Fitness Seller

vragen over de 'pump'

Status
Niet open voor verdere reacties.
wazzup zei:
Ehm... er staat niet wat hypertrophy en pomp met elkaar te maken hebben. Van pomp ga je niet groeien.

Er staat dat trainen met hogere reps sarcoplasmische hyperthophy teweeg brengt. Wanneer ik train met hoge reps krijg ik de pump, jij niet?

Eh ja, maar dat wil niet zeggen dat ik door de pomp ga groeien. T'is op zijn best een indicator, een prettig bijverschijnsel, maar geen oorzaak ergens van.

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg enkel dat je kan groeien op hogere reps.

pomp is leuk een aardig, en je zal er vast wel iets op groeien, maar sommige mensen hechten er teveel waarde aan valt me op. Een pomp krijg je ook als je heel snel 25 push ups doet, of als je lang aan het bellen bent, of als je ramen lapt of het plafond schildert...maar krijg jij daar gruwelijke borstspieren of schouders van?? NEE...als ik het mis heb, dan zal ik de eerste zijn die het plafond thuis gaat sauzen :D

Ehm... wel eens de schouders van turners gezien, of de kuiten van voetballers of wielrenners, daar is echt geen krachttraining voor nodig om ze te ontwikkelen. (Ik heb mijn plafond vorige week 2 keer gesausd en ben echt hyooooooge geworden ;) , even serieus, wat nog beter werkt is waarschijnlijk stucadoren, t*ring wat een zwaar werk als je het niet gewend bent)

Een pomp of spierpijn zegt niks over latere spiergroei.
Ik kan elke training een pomp hebben en na me training spierpijn zegt dit dat ik ook gegroeid ben? Nee.
Als ik een jaar lang benen train met verschillende schema s en elke workout een pomp heb en na elke workout spierpijn.. maar me trainingsgewichten zijn het nagenoeg het zelfde gebleven denk je dan dat ik gegroeid ben? Ondanks pomp en spierpijn? Nee ik denk het niet.
Maar als ik volgend jaar me gewicht bij het kniebuigen verdubbel en in plaats van 100 kg 20 keer te buigen me op werk naar 180kg 20 keer buigen..dan heb ik mischien niet elke workout spierpijn of een pomp, maar ik kan je zeggen dat je dan niet meer klaagt over je been omvang.

Behomont zei:
Ik kan elke training een pomp hebben en na me training spierpijn zegt dit dat ik ook gegroeid ben? Nee.
Als ik een jaar lang benen train met verschillende schema s en elke workout een pomp heb en na elke workout spierpijn.. maar me trainingsgewichten zijn het nagenoeg het zelfde gebleven denk je dan dat ik gegroeid ben? Ondanks pomp en spierpijn? Nee ik denk het niet.
Maar als ik volgend jaar me gewicht bij het kniebuigen verdubbel en in plaats van 100 kg 20 keer te buigen me op werk naar 180kg 20 keer buigen..dan heb ik mischien niet elke workout spierpijn of een pomp, maar ik kan je zeggen dat je dan niet meer klaagt over je been omvang.

Dat is de vraag dan maar ...... Gewichtheffers zijn ook steeds bezig om sterker te worden maar als die nou echt breed zijn nee. Je kracht kan met 20% toenemen zonder dat je spieren groeien

Dat is waar maar gewichtheffers gebruiken explosieve kracht en techniek.
Plus dat gewichtheffers niet eten zoals bodybuilders.
Bodybuilders voeren over het algemeen een oefening gecontroleerd uit.
Als twee mensen een barbell set zouden krijgen ,een niet meer dan 50kg en een ander zo veel gewicht als die zou willen ,dan kan de ene met die 50 kg supersetten dropsetten wat ie wil het word nooit meer dan 50kg.
De ander daarintegen als die zorgt dat ze gebruikte gewicht dat jaar verdubbeld wie zou dan het meest gegroeid zijn?
Heb je ooit wel eens een iemand gezien die 200 kg kon kniebuigen 180 kg bankdrukken en 250 kg deadliften die klein was? Nee denk het niet.

Het is belangrijk om in zowel de hoge als de lage reprange te trainen. De type 2b vezels hebben de meeste groeipotentie maar ook de type 2a hebben groeipotentie (hetzij in veel mindere mate). Maar dit staat los van de pomp, want je krijgt ook een pomp van 8 hh.

Behomont zei:

De reps die powerlifters aanhouden zijn gewoonweg te weining om hypertrofy aan te zetten voor een bb-er, dit betekent niet dat het geen deel zou moeten zijn van de totale training van een bb-er maar zeker niet een heel jaar door.

