XXL Nutrition

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #144.421
Ik heb altijd geleerd RICE direct na een blessure, daarna warmte pas. Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk, zal niet de eerste keer zijn :o
RICE wordt inderdaad nog steeds veel aangeleerd en toegepast, maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat koelen helpt; sterker nog, het werkt averechts. Misschien voelt het fijn, maar zoals @Vypaw zegt remt het herstel.

• #144.422
RICE wordt inderdaad nog steeds veel aangeleerd en toegepast, maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat koelen helpt; sterker nog, het werkt averechts. Misschien voelt het fijn, maar zoals @Vypaw zegt remt het herstel.

Aaaah weer wat geleerd, thanks! Zal het morgen even doorlezen. Ik weet wel dat na paar dagen het warm gehouden moet worden, maar ik wist niet dat het ook averechts werkte, ook in de eerste dag/twee dagen.

Hoe dan ook, sterkte!

• #144.424
Jij had de kans om 180k per jaar belastingvrij te klappen maar besloot in Nederland te blijven?

Lolwut.
Lees vooral de steun en gezondheidszorg die in Nederland top is en in de VAE er niet is.
En dan nog het feit dat kids met downsyndroom in de VAE "opgeborgen" worden in een gesloten kliniek.

Jij had de kans om 180k per jaar belastingvrij te klappen maar besloot in Nederland te blijven?

Lolwut.

Dan wat? 180k netto per jaar, 3 jaar doen. Klarie. Ze konden toch mee?

Irak zou ik zelf niet heen gaan(met een gezin). Maar de emiraten zijn gewoon veilig.
Zeker is het daar veilig maar gaat ook om sociale contacten etc.
Volgens mij heeft Ron een zieke vrouw thuis meen ik me te herinneren. Kan me voorstellen dat je die niet alleen laat en ook niet daar ff heen sleept. Plus je moet er ook maar willen zitten he. M'n neef heeft in Dubai gewerkt toen t nog niet zo was als nu en zag hoofdzakelijk hele dagen alleen maar zand.

Dat terzijde, mocht ik zo'n aanbod weer krijgen zou ik er ook wel hard over na moeten denken hoor. Ook Irak/Kuweit en dan maar hopen dat 't geen Benghazi wordt.
Precies dat mijn vrouw heeft borstkanker gehad en nu een MS.
En mijn zoon heeft downsyndroom.
Tegenvallen? 180k per jaar netto had hij het over.
Plus je pakt huurinkomsten over je woning. Plus je kan je vriendin dumpen en met 5 andere trouwen die alles voor je doen. Plus je mag er 1 stenigen als ze niet luistert, zonder dat het je €7000 voor een cultureelreisje naar Saudi-Arabië kost.

Wie wilt dat nou niet?
Het was inderdaad 180.000 netto. Belasting betaal je als Nederlander in of het land waar je de verdiensten hebt gekregen of in Nederland.
Bij 0% inkomstenbelasting in de VAE is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
Je bent wel verplicht om een appartement te huren en dat kost gemiddeld 40.000 per jaar. Dan heb je een appartement met ruimte, gezamenlijke gym, zwembad, gesloten parking. Dan dien je ook twee auto's aan te schaffen zeg maar rond de 60.000. En je kosten voeding etc loopt zo tegen de 25.000 - 30.000 per jaar. Eerste jaar houdt je dan ergens in de buurt van 50.000 over.
De jaren erop rond de 110.000 Dus na 5 jaar in potentie 490.000 netto

En toch heb ik het niet gedaan. Ik heb dit doorgeschoven naar een collega van mij die dit wel heeft gedaan.

Bedenk ook dat ik toen nog maar 4 jaar moest werken tot mijn defensie pensioen.
Dan krijg ik dus 70% van mijn laatst betaalde salaris tot mijn pensioengerechtigde leeftijd.
E.e.a. is nu anders maar goed dat was in die tijd ook een belangrijke overweging.

