MuscleMeat

Wat is god?

God is voor de makkelijk beinvloedbare mens die zelf niet nadenkt.

Laatst bewerkt:
Een van de mooiste zinnen die ik ooit gehoord heb is, hoe meer we denken te weten, des te minder we eigenlijk echt weten. De mens zal nooit en te nimmer antwoord kunnen geven of god bestaat of niet, of hoe de aarde nou precies is ontstaan. Komt men met een theorie, dan roept deze nog meer vragen op, komt men met een geloof, idem. Kortom iedereen kan lullen als brugman, maar het antwoord zal hij/zij nooit vinden.

Is een zwakke versie van idee dat Einstein (naar mijn idee) opperde: als je kennis voorstelt als een ballon, die je opblaast door meer kennis te ontwikkelen (er in te blazen), dan is wat aan de binnenkant zit dus hetgeen we weten en hetgeen we niet weten zit buiten het oppervlak van de ballon dat het grensvlak vormt tussen weten en niet weten. Helaas groeit het oppervlak van de ballon ALTIJD als de kennis zich vergroot. We weten dus steeds meer wat we ook niet weten, met het toenemen van wat we wel weten.
In die zin is jouw versie zelfs fout: We blijven steeds meer en meer de ballon op blazen: we weten steeds meer, zelfs steeds meer van wat we niet weten. Kennis neemt toe.

Bedoel je zeker...

Ik lees Dawkins ook graag, maar daarbij is The God Delusion eigenlijk de vreemde eend in de bijt. Zijn boeken, geschreven uit zijn discipline, namelijk biologie (zoölogie), zijn om die reden ook geweldig. Hij heeft het vermogen om op een elegante wijze grote ideeën over te dragen.

Nee, theologie. Dawkins is daar imo niet in z'n element. Van 'god als misvatting' is een groot deel een herschrijving van o.a. the blind watchmaker. Verder is de godhypothese waarop hij het boek baseert niet heel fantastisch (al zal hij in heel veel gevallen opgaan). Erudiet en zeer welsprekend is het van begin tot eind. Het boek had in ieder geval een nieuwe atheïst op z'n kerfstok staan, nadat ik het uit had gelezen, dus wat dat betreft is het volledig geslaagd in de opzet ervan.
Een van de meest opzienbarende zaken uit het boek vind ik achteraf de 'trein' experimenten waar hij het over heeft: wanneer vinden we dat we de dood van een persoon kunnen veroorzaken? Ook het met de leeftijd veranderende vermogen om dergelijke situaties te doorzien is f*kking nice.
Ik ben het voor de rest helemaal met je eens. Ironisch genoeg lijkt Dawkins een welhaast goddelijke status te bereiken :D

Darwin's Pitbull is een terechte alias!

Ja en overmorgen corrigeren we weer de gevonden "feiten" van de dag ervoor, omdat het toch weer net iets anders is:D

Ohw, dat zou geweldig zijn, iedere twee dagen een bijstelling van de grootste theoriën op aarde! Gelukkig is het ook geweldig. Als er niks 'net iets anders' meer bestudeerd zou kunnen worden, zou de wetenschap ophouden te bestaan. De grote lijnen zijn echter vast als een huis, maar ook een huis kan omver. Weet alleen niet welk geschut je wilt meebrengen om bepaalde huizen in wetenschapsland omver te blazen...

als er duidelijke fundamenten/bewijzen zijn ja..
zo niet afbollen met die 'god' sprookjesverhalen en ga ze vertellen in de plaatselijke kerk/geloofsgemeenschap, die geloven alle shit zolang het maar met charisma wordt verteld .. :D

onze kennis is beperkt en groeit door vallen en opstaan.. maar ze gaat vooruit.. Religie blijft stilstaan bij fantasieverhalen van mensen die al lang opgerot zijn...
al die compilaties van geschriften zijn out-of-date, ze spreken een taal en gebruik die al lang achterhaald is..

