De foto van de achterkant daar ben ik wel trots op... :o

IMG_20180402_160338.jpg

IMG_20180402_161506.jpg

Ff een vraagje weer. Gister was de sportschool dicht dus ik ga vanmiddag na het werk trainen. Nu zou voor deze week dinsdag, donderdag, zaterdag een mooie routine wezen maar zaterdag heb ik weer vroege dienst en de sportschool is zaterdag alleen s'morgens open. Ik zit er dus nu aan te denken om vandaag i.p.v. maandag te gaan en dan morgen en vrijdag de standaard dagen gewoon aanhouden. Ik weet dat het niet ideaal is maar mijn rooster en openingstijden van de gym sluiten nu eenmaal niet altijd lekker op elkaar aan. Of hebben jullie een voor deze week een beter idee voor me??

Daar moet je je niet te druk om maken, ik zou vandaag en vrijdag gaan. Twee dagen achter elkaar is geen goed idee.

Thanx voor je reactie. Dan hou ik het maar op twee keer deze week (wordt de eerste keer sinds lange tijd dat ik maar twee keer in een week train :p )

De training zit er weer op, en het ging lekker. Weinig last van de rug, wederom alleen een beetje gezonde spierpijn maar niks vervelends ofsow. Ook van mijn voet heb ik vandaag totaal geen last meer gehad. Dus jullie hadden wederom gelijk, geef het de tijd dan komt het wel goed :bow:

Omdat ik deze week maar 2 keer naar de gym ga heb ik vandaag een beetje meer gedaan dan anders, had er ook gewoon vreselijk veel zin in :banana:

De SL5X5

SQ 72.5Kg
BP 57.5Kg (Wordt toch best zwaar inmiddels moet ik eerlijk bekennen)
ROW 60Kg (Wordt wel zwaar maar gaat nog steeds goed)

En dit keer dus een extra lange lijst met extra's.

Dumbbell curl met rotatie
16Kg 11X
16Kg 7X
16Kg 6X (Toch best zwaar die 16Kg)

Back extentions
12X
12X
12X

Bench squeeze

30sec knijpen, 30sec rust 3X

Facepull
25Kg 12X
25Kg 12X
25Kg 12X

Rope pull down
45Kg 12X
45Kg 11X
45Kg 7X

En omdat ie zo lekker is en ik hem pas vrijdag voor de 5X5 moet doen ook maar de OHP even gedaan.

20Kg 5X
30Kg 5X
35Kg 5X
40Kg 3X (Om even aan dat gewicht te kunnen voelen... Gaat zwaar worden vrijdag. Als die meteen 5X5 gaat lukken maak ik een vreugde dansje :wl:)

Hij ging weer lekker vanochtend. Eigenlijk is trainen in de ochtend niet mijn favoriete moment van de dag (ik train het liefst in de middag) maar desondanks ging het goed. Havermoutpap is volgens mij echt krachtvoer als je het mij vraagt, zelfs de OHP op 40Kg is bijna gelukt, had ik zelf echt niet verwacht.

Het was trouwens geen hele uitgebreide training omdat we vanmiddag op pad gaan.

Hier gaat ie weer:

SL5X5
SQ 75Kg (tijdens de squat toch wel weer gevoelig in de rug maar trekt na de training wel redelijk snel weer weg, sneller dan voorheen in ieder geval)

OHP 40Kg (5 minuten rust tussen alle sets, anders gaat het hem echt niet worden)
5X
5X
5X
5X (Eventjes dacht ik, what the f**k, het gaat nog lukken ook)
3X (Maar helaas :p )

DL 100Kg (Erg zwaar, ik ram de sets er niet zo snel doorheen als op sommige filmpjes die ik voorbij zie komen. Na elke rep neem ik even 5 seconden rust, even weer de juiste houding aannemen en even goed ademhalen).

En nog een paar extraatjes maar dit keer niet zo veel.

