XXL Nutrition

5/3/1 van Jim Wendler

Ben er nu van Januari mee bezig. :)

Jim heeft vrij kort geatwoord met :

fat bar curls and dips 5 sets 10 reps
-Jim Wendler

Moet nu wel toegeven dat m'n mail wat beachboy -achtig overkwam :p

Haha mooi dat ie zo snel reageerd.

Kan iemand uitleggen waarom 5x10 zo'n standaard is in deze aanpak?

Kan iemand uitleggen waarom 5x10 zo'n standaard is in deze aanpak?

Naar mijn idee onderscheidt Wendler drie categorieën:

- De main compound (1 per training): Sq, DL, BP, MP ---> 531 reps
- De 'assistance' compound (hooguit 2 per training): een andere squatvariant, goodmorning, row, pullups, etc. ---> 3 sets, 5-10 reps, maar nooit balls to the wall
- De rest (Jim verkiest altijd een complexere oefening boven pure isolatie) ---> hoogvolume pompen 5x10

Volgens mij draait dit alles om het CNS: die belast je van boven naar beneden steeds minder. Wendler is veel zuiniger op het CNS dan de meeste andere goeroes, vandaar de ook deload iedere maand.

Nuja, ik probeer de combinatie te zoeken tussen bodybuilding & powerlifting dus ik loop soms wat vast met hoeveel ik van de 1 zou doen. Daarom dat mijn training niet echt standaard is. Ga binnenkort wel een log openen als m'n rug beter is. :)

Hoofddoel is +100kg fysiek met een bf van niet hoger dan 14% ofzo.
Had vroeger wel podiumambities maar ik begin echt enorme striemen te krijgen dat ik mezelf niet meer 'mooi' vindt en dus ook niet het zelfvertrouwen zou kunnen oproepen op podium :p

Fysiek/kracht van Rob Bailey spreekt me wel aan. :)

Nuja, ik probeer de combinatie te zoeken tussen bodybuilding & powerlifting dus ik loop soms wat vast met hoeveel ik van de 1 zou doen. Daarom dat mijn training niet echt standaard is. Ga binnenkort wel een log openen als m'n rug beter is. :)

Hoofddoel is +100kg fysiek met een bf van niet hoger dan 14% ofzo.
Had vroeger wel podiumambities maar ik begin echt enorme striemen te krijgen dat ik mezelf niet meer 'mooi' vindt en dus ook niet het zelfvertrouwen zou kunnen oproepen op podium :p

Fysiek/kracht van Rob Bailey spreekt me wel aan. :)

Nou neem een kijkje in het log van G-Men. Perfecte voorbeeld van combinatie tussen bodybuilding en strongman. Wel geen powerlifting zoals jij noemt, maar whatever.

Kort antwoord: Begin de training met een 'grote oefening', zoals squat, bench, deadlift, of press. Daarna ga je pompen. Simpel.

Naar mijn idee onderscheidt Wendler drie categorieën:

- De main compound (1 per training): Sq, DL, BP, MP ---> 531 reps
- De 'assistance' compound (hooguit 2 per training): een andere squatvariant, goodmorning, row, pullups, etc. ---> 3 sets, 5-10 reps, maar nooit balls to the wall
- De rest (Jim verkiest altijd een complexere oefening boven pure isolatie) ---> hoogvolume pompen 5x10

Volgens mij draait dit alles om het CNS: die belast je van boven naar beneden steeds minder. Wendler is veel zuiniger op het CNS dan de meeste andere goeroes, vandaar de ook deload iedere maand.
Ooh ok echt licht pompen dus op een compound en dan niet met lange rustpauzes bijna je 10rm gebruiken hehe.

Nou neem een kijkje in het log van G-Men. Perfecte voorbeeld van combinatie tussen bodybuilding en strongman. Wel geen powerlifting zoals jij noemt, maar whatever.

Kort antwoord: Begin de training met een 'grote oefening', zoals squat, bench, deadlift, of press. Daarna ga je pompen. Simpel.

Manier van aanpak is wel geheel anders (G-Men/ Wendler).

G-men gaat, zo ver ik weet, altijd balls to the wall.

Moet zeggen dat Wendler mij de laatste keer toch niet heel goed lag. Ik denk door te weinig volume op de hoofdoefeningen. Opwerken naar 1 zware set is voor mij niet voldoende om een lekkere groove te krijgen. Ik zou dus sowieso wat back-off setjes ofzo erin moeten gooien.

Moet zeggen dat Wendler mij de laatste keer toch niet heel goed lag. Ik denk door te weinig volume op de hoofdoefeningen. Opwerken naar 1 zware set is voor mij niet voldoende om een lekkere groove te krijgen. Ik zou dus sowieso wat back-off setjes ofzo erin moeten gooien.

Daarom dat veel mensen ook nog de boring but big template erin gooien.
Is meestal wel een uitdaging voor me :p Dan zit je hoofdoefening wel al op 9 sets als je de warm up mee telt. :)

De fullbody template zal je wel bevallen, denk ik.

Daarom dat veel mensen ook nog de boring but big template erin gooien.
Is meestal wel een uitdaging voor me :p Dan zit je hoofdoefening wel al op 9 sets als je de warm up mee telt. :)

Tjah, maar ik betwijfel een beetje of 10 reppers maken met 50% veel gaat doen om techniek te optimaliseren.

Manier van aanpak is wel geheel anders (G-Men/ Wendler).

G-men gaat, zo ver ik weet, altijd balls to the wall.

Je kunt Wendler 531 aanpassen op alle doelen, maar de basisfilosofie is toch kracht en fitheid. Voor bodybuilding is het wel goed om een paar krachtsets te doen voor het pompen, voor powerbuilding (wat facebook wil) lijkt het me wel erg vergezocht om nog bij Wendler te blijven.

Beter inderdaad inspiratie zoeken bij G-men. Muscle & Brawn heeft ook een collectie powerbuilding programma's.

Misschien is deze aanpassing wat voor je:

5x@75%, 5x@80%, 2x5x@85%, 5+@85%
3x@80%, 3x@85%, 3+@90%, 3 backoffsets
5x@75%, 3x@85%, 1+@95% of 1@95% en daarna 1RM-poging

Zelf bedacht om wat meer sets en volume te doen. Nog niet veel ervaring mee, maar later dit jaar pak ik het weer op denk ik (zit nu op BBB, dus volume is al hoog genoeg).

Die link in het begin van het topic werken niet, iemand nieuwe download links?

ik zit met een probleem, ik zit nu op de helft van de 1ste cycle, deze is dus begin juli afgelopen, maar midden juli ga ik op vakantie, wat te doen? 2de cycle gewoon even 2 weken onderbreken of uitstellen tot na de vakantie?

Dit schema is wel mooi alleen dat deloaden verdoet alles.

ik zit met Uw een probleem, ik zit nu op de helft van de 1ste cycle, deze is dus begin juli afgelopen, maar midden juli ga ik op vakantie, wat te doen? 2de cycle gewoon even 2 weken onderbreken of uitstellen tot na de vakantie?

Doorgaan tot je op vakantie gaat, als je terugkomt weer beginnen met deze cyclus

Terug
Naar boven