er zijn zat gasten en pro's die ook voornamelijk op machines trainen en ook groeien als de mother****er... het gaat niet om de oefening, het gaat om hoeveel progressie je erop kan maken.
en ik denk dat er weinigen op dbb zitten die in minder dan 3 jaar trainen (waarvan 1.5 jaar serieus...) 35kg winnen... en als freeweights echt zo superieur zijn zou ik dat toch per schema zeker moeten merken, in het ene schema heb ik meer freeweights dan in het andere schema, maar kwa mass gains merk ik geen ene fl**ker.
het is imo allemaal mierengeneuk, als jij wekelijks zwaarder gaat maakt het (bijna) geen drol uit of je nou los bankdrukt of in de smith/hammer strength machine.
ten eerste heb ik zelf 2 jaar op machines getraint en ben daarna enkel op freeweights over gegaan, zonder verdere verandering in dieet en trainingsopzet ben ik er beter op gegaan als op machines.
de pros die wel machines gebruiken baseren in principe hun routine nog steeds op de core exercises en buiten dat andere hulpgoedjes wat geen vermelding nodig heeft.
het is gewoon een feit dat free weights>machines over het algemeen.
het is niet alleen stabilisatie maar ook de motor units die je aanspreekt, de belasting verdeling is anders, je kan het apparaat 9/10 keer niet optimaal afstellen voor jouw lichaamscompositie(optimaal als relatieve term), denk ook aan de term functioneel trainen en zo zijn er legio voorbeelden.
ook is de overbrengst van bv kracht van free weights naar machines een stuk groter als van machines naar free weights, probeer dit maar een geruime tijd uit, zul je zien.
wil niet zeggen dat machines verboden zijn though, is alleen niet verstandig om er TE veel van op te nemen in je routine.
dat je er niet aan wilt is jouw keuze en je goed recht tenslotte!
maar je hoeft niet zo te pimpen met 35 kg hoor, ik bedoel je snapt zelf ook wel dat het lange na niet 35kg vvm is, ik bedoel dan heb je ervoor gewoon echt te weinig massa gehad ook al had je niet getraint, wil zeggen dat je zon 58 kilo woog bij jouw lengte, met alle respect want je hebt een prima fysiek maar die 35 klinkt dan een heel stuk mooier dan het is.