Barbell curl ss back extentions (ss betekend toch superset waarbij je in de rust van de ene set de set doet van de andere oefening? )
30Kg 12X/12X
30Kg 12X/12X
30Kg 10X/12X

Rope pull down
45X 12X
45X 11X
45X 9X

Dat was hem alweer. Door de lange rusten bij de OHP ben je wel erg lang aanwezig op de sportschool, terwijl je voor je gevoel helemaal niet veel doet...

ohp loopt lekker zo, bijna weer 5x5 op 40kg
deadlift doe je goed zo, niet je reps er doorheen rammen maar iedere rep als een single doen, niet teveel ontspannen tussen je reps, wel spanning houden.

Zojuist weer getraind, de squat terug op 77.5Kg en voelt nu echt veel beter dan voor de deload. Kan dus echt merken dat de techniek en schoeisel verbeterd zijn.

De bench press ging helemaal de mist in. Ik was nog bezig met warming up setjes, toen ik 55Kg aan het pressen was schoot het me in de linker schouder en daarna wilde het totaal niet meer. Nog weer geprobeerd vanaf de lege stang op te bouwen maar het deed me echt zeer. Ben toen dus gestopt met de bench press.

Tijdens de ROW had ik wonder boven wonder dan weer totaal geen last van de schouder dus die ging wel weer goed, helaas voelde ik bij de andere oefeningen de schouder wel erg goed. Heb de facepull met lichter gewicht gedaan maar voelde eigenlijk helemaal niet lekker. Heb de training toen gestaakt.

Nu eerst een lekkere hete douch, hopelijk helpt dat een beetje en vandaag en morgen zo veel mogelijk rust aan de schouder want woensdag staat de OHP weer op het programma.

Bij deze de log,

5X5

SQ 77.5Kg
BP Fail
ROW 62.5Kg

Barbell curl
12X 30Kg
10X 30Kg
9X 30Kg

Back extentions
3X 12X

Face pull
3X 12X 20Kg

Goed je schouderbladen naar achteren duwen als je benched! Dat voorkomt heel wat ellende!

Verder zeker even dit filmpje checken. Op dit moment wel één van de beste bench instructies imho:

Goed je schouderbladen naar achteren duwen als je benched! Dat voorkomt heel wat ellende!

Verder zeker even dit filmpje checken. Op dit moment wel één van de beste bench instructies imho:

Schouderbladen naar binnen (plus borst opzetten zodat de onderrug los komt van de bank), is waarschijnlijk DE tip ter voorkoming van pijn in de schouders bij bankdrukken. Toen ik anderhalf jaar geleden weer begon kreeg ik al bij 70-80kg (voor mij als ex-powerlifter erg licht, ik woog toen al 104kg) flink last van mijn schouders, een probleem dat ik nooit eerder had gehad. Kon er maandenlang niet goed van slapen. Nu is dat probleem, met aangepaste techniek, op de achtergrond, terwijl ik ook nog eens veel meer gewicht gebruik. Rotator cuff oefeningen die je bv. bij Athlean-X kan vinden op youtube, helpen om bestaande pijntjes te verminderen.

Thanx mannen voor de reacties. Ik had toevallig net het weekend een mooie filmpje van de man met de baard (Alen Thrall) bekeken over de bench. Ik was dus deze training erg bezig met techniek, maar misschien wel iets "te" veel waardoor je teveel let op het één en het andere uit het oog verliest. Ik heb al wel vaker met deze gewichten gebencht dus vond het vreemd dat het in eens zo gevoelig werd.

Zojuist weer getraind, de squat terug op 77.5Kg en voelt nu echt veel beter dan voor de deload. Kan dus echt merken dat de techniek en schoeisel verbeterd zijn.

De bench press ging helemaal de mist in. Ik was nog bezig met warming up setjes, toen ik 55Kg aan het pressen was schoot het me in de linker schouder en daarna wilde het totaal niet meer. Nog weer geprobeerd vanaf de lege stang op te bouwen maar het deed me echt zeer. Ben toen dus gestopt met de bench press.

Tijdens de ROW had ik wonder boven wonder dan weer totaal geen last van de schouder dus die ging wel weer goed, helaas voelde ik bij de andere oefeningen de schouder wel erg goed. Heb de facepull met lichter gewicht gedaan maar voelde eigenlijk helemaal niet lekker. Heb de training toen gestaakt.

