XXL Nutrition

Welke religie volg jij?

Peiling Peiling Welke is jouw religie?

• Ik geloof niet in een hogere kracht

Stemmen: 47 50,5%
  • Ik geloof in een hogere kracht, maar volg geen religie

Stemmen: 17 18,3%
  • Christendom

Stemmen: 8 8,6%
  • Islam

Stemmen: 6 6,5%
  • Jodendom

Stemmen: 1 1,1%
  • Hindoeïsme

Stemmen: 0 0,0%
  • Boeddhisme

Stemmen: 9 9,7%
  • andere

Stemmen: 5 5,4%

• Totaal stemmers
    93
Ik zou graag de personen die herhaaldelijk '100%-argumentaties' voeren aan willen raden zich wat meer in de relevante literatuur te verdiepen, want de stellingname is wel degelijk heel zuiver te herleiden.

Tja, de getallen aan zich zeggen weinig. Probleem is, dat de definitie zelf aan interpretatie onderhevig is. Als we uitgaan van de van Dale, dan is het: "levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god". Dus zo beschouwd ben ik atheist, want ik ga er van uit (ook zonder absoluut sluitend bewijs) dat er geen god bestaat. Maar dus ook een agnost, daar ik er van uit ga dat het antwoord onkenbaar is.

Jammer dat er in dit topic niet serieus kan worden ingegaan op eugenetica. Het had misschien ook niet de meest verbaal vaardige voortrekker. :D

You'd say.... :D

Ik zou graag de personen die herhaaldelijk '100%-argumentaties' voeren aan willen raden zich wat meer in de relevante literatuur te verdiepen, want de stellingname is wel degelijk heel zuiver te herleiden.

Degenen die bovendien daadwerkelijk 12+ condooms gebruiken tijdens het nken uitgezonderd :D

Nog tips naast 'het atheistisch manifest' dan? Of wellicht een extra postje hier op DBB m.b.t de '100% argumentaties' en de foute logica erin?

Tja, de getallen aan zich zeggen weinig. Probleem is, dat de definitie zelf aan interpretatie onderhevig is. Als we uitgaan van de van Dale, dan is het: "levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god". Dus zo beschouwd ben ik atheist, want ik ga er van uit (ook zonder absoluut sluitend bewijs) dat er geen god bestaat. Maar dus ook een agnost, daar ik er van uit ga dat het antwoord onkenbaar is.

Hier kom ik dus ook op uit...

Degenen die bovendien daadwerkelijk 12+ condooms gebruiken tijdens het nken uitgezonderd :D

De meeste mensen zullen inderdaad wel zo wijs zijn dat ze geen 100,00000000% zekerheid bedoelen met de term 'zeker'. Dat snap ik ook wel. Waar het me echter om gaat is dat ik bij atheïsten me afvraag hoe ze zulke duidelijke stellingen kunnen innemen over het niet bestaan van een god, terwijl de informatie die beschikbaar is om die conclusie op te baseren zo incompleet is. Het is net zo onwetenschappelijk om dát te doen als om te claimen dat er wél een god bestaat.

De kans is zo minimaal dat een God bestaat, dat je zo goed als kan zeggen dat er Hij gewoon niet bestaat.

Ik geloof zeker. Ik geloof in alles wat me niet aangepraat wordt en wat ikzelf kan representeren.

Oftewel ik ben een realist.

Ja, dat geef ik eerlijk toe zo af en toe doe ik dat wel eens, maar desondanks probeer ik mijn respect te houden voor de andere 2 grote religies

Kan je mij eens uitleggen waarom er verschillende religies zijn?

Dat ligt aan de mate waarin ik hun standpunten idioot vind. Als een christen zoekt naar het zijn van een goed mens door bijv daklozen te helpen (ik noem maar wat) en daarbij verder zijn geloof lekker thuislaat, dan heb ik daar respect voor. Maar als een religieuze zegt dat ie denkt dat Parijse rellen geoorloofd zijn omdat één of ander kaftje met papier met inkt er tussen verscheurd of in de fik gestoken wordt, dan lach ik hard ja. Dergelijke stupiditeit is ACHTERLIJK.

Amen.

