XXL Nutrition

welke spiergroepen kan ik het beste combineren?

dannyh1983

Competitive Bodybuilder
Waardering
54
Lengte
1m88
Massa
105kg
Ik ben net pas een week of 6 aan het trainen en wil uiteraard net als de rest mooi breed worden. ik heb tot nu toe alleen op maandag en woensdagavond gesport maar wil nu ook de vrijdag erbij gaan doen.
Wat is nou een goed schema om snel, mooi breed te worden.
En ik ken al die termen nog niet dus misschien een beetje in makkeljike taal??
Ook doe ik elke keer van te voren een kwartier hardlopen, is dit slim??

borst samen met rug vind ik héérlijk :cool:

als je maar 2 of 3x per week traind, doe je het beste een fullbody workout, hier zijn zat fb schema's terugtevinden

Je kan het beste even rondkijken in het schema gedeelte van het forum. Er bestaat niet 1 schema dat goed werkt, dat is voor iedereen anders.

Over dat kwartier hardlopen voor je training, dat is niet zo slim. Je gebruikt daar veel energie die je beter in je kracht training kan stoppen. Als je perse cardio wilt doen, kan je die beter na je krachttraining doen.

Borst + rug vind ik persoonlijk een slechte combinatie. Zo heeft ieder z'n eigen ervaring.

Wat kan je het best combineren ? ?

Eigenlijk kan je alles combineren, maar je moet een paar zaken in het oog houden zoals prioriteit, beschikbaarheid app., soort training, enz.

een globaal vb van een splitschema.

Ma; borst biceps
Wo; rug triceps
Vr; schouders benen

• Topic Starter Topic Starter
Kijk dat had ik nodig. en dan om de 4 weken van regelmaat wisselen he. dus niet meer 10+10+10 maar bijv 6+6+6+6???

of de ene week heavy en de andere week light of medium ofzo ;) je hebt zoveel varianten daar moet je zelf allemaal even in zoeken wat je het beste bevalt
maar het is zeker goed om om de 4-8 weken te veranderen van schema

Niet alleen in sets veranderen en reps, ook gewoon in oefeing. De ene schema werkt bij de andere beter, kwestie van uitproberen.

gewoon zelf wat proberen wat je prettig vind

Borst+Rug
Tricep+Bicep+Schouders
Benen+kuiten

of
Borst+tricep
Rug+Bicep
Schouders+benen

of
Bicep +tricep+schouders
Rug+borst
Benen
(dit is mijn schema nu hiervoor die andere 2 gedaan)

dus borst+triceps en rug+biceps mag bijvoorbeeld ook. er zijn geen vaste combi's??
en wanneer is het dan het beste om mijn buik te doen of maakt dat niet zoveel uit??

nee, er zijn geen vaste combinaties hoor, dat ligt voor iedereen anders of dat hangt er vanaf welk schema je volgt

- algemeen wordt wel aangenomen dat je best triceps niet samen met borst traint omdat je de triceps erg nodig hebt voor borstoefeningen en je dan niet meer voluit kan gaan, omwille hiervan train je ook best niet je biceps met rug
- algemeen wordt ook aangenomen dat je best begint met een samengestelde oefening voor een spiergroep en daarna pas isolatie-oefeningen

* buikspieren kan je praktisch met alles combineren, alleen onderrug en buikspieren zijn antagonisten, daarom doe je ze best niet samen

mijn schema ziet er ongeveer zo uit:
Ma: borst, biceps, buik
Wo: schouders, benen entrapezius
Vr: rug triceps, buik

en de vrije dagen soms ook nog wat crunches voor de buikspieren, zeker nu het zomer begint te worden :)

- algemeen wordt wel aangenomen dat je best triceps niet samen met borst traint omdat je de triceps erg nodig hebt voor borstoefeningen en je dan niet meer voluit kan gaan, omwille hiervan train je ook best niet je biceps met rug

Personen die dit verkondigen gaan alleen dan aan het feit voorbij dat je bij rug ook flink je triceps gebruik en bij borst ook je biceps.

Onzin reden dus

Personen die dit verkondigen gaan alleen dan aan het feit voorbij dat je bij rug ook flink je triceps gebruik en bij borst ook je biceps.

Onzin reden dus

Alleen lijkt mij dit niet vergelijkbaar.

Na een borsttraining zal je triceps meer vermoeid zijn dan rugtraining

inderdaad, dit lijkt me ook niet vergelijkbaar

als je bv bankdrukt, gebruik je eerder je triceps en borst gebruiken om de baar boven te krijgen, als je de baar terug laat zakken zijn het dan eerder je biceps en rug die dit opvangen
maar het is veel moeilijker om de baar boven te krijgen, dan ze terug laten zakken :) en ik heb nog nooit spierpijn in mijn biceps gehad na een borsttrain ing

dus borst+triceps en rug+biceps mag bijvoorbeeld ook. er zijn geen vaste combi's??
en wanneer is het dan het beste om mijn buik te doen of maakt dat niet zoveel uit??

ik ben ooit eens begonnen met drie schema's fullbody/massa/suppersetten - ik wisselde om de maand - bij een fb-training trainde ik 3 a 4 per week mijn hele lichaam met 1 oefening per spiergroep - bij massa splitt ik veel en dan kun je allerlei variaties die al eerder zijn aangegeven hier - bij supersetten pakte ik 2 oefeningen achter elkaar van twee verschillende spiergroepen

bijv borst/rug

1 oefening is dan de barbell row met een db press

ik hoop dat je hier wat aan hebt - ik heb dit altijd een fijne mannier van trainen gevonden

Je wil dus drie dagen in de week gaan trainen.

Ik zou zou lekker rustig beginnen en het na een paar maand nog een trainingsdag toevoegen. Zou je ook aan kunnen geven je leeftijd en lengte + gewicht?.

Betreffende het hardlopen, het lijkt me niet nodig. Doe gewoon een warming-up setje voor elke spiergroep met een lichter gewicht.

Bijvoorbeeld :

maandag - 1. Borst, 2. Rug, 3. Buik

Dinsdag - RUST

Woensdag - 1. Schouders, 2. Biceps, 3. Triceps (eventueel buik)

Donderdag - RUST

Vrijdag - 1. Benen, 2. Kuiten, 3. Onderrug (eventueel buik)

dag 1 - borst/schouders/triceps
dag 2 - rug/biceps
dag 3 - benen/buik

Dit kun je 1 of 2x per week doen (3 of 6 dagen trainen).

ik ben 24 jaar
1M 87 lang en weeg nu 83 kilo

Alleen lijkt mij dit niet vergelijkbaar.

Na een borsttraining zal je triceps meer vermoeid zijn dan rugtraining

Oja? is dat zo? En dat weet je omdat ? ?

Als ik alleen maar kijk naar een "gewoon" schema dan zie ik bij borst meestal toch wel oefeningen die de triceps geheel niet belasten, terwijl die bij rug moeilijk te vinden zijn (alleen shrug bewegingen)

Verders ken ik genoeg mensen die na een rugdag meer last van de triceps hebben dan na een borstdag.

heb ook jaar split gedaan , en bij rug voelde ik ook meer triceps als biceps.

verder raad ik je UB/LB aan.

Terug
Naar boven