Fitness Seller

Welke oefeningen hebben voor jouw gevoel de meeste groei in spiermassa gegeven?

deadlift + rack pulls hebben mijn rug gemaakt.
squats mijn benen
donkey raises en 20% helling loop mijn kuiten
Mijn buik doet het het best op side bends en weighted crunches
Kont ook squats + glute bridges
Schouders groeien gek genoeg niet echt op compounds:o maar die zijn samen met mijn armen sowieso een zwak punt.

Maar dat zal wel komen door wat 3XL aansnijdt :rolleyes:

Conclusie is dat squats, deads, rows, OHP en benchpress de massa builders zijn. Waarom doen mensen dan nog ''reverse alternate single handed peck deck flyes'' en al die onzin? :P

Ik ben wel van mening dat de 5 die ik eerder noemde genoeg zijn. Pullups en dips erbij, nou vooruit dan, ook wat curls en klaar.

Conclusie is dat squats, deads, rows, OHP en benchpress de massa builders zijn. Waarom doen mensen dan nog ''reverse alternate single handed peck deck flyes'' en al die onzin? :P

Ik ben wel van mening dat de 5 die ik eerder noemde genoeg zijn. Pullups en dips erbij, nou vooruit dan, ook wat curls en klaar.

Er zijn een aantal spiergroepen cq. spierdelen die nog wel eens onderbelast worden als je alleen de eerder genoemde compounds doet.

Denk aan de biceps, lateral en posterial delts, lagere traps en rhomboids, kuiten.

Dit kan komen doordat:

- De compound exercise gewoon deze spieren echt niet of nauwelijks belast.
Bijvoorbeeld bij kuiten, squats en deadlifts zijn bijna altijd onvoldoende.
De meeste pullup en row bewegingen belasten vooral de brachialis/brachiordialis en niet zozeer de biceps...
Calf raises en curls zijn noodzakelijk.

- de compound excercise uit wordt gevoerd op een dusdanige slordige manier waardoor eerder genoemde spieren worden onderbelast.
Denk bijvoorbeeld aan bijna rechtopstaande rows waarbij de stang naar de onderbuik wordt getrokken.
In dat soort gevallen zijn aanvullingen zoals face pulls en bent lateral raises een must.

- Diegene die de compound uitvoert heeft dusdanige lichaamsverhoudingen dat de standaard uitvoering van een compound exercise bepaalde spiergroepen nauwelijks belast.
Denk aan triceps/delt dominante bankdrukkerts, die db flye/presses nodig hebben om de pectoralis goed te ontwikkelen.

Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij het op den duur noodzakelijk wordt een aantal gerichte, extra oefeningen toe te voegen.

Lukraak een overschot aan isolatiemeuk in je schema stoppen heeft aan de andere kant natuurlijk helemaal geen zin.

Er zijn een aantal spiergroepen cq. spierdelen die nog wel eens onderbelast worden als je alleen de eerder genoemde compounds doet.

Denk aan de biceps, lateral en posterial delts, lagere traps en rhomboids, kuiten.

Dit kan komen doordat:

- De compound exercise gewoon deze spieren echt niet of nauwelijks belast.
Bijvoorbeeld bij kuiten, squats en deadlifts zijn bijna altijd onvoldoende.
De meeste pullup en row bewegingen belasten vooral de brachialis/brachiordialis en niet zozeer de biceps...
Calf raises en curls zijn noodzakelijk.

- de compound excercise uit wordt gevoerd op een dusdanige slordige manier waardoor eerder genoemde spieren worden onderbelast.
Denk bijvoorbeeld aan bijna rechtopstaande rows waarbij de stang naar de onderbuik wordt getrokken.
In dat soort gevallen zijn aanvullingen zoals face pulls en bent lateral raises een must.

- Diegene die de compound uitvoert heeft dusdanige lichaamsverhoudingen dat de standaard uitvoering van een compound exercise bepaalde spiergroepen nauwelijks belast.
Denk aan triceps/delt dominante bankdrukkerts, die db flye/presses nodig hebben om de pectoralis goed te ontwikkelen.

Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij het op den duur noodzakelijk wordt een aantal gerichte, extra oefeningen toe te voegen.

Lukraak een overschot aan isolatiemeuk in je schema stoppen heeft aan de andere kant natuurlijk helemaal geen zin.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Vanaf welk moment zou jij het nodig vinden om isolatiewerk te gaan doen? Ik zou denken dat een beginner dit uberhaupt niet nodig heeft en het beste af is met een Stronglifts 3x5 of 5x5 schema.

Ben van mening dat je een prima fysiek kunt bouwen zonder compounds.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Vanaf welk moment zou jij het nodig vinden om isolatiewerk te gaan doen? Ik zou denken dat een beginner dit uberhaupt niet nodig heeft en het beste af is met een Stronglifts 3x5 of 5x5 schema.

Vanaf de eerste dag dat iemand gaat trainen moeten er imo gerichte oefeningen bij zitten voor armen en onderbenen. Vergeet niet dat de door jou aangehaalde schema's primair gericht zijn op kracht in compoundoefeningen en NIET op evenredig over het lichaam verspreide massa toename.

---------- Toegevoegd om 19:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:13 ----------

Ben van mening dat je een prima fysiek kunt bouwen zonder compounds.

+1. Als je oefening keuze goed is dan kan je ook zonder compound bewegingen een prima fysiek opbouwen. Je zult alleen nooit kunnen claimen ...kg te kunnen bankdrukken :D :D

squats en benches

Pullups bitches..? Niemand?

+1. Als je oefening keuze goed is dan kan je ook zonder compound bewegingen een prima fysiek opbouwen. Je zult alleen nooit kunnen claimen ...kg te kunnen bankdrukken :D :D[/QUOTE]

Ach, ondanks dat ik de grote 5 zelden heb gedaan, door mn slechte onderrug kan ik redelijke cijfers laten zien op deze oefeningen: BP 125, DL 215, SQ 166, BB row 145 en OHP 101,5. :)

Ik had tot een aantal jaren geleden nog nooit gehoord van compounds en dingen zoals "core".
Heb dus altijd gewoon allerlei isolatiewerk gedaan.
Nou ben ik nooit "groot" geweest,maar dat komt daar niet door.Groeide gewoon goed.
Kerels waar ik mee trainde trainden op dezelfde manier (en stopten niet elke keer na 2 jaar ofzo,zoals ik), en dat ging prima.

Zonde

Ik had tot een aantal jaren geleden nog nooit gehoord van compounds en dingen zoals "core".
Heb dus altijd gewoon allerlei isolatiewerk gedaan.
Nou ben ik nooit "groot" geweest,maar dat komt daar niet door.Groeide gewoon goed.
Kerels waar ik mee trainde trainden op dezelfde manier (en stopten niet elke keer na 2 jaar ofzo,zoals ik), en dat ging prima.

Dus nooit squat, bench, bent over row, etc etc gedaan???

Sinds ik 3x per week Squat en 2/1x per week DL ziet m'n core er beter uit.

Maar wie was benen :(

Lat pulldown!

Jawel hoor,deed gewoon van alles.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het imo nergens voor nodig is om als beginner alleen
compounds te doen,zoals regelmatig aangeraden wordt.

mss met juice ja, zoals velen in de gym ;)

Beetje onzinnige opmerking: ik heb nog nooit gejuiced en heb het voor 80-90% met isolatie-oefeningen gedaan door een matige onderrug. Je moet het wel geprobeerd hebben... En grotendeels van de tijd toch een redelijk fysiek gehad.

Terug
Naar boven