XXL Nutrition

welke manier van cardio beste voor vet verbranding

timmoesz

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
hey

Welke manier is het beste om vet te verbranden?

Iemand zegt tegen mij door 4 keer per week 30 minute op hartslag te lopen.Mijn hartslag is denk ik tussen 146-159 klopt dit?
ik ben 21 jaar weeg 76 en ben 1m80 14.5 procent vet.

zou ik polar FT1 kopen voor hartslagmeter?

timmoesz

Laatst bewerkt:
Als je doel is je vetpercentage verlagen (daar ga ik even vanuit) dan is er geen beste manier van cardio. Als je er maar voor zorgt dat je een negatieve energiebalans creëert.

hey

Welke manier is het beste om vet te verbranden?

Iemand zegt tegen mij door 4 keer per week 30 minute op hartslag te lopen.Mijn hartslag is denk ik tussen 146-159 klopt dit?
ik ben 21 jaar weeg 76 en ben 1m80 14.5 procent vet.

zou ik polar FT1 kopen voor hartslagmeter?

timmoesz

Volgens de theorie is idd op hartslag de meest effectieve vet verbrander.

220 - leeftijd x 60% tot 70% dacht ik is de optimale hartslag om in je zuurstofsysteem vet te verbranden.

Zelfs ben ik voorstander van bijvoorbeeld hiit workouts en gewoon hoog intensief cardio. Snel heel erg veel energie en vet verbranden.

Volgens de theorie is idd op hartslag de meest effectieve vet verbrander. 220 - leeftijd x 60% tot 70% dacht ik is de optimale hartslag om in je zuurstofsysteem vet te verbranden.
Er is inderdaad een trainingszone waarbij je vetverbranding per minuut maximaal is, maar daarmee is nog niet gezegd dat dit de beste methode is om je vetpercentage te verlagen. Daarvoor moet je niet alleen kijken naar dat uurtje dat je aan het sporten bent, maar ook wat je vetmetabolisme in die andere 23 uur die in een dag zitten, doet. Ik denk dat het belangrijker is een vorm van cardio te vinden die je leuk vindt om te doen, en dus ook vol kunt houden over een langere termijn.

Er is inderdaad een trainingszone waarbij je vetverbranding per minuut maximaal is, maar daarmee is nog niet gezegd dat dit de beste methode is om je vetpercentage te verlagen. Daarvoor moet je niet alleen kijken naar dat uurtje dat je aan het sporten bent, maar ook wat je vetmetabolisme in die andere 23 uur die in een dag zitten, doet. Ik denk dat het belangrijker is een vorm van cardio te vinden die je leuk vindt om te doen, en dus ook vol kunt houden over een langere termijn.

Ik ging er vanuit dat ts de voeding al op orde zou hebben. Vandaar alleen het antwoord op de cardio vraag.

Maar vet verbranding gaat als je het goed doet inderdaad langer door dan dat eventjes cardio alleen.
En als je naast de cardio evengoed nog meer vet aanzet dan je verbrand heb je er nog niets aan.

Eerst dieet optimaliseren. Je basaal metabolisme verbrand de meeste calorieën. Dan krachttraining erbij afsluiten met cardioloog. Op ergogenics staan meerdere onderzoeken die ooit of in iedere geval interval training aanwijzen. Tabatha is bv erg effectief. In sportschool is half uur rennen weer meer calorieën dan fietsen. Alleen fietsen doe, je langer en krijg je niet ze snel blessureleed van. Uiteindelijk moet je iets doen wat je leuk vindt.succes

HIIT klinkt stoer en is zeker zeer effectief (doe het zelf ook), maar HIIT is blessuregevoelig zeker als je nog eens daarnaast (zware) krachttraining doet. Ik weet niet hoe lang je al traint/sport, maar houdt daar rekening mee. Op zich is cardio op middle/lage intensiteit ook prima om af te vallen (op langere termijn) maar als je weinig tijd hebt en gewoon snel/efficient vet wil verbranden lees je dan in op HIIT. Zijn ook beginnersschema's beschikbaar online succes

De meest optimale hartslag om vet te verbranden is inderdaad zo rond de 60/70% van je maximale hartslag. Let wel op, je verbruikt op deze intensiteit relatief weinig. Om dus veel vet te verbranden moet je veel uren maken op deze intensiteit. Het voordeel aan een HIIT training is dat je veel verbrand. Dus ook veel vet.

Het trainen tussen de 60% en 70% heeft echter een paar grote voordelen ten opzichte van trainen boven de 70% (HIIT dus). Ga je boven de 70% van je maximale hartslag zitten, dan verbrand je ook veel koolhydraten. Je krijgt dus sneller ook weer honger. Bovendien leer je je spieren om eerst zo veel mogelijk vet te verbranden tijdens inspanning, en pas als vetverbranding niet meer toereikend is ga je koolhydraten verbranden. Kortom, je lichaam wordt zuiniger (koolhydraten heb je tenslotte minder ter beschikking dan vet, zelfs als je een vetpercentage van 5% hebt).

