XXL Nutrition

Waarom voel ik bankdrukken meer in mn armen dan borst?

Nou, mn 2e post (eerst voorgesteld uiteraard).

Als ik ga bankdrukken (3x10) voel ik het vaak meer in mn armen dan in mn borst (als ik mn borst al voel). Mn armen trillen ook regelmatig.
Is dit een kwestie van meer trainen, mn armen ook sterker maken, wennen? Vindt het gewoon een beetje vreemd. Het is een oefening voor je borst en die voel ik geeneens, maar mn armen wel.

Blijkt dus dat je armen zwakker zijn als je borst.

zodra je armen gewent zijn en je zwaarder gaat trainen zul je je borst wel gaan voelen.

Triceps , schouders en Latismus worden ook gebruikt bij bankdrukken;)

• Topic Starter Topic Starter
Ehh ik zie hier "breezahrom" voorbijkomen.?.? Heb echt geen idee wat je bedoeld ;)

Ehh ik zie hier "breezahrom" voorbijkomen.?.? Heb echt geen idee wat je bedoeld ;)

Breezah = De breezercultuur is een jeugdcultuur die is ontstaan in het begin van de 21e eeuw en zich voornamelijk baseert op de populairdere muziek als top 40 en skihut, urban/RnB/bubbling, dance en trance, het gebruik van Windows Live Messenger en bijbehorende spelling, en het alcoholische drankje Bacardi Breezer. De meeste aanhangers van deze cultuur zijn meisjes van tussen de 12 en 18 jaar.

Rom = Range of motion -> grote van de bewegingsbaan van je oefening

Mijn tips voor jou:

- Neem de "stang" niet te stevig vast, hoe harder je met je handen knijpt op de "stang" hoe meer je je armen gaat gebruiken. (LET OP, zorg niet dat het gewicht uit je handen valt en op je smoel terecht komt)

- Ga niet compleet vlak op het bankje liggen maar steek je borst in de mate van het mogelijke de lucht in (borst naar voor schouders naar achter).

- Het komt er niet op neer om het gewicht gewoon de lucht in te krijgen. Doe elke herhaling gecontroleerd en span je borstspieren aan bij elke herhaling.

- Ga niet direct 120 kilo drukken. Als je zegt dat je armen trillen dan neem je teveel gewicht ofwel ben je nog niet lang genoeg aan het trainen en kan je beter nog een tijdje machines gebruiken. Machines geven meer stabiliteit en zijn in het begin gemakkelijker om de "mind-muscle connection" te verbeteren.

Hoe je weet of het goed zit met je mind-muscle connection? Als je handen vrij zijn en je kan ping pong spelen met je tet*en dan zit het goed... Als je dit niet kan, dan wil dat zeggen dat je je borstspieren NOG niet op commando kunt aanspannen en dan raad ik je aan je borst met machines te trainen tot dat je dit wel kan.

Ten slotte kan je ook eens dumbbell bench presses proberen. Bij deze oefening is het makkelijker om je borstspieren aan te spannen dan bij gewone bench press.

Laatst bewerkt:
Blijkt dus dat je armen zwakker zijn als je borst.

zodra je armen gewent zijn en je zwaarder gaat trainen zul je je borst wel gaan voelen.

Triceps , schouders en Latismus worden ook gebruikt bij bankdrukken;)

Latissimus worden niet gebruikt bij het bankdrukken ;)

Wel je:
Pectoralis Major, Sternal
Pectoralis Major, Clavicular
Deltoid, Anterior
Triceps Brachii

- Ga niet direct 120 kilo drukken. Als je zegt dat je armen trillen dan neem je teveel gewicht ofwel ben je nog niet lang genoeg aan het trainen en kan je beter nog een tijdje machines gebruiken. Machines geven meer stabiliteit en zijn gemakkelijker om de "mind-muscle connection" te verbeteren.

Hoe je weet of het goed zit met je mind-muscle connection? Als je handen vrij zijn en je kan ping pong spelen met je tet*en dan zit het goed... Als je dit niet kan, dan wil dat zeggen dat je je borstspier NOG niet op commando kunt aanspannen en dan raad ik je aan je borst met machines te trainen tot dat je dit wel kan.

