XXL Nutrition

Wat is god?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een verklaring voor de reden van vele onderwerpen waar wij te dom/bang voor zijn. Ofzoiets, ik kom bijzonder slecht uit m'n woorden.

Hij is ook lid van DBB.

"Mijn naam is Betty CIRKEL"

Ik ben in het verleden regelmatig in de kerk geweest, ook een aantal keren in de moskee. Maar het is mij nog niet duidelijk geworden.

Wat precies is nou god, allah, shiva of welke andere god dan ook? Kortom leg eens uit welke god je aanhangt en wat hij/zij in jouw ogen is.

God is geschapen door de mensheid omdat men simpelweg een verklaring zoekt voor het ontstaan van alles.
Dan daarbij is het geloof ontstaan in een tijd dat mensen op zijn zachts gezegd knap achterlijk waren.
Geloof is er altijd geweest om mensen te onderdrukken,dom te houden.
En aangezien er van generatie tot generatie nog steeds eencelligen zijn die maar klakkeloos het sprookjesverhaal overnemen zitten we er anno 2008 nog steeds mee opgezadelt.

God is overrated, zeggen dat ie de wereld heeft gemaakt.
Ik wil bewijs anders geloof ik het niet.

Ik geloof niet dat er iets boven ons is, tis wel leuk voor het aantal films en die filosofie discussies :')

Niet wat maar wie is God :) God is voor mij de schepper, de liefdevolle vader en Heer over alles tot in eeuwigheid!

• Topic Starter Topic Starter

Maar wat is god voor iedereen dan, ook liefde? Omdat ik liefde ken/ervaar, ken ik dan god?

God is rechtvaardig en oprecht. Een God van liefde, maar wel een heilige God.

Ja, mooi gezegd. Maar wat is dan god?? En hoezo heilig?

God is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen beschouwd wordt als de prima causa (de 'eerste oorzaak') van het universum, of verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel.

Lijkt een aardige, maar "hypothetische bovennatuurlijke entiteit" zegt helemaal niets! Alleen dat het een verondersteld onbekend iets is. En dat beantwoord niet mijn vraag.

Tot nu toe dus nog geen verklaring gekregen. Je zou toch verwachten dat wanneer zoveel mensen al eeuwen bezig zijn met nadenken over hun god, dat er dan wel een consistente mening gevormd zou moeten zijn.

Die is er namelijk wel over alles dat wij tot nu toe begrijpen. Namelijk dat het geschapen is door god, gecontroleerd en gemonitord wordt. Alles wat goed is wordt aan hem of haar toegeschreven. Alles wat niet goed is, is de torn gods.
Ook die zou weer goed voor ons moeten zijn.

In het christendom is de zoon van god Jezus, die het woord van god brengt. Maar ook hij heeft het blijkbaar nooit verklapt. Terwijl hij het zou moeten weten. Daarnaast is er veel geschreven, o.a. in de bijbel. Maar ook daar weten ze blijkbaar niet in welke hoedanigheid god te plaatsen is.

Voor veel mensen is god tegenwoordig wat ze zelf vinden. Een begrip als liefde. Maar de ervaring van liefde is een chemisch proces gestuurd op basis van hormonen. Dat kan het toch niet zijn.........

Wat is het dan wel, als god bijvoorbeeld in alles is............koolstof? Omdat alles opgebouwd is uit o.a. koolstof? God is koolstof? Nee.....

Kortom, ik heb dus nog geen antwoord en dat verwacht ik ook nooit te krijgen. Maar de vraag blijkt al wel aardig interessant te zijn. Ook wordt duidelijk dat mensen die geloven de bron en de essentie van hun eigen geloof niet onder woorden kunnen brengen. Maar ik moet de eerste nog tegekomen die dat durft toe te geven...............

(overigens ben ik geen atheïst, maar ik weet het gewoon niet)

Ja, hoe bewijs je dat een idee slechts bestaat bij de gratie van het menselijke voorstellingsvermogen.

