Fitness Seller

Wovano’s daddy gains

@wovano vond je het de eerste keer dat je in coach nam niet 'moeilijk' om deels je eigen routine op te geven (tenminste, ik neem aan dat je coach aanpassing deed aan wat jij zelf altijd hebt gedaan). Lijkt me lastig om jezelf soort van 'uit handen te geven', of zie jij dit niet zo?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.122
Teleurstelling van werken met een coach ,
Niet alle coaches zijn hetzelfde
@wovano vond je het de eerste keer dat je in coach nam niet 'moeilijk' om deels je eigen routine op te geven (tenminste, ik neem aan dat je coach aanpassing deed aan wat jij zelf altijd hebt gedaan). Lijkt me lastig om jezelf soort van 'uit handen te geven', of zie jij dit niet zo?
Was in het begin zeker even lastig. Maar natuurlijk ga je wel op zoek naar een coach wiens werkwijze aansluit op je behoeftes. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit bij bijvoorbeeld Bell coaching terecht komen, dat trekt me totaal niet. Als dan de resultaten vanzelf komen is het best makkelijk loslaten en gewoon het plan volgen. Ik ben nu wel weer heel blij mijn eigen schema’s te kunnen maken.

• #2.123
Ik heb na zitten te denken over mijn nieuwe indeling qua schema en aangezien @hoxyz mijn chest outangled moet die echt de volledige aandacht krijgen. Mijn voorlopige indeling voor wat betreft mijn trainingen is als volgt:

Dag 1: borst
Dag 2: rug
Dag 3: schouders
Dag 4: biceps + triceps
Dag 5: borst
Dag 6: benen

Gisteren rug getraind en dat ging best lekker!

Lat pulldown
15x60
12x70
10x80
8x90

Close grip pulldown
4x10x70

Dumbbell row
4x12x40

Cable row
4x12x80

Plate loaded low row
4x12x100

Rope pulldown
4x12x45

Succes! Flinke rug training... :)

Wat ik mij soms afvraag en ik graag mijn kennis vergroot:

Wat is de reden om te kiezen voor een (split)schema als door jou genoemd? Ik zie meerdere mensen dit doen terwijl ook vaak op dit forum benoemd wordt dat je spiergroepen 2x per week moet aanpakken om "maximale" groei te stimuleren. Supercompensatie etc. Nu begrijp ik goed dat bij veel oefeningen er meer spieren gebruikt worden dan de specifiek benoemde, maar bijvoorbeeld benen en rug krijgen flink wat dagen rust... Heeft dit te maken met het verhogen van volume? Ik heb het idee dat dit vooral gedaan wordt door de meer ervaren sporters. (En beginners die teveel Insta en Youtube kijken...) Is dit ook iets wat daar beter bij past?

Wat is de reden om te kiezen voor set/rep 4x12? Op het UB/LB schema dat ik momenteel doe kreeg ik als advies om van 3x12 naar 4x8 over te stappen. Is dit een verschil mbt Volume en Intensiteit?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Wat is de reden om te kiezen voor een (split)schema als door jou genoemd? Ik zie meerdere mensen dit doen terwijl ook vaak op dit forum benoemd wordt dat je spiergroepen 2x per week moet aanpakken om "maximale" groei te stimuleren. Supercompensatie etc. Nu begrijp ik goed dat bij veel oefeningen er meer spieren gebruikt worden dan de specifiek benoemde, maar bijvoorbeeld benen en rug krijgen flink wat dagen rust... Heeft dit te maken met het verhogen van volume? Ik heb het idee dat dit vooral gedaan wordt door de meer ervaren sporters. (En beginners die teveel Insta en Youtube kijken...) Is dit ook iets wat daar beter bij past?

Wat is de reden om te kiezen voor set/rep 4x12? Op het UB/LB schema dat ik momenteel doe kreeg ik als advies om van 3x12 naar 4x8 over te stappen. Is dit een verschil mbt Volume en Intensiteit?