Het is inderdaad zo dat spierpijn niets zegt over je eventuele spiergroei of dat voor de pomp ook geld heb ik geen flauw idee van. Ik denk zelf dat het ook niet erg veel uitmaakt.

wazzup zei:
Ehm... wel eens de schouders van turners gezien, of de kuiten van voetballers of wielrenners

Maar heb je je wel ens afgevraagd hoelang ze er over gedaan hebben om dat te bereiken? ?

Wat een turner in 15jaar aan spiermassa opbouwd doet een KT'r in 5

Bartmen zei:
Dat is de vraag dan maar ...... Gewichtheffers zijn ook steeds bezig om sterker te worden maar als die nou echt breed zijn nee. Je kracht kan met 20% toenemen zonder dat je spieren groeien

Dat komt omdat een gedeelte van de krachtoename door betere "aansturing" veroorzakt word. Maar de grootste krachttoename komt door toename van sacromeren

Wat dat aangaat is krachttoename dus altijd massatoename

Behomont zei:
Bodybuilders voeren over het algemeen een oefening gecontroleerd uit.

Is dat zo? de meesten die ik ken trainen toch wel redelijk explosie. Alleen met dusdanig gewicht dat de beweging "langzaam" blijft

Trainen met hoge reps (lage intensiteit) geeft wel degelijk een flinke pomp.
Alleen wordt daarmee meer de doorbloeding van de spier gestimuleerd op langere termijn, dan dat dit massagroei veroorzaakt.
Bij hoge reps, of langdurige aanspanning gaat zich melkzuur vormen door energienood in de spier, hierbij bestaat de supercompensatie erin dat de energietoevoer (lees doorbloeding) van de spier zich gaat verbeteren.
Bij weinig herhalingen geschied dit niet,daar de spier dit op zijn interne energievoorraad aankan, er treedt nauwelijks verzuring op, maar door de hogere belasting treden er microscheurtjes op, en bij herstel van deze scheurtjes maakt het lichaam iets meer weefsel aan dan er oorspronkelijk was, dit is de supercompensatie.

Ik heb zelf wandklimmen gedaan, deze sport doet zeer veel beroep op de anaerobe weerstand (dus in energie en zuurstofnood)van je spieren, vooral van de onderarmen, en daarnaast ook voor sommige bewegingen (je gewicht fixeren op een zeer kleine greep, dynamische bewegingen) op maximaal kracht.
Doordat de belasting dus in het hoge rep bereik (denk aan 40-50 reps) en een enkel moment juist in het 1-2RM bereik lag, was er weinig prikkel tot massagroei, terwijl je armen na een paar zware routes klimmen echt wel keihard opgepompt waren.
Ik heb van 13 jaar klimmen dan ook geen echt dikke onderarmen gekregen (wel iets),maar wel zeer sterke ,maar van 2,5 maand BB zijn ze in verhouding al meer gegroeid (1 cm).

Dus naar mijn mening is pomp alleen derhalve geen oorzaak van massatoename.

inderdaad pomp alleen betekent geen massa toename.
wat men echter vergeet is dat t keihard enorm belangrijk is wat je eet wat de pomp betreft.
ikzelf hou me reps rond de 6-10, en voor de afwisseling soms 15.
ik krijg met beiden een pomp.
een pomp wil ook zeggen dat zoals iedereen hier al zegt er meer bloed door de spier gepompt zal worden en meer voeding voor de spieren als hersel gebruikt zal worden.
en dan hoor je nog lui die zeggen dat je van een pomp niet groeit.
dat klopt als je niet genoeg eet. als je eet als een bodybuilder en telkens een goed pomp krijgt zal er daadwerkelijk de pomp echt nut hebben voor spiergroei want je lichaam kan al dat fijne bodybuild voer al die eiwitten en koolhydraten gebruiken voor herstel en toename van spiermassa. maar ik durf te wedden dat bijna iedereen die zegt dat een pomp niet helpt ook niet eet als een bodybuilder buiten de paar boterhammetjes en glaasje melk en dan kun je ook niet verwachten dat dat kleine beetje proteine enzo ook voor massa toename zal zorgen.
daarentegen is t natuurlijk ookzo dat niet voor iedereen een pomp verplicht is ik ken genoeg lui die groot worden en beweren dat ze geen pomp hebben dus dat werkt voor hun.voor mij: ik train voor de pomp en dat lukt prima door zware gewichten in de 6-10 rep range te houden.samengevat. als je wilt dat de pomp ook nut heeft zul je ook goed moeten eten. tenslotte van anobolen alleen word je ook niet gegarandeert groot je zult ook moeten eten. ik blijf er op hameren, mensen eet eet en nog s eten.

