AndroidHealthClinic

Wortel gaat er helemaal voor!

Ik herken het, had ik vroeger ook last van. Juist dergelijke plekken opzoeken en je zult zien dat je er relaxter onder gaat voelen.

Je moet uit je comfort zone gaan en gewoon op die mensen afgaan en met ze praten.

Iedereen deelt daar dezelfde interesse als jou en dat is ripped as f**k te worden.

Toen ik net begon was ik zoiezo de skinniest b*ch in de gym (nu nog steeds).Maar ik vroeg wel aan iedereen of die mijn vorm wou checken en mij wou helpen met de oefening. Zo ga je ook met ze praten en voel je je steeds meer comfortabel in de gym.

Dus probeer volgende keer gewoon iemand te vragen of die je vorm wilt checken. Begin daar :)

Gym is ook wel een lastige plek voor een nieuwkomer, er zijn altijd wel van die gasten die stoer zitten te doen en je aankijken alsof dit hun plekje is. Na een tijdje zien ze in dat jij gewoon serieus traint en dat wordt gewaardeerd. Er zitten gewoon veel leeghoofden tussen :)

Je moet uit je comfort zone gaan en gewoon op die mensen afgaan en met ze praten.

Iedereen deelt daar dezelfde interesse als jou en dat is ripped as f**k te worden.

Toen ik net begon was ik zoiezo de skinniest b*ch in de gym (nu nog steeds).Maar ik vroeg wel aan iedereen of die mijn vorm wou checken en mij wou helpen met de oefening. Zo ga je ook met ze praten en voel je je steeds meer comfortabel in de gym.

Dus probeer volgende keer gewoon iemand te vragen of die je vorm wilt checken. Begin daar :)

Ook dat werkt! Contact met mensen zoeken om het ijs te breken.

Gym is ook wel een lastige plek voor een nieuwkomer, er zijn altijd wel van die gasten die stoer zitten te doen en je aankijken alsof dit hun plekje is. Na een tijdje zien ze in dat jij gewoon serieus traint en dat wordt gewaardeerd. Er zitten gewoon veel leeghoofden tussen :)

Net DBB :D;)

• Topic Starter Topic Starter

Thanks, ik zal dat proberen.

:D, thx.

Ook dat werkt! Contact met mensen zoeken om het ijs te breken.
Ik ben flink geinspireerd om volgende keer beter me best te doen.

Log van vandaag:
Squats, squats en nog eens squats, het werd zelfs zo erg dat ik bijna nog meer squats wou doen.
Dus vandaar, de 5 sets.

Sq:
12 x BW (ff opwarmen)
12 x Stang (idem)
12 x 40 KG
10 x 40 KG
10 x 40 KG

Bent over rows: (nu begint ongeveer de pijn in me onderrug in te kicken door verkeerde uitvoering van squats..)
10 x 18 KG
10 x 18 KG
10 x 18 KG

Bench press:
12 x 40 KG (ervan uitgaande dat de stang ook 20 KG is)
12 x 40 KG
12 x 40 KG

Schouderpress: (ik heb het vermoede dat ik op hetzelfde trainings programma zit als andere want weer was ik niet alleen in mijn schouderdruk sessie)
8 x 14 kg (merk dat de druk voor mezelf om te presteren nog steeds erg hoog is, en dat ik niet snel tevreden ben. Gelukkig compenseer ik dit door het medeweten dat 8 ook prima is, een inzicht dat geboren is uit de liefde van mijn mede-blog genoten)
6 x 14 kg
8 x 14 kg
6 x 14 kg (weliswaar is het maar 6, ik compenseer met een 4de setje)

Preacher curl:
10 x 14 kg
5/6 x 14 kg (rechts/links)
6/8 x 14 kg

Tricep Extension:
10 x 18 kg
10 x 18 kg (moest het er uit sleuren)
8 x 18 kg

Chestpress: (had nog 9 minuutjes over, wil meestal een uur doen)
12 x 30 kg
12 x 30 kg
12 x 30 kg (met 30 sec rust tussenin)

Leg extension:
12 x 40 kg (feel the burn baby)
12 x 40 kg
12 x 40 kg (eveneens met 30 sec rust)