Vanuit mijn perspectief gezien, een niet natuurlijke atleet kan meer volume verwerken en heeft een langere periode van verhoogde muscle protein synthesis. De afweging wordt gemaakt om meer volume te kunnen pakken per training maar een lagere frequentie omdat er simpelweg te weinig tijd is in de week, maar spiergroepen die extra aandacht nodig hebben worden wel bijv 2x gedaan zoals @wovano nu ook doet.
De mensen op social media zijn vrijwel allemaal niet natuurlijk en gedijen dus goed bij bovenstaande, beginners kijken hier tegen op en gaan dus hetzelfde trainen als deze mensen, terwijl zeker niet efficienter is voor een beginner.
Ik ben zelf meer kracht georienteerd aan het trainen (powerlifting) en hierin is juist frequentie van hoofdbelang en doe dan dus ook 4x per week full body.

Als we wetenschappelijke studies moeten geloven zou het inderdaad beter zijn om alle spiergroepen minimaal 2x per week te trainen.

Ik ben het volledig eens met wat @Shadow Project aangeeft. Een natuurlijke atleet is beter af om alles 2x pw te trainen en zijn/haar volume te verdelen over de week. Ik ken ook genoeg pro bodybuilders die enhanced zijn en een PPL hanteren en alles 2x per week trainen en daarbij zweren.

Het allerbelangrijkste imo is dat je leuk vindt wat je doet (hier gaan veel mensen de boot in). Als jij je niet 100% aan een schema kunt toewijden moet je jezelf afvragen of het wel zin heeft waar je mee bezig bent. Daarbij is training/herstel heel persoonsafhankelijk. De een vind een arm training compleet nutteloos en pakt het liever bij borst of rug mee en dan ander vind het juist chiller of reageert beter als die volle 100% nadruk op een dag kan leggen.

Als het aan mij ligt werken beide manieren, ik heb alle 2 geprobeerd en kan niet zeggen dat ik met de een meer gains had dan de ander.

Het allerbelangrijkste imo is dat je leuk vindt wat je doet (hier gaan veel mensen de boot in).

:goodpostinggreen:
Dit is dus zo belangrijk, hoeveel mensen dit wel niet vergeten..
Er wordt vaak heel zwart-wit geredeneerd over wat goed en fout zou zijn. Uiteindelijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden en het is belangrijker dat je een leuke weg verkiest boven de theoretisch meest efficiënte weg.

Ik ben het volledig eens met wat @Shadow Project aangeeft. Een natuurlijke atleet is beter af om alles 2x pw te trainen en zijn/haar volume te verdelen over de week. Ik ken ook genoeg pro bodybuilders die enhanced zijn en een PPL hanteren en alles 2x per week trainen en daarbij zweren.
Maarja pro's hebben ook de tijd om rustig 2x per dag 3 uur te trainen. Gemiddelde mens die ernaast nog werkt zal toch afwegingen moeten maken in hun aanpak in verband met beschikbare tijd.
Ik zweer bij fullbody of iig hogere frequentie omdat ik het gewoon geen f**k aan vind om een spiergroep compleet de vernieling in te pompen. Plezier is het belangrijkst en zodra je niet natuurlijk bent en voldoende volume doet per week het ene niet een significant verschil gaat maken ten opzichte van het andere.
Als naturel is het inderdaad bewezen beter om hogere frequentie te hanteren.

Natty bodypart 1 keer per week. Onder stroom bodypart om de 5 dagen max.