^ dus? ???
Je zegt niets anders dan dat eten belangrijk is voor massa toename. Bewijzen voor verbanden tussen de pomp en de massa toename leg je niet.

goed lezen partysander. ik zeg alleen dat als je de pomp hebt dat er ook meer voeding gebruikt zal worden voor t herstel DUS MOET JE ETEN OM DAAR OP IN TE SPELEN.
zowieso. denk nu niet dat je mega groei heb door die combinatie.
maar t is gewoon een extra. groeien doe je in kleine beetjes.
wat ik weet van bodybuilding komt uit eigen ervaring en ik ben echt wel behoorlijk gevordert al zeg ik t zelf.
je heb geen bewijzen nodig met allerlei moeilijke verklaringen voor wat wel en niet werkt.ik zeg enkel dat de pomp gewoon bewezen kan bedragen voor groei.maar je moet eten. zoveel lui die al jaren trainen en altijd een pomp hebben maar toch klein zijn, ze komen met de meest wetenschappelijke beweringen.maar over elke bewering hebben duizend andere proffesors weer een andere "bewezen mening".
de pomp draagt bij in combinatie met goede voeding. meer bewijs heb je niet nodig breng t maar in de praktijk de praktijk bewijst.duizend en 1 manieren van trainen. iedereen met andere ervaringen en manieren. voor mij werkt de pomp klaar uit maar ik heb ontdekt dat dat enkel werkt door juist te eten.kijk ik heb eerst zoals iedereen getraint zonder op eten echt te letten.ik had ook geen pomp toendertijd.
toen begon ik me op de pomp te richten. maar de vooruitgang was exact t zelfde voor me dus t maakte geen verschil toen.ik dacht pomp is onzin.
toen ben ik weer gewoon gaan trainen en echt op me voeding gaan letten ik ging vooruit maar zonder pomp dus de pomp is uiteraard niet verplicht om te groeien.toen ben ik weer s voor de pomp gaan trainen ik hield echter wel dezelfde rep range aan hoe ik dat deed? als ik normaal train doe ik altijd 6- 10 reps met zo zwaar mogelijke gewichten in correcte vorm als ik voor de pomp ga doe ik minder gewicht maar zelfde aantal reps ik concentreer me op de pomp dan ik span telkens keihard aan iets wat je niet kan als je enkel gewoon zwaar gaat om voor t zwaar te gaan in mijn ogen.
maar als ik dus doe zoals ik zij dus op de pomp concentreren dan krijg ik een allejezus giga pomp bij t zelfde rep-range. en ik heb dus gemerkt dat die combinatie geweldige resultaten geeft (in ieder geval voor mij). dit hoeft niet voor jou te werken maar t bewijst wel dat de pomp spiergroei (kan) veroorzaken. maar uiteraard hebben de meeste mensen hier daar niet de daadwerkelijke ervaring mee.
dat was mijn pleidooi

mogitu zei:
als je eet als een bodybuilder en telkens een goed pomp krijgt zal er daadwerkelijk de pomp echt nut hebben voor spiergroei want je lichaam kan al dat fijne bodybuild voer al die eiwitten en koolhydraten gebruiken voor herstel en toename van spiermassa.

mogitu zei:
de pomp draagt bij in combinatie met goede voeding. meer bewijs heb je niet nodig breng t maar in de praktijk de praktijk bewijst.

mogitu zei:
toen ben ik weer gewoon gaan trainen en echt op me voeding gaan letten ik ging vooruit maar zonder pomp dus de pomp is uiteraard niet verplicht om te groeien.toen ben ik weer s voor de pomp gaan trainen ik hield echter wel dezelfde rep range aan maar als ik dus doe zoals ik zij dus op de pomp concentreren dan krijg ik een allejezus giga pomp bij t zelfde rep-range. en ik heb dus gemerkt dat die combinatie (pomp + goede voeding, red.) eweldige resultaten geeft (in ieder geval voor mij). dit hoeft niet voor jou te werken maar t bewijst wel dat de pomp spiergroei (kan) veroorzaken.

Het is goede voeding in combinatie met goed trainen die zorgt voor spiergroei. Dat een bijverschijnsel van een goede training de pomp is, wil nog niet zeggen dat het de pomp is die voor spiergroei zorgt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven