AndroidHealthClinic

Wat geloof jij?

Peiling Peiling Geloof?

• Christendom

Stemmen: 65 19,3%
  • Islam

Stemmen: 21 6,2%
  • Hindoeïsme

Stemmen: 1 0,3%
  • Boeddhisme

Stemmen: 9 2,7%
  • Jodendom

Stemmen: 5 1,5%
  • Atheïst (niet echt een geloof maar dat boeit niet)

Stemmen: 181 53,7%
  • Anders nl.

Stemmen: 55 16,3%

• Totaal stemmers
    337
big bang theorie - er was niks en toen ontplofte het nog ook :P

ik ben zelf christen, en dit vind ik idd een goede verwoording

maar accepteer wel degelijk dat de evolutietheorie op gegronde feiten gebaseerd is. De evolutietheorie is IMO slechts een "instrument" waarmee God al het leven mee heeft gecreeerd.

---------- Toegevoegd om 23:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:02 ----------

big bang theorie - er was niks en toen ontplofte het nog ook :P

ik ben zelf christen, en dit vind ik idd een goede verwoording

maar accepteer wel degelijk dat de evolutietheorie op gegronde feiten gebaseerd is. De evolutietheorie is IMO slechts een "instrument" waarmee God al het leven mee heeft gecreeerd.

Altijd hetzelfde met die christenen ze moeten echt altijd alles 100x herhalen

Ik heb ondertussen ontdekt waarom je een gelovige nooit kan overtuigen dat er geen GOD bestaad. Moet alleen wel terug ff die studies vinden, ik dacht dat het iets met de 5HT1A receptoren was.

hahhaa

foutje jongen.. :P

Genoeg ervaringen gehad die ervoor zorgden dat ik niet echt een rationeel atheist meer ben. Niet religieus, maar voor boeddhisme gekozen omdat ik daar de meeste wijsheid uitgehaald heb.

The serotonin system and spiritual experiences
by
Borg J, Andree B, Soderstrom H, Farde L.
Department of Clinical Neuroscience,
Psychiatry Section,
Karolinska Institute and Hospital,
SE-171 76 Stockholm, Sweden.
Am J Psychiatry. 2003 Nov;160(11):1965-9.

ABSTRACT

OBJECTIVE: The serotonin system has long been of interest in biological models of human personality. The purpose of this positron emission tomography (PET) study was to search for relationships between serotonin 5-HT(1A) receptor density and personality traits. METHOD: Fifteen normal male subjects, ages 20-45 years, were examined with PET and the radioligand [(11)C]WAY100635. Personality traits were assessed with the Swedish version of the Temperament and Character Inventory self-report questionnaire. Binding potential, an index for the density of available 5-HT(1A) receptors, was calculated for the dorsal raphe nuclei, the hippocampal formation, and the neocortex. For each region, correlation coefficients between 5-HT(1A) receptor binding potential and Temperament and Character Inventory personality dimensions were calculated and analyzed in two-tailed tests for significance. RESULTS: The authors found that the binding potential correlated inversely with scores for self-transcendence, a personality trait covering religious behavior and attitudes. No correlations were found for any of the other six Temperament and Character Inventory dimensions. The self-transcendence dimension consists of three distinct subscales, and further analysis showed that the subscale for spiritual acceptance correlated significantly with binding potential but not with the other two subscales. CONCLUSIONS: This finding in normal male subjects indicated that the serotonin system may serve as a biological basis for spiritual experiences. The authors speculated that the several-fold variability in 5-HT(1A) receptor density may explain why people vary greatly in spiritual zeal.
Hmm deze gaat over spiritualiteit, maar had ook nog een andere tegengekomen die over religie zelf praatte. Alhoewel we spirituele mensen wel kunnen vergelijken met religieuze mensen?

Er is een biologische reden iig, je kan ze dus nooit overtuigen dat er geen GOD bestaat, zoals enkele hier gaan die mensen dan geloven dat GOD de evolutie gebruikt etc..

Nihilist

"Nihilisme is binnen de filosofie een begrip dat wordt gebruikt om de ontkenning van het bestaan van betekenis of waarde in de wereld aan te duiden. Het woord komt van het Latijnse "Nihil" dat letterlijk "Niets" betekent." (bron: wiki)

Nihilist

"Nihilisme is binnen de filosofie een begrip dat wordt gebruikt om de ontkenning van het bestaan van betekenis of waarde in de wereld aan te duiden. Het woord komt van het Latijnse "Nihil" dat letterlijk "Niets" betekent." (bron: wiki)

"Ziet! Ik toon jullie de laatste mens." Deze mens, het produkt van generaties lang zelfingenomenheid, gezapigheid en geestelijke luiheid, zal vragen: "Wat is liefde? Wat is schepping? Wat is verlangen? Wat is ster?" Hij lacht om al die zotte aspiraties en hemelbestormers van vroegere generaties, hij weet alles nu beter: allemaal drukte om niets. Alleen de kleine dingen, de alledaagse, zijn belangrijk. Het gaat erom lang te leven. Het gaat erom het geluk uit te vinden en tevreden te zijn. Het gaat erom lekker warm en behaaglijk te zijn, knus en gezellig koffie te drinken, weelde om je heen te hebben, alle plaatsen van hardheid te ontvluchten, vooral geen risico's nemen. Men werkt nog net, want men heeft een manier gevonden om van arbeid ontspanning te maken, maar windt zich nergens meer over op. Men loopt nog net, maar past op niet moe te worden. Men wordt niet meer arm noch rijk: allebei te bezwaarlijk. Wie wil nog regeren? Wie nog gehoorzamen? Beide te vermoeiend. Geen herder meer en één kudde, dat is het ideaal. Iedereen wil hetzelfde, iedereen is gelijk: wie anders voelt gaat vrijwillig naar het gekkenhuis. 'Vroeger was iedereen in de war' is hun lievelingsfrase. Men is schrander en weet vanalles, maar let op: met als voornaamste doel goed te kunnen spotten! Men maakt nog ruzie natuurlijk, maar verzoent zich vlug, anders bederft de maag. Men heeft zijn pretje voor de dag, en natuurlijk zijn pretje voor de nacht, maar men houdt de gezondheid in ere.