Verder is zo'n extensieve cardiotraining bijna altijd in je trainingsschema toe te voegen. Dit geld niet voor een HIIT training. Na een krachttraining kun je prima een cardiotraining doen, dit geld niet voor een HIIT training. Hoewel ik niet zeker weet of bodybuilders er ook zo tegenaan kijken. Ik kan me voorstellen dat je krachttraining een paar % minder effectief is wanneer deze na het drinken van de eiwitshake gevolgd wordt door een cardiotraining. Hoewel ik dit niet zeker weet. Je leert in elk geval je spieren wel weer direct aan om vet te verbranden in plaats van koolhydraten.

Verder ben ik van mening dat cardiotraining gecombineerd moet worden met krachttraining voor optimaal resultaat. Krachttraining = meer spiermassa = meer vetverbranding.

De hartslag tussen de 60% en 70% is een indicatie. Dit verschilt per persoon iets, maar over het algemeen zul je binnen deze range wel goed zitten. Voor mij persoonlijk ligt dit bijvoorbeeld tussen de 63% en 78%.

Vastend cardio schijnt ook goed te werken maar zodra je meer eet dan je nodig hebt zal je weer vet opslaan.

Oh, fasted cardio? ;)

horizontale cardio :cool:

De meest optimale hartslag om vet te verbranden is inderdaad zo rond de 60/70% van je maximale hartslag. Let wel op, je verbruikt op deze intensiteit relatief weinig. Om dus veel vet te verbranden moet je veel uren maken op deze intensiteit. Het voordeel aan een HIIT training is dat je veel verbrand. Dus ook veel vet.

Het trainen tussen de 60% en 70% heeft echter een paar grote voordelen ten opzichte van trainen boven de 70% (HIIT dus). Ga je boven de 70% van je maximale hartslag zitten, dan verbrand je ook veel koolhydraten. Je krijgt dus sneller ook weer honger. Bovendien leer je je spieren om eerst zo veel mogelijk vet te verbranden tijdens inspanning, en pas als vetverbranding niet meer toereikend is ga je koolhydraten verbranden. Kortom, je lichaam wordt zuiniger (koolhydraten heb je tenslotte minder ter beschikking dan vet, zelfs als je een vetpercentage van 5% hebt).

Verder is zo'n extensieve cardiotraining bijna altijd in je trainingsschema toe te voegen. Dit geld niet voor een HIIT training. Na een krachttraining kun je prima een cardiotraining doen, dit geld niet voor een HIIT training. Hoewel ik niet zeker weet of bodybuilders er ook zo tegenaan kijken. Ik kan me voorstellen dat je krachttraining een paar % minder effectief is wanneer deze na het drinken van de eiwitshake gevolgd wordt door een cardiotraining. Hoewel ik dit niet zeker weet. Je leert in elk geval je spieren wel weer direct aan om vet te verbranden in plaats van koolhydraten.

Verder ben ik van mening dat cardiotraining gecombineerd moet worden met krachttraining voor optimaal resultaat. Krachttraining = meer spiermassa = meer vetverbranding.

De hartslag tussen de 60% en 70% is een indicatie. Dit verschilt per persoon iets, maar over het algemeen zul je binnen deze range wel goed zitten. Voor mij persoonlijk ligt dit bijvoorbeeld tussen de 63% en 78%.

De ene bodybuilder kijkt er zo tegen aan en de ander weer zo... Na krachttraining lange cardio doen is in ieder geval voor de meesten bagger. Na training wil je voeden en herstellen.
hiit verhoogt langdurig je metabolisme en dat is wat een bodybuilder wilt. Zelfs de voeding wordt er op aangepast om metabolisme en vet verbranding zoveel mogelijk te stimuleren.
Veel bodybuilders doen ook nuchtere cardio extra, dus niet eerst krachttraining. De nuchtere cardio is wel langere cardio meestal.

Je kan lang maar ook kort. Wat vind jij leuk ? Doe dit

Je kan lang maar ook kort. Wat vind jij leuk ? Doe dit

En dit is het beste antwoord. Als je iets doet dat je in ieder geval (een beetje) leuk vind dan houd je dat toch wel het beste vol.

Elke vorm van training is uiteindelijk alleen maar effectief als het ook echt gedaan wordt. :eek:

True story starx

Als iemand hiit totaal niet leuk vind hoe kan je dan verwachten dat diegene dit elke keer gaat doen als jij er niet bij bent.
Er zijn meerdere wegen naar Rome zeggen ze wel eens.

Ja klopt wel, doen wat je het prettigste vindt werkt soms ook wel het beste om het langer vol te houden en door te gaan.
Maar of dat het beste is voor het doel.........

Is ondertussen niet echt een vraagstuk meer, toch? Kan wel stuk gaan typen maar Layne Norton legt het hier wel prima uit. Beetje te maken met mitochondria en oxidatieve capaciteit. Met andere woorden het vermogen van je lichaam om daadwerkelijk vet te verbranden:

http://www.youtube.com/watch?v=SLgNRg3mh6s

That being said, kan me voorstellen dat mensen er een hekel aan hebben. Hiit, als je het doet zoals het hoort, is slopend. Ook mentaal. Wilt overigens niet zeggen dat het niet op een andere manier kan.

Terug
Naar boven