AndroidHealthClinic

Zie door het bos de bomen niet meer - Karma voor de barmhartige samaritanen

Mistral8

Advanced Bodybuilder
Waardering
88
Lengte
1m84
Massa
76kg
Hey mede dbb'ers

Korte voorstelling:
Ben al enkele jaren aan het fitnessen, eigenlijk nooit echt resultaat gehad. Dit komt waarschijnlijk door mn onregelmatigheid in het trainen, slechte trainingsmethodes en slechte voeding. Nu wil ik er nog eens volledig voor gaan, ik eet me te pletter en ga strikt trainen.

Nu vroeg ik me af welk schema het best bij me past, ik heb hier al zo veel verschillende meningen gezien over wat nu het beste beginnersprogramma is dat ik niet goed meer weet waar te beginnen.

stats:
24jaar
1m84
74kg
vp: rond de 13% schat ik

Doel:
Vooral meer massa pakken, met mn 74kg ben ik nog een lichtgewicht, ben ook altijd ecto geweest en zou dit graag zien veranderen. Heb altijd moeilijkheden gehad met het eten, zou dit nu graag veranderen.
Kracht zou natuurlijk ook leuk zijn

Vraag:
Wat is nu het beste programma voor mij?
(rekening houdende dat ik zo'n 3x naar de fitness kan gaan per week)

Rippetoe?
German-Volume training?
Max-OT
Split
...

Karma voor goede bijdrage natuurlijk

Laatst bewerkt:
Ik zou voor rippetoe gaan, gewoon 3 dagen per week, (bv: ma wo vr) rippeto doen. Koop/download starting strength van mark rippetoe zelf, hierin staat alles zeer duidelijk uitgelegd hoe het te werk gaat!

het is geen persoonlijke aanval, maar waarom plaatsen jullie elke keer vragen met "wat is het beste voor mij"???

je kent je eigen lichaam nu toch wel een beetje?
jew eet wat je eet en wat je doet?

je kent natuurlijk ook de sticky's dat is natuurlijk een cliché vraag.

maar even on topic.
ik denk dat jij je alleen concentreert op wat voor oefeningen je moet doen, maar de key is je voedsel en je rust en dan pas je workout schema.

ik probeer alleen aan te geven dat, iedereen wel advies kan geven om een workout aan jou behoeften en vermogen als advies voor te dragen, maar het blijft een simpel feit.
dat binnen je huidige manier van leven jezelf moet leren/dwingen meer te eten.

doe je bijvoorbeeld ook cardio gepaard met de krachttraining?
zo nee, dan inlassen.

een hogere conditie geeft ook een hogere stof- en spijsvertering. waardoor je in rust ook meer verbrand. zodoende zal je lichaam meer nodig hebben, wat helpt in de toename van je voedselbehoeftes.

porbeer eerst de kern van je probleem vast te stellen en werk daaraan. heb je degelijk voedingsschemaen een gedegen workout schema, dan is dit medium het juiste om deze te finetunen.

en oh ja, staar je ook niet blind op max bench, max deads en max squat. zorg eerst dat je discipline
creeert voor jezelf en ga dan je zelf juitdagen op maxen.

mijn max bench staat ook totaal niet in verhouding tot sommige anderen, maar dat is ook niet het beoogde doel voor deze sport.

niettemin succes.

---------- Post toegevoegd Fri 13 Jan 2012 om 14:02 ----------

Ik zou voor rippetoe gaan, gewoon 3 dagen per week, (bv: ma wo vr) rippeto doen. Koop/download starting strength van mark rippetoe zelf, hierin staat alles zeer duidelijk uitgelegd hoe het te werk gaat!

dat is hier ook allemaal te vinden en hoeft je niks te kosten. en vragen staat altijd vrij. en nogmaals het is niet workout wat bepaalt hoe je groeit en bloeit, maar het totaalpakketje van voeding, training en rust wat in balans moet zijn eer je vooruit boekt.

Je weet pas welk schema bij je past als je er een paar geprobeerd hebt. Verder is het als beginner niet heel belangrijk welk schema je volgt, zolang je maar de basisoefeningen doet en daarin opbouwt in gewicht. Trainen voor kracht en massa is bij beginners in principe hetzelfde.

Dus kies een basisschema, bijvoorbeeld Rippetoe of Stronglifts, en als je die goed volgt ga je gegarandeerd progressie maken. Uit je lijstje vind ik German Volume Training geen geschikt schema voor beginners.

begin met meer eet momenten.. stuk of 6-8 keer per dag.
Snack wat hardgekookte eitjes weg, nootjes (zeer calorierijk), en verder wat je maar kan verzinnen wat binnen je macro's past.
Als je je lichaam laat wennen aan continu voedsel te hebben om te verteren zal je ook sneller weer een honger gevoel krijgen en word eten makkelijker

ook nog een goede tip voor je vanuit een ander topic
opbreken van wat je eet en verdelen over meerdere porties

en oh ja waar is de karma hahaha

• Topic Starter Topic Starter
Alvast bedankt voor de info

Enige nadeel aan Rippetoe is het squatten (ja ik weet het, ik zou gestenigd moeten worden) maar we hebben op de fitness bij ons alleen een smithmachine, en die is altijd bezet door mensen die willen benchpressen.

