Trainen met hoge reps (lage intensiteit) geeft wel degelijk een flinke pomp.
Alleen wordt daarmee meer de doorbloeding van de spier gestimuleerd op langere termijn, dan dat dit massagroei veroorzaakt.
Bij hoge reps, of langdurige aanspanning gaat zich melkzuur vormen door energienood in de spier, hierbij bestaat de supercompensatie erin dat de energietoevoer (lees doorbloeding) van de spier zich gaat verbeteren.
Bij weinig herhalingen geschied dit niet,daar de spier dit op zijn interne energievoorraad aankan, er treedt nauwelijks verzuring op, maar door de hogere belasting treden er microscheurtjes op, en bij herstel van deze scheurtjes maakt het lichaam iets meer weefsel aan dan er oorspronkelijk was, dit is de supercompensatie.
Ik heb zelf wandklimmen gedaan, deze sport doet zeer veel beroep op de anaerobe weerstand (dus in energie en zuurstofnood)van je spieren, vooral van de onderarmen, en daarnaast ook voor sommige bewegingen (je gewicht fixeren op een zeer kleine greep, dynamische bewegingen) op maximaal kracht.
Doordat de belasting dus in het hoge rep bereik (denk aan 40-50 reps) en een enkel moment juist in het 1-2RM bereik lag, was er weinig prikkel tot massagroei, terwijl je armen na een paar zware routes klimmen echt wel keihard opgepompt waren.
Ik heb van 13 jaar klimmen dan ook geen echt dikke onderarmen gekregen (wel iets),maar wel zeer sterke ,maar van 2,5 maand BB zijn ze in verhouding al meer gegroeid (1 cm).
Dus naar mijn mening is pomp alleen derhalve geen oorzaak van massatoename.