AndroidHealthClinic

Pretending to be a hybrid athlete

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.081
Denkt u ooit mog een marathon te doen? Ik overweeg de Brussels Airport marathon op 2 november...
Goede vraag die me aan het denken zet!
Ik kom hier nog op terug als ik de tijd heb om hier even goed over na te denken en alles voor mezelf op een rijtje te zetten.

Ik heb overigens in een heel ver verleden, in 1993, een jaar na mijn afstuderen, al eens (eenmalig) een marathon gelopen; de Twenthe Marathon. Dus het is niet iets wat ik nog af moeten vinken van een bucketlist of zo.

• #4.082
Gisteren week 1 training 1 van een 10 weken trainingsschema voor de 4 mijl op zondag 12 oktober:

Screenshot 2025-08-04 at 14-50-52 Ready 2 Race 30-25 minuten - Ready 2 Race 30-25 minuten.pdf.png

Schermafbeelding 2025-08-04 144826.jpg

Screenshot 2025-08-04 at 14-58-34 Garmin Connect.png

Laatst bewerkt:
Ik heb overigens in een heel ver verleden, in 1993, een jaar na mijn afstuderen, al eens (eenmalig) een marathon gelopen; de Twenthe Marathon. Dus het is niet iets wat ik nog af moeten vinken van een bucketlist of zo.
Neen, heb er ook al meerdere gedaan, maar ik zou er nog eens eentje als 50-plusser willen doen.

• #4.084
Neen, heb er ook al meerdere gedaan, maar ik zou er nog eens eentje als 50-plusser willen doen.
Om nog op je vraag terug te komen of ik nog een marathon zou willen lopen. Als ik het fysiek nog aan zou kunnen om de training te volbrengen die nodig is om een marathon in een beetje nette tijd uit te lopen, dan zou ik dat zeker graag willen! Maar daar zit nu nog steeds wel het probleem, want ik ben nog steeds erg blessuregevoelig als het op hardlopen aankomt. Dat is ook de reden dat ik nu naar een 4 mijl toe werk (relatief korte afstand). En daarom werk ik nu ook met een uitgeschreven schema waar de duur en intensiteit in de eerste weken nog zeer laag ligt. Hopelijk kom ik daarmee eindelijk uit de reeks van pijntjes en blessures. Zonder opgelegd schema ben ik namelijk geneigd steeds weer te veel te doen. Dat heb ik de afgelopen jaren wel ondervonden...

• #4.085
Gisteren training 2 van de week. Ik loop in principe om de dag:
10' easy tempo (5:16/km)
2' wandelen
10' easy tempo (5:12/km)
2' wandelen
4' stevig tempo (4:40/km)

1754551831497.png

Wat de pijntjes betreft zit ik nog steeds (eigenlijk al meer dan drie maanden) met shin splints achtige klachten in mijn linker onderbeen. Het voelt alsof het onderbeen in een te strak jasje zit, maar het vreemde is dat de kuitspieren soepel aanvoelen tijdens massage. Geen verschil tussen links en rechts. Zelfmassage (ook de voorkant van het onderbeen, bij de schenen), rekoefeningen en krachttraining doe ik allemaal, maar helemaal weg krijg ik het maar niet.
:(

• #4.086
Total annihilation!
Legs + core
40 werksets.
Hopelijk morgen nog in staat tot hardlopen.

Oefeningsets x reps x gewicht
Leg press, unilateral8 x 15 x 60 lbs
Seated leg curl, unilateral8 x 15 x 55 lbs
Standing calf raises, unilateral4 x 11 x 10 kg
Seated calf raises4 x 16 x 35 kg
Adductie machine18,20,22,24 x 110 lbs
Abductie machine4 x 20 x 60 lbs
Ab crunch machine4 x 16 x 120 lbs
Back extension machine4 x 16 x 160 lbs

• #4.087
Vandaag week 1, training 3 van het 10 weken trainingsschema richting de 4 mijl op 12 oktober:

Clipboard_08-08-2025_01.jpg

Er moet nog heel wat gebeuren om in vorm te raken. Ik merk vooral dat mijn herstelvermogen tijdens de training nog vrij matig is; tijdens de cooling down bleef de hartslag op een veel te hoog niveau hangen en ik begon me ook echt vermoeid te voelen in die laatste 10 minuten. De temperatuur van boven de 20 graden met veel zon en het feit dat ik gisteren hoog volume benen heb getraind zal ook niet meegeholpen hebben. Daarnaast moet ik weer wennen aan hogere tempo's, want dat heb ik lang niet meer gedaan.

1754660061453.jpg

• #4.088
Gisteren nogal een 'mweeh-gevoel' overgehouden aan m'n looptraining die ik nogal stroef afrondde. De rest van de dag ook moe en futloos, dus misschien ik had gewoon een onverklaarbare off-day. De fietsrit van vanochtend heeft dat gevoel gelukkig weer helemaal weggenomen. Voelde me sterk, kreeg hartslag relatief makkelijk omhoog, en een gemiddelde van boven de 27 haal ik niet vaak op m'n stadsfiets met Nexus7 naaf op een rit van 2 uur. Kracht en uithoudingsvermogen is dus nog steeds gucci.