Ik heb het gevoel dat wanneer je squat uit Rippetoe haalt, het niet veel nut meer heeft.

Karma on it's way, more to earn for more info :D

Alvast bedankt voor de info

Enige nadeel aan Rippetoe is het squatten (ja ik weet het, ik zou gestenigd moeten worden) maar we hebben op de fitness bij ons alleen een smithmachine, en die is altijd bezet door mensen die willen benchpressen.

Ik heb het gevoel dat wanneer je squat uit Rippetoe haalt, het niet veel nut meer heeft.

Karma on it's way, more to earn for more info :D

als je die jongens nou gewoon aankijkt en vraagt, goh, mag ik ff wat squats hier doen, eten ze je dan op, of zouden ze naar je luisteren?
let op: dit is een gewetensvraag:o

als je die jongens nou gewoon aankijkt en vraagt, goh, mag ik ff wat squats hier doen, eten ze je dan op, of zouden ze naar je luisteren?

Daar heb je inderdaad gelijk is, alleen is het zo lastig, moet je eerst die bank wegslepen enzo. Maar je hebt inderdaad gelijk :)

Bon ga nu nog eens even naar de gym, ga nog wat gewoon trainen zonder schema vandaag, tot ik goed besluit heb kunnen nemen :D

Je zou natuurlijk ook een push/pull/leg schema kunnen proberen

Zelfde verhaal bij mijn gym. Zijn ook hordes gekke henkies die van alles in de smith doen, MP, BOR's en zelfs curls, prachtig.

Thx, heb je hier meer info over ergens?

Zelfde verhaal bij mijn gym. Zijn ook hordes gekke henkies die van alles in de smith doen, MP, BOR's en zelfs curls, prachtig.

****ing k*t, meeste van die dingen kun je ergens anders doen, alleen het squatten gaat nergens anders natuurlijk.

Daarnet was de Smith machine wel vrij, heb eens lekker kunnen doorsquatten :cool:

doe je bijvoorbeeld ook cardio gepaard met de krachttraining?
zo nee, dan inlassen.

een hogere conditie geeft ook een hogere stof- en spijsvertering. waardoor je in rust ook meer verbrand. zodoende zal je lichaam meer nodig hebben, wat helpt in de toename van je voedselbehoeftes.
Ik zou alles behalve cardio inlassen! Hij moet in gewicht aankomen en dat gaat nog moeilijker gaan als hij er cardio bij doet. Een hogere stof- en spijsvertering krijg je ook door gewoon krachttraining te doen, dus laat die cardio maar voor wat het is!
Voor de rest ben ik het wel eens met wat je zegt.:)

Ik denk dat een stronglifts of rippetoe beter is. De progressie die je maakt met SL/SS zal volgens mij groter zijn dan een push/pull/legg. Ik heb zelf nooit een push/pull/leg gedaan maar dit lijkt mij zo. Door meerdere keren in de week te squaten, benchen, pressen,... zal je logischer wijs meer progressie maken. Correct me if i'm wrong:)

Daarnet was de Smith machine wel vrij, heb eens lekker kunnen doorsquatten :cool:
Squaten in de smith wordt niet aangeraden aangezien je lichaam in een baan word gedwongen. Dan nog eens het feit dat je veel stabilisatoren niet gebruikt die je bij een losse squat wel gebruikt. Gebruik de bar van de (losse) bench press. Gebruik je fantasie, er zijn wel verschillende methodes hoe je ze kunt gebruiken. Zoek eens (in google, op dit forum, youtube...).

Ts is geen absolute beginner dus rippetoe werkt ofc super maar er zijn genoeg andere dingen te doen. Je kan zelf vast wel wat info over pushpull vinden lijkt me, ga niet alles voorschotelen.

Ts is geen absolute beginner dus rippetoe werkt ofc super maar er zijn genoeg andere dingen te doen. Je kan zelf vast wel wat info over pushpull vinden lijkt me, ga niet alles voorschotelen.
Hij is geen beginner? op wat basseer je je? Omdat hij enkele jaren traint? Dat zegt niets over het niveau van iemand. De gewichten zeggen iets over het niveau van iemand.

Verder schotel ik hem niets voor, maar zeg ik dat volgens mij een 5x5 full body beter is voor hem om eerst een goede basis te vormen. Aangezien hij 1m80 is met 74kg ga ik ervan uit dat squat, bench en deadlift geen 100kg is dus is hij een beginner en kan hij betere gains maken met een 5x5 fb in mijn ogen;)

---------- Post toegevoegd Sat 14 Jan 2012 om 08:36 ----------

En ik ken push/pull wel, heb er gewoon geen ervaring mee.