Eigenlijk zou iedere gelovige zichzelf eens af moeten vragen in hoeverre zijn/haar consumptiegedrag de aarde schaadt. Dus geen auto meer rijden Klusmier! Slecht voor het milieu namelijk en je wilt toch niet meehelpen aan de destructie van Gods creatie;)

De kans is zo minimaal dat een God bestaat, dat je zo goed als kan zeggen dat er Hij gewoon niet bestaat.

Kans? Welke kans? Waarop baseer je dit statement? Op dit moment zie ik de kans dat 'god' (en dan heb ik het niet over een beschreven god, zoals we die zien in verschillende religies) bestaat ong. 50/50 is.

Maar de impact die dat heeft op ons leven zou 0,0 moeten zijn imo, o.a. gezien de bar slechte huidige (onderbouwing van) gevolgtrekkingen die aan het bestaan van een god (welke dan ook) ontleend worden.

Ik durf dus wel stellig genoeg te stellen dat bijv. de christelijke god NIET bestaat, of, op z'n minst, onze totale minachting verdient. (niet in de laatste plaats omdat de logische dood van god in de bijbel zelf wordt gepredikt: alwetend, almachtig en omnibevolent tegelijk)
Ook al zou een dergelijke god ons naar de hel sturen, dan nog (of juist om die reden) zouden we met al onze macht zich tegen een idioot van dergelijke kaliber moeten 'verzetten'
Evenzo voor een redenatie die op een dergelijke grond wordt gebezigd, zoals anti-abortus sympathie op grond van de overtuiging dat de christelijke god zou moeten beslissen over leven of dood. Een dergelijke stellingname is zo leeg, dat ze niet van een echoput te onderscheiden is. (het is imo ook de echo van een bepaald zeer oud 'meem', die afketst van een huidige probleemstelling.)

De meeste mensen zullen inderdaad wel zo wijs zijn dat ze geen 100,00000000% zekerheid bedoelen met de term 'zeker'. Dat snap ik ook wel. Waar het me echter om gaat is dat ik bij atheïsten me afvraag hoe ze zulke duidelijke stellingen kunnen innemen over het niet bestaan van een god, terwijl de informatie die beschikbaar is om die conclusie op te baseren zo incompleet is. Het is net zo onwetenschappelijk om dát te doen als om te claimen dat er wél een god bestaat.

Nee, dit is fundamenteel onjuist. Het idee alsware er twee mogelijkheden zijn; ofwel er is sprake van creationisme danwel er is geen sprake van een dergelijk design; impliceert níet dat, zelfs met het gegeven dat de stand van de wetenschap niet allesomvattend is, rationeel gezienbeide stellingnames een gelijk gewicht toe kan worden gekend. De menselijke kennis, en de accumulatie hiervan, kent in de vorm van wetenschap namelijk een fundamenteel principe dat niets gehuldigd wordt als zijnde '100% waar', aangezien inherent aan wetenschap bepaalde kennis houdbaar is tot dat er een betere verklaring is, hetgeen volgt uit het falsificeerbaarheidsbeginsel. Dit is op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar wanneer men dus verificatie van theoriën achter zich laat ontvouwt zich een systeem waarin men dus genoodzaakt is om op het geheel van kennis voort te bouwen en dus impliciet breed gehuldigde kennis alszijde waar veronderstelt. Zodoende volgt uit de faalbaarheid van onze kennis, dat men genoodzaakt is om stellingnames te nemen die hier onder meer bestreden worden, om vooruitgang te realiseren.

Mijn bewoordingen blijven ongetwijfeld ver achter bij, en vandaar de verwijzing ernaar, de literatuur. Bovendien, hoe graag ik hier ook verder op in zou willen gaan, heb ik weinig tijd op het moment.

Kans? Welke kans? Waarop baseer je dit statement? Op dit moment zie ik de kans dat 'god' (en dan heb ik het niet over een beschreven god, zoals we die zien in verschillende religies) bestaat ong. 50/50 is.

Omdat alles, echt alles, op rationeel vlak te verklaren valt en dat een 'hogere kracht' door de mens verzonnen is door wat ze niet konden vatten en dat is gewoon door de eeuwen heen bleven hangen onder ons.