Dat is hetzelfde als dat jij niet kan bewijzen dat er op Europa, een maan van ik dacht Pluto, een miniscuul klein kaboutertje loopt die in zijn eentje verantwoordelijk is voor het ontstaan van het menselijke ras doordat hij daar heel de boel heeft ondergescheten en van die plakkerige schijt ballen heeft lopen maken en zo op een meteoriet mee richting de aarde heeft gestuurd waaruit vervolgens levende wezens zijn geevolueerd welke uiteindelijk onder andere geresulteerd hebben in een ontstaan van de mensheid met een bijzonder grote fantasie terwijl die onderwijl wij ons zo'n beetje hebben uitgegroeid tot de tweevoeter als we nu zijn er een paar de opdracht heeft gegeven om een nogal dik boek te schrijven die uiteindelijk zou moeten gaan uitmonden in het belachelijke concept 'het overheersende geloof voor later in barre tijden' om zo een beetje de domme massa een moreel kompas te geven.

Hahahaha.

Je vraag is ook 'open' en kan op verschillende manieren beantwoord worden. Misschien je vraag specifieker stellen, of extra info met wat je precies bedoelt...?

Ook zeggen veel gelovigen(moslims dan)dat god 'onbeschrijfelijk' en 'onbevatbaar' is. Het is alleszinds niet iets 'aards'. In die context is het dan onmogelijk om op je vraag te beantwoorden.

Typische wanhopige antwoord van een gelovige die de 'wat is god' discussie aangaat: 'god is overal, god is in ieder van ons aanwezig' :rolleyes:

Door religie; kwam er een soort raakvlak (normalisering) waarop mensen zich naar bepaalde niveau's, toe konden werken. Als een wetenschapper bev. bewijs had gevonden, dan moest hij wel heel erg zijn best doen; om de massa daarvan te kunnen overtuigen, zonder dat hij de doodstraf kreeg. Hierdoor heeft religies, imo veel toegevoegde waarde aan de mensheid gehad. Nu zijn er heel veel niveau's bereikt, waardoor er nu anders tegen religies word aangekeken. Zeg maar; dat de zijwieltjes niet meer nodig zijn en we zelfstandig kunnen fietsen op 2 wielen. Maar goed, dit heb ik zelf bedacht en het zou vast makkelijk weer ontkracht kunnen worden:(

God is een bal waar iedereen tegen aan kan trappen, kettingen met haken, een aansluit apparaat voor iedereen....

God is miljoenen doden, maar is wel iedereen lief.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Leuk filmpje over bidden.:D

Typische wanhopige antwoord van een gelovige die de 'wat is god' discussie aangaat: 'god is overal, god is in ieder van ons aanwezig' :rolleyes:

Wat heeft dat met wanhopig te maken? Dacht dat de vraag was wie God voor jou is, dat is voor iedereen apart!

• Topic Starter Topic Starter
Je vraag is ook 'open' en kan op verschillende manieren beantwoord worden. Misschien je vraag specifieker stellen, of extra info met wat je precies bedoelt...?

Ook zeggen veel gelovigen(moslims dan)dat god 'onbeschrijfelijk' en 'onbevatbaar' is. Het is alleszinds niet iets 'aards'. In die context is het dan onmogelijk om op je vraag te beantwoorden.

Die is niet voor niets open gesteld. Juist die verschillende manieren van antwoorden tonen aan dat het antwoord niet eenduidig is. Het af te doen met onbeschrijfelijk, alles omvattend, liefde, heilig of overal is veel te makkelijk. En laat te veel mogelijkheid voor invulling voor iedereen. En juist dat is bij het "ene en ware" geloof nou juist niet mogelijk! Veel specifieker moet kan het toch niet worden!

De vraag "Wat is god?" is meer een koan dan een vraag, zoals ik er tegenaan kijk. En da's dan wel weer aardig om gelovigen onbedoeld wat Zen aan te leren :D (is overigens niet mijn bedoeling)

Maar goed, Wat is god?

Terug
Naar boven