Ben in een ander topic dit Push/Pull/Leg schema tegengekomen.
Staat me enorm aan (niet te veel squatten in het schema, heb alleen smith machine dus is goed) en twijfel dus om eraan te beginnen.

Nu vroeg ik me af of 20 reps zoals vermeld staat is aangewezen als je voor massa gaat? Lijkt me eerder voor conditietraining?

Denken jullie ook dat dit kan tippen aan rippetoe voor iemand die massa wil kweken?

Kijk uit naar jullie antwoorden (karma)

schema:

1199f79.jpg

rippetoe is niet het enigste om me te beginnen, maar het is in mijn ogen wel effectief. Rippetoe is simpel en gemakkelijk te volgen in het begin. Je bouwt er een goede basis mee. Maar dat schema kan ook goed zijn. Ik heb er geen ervaring mee.
En als je het bos door de bomen niet meer ziet zou ik niet teveel zoeken naar andere schema's, want er bestaan duizenden schema's en je gaat je steeds afvragen wat je zou kunnen doen.
Ik zou starten met rippetoe. Bouw een goede basis op de compounds. Eet goed, rust goed. En lees ondertussen veel. Zodat je zelf weet hoe het werkt, wat je wel en niet moet doen enz. En dan kan je na een paar maand rippetoe je eigen schema ineen knutselen met oefeningen die jij wilt. Het draait namelijk niet alleen rond oefeningen. Je moet regelmatig trainen, goed rusten, goed eten. En met de sets en reps wat experimenteren en kijken wat voor je werkt.

Welk schema hij volgt is toch niet belangrijk? Enige juiste antwoord:
Zorg voor een geperiodiseerd trainingsregime, kies compounds, eet voldoende.

Grote kans is dat Mistral gewoon lineair traint en dat zijn vooruitgang daarom (snel) gestokt is.

En idd Mistral, 20reps is niet echt het volume waarop je massa bouwt, maar het heeft misschien zijn nut om af en toe een periode zo hoog in volume te gaan.

rippetoe is niet het enigste om me te beginnen, maar het is in mijn ogen wel effectief. Rippetoe is simpel en gemakkelijk te volgen in het begin. Je bouwt er een goede basis mee. Maar dat schema kan ook goed zijn. Ik heb er geen ervaring mee.
En als je het bos door de bomen niet meer ziet zou ik niet teveel zoeken naar andere schema's, want er bestaan duizenden schema's en je gaat je steeds afvragen wat je zou kunnen doen.
Ik zou starten met rippetoe. Bouw een goede basis op de compounds. Eet goed, rust goed. En lees ondertussen veel. Zodat je zelf weet hoe het werkt, wat je wel en niet moet doen enz. En dan kan je na een paar maand rippetoe je eigen schema ineen knutselen met oefeningen die jij wilt. Het draait namelijk niet alleen rond oefeningen. Je moet regelmatig trainen, goed rusten, goed eten. En met de sets en reps wat experimenteren en kijken wat voor je werkt.

True, maar bij rippetoe lijken de squatoefeningen onontbeerlijk, en dat kan ik nu net niet doen in mn gym. Heb alleen een smithmachine, maar heb hier gelezen dat dat niet ideaal is om te squatten.
Vraag me af of rippetoe nog veel effect gaat hebben als ik dat eruit laat (of alleszins minder doe dan de bedoeling is).
Bij dit push/pull programma is squat veel minder een vereiste.

Welk schema hij volgt is toch niet belangrijk? Enige juiste antwoord:
Zorg voor een geperiodiseerd trainingsregime, kies compounds, eet voldoende.
Grote kans is dat Mistral gewoon lineair traint en dat zijn vooruitgang daarom (snel) gestokt is.
En idd Mistral, 20reps is niet echt het volume waarop je massa bouwt, maar het heeft misschien zijn nut om af en toe een periode zo hoog in volume te gaan.

Ik merk wel dat ik met behulp van een vast programma veel gemotiveerder ben. Je hebt namelijk iets om 'af te kruisen' wanneer je klaar bent.
Je doet steeds dezelfde oefeningen en hebt beter zicht op eventuele vooruitgang. Anders loop ik toch wat rond en doe gewoon elke oefening waar ik zin in heb op dat moment.

Laatst bewerkt:
Je moet sowieso squaten en squaten in de gym is niet aan te raden. Er zijn andere manieren om te squaten, bijvoorbeeld met de baar van de bench press.

Je moet sowieso squaten en squaten in de gym is niet aan te raden. Er zijn andere manieren om te squaten, bijvoorbeeld met de baar van de bench press.

In de smith machine bedoel je?
Ik zie me niet snel een 60kg+ baar van op de grond even in mn nek leggen en beginnen squatten zonder rek of whatsoever.

Terug
Naar boven