Bicep curl: (beetje op gevoel aan het trainen, kijken welke spieren nog meer willen)
20 x 12 kg (10 per hand)
24 x 12 kg (12 per hand)
10 x 12 kg (5 per hand, alles met 30 sec rust)

Een laatste finishing set, had een idee dat ik daar baat bij zou hebben:
Chest press:
12 x 40 kg
12 x 40 kg
12 x 40 kg (nog een vraag gesteld aan een man over het appraat, en een voetstuk dat hij indrukte, waaruit een gezellig gesprek voortkwam, uiteindelijk heeft ie me nog vertelt dat plastic flessen eigenlijk niet voor meer dan 2 keer gebruik vatbaar zijn, wat ik daar van moet geloven weet ik niet. Maar een alleraardigste man none the less. Feeling paid off.)

Thanks nog voor alle reacties mannen/en vrouwen, ik waardeer het zeer, het zet me aan om beter me best te doen, en elke keer als ik me log open maak, dit met een glimlach te kunnen doen.

Gegroet, alle, graag tot ziens.

:hello:

Heb je een bepaald schema wat je volgt of ga je naar de gym en beslis je ter plekke wat je wilt gaan doen? Het lijkt mij een beter idee als je gaat werken met een schema wat zich al bewezen heeft..

Heb je een bepaald schema wat je volgt of ga je naar de gym en beslis je ter plekke wat je wilt gaan doen? Het lijkt mij een beter idee als je gaat werken met een schema wat zich al bewezen heeft..

+1, je zal merken dat je daardoor veel meer progressie boekt!

Met een vast schema kan je je progressie beter bijhouden.

Goed te zien dat je in ieder geval gewicht en reps aanpast en je ego al een beetje aan elkaar durft te zetten :thumb:

Vergeet niet dat elke training tot uiterste gaan je echt niet perse meer gains oplevert. ;)

Keep on going! Gaat lekker!

Zeker, ik volg een schema dat door Big-T is gemaakt. Het heeft zich bewezen voor beginners zoals ik, is geen profi schema, gewoon de basics.

+1, je zal merken dat je daardoor veel meer progressie boekt!
Thanks voor de ondersteuning, i think i got this.

Met een vast schema kan je je progressie beter bijhouden.

Goed te zien dat je in ieder geval gewicht en reps aanpast en je ego al een beetje aan elkaar durft te zetten :thumb:

Vergeet niet dat elke training tot uiterste gaan je echt niet perse meer gains oplevert. ;)

Keep on going! Gaat lekker!
dankje voor de aanmoediging, vaste schema mafia.

Zeker, ik volg een schema dat door Big-T is gemaakt. Het heeft zich bewezen voor beginners zoals ik, is geen profi schema, gewoon de basics.
Dus je volgt dit schema? Sticky - Eenvoudig fitness schema voor startende kinderen, tieners of vrouwen

Sorry, met alle respect voor Big-T, maar waarom zou je een novice in godsnaam zo'n programma laten doen? Naast de (in mijn ogen) niet echt ideale oefeningsselectie zit er geen duidelijk progressiemodel in en ontbreekt een strategie hoe om te gaan met plateaus. Onder persoonlijke begeleiding van een ervaren coach zou dit nog kunnen werken, maar het is teveel gokwerk voor een onervaren lifter.

De eerder gedane suggestie voor Stronglifts 5x5 geeft een betere basis om sterker en groter te worden, grote compound oefeningen aan te leren en om te weten te komen hoe progressive overload en lineaire progressie voor je werkt. Net als het omgaan met krachtplateaus.

Gewoon wat goedbedoeld advies van een stadsgenoot (zag dat je in A'dam Noord traint).

Laatst bewerkt:
Dus je volgt dit schema? Sticky - Eenvoudig fitness schema voor startende kinderen, tieners of vrouwen

Sorry, met alle respect voor Big-T, maar waarom zou je een novice in godsnaam zo'n programma laten doen? Naast de (in mijn ogen) niet echt ideale oefeningsselectie zit er geen duidelijk progressiemodel in en ontbreekt een strategie hoe om te gaan met plateaus. Onder persoonlijke begeleiding van een ervaren coach zou dit nog kunnen werken, maar het is teveel gokwerk voor een onervaren lifter.