GarminConnect_20250809-141205.jpg

Het is toch niet zo vreemd dat je minder lekker loopt wanneer je de dag ervoor 40 setjes benen hebt gebeukt? Respect dat je überhaupt bent gaan lopen!

• #4.090
Het is toch niet zo vreemd dat je minder lekker loopt wanneer je de dag ervoor 40 setjes benen hebt gebeukt? Respect dat je überhaupt bent gaan lopen!
Klopt. Misschien ben ik soms wat te streng voor mezelf en vind dan dat ik dit allemaal nog 'gewoon' moet kunnen op m'n 56e.

Dat weet ik wel zeker, maar petje af voor je drive! Meer dan 3-4x per week intensief trainen gaat bij mij na een paar weken al echt tegen staan. Jij doet het gewoon met 24 jaren extra op de teller.

• #4.095
Vier dagen later wederom leg day + core. Tot de 4 mijl op 12 oktober doe ik geen upper body meer, omdat het dan allemaal te veel zou worden i.c.m. alle cardio die nodig is voor een goede 4 mijl.

Werksets:

Seated calf raises16,16,16,17 x 35 kg
Adductie machine20 x 110,115,115,115 lbs
Abductie machine4 x 18 x 65 lbs
Back extension machine16,16,16,17 x 160 lbs

Vier dagen later wederom leg day + core. Tot de 4 mijl op 12 oktober doe ik geen upper body meer, omdat het dan allemaal te veel zou worden i.c.m. alle cardio die nodig is voor een goede 4 mijl.

Werksets:

Seated calf raises16,16,16,17 x 35 kg
Adductie machine20 x 110,115,115,115 lbs
Abductie machine4 x 18 x 65 lbs
Back extension machine16,16,16,17 x 160 lbs
Lijkt alsof er een tegenstelling in jou manier van trainen zit. Je vermoeid je benen toch juist met krachttraining erbij. Naast de belasting van het lopen ( en dan moet jij ook nog fietsen)
Je bovenlichaam kun je dan juist wel trainen...denk ik.
Of wordt krachttraining nog opgevolgd door snelheid trainingen?

• #4.097
Lijkt alsof er een tegenstelling in jou manier van trainen zit. Je vermoeid je benen toch juist met krachttraining erbij. Naast de belasting van het lopen ( en dan moet jij ook nog fietsen)
Je bovenlichaam kun je dan juist wel trainen...denk ik.
Ja, van krachttraining van de benen worden je benen inderdaad moe, dus dat kan ten koste gaan van het hardlopen als je het te veel doet. Maar anderzijds kan krachttraining voor benen en core het hardlopen ook ondersteunen. Je gaat er efficiënter van lopen (d.w.z. een lager energieverbruik bij dezelfde snelheid) en het zou ook mogelijk preventief kunnen werken voor blessures. Tegenwoordig raadt vrijwel iedereen hardlopers aan om ook KT te doen ter ondersteuning van. Zeker als je wat ouder bent.

Dus als je alleen korte termijn denkt, kun je beter de sportschool helemaal skippen en alle energie in het lopen stoppen. Op de lange termijn is het beter om ook krachttraining (met name benen en core) toe te voegen.

Bovenlichaam trainen op kracht maakt je benen inderdaad niet rechtstreeks moe, maar is wel een belasting voor het lichaam als geheel, waar het weer van moet herstellen.

Ben nu 7 weken voor die marathon ook gestopt met benen/core trainen. Probeer naar mijn lichaam te luisteren en dat zegt momenteel dat dat beter is.

• #4.099
No worries, ik train nog!

brave_screenshot_connect.garmin.com.png

De vier 'workouts' in dit overzicht zijn zowel kracht als cardio in de sportschool.
Eigenlijk zou ik in dit overzicht graag onderscheid willen maken tussen beide, maar ik weet niet of dat kan, en zo ja, hoe.

Wat hardlopen betreft lijkt het er op dat ik langzaam weer op de weg terug ben naar pijnvrij hardlopen. Het hoe en wat daarvan is een lang verhaal waar ik nu nog even geen zin in heb. Ik hoop dat ik in 2026 weer wat wedstrijdjes op de weg kan gaan lopen.

Laatst bewerkt:
No worries, ik train nog!

brave_screenshot_connect.garmin.com.png

De vier 'workouts' in dit overzicht zijn zowel kracht als cardio in de sportschool.
Eigenlijk zou ik in dit overzicht graag onderscheid willen maken tussen beide, maar ik weet niet of dat kan, en zo ja, hoe.

Wat hardlopen betreft lijkt het er op dat ik langzaam weer op de weg terug ben naar pijnvrij hardlopen. Het hoe en wat daarvan is een lang verhaal waar ik nu nog even geen zin in heb. Ik hoop dat ik in 2026 weer wat wedstrijdjes op de weg kan gaan lopen.

Mooi week overzicht 😍 4 workouts 11 uur? Train je echt bijna 3 uur per sessie?

Terug
Naar boven