XXL Nutrition

vragen over de 'pump'

Status
Niet open voor verdere reacties.

frog

Novice
Waardering
0
iedereen kent denk ik wel het effect van het 'pompen van de spieren', de uitzetting die optreedt bij het op een bepalde manier trainen,
wat ik graag wil vragen is of deze 'pump' ook bijdraagt aan het verkrijgen van grotere en sterkere spieren, of dat het alleen voor op de korte termijn blijft (dus alleen die enkele uren na de training, of dat het ook echt op de langere termijn je spieren en spierkracht vergroot?)

en is de beste manier om deze pump te krijgen met lichte gewichten en veel repetities?

nieuweling hier,
groetjes,
frog

De pump is een bijzaak! Zonder pump kun je ook een goede training hebben gehad.

pomp is dat je spier vol loopt met bloed, geloof ik. Heeft dus verder niets met spiergroei te maken.

I agree. maar de pomp betekent wel dat je doorbloeding optimaal is. Je herstel dus sneller? of sla ik hier de plank mis?

Omdat die spieren een hoop energie verbruiken stuurt je lichaam er extra bloed naartoe om ze te voeden, vandaar de pump.

Ben er niet zeker van, maar intuitief zou ik denken dat je een pomp krijgt omdat het melkzuur weggevoerd moet worden van je spieren. Dit natuurlijk door er een grotere hoeveelheid bloed door te pompen. Misschien daarmee dat je sneller een pomp krijgt bij meer herhalingen. Maar het komt er dan op neer dat een pomp zorgt voor het afvoeren van iets schadelijks (melkzuur zorgt natuurlijk voor een te lage pH), als dat schadelijks er niet is heb je dat bloed gewoon niet nodig. Dus het nut van een pomp op zich is me een raadsel.

als dat schadelijks er niet is heb je dat bloed gewoon niet nodig

Meer bloed=meer voedingsstoffen dus om nu te zeggen dat het gewoon niet nodig is is niet correct. Het is ook zo dat zo nu en dan een milde herstel workout erg goed voor je kan zijn. Door bijvoorbeeld de dag nadat je je biceps gedaan hebt even een bicepscurl van 8kg te pakken, of 6 met een stuk of 24 reps.

mock zei:
Meer bloed=meer voedingsstoffen dus om nu te zeggen dat het gewoon niet nodig is is niet correct. Het is ook zo dat zo nu en dan een milde herstel workout erg goed voor je kan zijn. Door bijvoorbeeld de dag nadat je je biceps gedaan hebt even een bicepscurl van 8kg te pakken, of 6 met een stuk of 24 reps.
De vraag is alleen of het surplus aan voedingsstoffen bij een grote pomp wel nodig is, of het wel opgenomen kan worden ? Dus of je zonder een serieuze pomp niet al voldoende voedingsstoffen toegevoerd krijgt. En herstel van het spierweefsel gebeurt nu eenmaal een pak trager dan het afvoeren van melkzuur, dus of een plots toename van bloedvolume zo cruciaal is voor herstel ... Ik weet het niet.

Ik kreeg juist de indruk dat bij de pomp bloed opgesloten werd in de spieren, wel erin, maar niet meer eruit, waardoor de doorbloeding niet beter, maar juist slechter zou zijn. Als je voor doorbloeding wilt gaan zou een goede cooling down moeten doen met veel rekken. Pomp is echter motiverend, vraag maar aan Arnold.

(en dan zijn er nog mensen die beweren dat pomp de fascia op zou rekken, daardoor ruimte creeerend voor spiergroei, maar dat is nog nooit aangetoond)

Volgens wat ik een tijdje terug gelezen heb, is er zelfs een verschil van doorstroming en transtport van verschillende stoffen bij een oef. met 4-6 reps en een oef. met 8-10 (of meer) reps...

Het opgepompte gevoel dat we in spiergroepen krijgen wanneer de spieren met meerdere sets van 8-10 herhalingen worden aangepakt, komt kort gezegd als volgt tot stand. Bij flinke spierarbeid neemt de bloedtoevoer naar de inspanning leverende spieren toe en richting maag en darmen neemt het af. Je krijgt een andere bloedverdeling in je lijf. Wanneer zware gewichten (meer dan 60% van de 1-RM) worden gebruikt dan worden de afvoerende bloedvaten (de aders) van je spieren dichtgedrukt, terwijl door de aanvoerende bloedvaten (de slagaders) nog wel bloed stroomt. Het resultaat: ophoping van bloed en een hoge druk in de spieren. Hierdoor loopt er plasma (vocht uit het bloed) uit de haarvaten in de ruimte tussen bloedvat en spiercel. Daardoor bouwt er zich druk op in de ruimten tussen de spiervezels wat er voor zorgt dat er plasma terug in de spier wordt gedrukt. Maar er gebeurt nog iets bij deze manier van trainen, er bouwt zich veel meer melkzuur (lactaat) in de spieren op. Waar we bij een enkele set met een klein aantal herhalingen (4-6) voor de energieproductie voornamelijk op het ATP-CP energiesysteem steunen, komt bij hogere reps ( meer dan 8 ) het melkzuurenergiesysteem in actie. Melkzuur heeft als eigenschap dat het vocht aantrekt en dus zwellen de spiervezels verder op.