So true.

wat is een atheist?

een dom wezen dat klakkeloos de wetenschap volgt, hoewel we weten dat wetenschap beperkingen heeft omdat de mens zijn kennis erin ontwikkeld.

duidelijk?
:)

wat is een atheist?

een dom wezen dat klakkeloos de wetenschap volgt, hoewel we weten dat wetenschap beperkingen heeft omdat de mens zijn kennis erin ontwikkeld.

duidelijk?

daartegenover staat:

Het volgen van een doctrine gebaseerd op
als eerste basis; het vereren van natuurfenomenen als de zon, maan, sterrenstanden, laterop verder uitgegroeid tot het eerste grote monotheïsme gepersonaliseerd door een boze vaderfiguur met Abraham als oersoep.. toen dat out-of date was.. plakken de CHristenen daar een nieuwe pee bij den Jezus.. die bracht ons een "liefdevolle God", aller plus minus, want geregeld spreekt hij ook over het zwaard etc... (tegenstrijdigheden tot en met)
Da moede volgen.. :D

daartegenover staat:

Het volgen van een doctrine gebaseerd op
als eerste basis; het vereren van natuurfenomenen als de zon, maan, sterrenstanden, laterop verder uitgegroeid tot het eerste grote monotheïsme gepersonaliseerd door een boze vaderfiguur met Abraham als oersoep.. toen dat out-of date was.. plakken de CHristenen daar een nieuwe pee bij den Jezus.. die bracht ons een "liefdevolle God", aller plus minus, want geregeld spreekt hij ook over het zwaard etc... (tegenstrijdigheden tot en met)
Da moede volgen.. :D

je praat poep!
;)

wat is een atheist?

duidelijk?

Ach ja t.o.v. de beperkingen van de wetenschap zijn de beperkingen van religie iets van een verhouding van een gezond persoon en iemand zonder armen en benen. Waarbij de gezonde persoon dan de wetenschapper is en het stompje de religieus aangelegde.

Het stompje kan alleen bewegen aan het handje van God, Jezus, de heilige geest. Dan verkies ik toch om te leven in vrijheid en mezelf zo min mogelijk beperkingen op te leggen. Maar wat dat betreft is het wel goed dat jij beperkt wordt door je geloof, ik vrees dat je als niet gelovige inmiddels al een TBS-strafje had opgelopen. Geloof als zelf opgelegde beperking kenmerkt de echte beperkte.

Laatst bewerkt:
Can God make a stone so heavy that he cannot lift it?

wat is een atheist?

duidelijk?

Voor jou is het iig niet duidelijk, dat is wel duidelijk.

Een atheïst is iemand zonder god(en). That's all.
En gelukkig heeft de wetenschap beperkingen. Anders zou het niet werken. Daarin zit ook een cruciaal verschil met religie, dat zonder probleem onbeperkte zaken bedenkt, zoals god, of de hel of hemel. Juist door afbakening van het terrein is wetenschap zo krachtig.
Daarbij: op welk ander vlak binnen de menselijke verschijning zou je terug willen naar de periode waarin de ideeën zijn opgetekend? Slaven? Vrouwen die bezit zijn? De landbouw uit die tijd? Communicatiemiddelen? Medische wetenschap (ondanks de onbeperkte mogelijkheden van gebedsgenezing is het toch de medische wetenschap die beperkingen binnen ons leven heeft opgeheven op gezondheidsvlak)
We ontwikkelen kennis (o.a.) met wetenschap en daarin zit het 'em net: vooruitgang heeft zo z'n kwaliteiten.

Zou je me overigens een voorbeeld kunnen noemen van de wetenschap achter zaken dat we beter niet klakkeloos kunnen volgen?

een atheist heeft tenminste 1 walgelijke hobby wat gelovigen niet hebben!

mensen tot op het bot afkraken, denken dat ze gelijk daarin hebben, en er nog plezier in lijken te hebben ook!

goh, ben ik blij dat ik niet zo diep gezonken ben.........
;)

mensen tot op het bot afkraken, denken dat ze gelijk daarin hebben, en er nog plezier in lijken te hebben ook!