Laatst zag ik hier ook een stukje op tv over. Ik dacht dat die hele mind-muscle connection bullshit was. Heb je misschien hier meer info over??

Latissimus worden niet gebruikt bij het bankdrukken ;)

Toch wel.

Surprisingly, there is another main muscle group involved in the bench press: the lats. Lats act by pushing the arm toward the middle of the body. Strong lats are important in the bottom phase of the bench-press movement.

MuscleTech – Big Bench Press Strength Supplements Max Routine

An often-overlooked component of the bench press is the use and development of the muscles of the back and in particular the lats. Very few lifters utilize the strength of the lats in their bench press and when they are able to incorporate lat contraction into their exercises, immediate increase is always achieved.

Purposefully Primitive Fitness Riverhorse Chronicles: BENCH PRESS & TRICEP TRAINING

Ook Dave Tate raadt aan om meer latissimus te trainen voor een sterkere benchpress.
TESTOSTERONE NATION

Toch wel.

Surprisingly, there is another main muscle group involved in the bench press: the lats. Lats act by pushing the arm toward the middle of the body. Strong lats are important in the bottom phase of the bench-press movement.

MuscleTech – Big Bench Press Strength Supplements Max Routine

An often-overlooked component of the bench press is the use and development of the muscles of the back and in particular the lats. Very few lifters utilize the strength of the lats in their bench press and when they are able to incorporate lat contraction into their exercises, immediate increase is always achieved.

Purposefully Primitive Fitness Riverhorse Chronicles: BENCH PRESS & TRICEP TRAINING

Ook Dave Tate raadt aan om meer latissimus te trainen voor een sterkere benchpress.
TESTOSTERONE NATION

Pardon, ik bedoel dat je ze niet traint tijdens het bankdrukken. Dit is natuurlijk heel wat anders dan niet gebruiken, my bad.

Target
Pectoralis Major, Sternal

Synergists
Pectoralis Major, Clavicular
Deltoid, Anterior
Triceps Brachii
Barbell Bench Press

The last muscle we will take a look at is the latissimus dorsi or the lats. The lats in this case, act as an adductor by pushing the arm toward the midline of the body. The lats however, are thought to play only a very minor part in the actual moving of the bench press. They have been shown to be effective just prior to the bottom phase of the lift (Barnett, 1995). Variations In The Bench Press

Bodybuilding.com - Progressive Sporting Systems - The Big, Bad, Bench Press!

wat eerder al gezegd is --> barbell breder vastpakken en tot je borst laten zakken. Ik voelde hem eerst ook niet in mn borst totdat ik daar op ging letten.

Mijn tips voor jou:

- Neem de "stang" niet te stevig vast, hoe harder je met je handen knijpt op de "stang" hoe meer je je armen gaat gebruiken. (LET OP, zorg niet dat het gewicht uit je handen valt en op je smoel terecht komt)

- Ga niet compleet vlak op het bankje liggen maar steek je borst in de mate van het mogelijke de lucht in (borst naar voor schouders naar achter).

- Het komt er niet op neer om het gewicht gewoon de lucht in te krijgen. Doe elke herhaling gecontroleerd en span je borstspieren aan bij elke herhaling.

- Ga niet direct 120 kilo drukken. Als je zegt dat je armen trillen dan neem je teveel gewicht ofwel ben je nog niet lang genoeg aan het trainen en kan je beter nog een tijdje machines gebruiken. Machines geven meer stabiliteit en zijn in het begin gemakkelijker om de "mind-muscle connection" te verbeteren.

Hoe je weet of het goed zit met je mind-muscle connection? Als je handen vrij zijn en je kan ping pong spelen met je tet*en dan zit het goed... Als je dit niet kan, dan wil dat zeggen dat je je borstspieren NOG niet op commando kunt aanspannen en dan raad ik je aan je borst met machines te trainen tot dat je dit wel kan.