Nihilisme legt gewoon alles stil.

Hmm deze gaat over spiritualiteit, maar had ook nog een andere tegengekomen die over religie zelf praatte. Alhoewel we spirituele mensen wel kunnen vergelijken met religieuze mensen?

Er is een biologische reden iig, je kan ze dus nooit overtuigen dat er geen GOD bestaat, zoals enkele hier gaan die mensen dan geloven dat GOD de evolutie gebruikt etc..

Heb je een link naar het volledige artikel? En wat precies tonen de resultaten aan?

Ah eindelijk, we hebben er eentje :D

Waarom denk je dat god eerst talloze soorten heeft geschapen en vernietigd alvorens aan zijn lievelingsproject 'de mens' te beginnen?

Je stelt deze vraag aan de verkeerde persoon denk ik, aangezien ik niet de standaard Christen ben , zoals jij die voor ogen hebt vrees ik. Ik hou mijn eigen visie erop na namelijk, en daar komt heel veel meer bij kijken dan alleen het Christendom doet voorstellen. Zo heb ik mijn visie ook sterk laten vormen door boeddhistische invloeden. In het Boeddhisme speelt reincarnatie een belangrijke rol namelijk, en dat betekent dat de mens helemaal niet het belangrijkste wezen/entiteit is. Het zou zomaar kunnen dat je eerder als een of ander simpel 1 cellig micro organisme zo'n 1,5 miljard geleden hebt geleefd in de oceaan.

ik wil intelligent design wel overwegen, maar de kinderlijke manier waarop alle populaire geloven dat doen is bedroevend.... voor de rest is het tijdverspilling, laten we ons op de wetenschap richten en alles aan het menselijk organisme ontrafelen

Heb je een link naar het volledige artikel? En wat precies tonen de resultaten aan?

Het volledige artikel heb ik niet, maar er word aangetoont dat mensen met een hogere densiteit in de 5HT1A receptoren (5HT1A is een goeie serotonine receptor, 5HT2C is eigenlijk het tegenovergestelde daarvan en een slechte serotonine receptor) spirituelere mensen zijn.

Je stelt deze vraag aan de verkeerde persoon denk ik, aangezien ik niet de standaard Christen ben , zoals jij die voor ogen hebt vrees ik. Ik hou mijn eigen visie erop na namelijk, en daar komt heel veel meer bij kijken dan alleen het Christendom doet voorstellen. Zo heb ik mijn visie ook sterk laten vormen door boeddhistische invloeden. In het Boeddhisme speelt reincarnatie een belangrijke rol namelijk, en dat betekent dat de mens helemaal niet het belangrijkste wezen/entiteit is. Het zou zomaar kunnen dat je eerder als een of ander simpel 1 cellig micro organisme zo'n 1,5 miljard geleden hebt geleefd in de oceaan.

Je pakt hier wat vandaan, je pakt daar wat vandaan, je geeft er je eigen draai aan tot je 'visie' een aangenaam aangezicht heeft en hoppa je bent ook lekker spiritueel en diepzinnig bezig.

Zo lust ik er nog wel een paar.

Hier word gesuggereerd dat dopamine ook een rol speelt bij religie.
Titre du document / Document title
The role of the extrapersonal brain systems in religious activity
Auteur(s) / Author(s)
PREVIC Fred H. (1) ;
Affiliation(s) du ou des auteurs / Author(s) Affiliation(s)
(1) Northrop Grumman Information Technology, 4241 Woodcock Dr. Ste B100, P.O. Box 29731, San Antonio, TX 78229, ETATS-UNIS
Résumé / Abstract
The neuropsychology of religious activity in normal and selected clinical populations is reviewed. Religious activity includes beliefs, experiences, and practice. Neuropsychological and functional imaging findings, many of which have derived from studies of experienced meditators, point to a ventral cortical axis for religious behavior, involving primarily the ventromedial temporal and frontal regions. Neuropharmacological studies generally point to dopaminergic activation as the leading neurochemical feature associated with religious activity. The ventral dopaminergic pathways involved in religious behavior most closely align with the action-extrapersonal system in the model of 3-D perceptual-motor interactions proposed by Previc (1998). These pathways are biased toward distant (especially upper) space and also mediate related extrapersonally dominated brain functions such as dreaming and hallucinations. Hyperreligiosity is a major feature of mania, obsessive-compulsive disorder, schizophrenia, temporal-lobe epilepsy and related disorders, in which the ventromedial dopaminergic systems are highly activated and exaggerated attentional or goal-directed behavior toward extrapersonal space occurs. The evolution of religion is linked to an expansion of dopaminergic systems in humans, brought about by changes in diet and other physiological influences.

Je pakt hier wat vandaan, je pakt daar wat vandaan, je geeft er je eigen draai aan tot je 'visie' een aangenaam aangezicht heeft en hoppa je bent ook lekker spiritueel en diepzinnig bezig.

Zo lust ik er nog wel een paar.

Ach, iedereen moet toch lekker geloven waar hij zelf zin in heeft. Zie het probleem niet zo.

Ik geloof in God, ben een aanhanger van het Christendom, vooral omdat het zondag zo gezellig is in de kerk.

ik geloof in me eigen:)

Terug
Naar boven