Heb ik er spijt van dat ik het niet heb gedaan? Nope geen seconde, geluk en gezondheid is namelijk niet te koop.

Laatst bewerkt:
  • #144.427
Sprak laatst een Marokkaanse Nederlander die was geëmigreerd naar Marokko en hij gaf Arabische les. Dat deed hij ook online aan mensen in Nederland die dat vanwege religie of contact met land van herkomst wilden en aan Nederlanders en anderen die in MENA gingen werken.
Toch best bijzonder dat als je Arabisch wilt leren je naar een Marokkaan gaat. Beetje hetzelfde idee als dat je Nederlands zou leren van iemand uit Zuid-Afrika. Afrikaans is anders dan Nederlands, net als Marokkaans Arabisch verschilt van Midden-Oosters Arabisch.

Sowieso is Arabisch een ingewikkelde taal om te leren als je ouder bent, gezien elk land een eigen dialect heeft. Afrikaanse dialecten (Marokko, Egypte, Tunesië, Argentinië) verschillen al helemaal van de midden-oosterse dialecten (Kuwait, Qatar, Irak, VAE). Klassiek Arabisch wordt nergens gesproken, behalve in de Koran. Het zou makkelijker zijn geweest als dat werd aangehouden in Arabische landen :o

• #144.428
Toch best bijzonder dat als je Arabisch wilt leren je naar een Marokkaan gaat. Beetje hetzelfde idee als dat je Nederlands zou leren van iemand uit Zuid-Afrika. Afrikaans is anders dan Nederlands, net als Marokkaans Arabisch verschilt van Midden-Oosters Arabisch.

Sowieso is Arabisch een ingewikkelde taal om te leren als je ouder bent, gezien elk land een eigen dialect heeft. Afrikaanse dialecten (Marokko, Egypte, Tunesië, Argentinië) verschillen al helemaal van de midden-oosterse dialecten (Kuwait, Qatar, Irak, VAE). Klassiek Arabisch wordt nergens gesproken, behalve in de Koran. Het zou makkelijker zijn geweest als dat werd aangehouden in Arabische landen :o
Ik weet dat er verschillende dialecten zijn, van een docent Arabisch verwacht ik dat hij daar ook van op de hoogte is.

Zelfs bij Engels op de middelbare school, vaak gegeven door iemand zonder achtergrond in een Engelstalig land, is er beperkt aandacht voor het verschil tussen the Queen's en het geknauw van Hank the Yank: colour vs color, lift vs elevator.

• #144.429
Ik weet dat er verschillende dialecten zijn, van een docent Arabisch verwacht ik dat hij daar ook van op de hoogte is.
Ik heb op de universiteit Arabisch les gekregen van een Nederlander die het leerde in Marokko. Z’n grammatica boek die hij heeft geschreven stond vol fouten. Dus ik zou er niet zomaar van uit gaan :o
Zelfs bij Engels op de middelbare school, vaak gegeven door iemand zonder achtergrond in een Engelstalig land, is er beperkt aandacht voor het verschil tussen the Queen's en het geknauw van Hank the Yank: colour vs color, lift vs elevator.
Dit zijn de verschillen tussen Engels en Amerikaans. Ik snap wat je bedoelt maar het verschil tussen darija en een ander Arabisch dialect is VEEL groter. Het zijn geen enkele woorden, maar het overgrote deel wat niet overeenkomt. Het is, zoals ik al zei, alsof je Afrikaans met Nederlands vergelijkt. Of zoals de Amerikanen altijd zeggen dat Duits hetzelfde is als Nederlands, terwijl dat niet het geval is.

• #144.430
@Zeenius is het meer te vergelijken met Nederlands en Fries?

• #144.431
Ik heb op de universiteit Arabisch les gekregen van een Nederlander die het leerde in Marokko. Z’n grammatica boek die hij heeft geschreven stond vol fouten. Dus ik zou er niet zomaar van uit gaan :o
Gelukkig leerde deze Marokkaanse Nederlander het in Nederland! :D

Ik snap je punt, doet een beetje denken aan het invullen van verplichte Engelstalige vakken door een Nederlander die dat niet enorm goed beheerst.

