AndroidHealthClinic

High intensity squats?

Bezoekers in dit topic

Vincent 1998

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 dec 2014
Berichten
402
Waardering
75
Lengte
1m85
Massa
90kg
Vetpercentage
9%
hoi hoi

Vandaag is het weer zo ver, legday! Heb zaterdag een wedstrijd meegedraaid dus kan eindelijk terug wat zwaarder trainen en ook wat meer focussen op kracht!
Nu is alleen het probleem dat ik squats ENKEL voel als ik sets van 15-20 doe met een relatief laag gewicht (55-60 kilo)
Eens ik rond de 10-12 reps zit voel ik gewoon geen verzuring/pijn in men benen, de squat form veranderd niet door verhoging van gewicht.
Ik vind dit best wel kut omdat squats toch zeker een oefening is die ik graag doe en de key is tot grote benen :)
Nu is de vraag gewoon blijven op 15-20 reps? Maar bouw ik met deze reprange wel massa? Voelen jullie veel pijn/verzuring als jullie zwaar squatten?
 
Post eens een filmpje van je squat?:)
 
Variabele repranges kunnen (d.m.v. Verschillende mechanismen) allemaal in zekere mate spiergroei stimuleren.

De gulden middenweg Is doorgaans 6-12 reps, maar ook 15-20 reps per set kan werken.
Zelfs voldoende sets van 3-5 doen dat -in tegenstelling tot wat men algemeen aan neemt- net zo hard.

Het is dus niet zozeer een kwestie van wélke reprange, maar meer hoe je je verschillende repranges toepast in je trainingen voor een maximaal resultaat.
 
Je hoeft geen extreme verzuring te voelen om groei te stimuleren.
 
Sowieso krijg je meer verzuring bij een set van 20 reps dan een set van 8 reps.
En opzich kan je best massa bouwen met sets van 20.
Maar zoals bascma zegt: Groei krijg je niet enkel door de verzuring in je spieren.
 
Als je benen groeien van 15-20 zou ik lekker in die zone blijven. Is longterm een stuk beter voor je kniegewrichten en rug ook.
 
Wat bedoel je met voel? Natuurlijk voel je meer pomp en zelfs verzuring met veel reps. Daarentegen zal je lichaam harder groeien op minder reps. Voel je helemaal niks en ook de dag erna niet? Prima, ga je de dag erna weer ZWAAR squaten met lage reps. Reken maar dat je beter zal gaan groeien. Dag erna zal je de belasting van de dag ervoor wel degelijk ervaren.
 
Wat bedoel je met voel? Natuurlijk voel je meer pomp en zelfs verzuring met veel reps. Daarentegen zal je lichaam harder groeien op minder reps. Voel je helemaal niks en ook de dag erna niet? Prima, ga je de dag erna weer ZWAAR squaten met lage reps. Reken maar dat je beter zal gaan groeien. Dag erna zal je de belasting van de dag ervoor wel degelijk ervaren.

Ik voel de squats niet in men benen, ik voel geen pijn of pump zoals ik bij leg extensions wel voel.
Ik ben de dag erna wel degelijk stijf maar dat komt ook door de andere oefeningen die ik doe.

Post eens een filmpje van je squat?:)
Zal vandaag een filmpie maken ;)

Voor de rest bedankt aan iedereen die al heeft geantwoord! Ik ga vandaag wat experimenteren met eventueel eerst een paar setjes leg extension te doen om de benen al wat voor te vermoeien!
 
Ik voel de squats niet in men benen, ik voel geen pijn of pump zoals ik bij leg extensions wel voel.
Ik ben de dag erna wel degelijk stijf maar dat komt ook door de andere oefeningen die ik doe.

Ik zeg dit wel vaker:

Je koppelt de verkeerde gevoelswaarden aan progressie.

Progressie in relatie tot hoe je traint, moet gemeten worden met objectievere methoden. (meetlint, vet% metingen, weegschaal, trainingsgewichttoename etc.)

Pas dan kun je uitspraken doen over de mate van effectiviteit van een methode.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om 3-5 keer per week te squatten met sets van 3-5 reps, zonder dat je ooit een pomp voelt of duidelijke spierpijn na de training hebt en toch enorm groeien en sterker worden.......
 
Ik zeg dit wel vaker:

Je koppelt de verkeerde gevoelswaarden aan progressie.