Niet alle coaches zijn hetzelfde

Was in het begin zeker even lastig. Maar natuurlijk ga je wel op zoek naar een coach wiens werkwijze aansluit op je behoeftes. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit bij bijvoorbeeld Bell coaching terecht komen, dat trekt me totaal niet. Als dan de resultaten vanzelf komen is het best makkelijk loslaten en gewoon het plan volgen. Ik ben nu wel weer heel blij mijn eigen schema’s te kunnen maken.
dat kan , was ook een beetje een hyperbool aansporing ^^

• #2.131

Voor beginners zou ik altijd aanraden om elke spiergroep zeker tweemaal per week te maken, maar misschien ook nog wel vaker als in een fullbody schema. Ik ben natuurlijk niet naturel en wanneer je kuurt haal je voordeel uit een langere periode van eiwitsynthese. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik het beste groei op hoog volume per spiergroep en tevens een hoge intensiteit. Daarom kies ik ervoor om een spiergroep per dag te doen op hoog volume. Als ik daarmee klaar ben heb ik met de intensiteit waarop ik train geen energie meer voor een andere spiergroep om die met dezelfde intensiteit te trainen. Ik ga bij vrijwel elke oefening tot het gaatje namelijk. Buiten dat dit voor mij goed werkt vind ik het ook een leuke manier van trainen. Ik vind het heerlijk om de sportschool uit te stappen met het gevoel dat ik een spiergroep volledig gesloopt heb. Dat heeft me een lekker voldaan gevoel.

Over de sets reps. Naar mijn mening is 4x8 of 4x12 hetzelfde. Het gaat om de uitvoering van de oefening en vooral de intensiteit waarop je traint. Ik probeer gewoon elke oefening tot het uiterste te gaan en soms haal ik dan 8 reps en soms zijn het er 12 of zelfs 14-15. Dat kan verschillen. Vooral de laatste een/twee sets ga ik echt tot het uiterste.
Vanuit mijn perspectief gezien, een niet natuurlijke atleet kan meer volume verwerken en heeft een langere periode van verhoogde muscle protein synthesis. De afweging wordt gemaakt om meer volume te kunnen pakken per training maar een lagere frequentie omdat er simpelweg te weinig tijd is in de week, maar spiergroepen die extra aandacht nodig hebben worden wel bijv 2x gedaan zoals @wovano nu ook doet.
De mensen op social media zijn vrijwel allemaal niet natuurlijk en gedijen dus goed bij bovenstaande, beginners kijken hier tegen op en gaan dus hetzelfde trainen als deze mensen, terwijl zeker niet efficienter is voor een beginner.
Ik ben zelf meer kracht georienteerd aan het trainen (powerlifting) en hierin is juist frequentie van hoofdbelang en doe dan dus ook 4x per week full body.
Ja hier sluit ik me volledig bij aan.
Als we wetenschappelijke studies moeten geloven zou het inderdaad beter zijn om alle spiergroepen minimaal 2x per week te trainen.

Het allerbelangrijkste imo is dat je leuk vindt wat je doet (hier gaan veel mensen de boot in). Als jij je niet 100% aan een schema kunt toewijden moet je jezelf afvragen of het wel zin heeft waar je mee bezig bent. Daarbij is training/herstel heel persoonsafhankelijk. De een vind een arm training compleet nutteloos en pakt het liever bij borst of rug mee en dan ander vind het juist chiller of reageert beter als die volle 100% nadruk op een dag kan leggen.

Als het aan mij ligt werken beide manieren, ik heb alle 2 geprobeerd en kan niet zeggen dat ik met de een meer gains had dan de ander.
Het gaat inderdaad ook om het plezier. Als je een schema niet kan volhouden, simpelweg omdat het niet leuk is, kan het theoretisch gezien wel goed in elkaar steken maar in de praktijk zal het nooit werken.
:goodpostinggreen:
Dit is dus zo belangrijk, hoeveel mensen dit wel niet vergeten..
Er wordt vaak heel zwart-wit geredeneerd over wat goed en fout zou zijn. Uiteindelijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden en het is belangrijker dat je een leuke weg verkiest boven de theoretisch meest efficiënte weg.
Ja helemaal eens.
Maarja pro's hebben ook de tijd om rustig 2x per dag 3 uur te trainen. Gemiddelde mens die ernaast nog werkt zal toch afwegingen moeten maken in hun aanpak in verband met beschikbare tijd.
Ik zweer bij fullbody of iig hogere frequentie omdat ik het gewoon geen f**k aan vind om een spiergroep compleet de vernieling in te pompen. Plezier is het belangrijkst en zodra je niet natuurlijk bent en voldoende volume doet per week het ene niet een significant verschil gaat maken ten opzichte van het andere.
Als naturel is het inderdaad bewezen beter om hogere frequentie te hanteren.
Uiteindelijk is voeding toch het grootste onderdeel. En hoeveel gram tren :trollface:
Natty bodypart 1 keer per week. Onder stroom bodypart om de 5 dagen max.
Als natty juist een hogere frequentie en als niet natty kom je juist goed weg met een spiergroep eenmaal per week.
dat kan , was ook een beetje een hyperbool aansporing ^^
Liet je je weer even meeslepen? :roflol:

Kan je echt met zo'n hoge intensiteit trainen als je 4x8/ 4x12 doet? ik dacht dat intensiteit een % van je 1RM, waarbij een hoog percentage aangeeft dat je intens traint? En dat, indien volume stijgt, je intensiteit inherent daalt?

• #2.133
Gisteren een arm training gedaan. Shape verbetert steeds verder. Ik merk tevens de laatste maanden dat die arm trainingen wel zijn vruchten afwerpen want de vorm van mijn biceps wordt steeds beter. Daar waar ik voorheen nauwelijks een piek had tekent mijn biceps zich nu steeds verder af met meer volheid en betere vorm als in een betere piek. Ik durf echt te stellen dat dit het gevolg is van de losse arm trainingen.

Dumbbell curl
20x8
15x12
12x16
10x18
2x10x20

Hammer curl
4x10x18

Rope curl
15x45
12x50
10x55
8x60

Unlateral preacher curl machine
4x10x10

Cable pushdown
15x40
12x55
3x10x70

Y-bar pushdown
4x10x70

Double rope pushdown
4x10x35

Overhead dumbbell extension
4x10x16

Dip machine
4x10x80

• #2.134
Kan je echt met zo'n hoge intensiteit trainen als je 4x8/ 4x12 doet? ik dacht dat intensiteit een % van je 1RM, waarbij een hoog percentage aangeeft dat je intens traint? En dat, indien volume stijgt, je intensiteit inherent daalt?
Met intensiteit bedoel ik meer tot het uiterste gaan in een set en weinig rust tussen de sets. Ik werk mijn trainingen nu meestal af binnen 45 min sinds ik echt maar een spiergroep per keer pak. Benen wat langer natuurlijk.

Gisteren een arm training gedaan. Shape verbetert steeds verder. Ik merk tevens de laatste maanden dat die arm trainingen wel zijn vruchten afwerpen want de vorm van mijn biceps wordt steeds beter. Daar waar ik voorheen nauwelijks een piek had tekent mijn biceps zich nu steeds verder af met meer volheid en betere vorm als in een betere piek. Ik durf echt te stellen dat dit het gevolg is van de losse arm trainingen.

Dumbbell curl
20x8
15x12
12x16
10x18
2x10x20

Hammer curl
4x10x18

Rope curl
15x45
12x50
10x55
8x60

Unlateral preacher curl machine
4x10x10

Cable pushdown
15x40
12x55
3x10x70

Y-bar pushdown
4x10x70

Double rope pushdown
4x10x35

Overhead dumbbell extension
4x10x16

Dip machine
4x10x80

Fijn dat je biceps nu ook “meekomen”.

Foto zag er ook goed uit IMO!:thumbs:

Nice. Ik kan mij grotendeels wel vinden in jouw manier van trainen en pak sinds kort mijn armen dan ook op een aparte dag omdat ik na borst of schouders niet veel energie meer heb. Je pakt overigens nog best veel oefeningen per spiergroep. Als ik echt tot het gaatje ga, wat ik vaak ook wel poog, ben ik na 3-4 borst- of schouderoefeningen echt wel op. Ik hou denk ik wel meer rust, want ben nooit binnen een uur klaar (borst/schouders pak ik wel op één dag samen).

Met aas hoef je niet te trainen er aan denken is genoeg.

Terug
Naar boven