Nu eerst een lekkere hete douch, hopelijk helpt dat een beetje en vandaag en morgen zo veel mogelijk rust aan de schouder want woensdag staat de OHP weer op het programma.

Bij deze de log,

5X5

SQ 77.5Kg
BP Fail
ROW 62.5Kg

Barbell curl
12X 30Kg
10X 30Kg
9X 30Kg

Back extentions
3X 12X

Face pull
3X 12X 20Kg
Toch een mooie training, hoop dat de schouder woensdag er weer klaar voor is.

Het is heel goed dat je steeds zoekt naar verbetering, wel ff een TIP:
Als je (met nieuwe schoenen, na het zien van een filmpje of na suggesties hier op het forum) flink aan je techniek gaat werken, houd het gewicht dan wat lager en bouw dan rustig met een paar trainingen op.

Holy f**k, OHP op 40Kg is gewoon gelukt, en dat heb ik ze ook laten weten middels een luide YES!!!!

Deadlift daar en tegen ging mis. Warming-up setjes gingen lekker: 5X 60Kg, 5X 80Kg, 5X 90Kg, ging allemaal zonder al te veel problemen. Maar de 102.5 kreeg ik niet eens omhoog. Als ik klaar stond, alles aangespannen en kracht ging zetten werd ik vreselijk duizelig dus heb de 102.5Kg maar gestaakt.

Squat ging lekker, eindelijk weer boven het gewicht van de deload en de 80Kg voelde goed. Weinig tot geen last meer van de rug na de oefeningen.

De training:

5X5
SQ 80Kg
OHP 40Kg
DL 102.5Kg Fail

Niet veel extras meer gedaan, was helemaal op:

Barbell curl
12X 30Kg
12X 30Kg
9X 30Kg

Back ectentions
3X 12X

Facepull
12X 25Kg
12X 25Kg
12X 25Kg

Rope pull down
12X 45Kg
8X 45Kg
En toen was ik echt helemaal leeg...

Jammer van de deadlift, maar al met al toch een lekkere training zo te zien. Ga je voortgang ook maar eens volgen hier, dus INNNNN

Holy f**k, OHP op 40Kg is gewoon gelukt, en dat heb ik ze ook laten weten middels een luide YES!!!!
Ik heb er nooit aan getwijfeld, nu op naar 5x5x45! ;)

Deadlift daar en tegen ging mis. Warming-up setjes gingen lekker: 5X 60Kg, 5X 80Kg, 5X 90Kg, ging allemaal zonder al te veel problemen. Maar de 102.5 kreeg ik niet eens omhoog. Als ik klaar stond, alles aangespannen en kracht ging zetten werd ik vreselijk duizelig dus heb de 102.5Kg maar gestaakt.
Deadlifts zijn best bizar wat dat betreft, ineens is er geen beweging meer in te krijgen. Gewoon resetten naar 90 kg en opnieuw bouwen.

Jammer van de deadlift, maar al met al toch een lekkere training zo te zien. Ga je voortgang ook maar eens volgen hier, dus INNNNN

Thanx voor je reactie en welkom in mijn log :thumbs:

Ik heb er nooit aan getwijfeld, nu op naar 5x5x45! ;)

Zelfs niet bij een kereltje van 1.63 en rond de 60Kg??? :p

Deadlifts zijn best bizar wat dat betreft, ineens is er geen beweging meer in te krijgen. Gewoon resetten naar 90 kg en opnieuw bouwen.

Het voelde echt zo onnozel hé... Maandag ging de 100 Kilo best goed. Ging niet super snel maar kreeg de stang wel netjes 5X omhoog. En vandaag kreeg de stang niet eens 1X omhoog... Was haast een beetje beschamend. Denk dat ik inderdaad gewoon ff lekker terug ga naar de 90Kg en weer gewoon opnieuw ga opbouwen, heeft me bij de squat ook erg goed gedaan

Terug
Naar boven