AndroidHealthClinic

Waarom voel ik bankdrukken meer in mn armen dan borst?

Met welke gewichten bankt onze topic starter eigenlijk?

Als je de armen minder wilt benadrukken dan kan je best je handen wijder dan schouderbreedte plaatsen, je rug hol maken en de bar naar onderkant borst laten zakken.

Verder moet je in gedachten ook een beetje liften met je borst. Mind-muscle heet dat. Je concentreerd op de borstspier en probeert de armen secundair te laten werken.

Tot slot: bench press is een compound oefening en traint natuurlijk altijd een combinatie van spieren, de zwakste schakel zal hierdoor vaak het meest gevoeld worden. Je moet dus sterke armen krijgen om je borst zwaar genoeg te kunnen aanpakken.

Succes!

Paar tips van mijn kant uit:

* idd. niet te hard knijpen in de bar, zorg dat ie ''losjes'' maar stevig/stabiel in je handen ligt.
* Laat je schouders naar beneden wijzen/hangen richting je tenen ( zowel wanneer je staad als ligt eiglijk...)
* wanneer je echt je pecs wilt isoleren, snoep dan een 4de a 5 de van je ROM af wanneer je max. uitstoot.
* Je zou de bar onderin je bewegingsbaan even vasthoud 1 a 2 sec, zodat je een max. strech op je pecs krijgt en probeer gecontroleerd maar toch krachtig uit te stoten. Vanuit je borst en niet je armen!
* Neem voor je gaat liggen (flat,incline) al je ''borsthouding'' aan. Zet je borst uit en laat em een beetje naar boven wijzen. Je rug holt hier ietwat bij.
* laat je benen/voeten zo stabiel mogelijk op je ondergrond staan. Altijd zoveel mogelijk contact met je ondergrond hebben.

Verder prefeer ik idd. andere oefeningen voor het (pure) isoleren van je pecs.

• Topic Starter Topic Starter
Met welke gewichten bankt onze topic starter eigenlijk?

Wat ik 1x max kan banken weet ik nu niet. Niet geprobeerd. Ben pas net weer begonnen met trainen. Heb diverse problemen gehad die mij verhinderden te trainen en dwongen mij zelfs te stoppen, waaronder een flinke blessure. Heb mn sleutelbeen zo gebroken dat het bijna naar buiten stak. Ai...... (Zal wel eens kijken of ik de foto nog heb, is opzig wel apart om te zien ;) )

Als ik even kijk wat ik afgelopen maandag deed:
12x40KG
10x45KG
8x50KG

Maar op het moment toen ik moest stoppen deed ik iets van 8x75KG

Ben dus nog een beetje aan het zoeken, ook naar het aantal reps dat ik het beste kan doen. Misschien 3 sets van 8 reps ofzo.

is het ook niet zo dat incline benchen meer borst gericht is dan gewone bench?

is het ook niet zo dat incline benchen meer borst gericht is dan gewone bench?
Ik denk net decline:
Pectoralis major (grote borstspier):

* Decline dumbbell bench press - 93
* Decline bench press (Olympic bar) - 89
* Push-ups between benches - 88
* Flat dumbbell bench press - 87
* Flat bench press (Olympic bar) - 85
* Flat dumbbell flys - 84

Bij incline gebruik je meer je schouders denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben trouwens zn 1.85, 91KG BF weet ik niet, nooit gemeten niks aparts hoog/laag.

-stang zo vastpakken dat je bij het laten zakken van de stang je onderarm en je bovenarm in een hoek van 90 graden staat.
-laat de stang zakken door je armen in dezelfde positie te houden maar je ellebogen naar beneden te zakken.
-tik de stang op je borst en stoot de barbell daarna explosief maar gecontroleerd uit.

misschien is het al gezegd maar als je m.n. je armen voelt is de kans groot dat je de beweging te hoog maakt, ergens boven je schouders of zelfs je nek. het klinkt vreemd maar ik denk dat 50% vd mensen zo bankdrukt. laat er eens een kundige spotter naar kijken en druk zelf boven je borst (en dan zelfs nog richting onderkant borst). mocht dat je fout geweest zijn dan zul je tijdelijk terug moeten in gewicht maar kun je daarna voorruit. succes.

ik ben het overigens zeer oneens met de mensen die roepen dat je je handen extra wijd moet plaatsen, dat is alleen leuk omdat de bewegingsbaan korter wordt en je zwaarder kunt gaan maar het effect vd oefening neemt erdoor af. iets breder dan schouderbreedte is genoeg

Probeer je handen eens wat verder uit elkaar te zetten en bovenaan de oefening niet helemaal uit te strekken maar je ellebogen licht gebogen houden zodat de spanning op je borst blijft... Succes!

Des te verder je met je armen achter je lichaam des te meer je schouders het werk doen. Met name de kleine spiertjes/peesjes die je schouder in het gewricht houden en die je niet wilt overbelasten.

ben ik niet mee eens en vele anderen hier ook niet. Er komt wel meer spanning op je schouders als je diep gaat. Maar als je toch benchpress doet (voor borst) doe je gewoon de hele beweging, onderaan komt de grootste stretch op je borst.
SChouders doen het meeste werk halvewege zou ik zeggen.

Als je neck benchpress doet en je gaat heel diep, kan ik wel geloven dat het killing is voor je schouders. Maar het is dan ook een k*tvariant.

onderaan komt ook de grootste druk bij je schouders.

Imo, moet je de ROM uitvoeren, zodat als je naar beneden met de stang gaat je bovenarm horizontaal is met de bank. Ook moet je de hele beweging je ellebogen zo dicht mogelijk bij je lichaam houden. Powerlifters doen het vaak op zo'n manier. Die zorgen dat ze een arch in de rug hebben door hun borst naar voren te drukken en schouders naar elkaar toe. Probeer maar eens ;)

Zo doe ik hem ook, en die stretch voel ik dan ook gewoon in mijn borst en mijn schouders blijven gezond. Als je de stretch niet voelt dan doe je gewoon iets vaags of zit je lichaam raar in elkaar :D

@18fitie, ik vraag me dus af hoe de meningen hierover verdeelt zijn, ik ga een poll starten.

Verder moet je in gedachten ook een beetje liften met je borst. Mind-muscle heet dat. Je concentreerd op de borstspier en probeert de armen secundair te laten werken.

Succes!

Hopen dat een mening van misschien het grootste groentje op het forum hier niet in de wind wordt geslagen.
Ik ben het helemaal met T eens.
Zelf train ik pas een paar maandjes en pas sinds een paar weken echt serieus. Het heeft me al die tijd gekost om met de correcte uitvoering te experimenteren en te begrijpen. Borst is altijd mijn zwakke punt geweest en het heeft me verdomde veel moeite gekost om de borstspieren goed te gebruiken uiteindelijk. Bankdrukken doe ik pas sinds ik serieus ben begonnen en wat ik heb gemerkt is dat naast de lats ik dit de moeilijkste oefening vind om goed uit te voeren.
Bij peck-deck perste ik te veel mijn shouders samen, bij incline press teveel een shoulder press, bij flyes de infraspinatus en bij de bench teveel de armen+schouders vanuit het begin. Ik merkte op dat als ik een hoger gewicht erop gooide ik bij de initiele beweging al vanuit de armen ging persen. Wat voor mij werkt is idd vanuit het begin focussen op de borst en die eerste wip omhoog door je borst samen te persen en pas daarna over te nemen door je armen. Dit geldt voor alle borstoefeningen. Pak een blokje minder zodat je dus wel meer je borst gebruikt en de oefening doet zoals deze bedoeld is. Het is niet altijd makkelijk om niet te patsen maar ik zie vaak, erg vaak, mensen oefeningen bagger uitvoeren omdat ze teveel kg's erop lazeren; je kent ze wel. Buigende barbells tijdens het squatten maar dan een halve squat uitvoeren. Lat pulldowns en dan ver naar achter hangen en je lichaam erin gooien zodat het een high cable row wordt, bicep curls inclusief heupzwaai alsof je je denkbeeldige maat in z'n hol staat te douwen - you get the picture. Kort gezegd is mijn mening: als je niet de juiste spieren voelt dan ben je simpelweg bezig met een foute uitvoering.

Terug
Naar boven