Fitness Seller

Voeding en krachttraining

Alias27

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier op dit forum en wil dolgraag met krachttraining beginnen. Ik heb de laatste weken veel informatie tot mij genomen via de stickies, andere topics op het forum en andere websites over krachtraining. Maar toch blijf ik nog met veel vragen zitten wat betreft de voeding. En aangezien de voeding al het halve werk is hoop ik dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Voor ik het vergeet... ik ben 27 jaar met een lengte van 183 cm en een gewicht van 64 kg(ectomorph).

Oke mijn vragen:

1. Besmeren jullie je brood met halvarine e.d.? Ik zie dit niet terug in de voedingsschema's. Dit hoort toch bij een gezonde voeding dacht ik? Het zorgt weliswaar voor extra calorieen als je veel boterhammen eet, maar bevat toch ook essentiele vetzuren?

2. Nadat je getraind hebt hoe lang mag je dan maximaal wachten met eten?

3. Ik had altijd begrepen dat je vlees en zuivelconsumptie moest matigen voor een goede gezondheid. Ik zie in de schema's soms wel meer dan 500 gram vlees of 1 liter melk? Is dit ok zolang je er maar op let dat het magere zuivel en mager vlees is? En hoe zit het met kaas?

4. Maakt het uit voor je lichaam wanneer je welke complexe koolhydraten neemt? Dus is het erg als je 's ochtends pasta/rijst eet i.p.v. brood?

5. Hoeveel energie verbrandt je met 1 uur krachttraining ongeveer?

Ik heb nog wat meer vraagjes, maar hier laat ik het voorlopig bij.

ik zie uit naar jullie reacties.

-Alias27-

Oke mijn vragen:

1. Besmeren jullie je brood met halvarine e.d.? Ik zie dit niet terug in de voedingsschema's. Dit hoort toch bij een gezonde voeding dacht ik? Het zorgt weliswaar voor extra calorieen als je veel boterhammen eet, maar bevat toch ook essentiele vetzuren?

3. Ik had altijd begrepen dat je vlees en zuivelconsumptie moest matigen voor een goede gezondheid. Ik zie in de schema's soms wel meer dan 500 gram vlees of 1 liter melk? Is dit ok zolang je er maar op let dat het magere zuivel en mager vlees is? En hoe zit het met kaas?

4. Maakt het uit voor je lichaam wanneer je welke complexe koolhydraten neemt? Dus is het erg als je 's ochtends pasta/rijst eet i.p.v. brood?

Ik heb nog wat meer vraagjes, maar hier laat ik het voorlopig bij.

ik zie uit naar jullie reacties.

-Alias27-

Eerst en vooral, welkom Alias! :D

Ik ga proberen de vragen te beantwoorden die ik kan antwoorden!

1. Ik denk zelf dat halvarine transvetten en vele verzadigde vetten bevat, maar wel Omega 3 dacht ik...dus deze weet ik eigenlijk niet!

2. Na je training moet je eerst snelle koolhydraten nemen om het glycoceenvoorraad weer aan te vullen en daarna snelle eiwitten en daarna een volwaardige maaltijd. Dus dan ziet het er ongeveer als volgt uit:

Direct na de training : Snelle KH (Dextrose, DextroJuice, witte boterham met jam, banaan)

10 à 20 minuten na de training : Snelle eiwitten (Whey, ei-eiwitten)

45 à 60 minuten na de training : Volwaardige maaltijd (zalm, aardappelen, groenten, rijst,...)

Zo werkt het allesinds goed voor mij!:thumbs:

3. Met clean voedsel zijn er geen problemen, maar overdrijf gewoon niet, bepaal je doel (aankomen, afvallen) en stel daarmee je eetpatroon op. Kaas kan best maar bevat vele verzadigde vetten.

4. Geen idee. Maar ik denk wel dat het best mogelijk is. Zelf eet ik altijd havermout in de ochtend (brinta is ook goed!)

5. Hmm...moet je eens opzoeken maar ik denk dat het rond de 400 kcal ligt...

Hopelijk heb ik je geholpen!

Mvg, Yosh.

- Ik besmeer mijn boterhammen wel met halvarine. Als je goed zoekt kun je halvarine's vinden met (vrijwel) geen transvet en weinig verzadigde vetten. Als je pindakaas op je brood smeert kun je de halvarine wel achterwege laten.

- Zijn de meningen wat over verdeeld, ik neem na de training alleen wat snelle suikers, de whey neem ik pre-WO. Vervolgens doe ik eventueel cardio, als ik dan thuis ben neem ik een volledige maaltijd (ongeveer een uur na de training).

- Zuivel is prima, zeker halvolle/magere melk, maar ook chocomel is geweldig als je ecto bent. Kaas mag ook, maar neem dan 1 tosti per dag en niet 15. Vlees is een belangrijke eiwitbron, een aantal honderd gram per dag eet vrijwel iedere BB'er. Veel vlees eten kan wat zwaar op je darmen liggen.

- 's Morgens mag je best wel wat snelle suikers binnenkrijgen, dit is een mooi moment om wat fruit te eten. (Evenals rond de training) Wat je verder aan complexe koolhydraten op welk moment eet maakt niet uit, zorg dat je voornamelijk onbewerkte producten kiest, dus niet de hele dag door suikerrijke dranken.

- Hangt nogal van de intensiteit af waarmee je traint, maar reken een 500 - 600 kcal.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil graag nog wat dieper ingaan op vraag 2(hoe lang mag je maximaal wachten met eten na je WO?) Ik snap dat je dus zo snel mogelijk iets moet eten om te herstellen. Daar ging het mij echter niet om.

Er wordt aangeraden om niet te zwaar te eten 2-3 uur voor je WO. Dat zou anders in je maag kunnen gaan opspelen terwijl je aan het trainen bent. Maar als je in een ideale situatie om de 3 uur zou eten en tussen bijvoorbeeld maaltijd 4 en 5 je WO van een uur zou plakken, dan blijf je toch altijd last van je vorige maal hebben? Of moet je dan zorgen dat in dit geval maaltijd 4 al voorverteert is d.m.v. een blendermaaltijd?
Dus zou het volgende mogelijk zijn: Je eet maaltijd 4, je wacht een uur, dan de training van 1 uur met vooraf een kleine snack, dan weer een uur wachten en maaltijd 5 is aan de beurt. Omdat maaltijd 5 zo snel erna komt zou je dan misschien niet direct iets hoeven eten na je WO? Er vanuitgaand dat maaltijd 5 voldoende koolhydraten en eiwitten bevat die passen bij een post-WO maaltijd.
Of moet ik dan mijn hele WO voor mijn ontbijt maar doen gelijk als ik opsta? Dus nuchter trainen als er geen voedsel in je maag in de weg zit? Dit zou in mijn geval geen probleem zijn omdat ik absoluut een ochtend mens ben en 's avonds inkak.

Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.

Bij voorbaat dank.

-Alias27-

Welkom Alias27!

Zelf eet ik iedere drie uur een volledige maaltijd. Het liefst train ik in het uur voor mijn volgende maaltijd, dan ben ik klaar met trainen als ik aan eten toe ben. Trainen met een lege maag zou ik nooit doen, want ik geloof op die manier spiermassa af te breken voor energie.
Trainen vlak na het eten vind ik vaak niet vervelend, maar ik eet ook niet bijzonder veel de laatste tijd. Als ik vlak voor het eten train, zorg ik ervoor na de training voldoende suikers en eiwitten binnen te krijgen. (Het netsaldo kc trek ik van een maaltijd later op de dag weer af voor de balans.)

:)

• Topic Starter Topic Starter
Oke, nog een paar vragen.

A. Ik begrijp dat het menselijk lichaam ca. 30 gram eiwitten per 3 uur kan verwerken. En als je gaat trainen heb je meer eiwitten nodig dan een 'normaal' mens. Stel je hebt berekend dat je om te groeien 220 gram eiwit nodig hebt. In 6 maaltijden kun je dit wel kwijt, maar dan is er toch een maaltijd die meer eiwitten bevat dan je kunt opnemen?
Wat doet het lichaam met het teveel aan eiwitten? Opslaan voor later of omzetten in iets anders? Is het slecht voor je om meer eiwitten dan 30 gram per 3 uur te eten?

B. Als ik 4 dagen in de week ga trainen en op een zondag niet train en niet werk moet ik dit dan meenemen in mijn voedingsschema? Dus zou ik dan minder kcal moeten binnenkrijgen omdat het een soort van extra rustdag is?
Dus als je 3000 kcal hebt uitgerekend voor een werkdag met training erbij moet je dan op die zondag ca. 2500 kcal binnenkrijgen?

-Alias27-

Terug
Naar boven