;)

hmmm... dat heeft niks met atheïsme te maken maar met de mensen zelf..
er zijn zeker zo veel 'gelovigen' die zichzelf als uitverkoren en superieur zien.

de Bijbel het onfeilbare Woord van God:

Genesis 1: de mens is geschapen na de dieren
Genesis 2: de mens is geschapen voor de dieren
Genesis hoofdstuk 1 (het eerste scheppingsverhaal)

• God schept de planten (Gen 1, 11-12)
  • God schept de zon en de maan (Gen 1, 14-18)
  • God schept de dieren (Gen 1, 20-24)
  • God schept de mens, man en vrouw tegelijk (Gen 1, 26-27)
Genesis 2, 4b-25 (het tweede scheppingsverhaal)

• God vormde de mens (Oman1) (Gen 2, 7)
  • God liet bomen opschieten (Gen 2, 9)
  • God vormde alle dieren (Gen 2, 19)
  • God vormde uit een rib van de man, een vrouw (Gen 2, 21 -22)
De geboorte van Jezus[16][17]

* Volgens Matteüs is Jezus geboren onder Herodes de Grote (denk aan de moord op de onschuldige kinderen).
* Volgens Lucas is Jezus geboren tijdens een volkstelling door Quirinius (legaat van Syrië).
* Quirinius is legaat van Syrië geworden in 6 ná Christus terwijl Herodes is gestorven in 4 vóór Christus.

Aantal engelen bij het graf van Jezus:[18]

* Marcus: Een engel zit binnen in het graf (Marcus 16:1-7[19])
* Matteüs: Een engel zit buiten op de steen van het graf (Matteüs 28:1-7[20])
* Lucas: Twee engelen staan binnen in het graf (Lucas 24:1-8[21])
* Johannes: aanvankelijk geen engelen, wat later twee engelen en Jezus binnen (Johannes 20:1-17[22])

De wet onderhouden of niet onderhouden?[23]

* Matteüs 5:18: "Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn"[24].
* Galaten (Paulus) 5:4: "Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld."[25]
* Romeinen (Paulus) 3:28: "Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven."[26].

De stamboom van Jezus[27]

* Volgens Paulus (circa twintig jaar na de dood van Jezus) is Jezus naar het vlees geboren uit het zaad van David ('ek spermatos Dawid'): "Van Zijn Zoon, (Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;" (Romeinen 1:3, Statenvertaling[28])
* Volgens Matteüs[29] en Lucas[30] (circa veertig jaar na de dood van Jezus) is hij geboren uit een maagd, hoewel Matteüs ook spreekt over Jezus als "zoon van David, zoon van Abraham" (Matteüs 1:1). Beiden stellen een geslachtsregister op (Matteüs 1:1-17, Lucas 3:23-38), dat echter strikt genomen dat van Jozef is, daar Jezus is geboren uit de Heilige Geest en Maria (Matteüs 1:18-20, Lucas 1:34-35). De stambomen zijn ook totaal uiteenlopend: de vader van Jozef heet volgens de ene Jacob en volgens de andere Elie. In twee verschillende reeksen komen deze samen bij Zerubbabel en Salatiël, lopen vervolgens weer uiteen, om via twee verschillende zonen bij David terecht te komen. Bij Matteüs zijn er 25 schakels tussen Jozef en David, bij Lucas zijn er 40 schakels.

De meest aanvaarde verklaring hiervoor luidt dat er een grote behoefte was om van Jezus een zoon van David te maken.

De opstanding van Jezus[31]

Versie Paulus (teksten opgetekend ca. 50 - 56 n.C.)

Bij Paulus staat er dat Jezus begraven is, dat hij de derde dag volgens de schriften verschenen is aan Petrus, aan de 12, aan 500, aan Jacobus, aan de apostelen en aan Paulus zelf. Dus geen vermelding van plaats of tijd, en geen leeg graf.

Versie Marcus-evangelie (teksten opgetekend ca. 70 n.C.)

Marcus vermeldt de begrafenis en het wikkelen in een lijkwade, door Jozef van Arimathea, met de 2 Maria's als getuigen.

De zondag gaan drie vrouwen naar het graf om hem te balsemen (hij was reeds gebalsemd door Jozef van Arimathea).

"De zon is juist op" (bij Johannes is het nog donker)

"De steen is weggerold"

Versie Matteüs-evangelie (teksten opgetekend ca 80 n.C.). Matteüs volgt gedeeltelijk Marcus, maar voegt er iets aan toe: het is een smetteloze lijkwade en een nieuw graf.

De zondag komen de 2 Maria's naar het graf (geen drie, zoals bij Marcus)

Er is een aardbeving (geen enkele van de drie andere evangelisten en geen enkele historicus of astronoom weet hierover iets)

Een engel daalt uit de hemel, rolt de steen weg en gaat buiten op die steen zitten. Bij Marcus zit er één engel in het graf)

Versie Lucas-evangelie (teksten opgetekend ca. 80 - 90 n.C.)