Als je god niet uitsluit, dan kan je zowat niets meer uitsluiten. Er zijn geen redenen om erin te geloven, dus waarom zou je ?

Dude, waar de **** zit die knakker dan.. als die zou bestaan?

Builderb praat over een intelligentie die dit toch voornamelijk deterministisch bestaan in gang gezet heeft.

Als God bestaat is hij in ieder geval ook het gevolg van een evolutionair algoritme.

Zorg dan ook eens dat je jezelf die eigenschap aanleerd. Anders blijft die ingesealed tot in de treuren.

Je hebt helemaal gelijk! Dit zou andere responsies uitlokken dan dat ik nu krijg. Ik heb er gewoon moeite mee om dingen te verwoorden, zal mijn leeftijd wel zijn:rolleyes:

Als God bestaat is hij in ieder geval ook het gevolg van een evolutionair algoritme.

Dan zijn wij gebracht door aliens en hun zijn vast wel op een biologische manier zijn voortgeplant in het helaal. Dan bestaat er imo geen god of een ander magisch iets wat de creator van het helaal moet zijn.

Beetje benieuwd naar de variëteit hier aan religie. Verwacht dat het grootste deel Atheïst zal zijn.

Zelf ben ik geloof het of niet wiccan.:D

jij bent zeker beetje gothic of niet?

dat wiccan klinkt echt doelloos, dat deed men vroeger omdat ze niks beters te doen hadden.

maarja iedereen zijn hobby.

ik geloof niet in een ziel en niet in een god. Wij mensen en dieren zijn zo door een unieke combinatie van atomen en moleculen. Ooit zullen we de technologie hebben om mensen tot leven te wekken en helemaal op te bouwen uit het niets.

Klonen is al heel knap en bewijst grotendeels dat er geen hogere macht bestaat, wij mensen zijn de hogere macht.

Nee, dit is fundamenteel onjuist. Het idee alsware er twee mogelijkheden zijn; ofwel er is sprake van creationisme danwel er is geen sprake van een dergelijk design; impliceert níet dat, zelfs met het gegeven dat de stand van de wetenschap niet allesomvattend is, rationeel gezienbeide stellingnames een gelijk gewicht toe kan worden gekend. De menselijke kennis, en de accumulatie hiervan, kent in de vorm van wetenschap namelijk een fundamenteel principe dat niets gehuldigd wordt als zijnde '100% waar', aangezien inherent aan wetenschap bepaalde kennis houdbaar is tot dat er een betere verklaring is, hetgeen volgt uit het falsificeerbaarheidsbeginsel. Dit is op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar wanneer men dus verificatie van theoriën achter zich laat ontvouwt zich een systeem waarin men dus genoodzaakt is om op het geheel van kennis voort te bouwen en dus impliciet breed gehuldigde kennis alszijde waar veronderstelt. Zodoende volgt uit de faalbaarheid van onze kennis, dat men genoodzaakt is om stellingnames te nemen die hier onder meer bestreden worden, om vooruitgang te realiseren.

Mijn bewoordingen blijven ongetwijfeld ver achter bij, en vandaar de verwijzing ernaar, de literatuur. Bovendien, hoe graag ik hier ook verder op in zou willen gaan, heb ik weinig tijd op het moment.

Dat beweer ik ook echt niet hoor. De kans dat het scheppingsverhaal klopt lijkt me verwaarloosbaar klein. Maar het per definitie uitsluiten van mogelijkheden zonder dat daarvoor genoeg informatie is, is gewoon onwetenschappelijk.

Chistendom

• Topic Starter Topic Starter
jij bent zeker beetje gothic of niet?

dat wiccan klinkt echt doelloos, dat deed men vroeger omdat ze niks beters te doen hadden.

maarja iedereen zijn hobby.

ik geloof niet in een ziel en niet in een god. Wij mensen en dieren zijn zo door een unieke combinatie van atomen en moleculen. Ooit zullen we de technologie hebben om mensen tot leven te wekken en helemaal op te bouwen uit het niets.

Klonen is al heel knap en bewijst grotendeels dat er geen hogere macht bestaat, wij mensen zijn de hogere macht.
Er zit geen enkel stukje goth in me kennelijk heb je de opic niet gelezen.

Terug
Naar boven