Fitness Seller

5/3/1 van Jim Wendler

Ik kom eigenlijk altijd kracht tekort onderin. Schouders+triceps zijn sterk zat.
Vandaar dat ik zat te denken om borst wat meer te isoleren.
Ben al zolang aan het 'sukkelen' met 80kg reps -.-

Onderin is ook het moeilijkste stuk (raw dan) :)

Heb je alleen maar BBB gedaan? Zo ja, is het niet te zwaar voor je? (aan die 40 % te zien doe je het niet zwaar, maar ik vraag het maar effe). Dan minder gaan benchen.

De andere optie is assistance juister zwaarder te gaan doen, opbouwen van 50 tot 70 % in drie maanden. Dan zeker bench assistance op MP-dag en andersom doen.

True!

Ben begonnen met de triumvirate (volgens mij, de bb-achtige) en na verloop van tijd geswitched.
Ben al een best lange tijd dingen aan het proberen, omtrent de BP.
Laatste paar bench assistance gedaan met 3x10x70% en dat lukt wel lekker, gek genoeg.
Het probleem zit hem erin dat wanneer ik boven de 85 oid kom de borst echt begint te slacken.

Train ook nooit met spotter btw. Zat er daarom aan te denken om de 5/3/1 sets in een plate-loaded bench te doen, zodat allout gaan geen probleem is.

Tijdens de borst, MP assistance en tijdens schouders, BP assistance gaan doen bevalt mensen wel dus?!

Je moet ook niet teveel switchen. Stick to the plan!

Je zou ook nog eens moeten nagaan of je techniek wel op orde is bij zware sets. Het vereist kunde en een beetje moed om netjes te blijven benchen. Waar je je in ieder geval niet zorgen om wil maken, is wat er gebeurt als je failt, dus spotter erachter of vangers erlangs!

Je moet ook niet teveel switchen. Stick to the plan!

Je zou ook nog eens moeten nagaan of je techniek wel op orde is bij zware sets. Het vereist kunde en een beetje moed om netjes te blijven benchen. Waar je je in ieder geval niet zorgen om wil maken, is wat er gebeurt als je failt, dus spotter erachter of vangers erlangs!

Dat niet te veel switchen is het beste advies wat je haast kan krijgen. Ik switch nu ook te veel en maak amper progressie. Volgende wel begin ik weer met Wendler want dit schiet niet op.

Daar ben ik het zeker met je over eens. Ben ook al een redelijk lange tijd bezig met BBB.
Techniek is voor zover ik dat kan bepalen in orde. Deze week nog internet doorgespit om alles te chekken, aangezien in verloop van tijd je jezelf dingen aan gaat leren.

Het is gewoon frustrerend als alles progressie maakt behalve de borst. Maak iig nog deze cycle af (zit in 1e week) en daarna kan ik altijd nog iets aanpassen.

Ga wel eens de assistance switchen, ben benieuwd of dat beter voelt ;)!

Schoot me nog een optie te binnen: singles/doubles doen na de 5/3/1 (zonder repout). Zeg maar Wendler for PL dus. Maxen moet je leren :)

Hmm, dat is zeker wel een leuke/goede optie om eens te verwerken in m'n schema!

Bedankt :D.

paused gaan benchen als je zwak bent onderin, tip die ik kreeg.

Ik ben geen Wendler-kenner, maar weet wel een klein beetje van bankdrukken.
Een paar basistips voor meer snelheid vanaf de borst:
(Algemeen) Als je meer wilt bankdrukken, moet je meer (vaker) gaan benchen.
Onderin pauzeren, zoals hierboven vermeld.
Legs up benchpress om leg drive te elimineren en borst meer aan te spreken.
Rows en pulldowns doen, vooral ook als je onderin de beweging sterker wilt worden (stretchreflex).
Dumbbell presses.

hoeveel zwaarder zou je dan gaan, ik bedoel maar dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is tegen falen aan te zitten ?

Tja, je moet je eigen draai vinden. Zelf zou ik een dubbeltje wagen na een voorzichtige rep-out op 5, op 3 alleen een rep-out en balls to the wall op 5-3-1-dag.

Gepauzeerd drukken.
Geen rep-outs.
Singles met 90+% van je werkelijke 1RM.
E.v.t. eens de "dead press" in je training brengen (niet te zwaar willen beginnen, want is een beestachtige oefening (in mijn beleving))

Singles ook gepauzeerd drukken of meer T&G? En hoeveel sets zou je deze aanraden?
Dead press ziet er idd ook uit als een zware oefening!:D

Dead press is heel zwaar en risico vol imo, dus voorzichtig aan als je die wilt proberen.
Singles juist pauzed!
En slechts "enkele" singles per keer.
Imo moeten de singles als het ware vrij zekere wedstrijdbeurten zijn.
Geen (grote) kans op falen, maar wel lekker zwaar (90-95% 1RM, dus niet van je 90%1RM waarop je trainingen gebaseerd zijn)
Succes.

Was ook van plan om eerst eens paused en singels te gaan doen!
Top, ik ga ze eerst volgende BP training toevoegen!

Ben bezig met het lezen van Wendler zijn boeken, nl Second Edition en Powerlifting. Nu kwam ik een stukje tegen waarin hij aangeeft om vaak chins/pullups te doen, hij doet ze zelfs trouwens tussenin zijn presses, iemand hier dit al es gedaan ?

Terug
Naar boven