Progressie in relatie tot hoe je traint, moet gemeten worden met objectievere methoden. (meetlint, vet% metingen, weegschaal, trainingsgewichttoename etc.)

Pas dan kun je uitspraken doen over de mate van effectiviteit van een methode.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om 3-5 keer per week te squatten met sets van 3-5 reps, zonder dat je ooit een pomp voelt of duidelijke spierpijn na de training hebt en toch enorm groeien en sterker worden.......

Misschien baseer ik me inderdaad te veel op spierpijn... Mijn benen groeide inderdaad wel erg goed in de bulk en dit wanneer ik squatten met reprange van 8-10.
 
Ik heb nooit spierpijn fuck ik groei niet meer dan :(
 
Daarentegen zal je lichaam harder groeien op minder reps.

Je presenteert het als een feit maar het klopt van geen kant.

Overigens is spierpijn ook niet DE indicator voor groei of effectiviteit van je training.
 
hoi hoi

Vandaag is het weer zo ver, legday! Heb zaterdag een wedstrijd meegedraaid dus kan eindelijk terug wat zwaarder trainen en ook wat meer focussen op kracht!
Nu is alleen het probleem dat ik squats ENKEL voel als ik sets van 15-20 doe met een relatief laag gewicht (55-60 kilo)
Eens ik rond de 10-12 reps zit voel ik gewoon geen verzuring/pijn in men benen, de squat form veranderd niet door verhoging van gewicht.
Ik vind dit best wel kut omdat squats toch zeker een oefening is die ik graag doe en de key is tot grote benen :)
Nu is de vraag gewoon blijven op 15-20 reps? Maar bouw ik met deze reprange wel massa? Voelen jullie veel pijn/verzuring als jullie zwaar squatten?


En wat heeft dit met high intensity te maken???
 
Voilà vandaag legday gehad, heb 7 sets gedaan: 20/20/12/12/8/8/8 moet zeggen dat het zalig voelde!
En wat heeft dit met high intensity te maken???
20 rep squats met een pauze van 1 minuut ziet er mij toch high intensity uit niet?
 
Zit meer in de volume/densiteit hoek. Zowel het hoge aantal reps al de korte rust zijn intensiteit beperkend omdat de gewichten die er mee gepaard gaan te laag zijn om hoge intensiteit te kunnen bewerkstelligen binnen zowel een kracht als resultaat doelstelling.

Maw zowel binnen de benoeming wat betreft intensity of weight (%1RM) als intensitie of effort (% spierfalen binnen de voor kracht/hypertrofie gebruikelijke rep range) is de intensiteit laag maar de densiteit hoog (veel reps binnen een korte tijdsspanne)
 
Je vorm/diepte zal wel kud zijn
 
Zit meer in de volume/densiteit hoek. Zowel het hoge aantal reps al de korte rust zijn intensiteit beperkend omdat de gewichten die er mee gepaard gaan te laag zijn om hoge intensiteit te kunnen bewerkstelligen binnen zowel een kracht als resultaat doelstelling.

Maw zowel binnen de benoeming wat betreft intensity of weight (%1RM) als intensitie of effort (% spierfalen binnen de voor kracht/hypertrofie gebruikelijke rep range) is de intensiteit laag maar de densiteit hoog (veel reps binnen een korte tijdsspanne)

Okey, voor zover ik het begrijp, is de titel misschien fout :)

Je vorm/diepte zal wel kud zijn
haha, hoe kun je daarover nu oordelen zonder hem gezien te hebben :)
 
Haha ja als je hem gewoon voorbij parallel doet voel je hem echt wel branden. Of je doet good mornings
 
Je presenteert het als een feit maar het klopt van geen kant.

Overigens is spierpijn ook niet DE indicator voor groei of effectiviteit van je training.

prima, als jij denkt dat je met 20 reps harder zal kunnen groeien dan met minder reps, succes.\

En waar zeg ik wat over de relatie tussen spierpijn en groei?
 
Je voelt je benen niet burnen maar na een aantal reps kom je dan wel lastiger omhoog? Ikzelf krijg ook geen spierpijn of burn na/tijdens het squatten maar ik krijg zeker wel meer moeite met omhoog komen. Front squats al eens geprobeerd?
 
Back
Naar boven