Een journaliste die jarenlang in de Levant werkte merkte ook dat haar Arabisch in een Marokkaans restaurant niet werkte.

Voor het vetgedrukte nog even een flauw grapje over aanleg voor taal invullen. :p

Laatst bewerkt:
  • #144.432
@Zeenius is het meer te vergelijken met Nederlands en Fries?
hmm, wellicht. Ik kan daar niet echt een uitspraak over maken want heb niet genoeg Fries om me heen gehoord om dat te kunnen beoordelen. Limburgs kan ik bijv wel weer verstaan, maar dat komt omdat ik er ben opgegroeid. Maar ken ook veel Nederlanders die dat niet kunnen verstaan.
Opzich zijn het wel de Nederlandse dialecten, dus ik denk dat je het inderdaad wel met elkaar zou kunnen vergelijken!
Voor het vetgedrukte nog even een flauw grapje over aanleg voor taal invullen. :p
touché! Ik ga even in een hoekje huilen, dat dit me is ontgaan vind ik erg spijtig :treuren:

• #144.433
hmm, wellicht. Ik kan daar niet echt een uitspraak over maken want heb niet genoeg Fries om me heen gehoord om dat te kunnen beoordelen. Limburgs kan ik bijv wel weer verstaan, maar dat komt omdat ik er ben opgegroeid. Maar ken ook veel Nederlanders die dat niet kunnen verstaan.
Opzich zijn het wel de Nederlandse dialecten, dus ik denk dat je het inderdaad wel met elkaar zou kunnen vergelijken!

touché! Ik ga even in een hoekje huilen, dat dit me is ontgaan vind ik erg spijtig :treuren:
Fries klinkt een beetje alsof je een tunnel in rijdt. Er zijn alleen wat klanken overgebleven die verweg wel iets van Nederlands weghebben, maar verder een raadsel wat ze zeggen

Ofwel

Fries klinkt in bytsje as in tunnel ynriden. Der binne mar in pear lûden oer dy't wat oan it Hollânsk tinke, mar oars in mystearje wat se sizze

• #144.434
Het doet inhoudelijk niet af aan je argumenten en is eigenlijk niet relevant, maar was voor mij te grappig en dicht genoeg bij het onderwerp om te laten schieten.

• #144.435

Petato potato, temato tomato

• #144.436
Ging ff een uurtje dutje doen, werd na 5 uur wakker :fuu:
Nja zal het wel nodig hebben gehad, maar toch halve zondag weg :duh:

• #144.439
Misschien heeft @Appelstroop interesse in jou man, aangezien die al handschoentjes heeft en dus mixed signals daarmee afgeeft.

Omschrijf jezelf eens, ben wel benieuwd hoe je in jou situatie terecht bent gekomen. Niemand die je hier kent dus gooi het er maar uit meid.
Loser.

Laatst bewerkt:
  • #144.440
Gelukkig leerde deze Marokkaanse Nederlander het in Nederland! :D

Ik snap je punt, doet een beetje denken aan het invullen van verplichte Engelstalige vakken door een Nederlander die dat niet enorm goed beheerst.

Een journaliste die jarenlang in de Levant werkte merkte ook dat haar Arabisch in een Marokkaans restaurant niet werkte.

O tempora o mores.

Mijn schoondochter leerde op het eind van het laatste jaar, wat wij aan het begin van het eerste jaar kregen bij de studie biologie.

Andersom zei mijn broer, toen ik me na een jaar of tien Engels spreken een native speaker waande en bv. ook de sollicitatiebrief van mijn Engelse vrouw (die nota bene een master in die taal had gedaan) voor een functie bij Shell had geschreven, dat ik nog steeds als Arnold klonk...

Terug
Naar boven