De eerder gedane suggestie voor Stronglifts 5x5 geeft een betere basis om sterker en groter te worden, grote compound oefeningen aan te leren en om te weten te komen hoe progressive overload en lineaire progressie voor je werkt. Net als het omgaan met krachtplateaus.

Gewoon wat goedbedoeld advies van een stadsgenoot (zag dat je in A'dam Noord traint).
Ja klopt ja, oke ja. Ik had geen idee dat het zo'n slecht schema was, ik had werkelijk het idee dat ik hiermee zware compound oefeningen te pakken had. Ik wil wel is wat experimenteren met 5x5, maar voor mij is dit wel veel verandering in een keer, want wss zit 2 min pauze er dan ook niet in. Er komt inderdaad wat gokwerk voor mij aan te pas, in die zin dat de progressie die ik boek voornamelijk gebasseerd zijn op eigen vermoedens van progressie (wat dus realistische wijzer haalbaar is), uitgedrukt in mijn eigen doelen (die ik tot en met 15 kg heb gehaald, ook al heb ik per spier groep andere gewichten die ik aan kan at the moment).
Daarnaast waardeer ik je advies wel, alleen het klinkt allemaal erg lastig en ik weet kennelijk minder dan ik gedacht had.

Schematische log:

Squat:
12 x BW
12 x Stang
-- Advies gevraagd over vorm aan random stranger, die me hielp en zei dat ik minder voorover moest buigen, toen een tweede vreemde erbij kwam en het aardige advies gaf van een stok neerleggen waarop je je hiel plaats waardoor het squatten makkelijker word en je rug rechter blijft, thx voor het advies om mede bodybuilders om advies te vragen, mijn dbb'ers, als ik jullie zo mag noemen, waarzonder ik waarschijnlijk ik niet op deze man was afgestapt, mijn brein is wonderlijk in staat allerlei soorten redenen te verzinnen waarom iets niet kan of niet gaat lukken, zoals ''hij kan toch niet squatten of hij zegt toch nee''
12 x 40 KG
12 x 40 KG
10 x 40 KG

Low Row:
12 x 20 KG (warm up)
12 x 40 kg
12 x 40 kg
12 x 40 kg

French press:
8 x 40 kg
8 x 40 kg
7 x 40 kg

Schouderdrukken:
8 x 14 kg
10 x 14 kg (nieuw record)
10 x 14 kg

Bicep curl:
20 x 16 kg
14 x 16 kg
12 x 16 kg (toch niet slecht)

Tricep oefening waarbij je op een bankje ligt en de db achter je hoofd omhoog tilt, leuk me leuk is uit te proberen, voelde goed aan
10 x 18 kg
10 x 18 kg
10 x 18 kg

Calf raises:
12 x 140 kg (onbeweegbare objecten optillen)
12 x 140 kg
12 x 140 kg (goede stretch, voelde het goed branden)

Totale duur training: 1 uur en 6 min.

Toch wel een erg leuke training waarbij ik met twee mede sporters in gesprek ben gekomen en praktische nieuwe trainingsinformatie te weten gekomen ben, al in al super rewarding, en het voelde vandaag ook alsof ik voor het eerst goed heb zitten squatten, wat een rewarding feeling zeg.

Thx voor het lezen en alle aanmoediging en advies.
Tot de volgende keer (oh ja en als een van mijn oefening niet adequaat is welke is dat dan en waarmee zou ik hem kunnen vervangen, ik ben dankbaar voor je advies)

Wortel out

Zie je nu wel dat advies vragen niet zo eng is als het lijkt. ;)
Je leert er veel van!

Lekker getraind! :thumb:

Dat schema is voor iemand die alleen een bankje en een paar dumbbells heeft, dan is het niet zo verkeerd vind ik. Als je in een sportschool traint is er wel iets beter te bedenken, daar geef ik je gelijk in.

Ja klopt ja, oke ja. Ik had geen idee dat het zo'n slecht schema was, ik had werkelijk het idee dat ik hiermee zware compound oefeningen te pakken had. Ik wil wel is wat experimenteren met 5x5, maar voor mij is dit wel veel verandering in een keer, want wss zit 2 min pauze er dan ook niet in. Er komt inderdaad wat gokwerk voor mij aan te pas, in die zin dat de progressie die ik boek voornamelijk gebasseerd zijn op eigen vermoedens van progressie (wat dus realistische wijzer haalbaar is), uitgedrukt in mijn eigen doelen (die ik tot en met 15 kg heb gehaald, ook al heb ik per spier groep andere gewichten die ik aan kan at the moment).
Daarnaast waardeer ik je advies wel, alleen het klinkt allemaal erg lastig en ik weet kennelijk minder dan ik gedacht had.
Een slecht schema wil ik het niet perse noemen, laten we het houden op minder ideaal voor een newbie die zelfstandig goede progressie wil maken. Ik zou niet maar wat gaan "experimenteren" met 5x5, ga dan gewoon in ieder geval een tijdje Stronglifts doen zoals het hoort. Dan zal je ook zien dat je die "vermoedelijke progressie" ruimschoots overtreft, je kunt namelijk veel meer dan je zelf denkt. Ik had 3 jaar geleden echt niet gedacht 150 te kunnen squaten en 170 te kunnen deadliften en dat dan nog met veel blessures en program hopping. :)

Dat schema is voor iemand die alleen een bankje en een paar dumbbells heeft, dan is het niet zo verkeerd vind ik. Als je in een sportschool traint is er wel iets beter te bedenken, daar geef ik je gelijk in.
Onder het motto van iets is beter dan niets zijn een heleboel dingen al snel OK. :p

Zie je nu wel dat advies vragen niet zo eng is als het lijkt. ;)
Je leert er veel van!

Lekker getraind! :thumb:
Nou eigenlijk, in retrospect vind ik het nog steeds eng. ik kan daar helaas niet om heen. Toch bedankt voor het compliment en de aanmoediging.

Alright, ill give it some thought (ben het mezelf verplicht toch iets van me leven te maken)

Een slecht schema wil ik het niet perse noemen, laten we het houden op minder ideaal voor een newbie die zelfstandig goede progressie wil maken. Ik zou niet maar wat gaan "experimenteren" met 5x5, ga dan gewoon in ieder geval een tijdje Stronglifts doen zoals het hoort. Dan zal je ook zien dat je die "vermoedelijke progressie" ruimschoots overtreft, je kunt namelijk veel meer dan je zelf denkt. Ik had 3 jaar geleden echt niet gedacht 150 te kunnen squaten en 170 te kunnen deadliften en dat dan nog met veel blessures en program hopping. :)

Onder het motto van iets is beter dan niets zijn een heleboel dingen al snel OK. :p
Waardoor komen die blessures, ik hoop niet program related dan.
Je hebt gelijk misschien was mijn programma iets te eenvoudig, op dit moment weet ik niet beter. Ik wil wel aangeven dat ik van niks weet, dus enige suggesties zijn welcome, daarnaast denk ik jouw advies op te volgen en een willekeurige site raad te plegen over ''5x5'' of ;;stronglifts'' het liefst doe ik ze allemaal dan weet ik wat er allemaal fout kan gaan en kies ik voor het foutste (ik ben een enorme tegenstribbelaar)

Waardoor komen die blessures, ik hoop niet program related dan.
Je hebt gelijk misschien was mijn programma iets te eenvoudig, op dit moment weet ik niet beter. Ik wil wel aangeven dat ik van niks weet, dus enige suggesties zijn welcome, daarnaast denk ik jouw advies op te volgen en een willekeurige site raad te plegen over ''5x5'' of ;;stronglifts'' het liefst doe ik ze allemaal dan weet ik wat er allemaal fout kan gaan en kies ik voor het foutste (ik ben een enorme tegenstribbelaar)
Blessures ontstaan door van alles en nog wat. Door verkeerde werkhoudingen, slijtage van je lichaam (40+ hier) en soms overbelasting. En blessures in het algemeen zijn bijna niet te voorkomen als je sport (misschien bij schaken niet...)

Kijk gewoon eens rustig om je heen en lees je goed in over schema's als Stronglifts 5x5 en Starting Strength. Er zijn er in ieder geval genoeg (ook hier op dit forum) groot en sterk mee geworden.

Terug
Naar boven