Het is een van de vele manieren om te trainen.
In lage reps trainen is nu de gangbare manier voor de beginner.
Omdat deze gewoon weg het meeste massa aanzet. Je kan wel op de pomp gaan maar het zal wel langer duren waarschijnlijk. Maar figuren als Arnold e.d. trainden allemaal hoger in reps, dus meer op de pomp, zeg dus niet dat het niet werkt. Alleen het is dus wel gedeeltelijk achterhaald.

De wat gevorderde BB'er kan er veel meer baat bij hebben na een lange tijd laag in reps te hebben gezeten. De spieren worden totaal anders aangepakt, dus moeten ze zich weer aanpassen, dus spiergroei.

Ik geloof toch dat de pomp een bijdrage leverd tot spiergroei en dat geld ook voor
spierpijn. Als ik geen pomp heb dat heb ik het gevoel niet getraind te hebben.

Hou wel bepaalde pompen appart.

- Hypervolumia, waarblij het volume van het bloed toeneemt
- Capilaire vergroting, waarbij de capilairen vergroten (duh :) )

Wat is het verschil hiertussen dan?
En hoe bereik je vooral de laatste en wat heb je daar aan?

Zoals ik het heb begrepen zijn er twee soorten hypertrophy: myofibrillar en sarcoplasmic. De eerstgenoemde soort is de daadwerkelijke toename van het spierweefsel. De tweede is een toename het vocht (genaamd cytosol) tussen je spierweefsel.

Bij hogere reps (trainen voor de pump) ben je vooral bezig met de tweede soort, dus het vochtvolume te vergroten. Dit zorgt voor een grotere spier, maar niet noodzakelijk een sterkere. Dat verklaart dan ook ten dele dat bodybuilders wel groter, maar niet sterker zijn dan powerlifters.

Voor het geval ik er helemaal naast zit: mijn excuses :o

je krijgt inderdaad een pomp als je je spieren op een zo kort mogelijke tijd veel repetities laat doen, maar je ook een pomp krijgen van met heel zware gewichten veel minder herhalingen te maken. Het komt er eigenlijk op neer dat je je spieren moet afbeulen!! Helemaal tot het uiterste! Daarna benut je zo snel mogelijk suikers(enkelvoudige), je spieren zijn namelijk uitgeput en moeten hoognodig nieuwe energie. Door de pump die je hebt, zullen de enkelvoudige suikers zeer snel op hun plaats zijn. Want dit is eigenlijk waar de pump voor dient, je spieren geven waar ze naar vragen.

Groetjes Ronn

Mans zei:
Zoals ik het heb begrepen zijn er twee soorten hypertrophy: myofibrillar en sarcoplasmic. De eerstgenoemde soort is de daadwerkelijke toename van het spierweefsel. De tweede is een toename het vocht (genaamd cytosol) tussen je spierweefsel.

Bij hogere reps (trainen voor de pump) ben je vooral bezig met de tweede soort, dus het vochtvolume te vergroten. Dit zorgt voor een grotere spier, maar niet noodzakelijk een sterkere. Dat verklaart dan ook ten dele dat bodybuilders wel groter, maar niet sterker zijn dan powerlifters.

Voor het geval ik er helemaal naast zit: mijn excuses :o

[Link niet meer beschikbaar]

Increasing the volume of the tissue that supplies energy to the muscle or is involved with the neural drive: Intimately involved in the production of ATP are intracellular bodies called "mitochondria". Muscle fibers will adapt to high volume (and higher rep) training sessions by increasing the number of mitochondria in the cells. They will also increase the concentrations of the enzymes involved in the oxidative phosphorylation and anaerobic glycolysis mechanisms of energy production and increase the volume of sarcoplasmic fluid inside the cell (including glycogen) and also the fluid between the actual cells. This type of hypertrophy produces very little in the way of added strength but has profound effects on increasing strength-endurance (the ability to do reps with a certain weight) because it dramatically increases the muscles' ability to produce ATP. Adaptations of this sort are characteristic of Bodybuilders' muscles.

eduardjanssen zei:
[Link niet meer beschikbaar]

Increasing the volume of the tissue that supplies energy to the muscle or is involved with the neural drive: Intimately involved in the production of ATP are intracellular bodies called "mitochondria". Muscle fibers will adapt to high volume (and higher rep) training sessions by increasing the number of mitochondria in the cells. They will also increase the concentrations of the enzymes involved in the oxidative phosphorylation and anaerobic glycolysis mechanisms of energy production and increase the volume of sarcoplasmic fluid inside the cell (including glycogen) and also the fluid between the actual cells. This type of hypertrophy produces very little in the way of added strength but has profound effects on increasing strength-endurance (the ability to do reps with a certain weight) because it dramatically increases the muscles' ability to produce ATP. Adaptations of this sort are characteristic of Bodybuilders' muscles.

Juist! Trainen voor de pomp is zo slecht nog niet dus.

Ehm... er staat niet wat hypertrophy en pomp met elkaar te maken hebben. Van pomp ga je niet groeien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven