AndroidHealthClinic

Waarom voel ik de rug en biceps nooit na en goede training

Dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat mijn training niet goed is voor de rug en biceps, maar dat de pijngrens als het ware wat hoger ligt.

Want ik ben wel goed op na de training, maar de spieren voelen dus alsof er niets is gebeurd.

Ja je taining kan gewoon prima zijn hoor, is natuurlijk geen garantie want ik weet niet hoe je training eruit ziet.
Ik heb zelf ook nooit spierpijn in de biceps, rug dan wel weer soms maar heel lichtjes. Triceps en schouders heb ik bijvoorbeeld weer nooit spierpijn terwijl ik echt wel maximaal ga tijdens de trainingen.

Probeer de excentrische beweging van de oefening is goed rustig en gecontroleerd te doen. Dit is voor vele een spierpijn maker.

In de biceps heb ik ook bijna nooit spierpijn daarna. Zo nu en dan train ik ze negatief, en dan ben ik echt lam de volgende dag.

• Topic Starter Topic Starter
Laatst bewerkt:
Misschien train je niet hardcore genoeg?

Nee even serieus, wissel ook af in de oefeningen en doe niet altijd hetzelfde.

Momentum is dat je je heel lichaam gebruikt om je gewicht te verplaatsen/op te zwiepen
ipv enkel je spier. Als je bij de top van je beweging je gewicht niet kunt stilhouden, maak je
gebruik van momentum en dus ook teveel gewicht eigenlijk.

Mind muscle connectie is je spier die je wilt gebruiken in de oefening ook daadwerkelijk gebruiken
en aanspannen.

http://www.youtube.com/watch?v=D7jAIdoORxI

Stricte rows zijn overrated . Als je een grote rug wil , moet je gewoon veel gewicht pakken .

Dit zelfde heb ik ook maar dan alleen bij me rug. Ik heb ook vaak getwijfeld of ik mijn rug wel goed train.Maar de progressie is goed . IK denk dat de pijngrens bij bepaalde spieren hoger ligt. Dit verschilt per persoon. En probeer maar na je rugtraining een chin up te doen,je zult dan wel merken of je goed hebt getraind of niet :) .

zoals ik het begrepen heb is hetgeen je in bovenstaand filmpje ziet ook niet bedoeld om elke week zo te trainen

Omdat je smokkelt voel je hem ook minder omdat je een hoop andere spieren gebruikt. Dan moet je dan een zwaarder gewicht pakken om hem wel te voelen.
Lijkt me niet verstandig om zo te gaan trainen als beginner, en zeker niet elke week op deze manier.

Omdat je smokkelt voel je hem ook minder omdat je een hoop andere spieren gebruikt. Dan moet je dan een zwaarder gewicht pakken om hem wel te voelen.
Lijkt me niet verstandig om zo te gaan trainen als beginner, en zeker niet elke week op deze manier.

maar het kan dus wel als shocking methode worden toegepast als ik het goed begrijp.

Maar als ik het goed begrijp is het meer iets om pas over lange tijd toe te passen.

Ik groei nu nog erg goed uit mijzelf

Misschien zijn in werkelijkheid je armen eerder uitgeput dan je rug bij rows. Wat je kunt proberen is je lats voorvermoeien voordat je aan een row begint met deze oefening:

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBBentoverPullover.html

En vervolgens zonder pauze meteen aan je rows beginnen.

Zo goed als alle rows kun je onderhands pakken om de lats meer aan te spreken. Als je ze bovenhands pakt en je elleboog verder naar buiten doet verschuift de nadruk op het midden van je rug.

Misschien zijn in werkelijkheid je armen eerder uitgeput dan je rug bij rows. Wat je kunt proberen is je lats voorvermoeien voordat je aan een row begint met deze oefening:

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBBentoverPullover.html

En vervolgens zonder pauze meteen aan je rows beginnen.

Zo goed als alle rows kun je onderhands pakken om de lats meer aan te spreken. Als je ze bovenhands pakt en je elleboog verder naar buiten doet verschuift de nadruk op het midden van je rug.
bovenhands is toch meer rug en minder biceps?

je traint niet intensief genoeg denk ik
zwaarder gaan trainen
intensiever gaan trainen ( minder minuten rust pakken )
je reps omhoog gooien bij de rows/pull downs of optrekken
minder reps bij de deads
meer werksets pakken

ik heb precies hetzelfde voel me lats ook totaal niet.

enigste keer wanner ik em voel is dat ik heel kort pauzes neem en dan noem ik 30 seconden max en dan 12 herhalingen, maar ja of dit goede training is vind ik niet.

je hoeft geen spierpijn te hebben om te groeien

je traint niet intensief genoeg denk ik
zwaarder gaan trainen
intensiever gaan trainen ( minder minuten rust pakken )
je reps omhoog gooien bij de rows/pull downs of optrekken
minder reps bij de deads
meer werksets pakken

denk dat het gewoon een vorm issue is eigenlijk.

bovenhands is toch meer rug en minder biceps?