Ten slotte kan je ook eens dumbbell bench presses proberen. Bij deze oefening is het makkelijker om je borstspieren aan te spannen dan bij gewone bench press.

Precies zoals ze het mij "aanleren"

De max aan BP ligt bij mij rond de 100kilo, alleen doe ik dat dus zelden. Het gaat allemaal een stuk makkelijker met 60 :p

Voor mij gaat het er dan ook om, om de oefeningen "technisch" zo goed mogelijk te doen.

Alleen dat "pingpongen" wil ik ook nog eens kunnen :(

• Topic Starter Topic Starter
Thx voor alle tips. Zal volgende week maandag als de bank weer aan de beurt is deze tips eens gebruiken.

En dat pingpongen, ik kan ze al afzonderlijk bewegen dus enige controle is er al, maar echt groot zijn ze nog niet...

ja, ik voel het idd ook niet zo echt in mijn borst tijdens het BP, maar voel wel erna dat ik mijn borst ermee getreind heb, ben ook nog beginner, dus ook armen nog niet zo sterk, voel het ook wel in mijn triceps, ik doe ook BP met halters erbij, en idd, voel dat iets beter in mijn borst, ga die oefening dan ook beetje verzwaren

ja, idd heb dat in het begin ook gedacht dat ik het niet voelde in mijn borst, maar tain nu bankdrukken met pyramide-methode, dus reeksen van steeds zwaarder gewicht, en bij de zwaarste voel ik het wel.
ik doe ook bankdrukken met halters, en dat voel je idd wel rechtstreekser in de borst

ja, idd heb dat in het begin ook gedacht dat ik het niet voelde in mijn borst, maar tain nu bankdrukken met pyramide-methode, dus reeksen van steeds zwaarder gewicht, en bij de zwaarste voel ik het wel.
ik doe ook bankdrukken met halters, en dat voel je idd wel rechtstreekser in de borst

Misschien dat supersets wat voor je zijn.. Gewoon standaard BP, en direct erna met de losse dumbbells uitputten.

Voor borst doe ik zowiezo meerdere verschillende oefeningen.

ben ik het niet mee eens, ik begon met die t*ring machines wat imo een waste of time was... toen ik daarna los verder ging begon ik alsnog opnieuw... in mijn belevenis had ik beter gelijk los kunnen beginnen

Breezah = De breezercultuur is een jeugdcultuur die is ontstaan in het begin van de 21e eeuw en zich voornamelijk baseert op de populairdere muziek als top 40 en skihut, urban/RnB/bubbling, dance en trance, het gebruik van Windows Live Messenger en bijbehorende spelling, en het alcoholische drankje Bacardi Breezer. De meeste aanhangers van deze cultuur zijn meisjes van tussen de 12 en 18 jaar.

Rom = Range of motion -> grote van de bewegingsbaan van je oefening

Mijn tips voor jou:

Wat een onzin. Waarom eerst machines?

Juist wel laag laten zakken tot op de borst en geen breezahrom.

Gewoon je de stang laten zakken tot je armen ongeveer paralel aan je lichaam zijn anders heb je meer kans op blessures. Dus niet je borst als een eik punt gebruiken tenzij je een flinke borstkast hebt.
Ik heb door te ver laten zakken al drie jaar een schouder blessure.

Gewoon je de stang laten zakken tot je armen ongeveer paralel aan je lichaam zijn anders heb je meer kans op blessures. Dus niet je borst als een eik punt gebruiken tenzij je een flinke borstkast hebt.
Ik heb door te ver laten zakken al drie jaar een schouder blessure.

dan train je nog amper borst

barbell breder vastpakken en niet te laag laten zakken

niet akkoord, juist wel laag, imo is het het eerste deel van de beweging waarbij borst werkt, 2e helft van de beweging nemen triceps en schouder het meeste werk voor hun rekening
ik druk trouwens niet loodrecht naar boven, maar hel licht over naar achter dus schuin omhoog naar mijn gezicht toe, ik voel hier meer mijn borst mee dan als ik recht omhoog druk

Terug
Naar boven