Qua uitleg, inclusief video, van Rippetoe vond ik het niet geweldig. Sinds ik een artikel en wat filmpjes van Andy Bolton heb gezien is me techniek een stuk beter. Iets wat ik bij mijzelf toe pastte en nu ook bij iemand anders is:
1. Als je niet in staat bent uberhaupt fatsoenlijk op een box te kunnen zitten en met hip/glute activatie omhoog te komen hier de eerste lessen op focussen. Leer dus fatsoenlijk zitten en op staan...iets wat verbazingwekkend zeer weinig mensen schijnen te kunnen. In plaats van naar beneden zitten moet je de kont naar achter duwen en dus naar achter gaan zitten.
2. Gebruik Rack Pulls en verlaag de pins iedere keer. Probeer iedere rep zo explosief mogelijk te doen. Zo train je de rug meteen explosieve kracht te leveren. En je hebt een redelijk korte hamstring/Glute ROM en kun je overdreven concentreren op het aanspannen van die spieren.
3. Op den duur zit je met de pins zo laag dat je reguliere deadlifts kan doen. Gebruik een verhoging in dien je nog niet met 20kg schijven traint. Zodoende ligt in ieder geval de barbell al op een fatsoenlijke hoogte. Een paar schijven op elkaar is vaak al genoeg hoogte als je nog met 10kg schijven aan iedere kant traint.
4. Bij het opstaan ram je hak in de grond, span je hamstrings en glutes aan om van de grond te komen en zoals gezegd trek de stang naar je toe zodat hij tegen je schenen en dijbenen aan blijft. Ik zie bij sommige mensen dat ze een vage front raise achtige zwaai maken om de barbell voorbij de knie te willen halen. Dan verliezen ze evenwicht en pleuren om. Schiet niet op dus.
5. Gebruik box squats met laag gewicht om betere glute activatie te krijgen. Barbel Glute Ham Bridge is ook een goede aanvulling. En na een zware deadlift sessie nog wat sets met low reps op pure snelheid doen.
6. Terwijl je nog techniek aan leert is het beter om meerdere sets en lage reps te doen en controleerbaar gewicht. Neem desnoods kortere rust intervals om het intens te houden. De eerste 1-2 reps van elke set zijn de meest technisch correcte. Dus waarom 4sets van 10 doen waarbij je maar 8 reps echt goed doet terwijl je beter 8-10sets van 2-3reps kunt doen en dan zo'n 16-20echt goede reps maakt.
Voorbeeld is dag 1 Squat dag:
Squaten as usual
Box Squats 10x2 met 50-60% van je 1rm
Lunges
Barbel Glute Ham Bridge
Dag 5 Deadlift dag
Deadlift opbouwen naar een zware double. Dan 30kg er af en 8x3 speed deadlifts
Dan nog de rest van je work-out met Glute Ham Raice, Face Pulls, Bent over Rows, Chins, Good Mornings etc.
edit voor volgende link wat mij over de afgrond heeft geholpen
http://www.tmuscle.com/free_online_...how_to_pull_1008_pounds_and_make_it_look_easy