Bovenhands komt de elleboog meer naar buiten en dan gebruik je je rug globaler, dus meer rugspieren die meehelpen.
Maar TS wilde spierpijn voelen dus misschien helpt het om de nadruk meer op de lats te leggen.

---------- Toegevoegd om 15:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:14 ----------

Het kan zijn dat je bovenrug bijvoorbeeld dominant is waardoor je bij compounds je lats niet goed aanspreekt, of andersom. Door gericht het zwakke deel van je rug aan te pakken kun je wel wat spierpijn opwekken.

http://www.tmuscle.com/free_online_...ing_performance/building_a_bodybuilder_back_1

Back Training Routine: Upper Back Emphasis

A) Rack Deadlifts
B) Medium-grip Pulldowns
C) One-arm Dumbbell Rows
D) Reverse Flyes

Back Training Routine: Lat Emphasis
A) Underhand Barbell Rows
B) Wide-grip Pulldowns
C) Rack Deadlifts
D) Decline Dumbbell Pullovers

Back Routine: Balanced Development
A) Pull-Ups
B) Rack Deadlifts
C) One-Arm Dumbbell Rows
D) Overhand Barbell Rows

Bepaalde spieren zijn nu eenmaal meer gewend en minder gevoelig voor spierpijn en/of groei.

De rugspieren moet je vrij hard aanpakken om ze echt een goede impuls te geven. Ik kan je verzekeren dat velen dit onderschatten. Met wat lichte tot half-zware pull downs ga je niet veel zoden aan de dijk zetten. Je kan overigens beter voor pull ups gaan en eventueel wat extra gewicht aan je gordel hangen. Zorg ook voor een goede rek en een langzame/zware negatieve rep.

Probeer deze routine eens:

- max 10 pull-ups per set, kan je meer, hang er dan extra gewicht aan. krachtig optrekken en langzaam laten zakken. Concentreer je goed op je rug, niet op je armen.

- Dumbbell rows op bankje. Houd je lichaam stil, probeer je armen zo weinig mogelijk werk te laten doen, concentreer je vooral op de lats/middenrug. Opnieuw langzame negatieve rep, krachtig maar niet te snelle positieve rep. Concentratie is alles bij deze oefening, probeer het jezelf zo lastig mogelijk te maken! Cheaten kan deze oefening bijna waardeloos maken.

- Seated cable row. Gebruik flink veel gewicht. Deze oefening laat een grote rom toe, gebruik die dan ook. Explosieve beweging en een langzame negatieve rep. Concentreer je op je rug, niet op je armen.

- Deadlift. Benen wat uit elkaar, en ipv te duwen vanuit de benen, iets meer proberen te trekken met de rug. Span naar het einde van de beweging zoveel mogelijk spieren van de rug aan. Probeer het echt te voelen.

- Shrugs. Gebruik straps en neem meer gewicht dan je gewend bent. Geen draaibeweging maken maar de schouder iets naar achter trekken wanneer je de opwaartse beweging maakt.

Wil niet gelijk zeggen dat er iets niet goed gaat of dat je fouten maakt.
Het kan heel goed zijn dat er bepaalde spieren - spiergroepen zijn die gewoon meer kunnen hebben dan andere spiergroepen.

Mijn schouders voel ik nooit.

Dit was de routine van gisteren:
(ex warmup sets)

MP 60 8x8
APress 20 4x6
Cab Side Raise 15 4x10
Up Row zbar 48 - 2x8; 36 - 2x12; 24 - 2x14; 12 - 2x16

De training is daarna afgesloten met:

5x15 dips bw+10 = 99 kg
5x10 chins assist bw -10 = 79 kg ... but in my defence...die had ik ook al eergister gedaan...

Schouders zijn gewoon beter in het opvangen van zware stress. Wat ik wel voel is mijn monnikskapspier en mijn biceps...die branden als de t*ring.

- Shrugs. Gebruik straps en neem meer gewicht dan je gewend bent. Geen draaibeweging maken maar de schouder iets naar achter trekken wanneer je de opwaartse beweging maakt.

die draaibeweging maken is slecht voor je schouders toch he? bij ons zie ik instructeurs de draaibeweging bij shrugs soms adviseren, om de workout wat zwaarder te maken :D

in hoeverre moet je je schouders naar achteren trekken ? is dit om de spier meer te kunnen squeezen ?
Is dit een juiste uitvoering: http://www.youtube.com/watch?v=cnPOuwt-tY8 ?

Terug
Naar boven