Heel vlug is er een verschijning van Jezus aan de leerlingen van Emmaüs, dan aan Petrus, en aan de elf. Hij toont zijn handen en voeten, hij eet voor hun ogen. Nog dezelfde dag vaart hij ten hemel. Er zijn dus geen verschijningen in Galilea. Met andere woorden, volgens Marcus en Matteüs zijn er alleen verschijningen aan de leerlingen in Galilea. Volgens Lucas kunnen er alleen geweest zijn in Judea.

Versie Johannes-evangelie (teksten opgetekend ca. 90 - 110)

Jozef van Arimathea heeft met 100 pond(!) welriekende kruiden het lichaam gebalsemd. Men vraagt zich af waarom die vrouwen (bij Mc en Mt) nog willen gaan balsemen, aangezien ze het gezien hadden.

Maria Magdalena komt nu alleen bij het graf (er is geen sprake van andere vrouwen).

Het is nog donker (bij Marcus was de zon net op).

Er is geen aardbeving (zoals bij Matteüs)

Er zijn geen engelen aanwezig (volgens de andere evangelisten wel)

De prediking van Jezus[32]

* Volgens Matteüs, Marcus en de Handelingen begint Jezus te prediken nà de gevangenneming van Johannes de Doper (zie bv. de uitspraak in de Handelingen die daar aan Paulus wordt toegeschreven en duidelijk impliceert dat Jezus na Johannes kwam (19,4; vgl. ook 13,24).
* Volgens Johannes begint Jezus te prediken vòòr diens gevangenneming. Dat Jezus en Johannes op een bepaald moment nog samen optraden, vindt men in Joh. 3, 22-24.
* Volgens Lukas 7, 18-23 is het niet duidelijk dat Johannes reeds gevangen is, als hij zijn leerlingen naar Jezus stuurt, maar de vergelijking met Matt. 11, 2 suggereert dit wel; voor het begin van de prediking van Jezus, zie ook Matt. 4, 12-17. Voor Mc zie 1, 14.

verhalen uit de Bijbel zijn opgetekend door ooggetuigen verslagen, waarschijnlijk zelfs doorverteld............dat verklaart hiaten en fouten!

kijk maar eens als er een verhaal in een kring wordt doorverteld, aan het einde is er weinig over van het origineel!
;)

DUS ALS DIT HET ONFEILBAAR WOORD IS..

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

verhalen uit de Bijbel zijn opgetekend door ooggetuigen verslagen, waarschijnlijk zelfs doorverteld............dat verklaart hiaten en fouten!

kijk maar eens als er een verhaal in een kring wordt doorverteld, aan het einde is er weinig over van het origineel!
;)

goed, dan is de vraag hoeveel is waar of is er wel iets waar?

;)

wat ik persoonlijk nog erger vind is:

zowat alle karakteristieken van Jezus zijn terug te vinden in EERDERE fabelverhaaltjes over andere goden zoals Horus en veel andere..
Was dit vandaag dan zouden de volgelingen van 'andere goden' de Christenen juridisch kunnen vervolgen voor plagiaat en nog winnen ook!!

zie eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme

Laatst bewerkt:

;)

Een atheïst is iemand zonder god(en).

Welk deel is niet duidelijk?

Een antiek boek (duizend jaar oud) geschreven door een maffe gek en mensen geloven er nu nog in. Dat is god. En mensen geloven er nu nog in met hun kippenbrein.

Ik geloof in de wetenschap en niet in sprookjes.

Een antiek boek (duizend jaar oud) geschreven door een maffe gek en mensen geloven er nu nog in. Dat is god. En mensen geloven er nu nog in met hun kippenbrein.

Ik geloof in de wetenschap en niet in sprookjes.

De wetenschap beantwoordt maar een deel van de grote vragen in het leven, met alleen de wetenschap kom je er niet. En dat is één van de problemen van de atheïst: zelfbeschikking. De atheïst moet het zelf uitzoeken. En dat is lastig.
Het was niet de minste die zei dat jezelf de wet kunnen voorschrijven een zeer hoog goed is.

Terug
Naar boven