AndroidHealthClinic

5/3/1 van Jim Wendler

Nu, na een beetje puzzelen, wel. Ach ja, ik laat zelden een gelegenheid schieten om voor lul te staan :D

Waarom zou je in een discussie met een topper gelijk voor lul staan? Ik vind jullie beide punten heel duidelijk en er is voor beide wat te zeggen. Ik denk dat Ironsport wel het sterkste punt maakt door te zeggen dat alle intermediates op het forum niet goed weten hoe snel ze vooruit gaan. Dit oa door het vele programma hoppen (been there done that).

Ach ziet het ook niet als goed en fout of een discussie ofzo hoor. Sowieso lastig communiceren of overkomen als je bedoelt op internet.

Wendler is voor mij inderdaad erg waardevol geweest om te leren dat je langetermijndoelen moet stellen, en een plan dat daarbij hoort moet volgen. Ik heb erg aan lopen klooien mijn eerste trainingsjaren en Wendler heeft me toen op het rechte spoor gezet. Maar nu ik meer ervaring heb, denk ik toch iets sneller te kunnen gaan met een eigen schema (niets bijzonders, gewoon verschillende bekende programma's gemixt), zonder natuurlijk Wendlers les te vergeten. Eind dit jaar weten we of ik gelijk heb :)

Ik ondersteun hiermee eigenlijk zowel mijn eigen punt als dat van IronSport.

Wendlers forum gaat vandaag de lucht in: $19,99 voor 30 dagen. Als er iemand lid wordt, horen we hier graag hoe het bevalt :)

dat is wel duur

Tja, duur duur. Ik had persoonlijk graag die paar tientjes uitgegeven om mijn eerste trainingsjaren op een veel slimmere manier in te richten. Nu wil ik eerst wel eens weten wat je ervoor krijgt.

Als het een jaarlijks iets was ok, maar dit is gewoon cashen voor Jim. Voor dat bedrag mag je bijna online coaching gaan verwachten.

zoo speciaal is wendler nu ook niet imo. Ken geen topper die zijn systeem (blijft) gebruikt.

Wat een belachelijk bedrag.

Jow, ik ga ook met Wendler beginnen. Ik denk in Augustus na m'n vakantie. Tot dan nog ff zo ver mogelijk gaan op Stronglifts. Ik heb de hardcopy van de 2nd edition gekocht en ga de full body routine doen omdat ik liever vaak squat om de groove te houden. Je mag van Wendler je pull oefeningen zelf kiezen en de dumbbell press ook vervangen door een andere press oefening naar keuze. Dit is wat ik dacht te doen:

Maandag:
Squat 5/3/1 - Bench 40/50/60% x10 - Row 3x10/16/13

Woensdag:
Squat 40/50/60% x10 - Press 5/3/1 - Deadlift 5/3/1

Vrijdag
Squat 65/75/85% x3 - Bench 5/3/1 - Row 3x13/10/16

Ik heb geen dumbbells, dus doe ik twee keer Bench. Zelfde gedachtegang als bij het squatten. Hoe meer ik bench, hoe beter ik erin wordt, niet? Tussen alle (bench)press sets doe ik chinups and de rows superset ik met dips. Voor rows doe ik de 1-arm barbell variant (geen dumbbells in homegym). Het gewicht van de rows doe ik na iedere 3 row trainingen (10 reps - 13 reps - 16 reps) 1.25 kilo omhoog, zodat die per cyclus 2.5 kg omhoog gaan. Als dat na verloop van tijd teveel wordt, ga ik 's maandags Kroc-style one arm Rows doen en 's vrijdags barbell curls.

Na de training kan ik naar keuze nog wat ab-, glute-, hamstring-, erector- of conditiewerk doen.

Iemand hier nog opmerkingen over?

Laatst bewerkt:
Ik train altijd volgens zo'n soort opzet, behalve in periodes waar de nadruk op hypertrofie ligt. In feite is het Madcow en Wendler in elkaar gedrukt: Mad Wendler heb ik het in mijn log genoemd :D Alleen die deload squats op deadliftdag zie ik het nut niet van in.

Voor de push-pull-symmetrie wil ik vaak ook chins of pull-ups doen, die komen dan in de plaats van 1x roeien. En ik kies vaak ook nog een paar specifieke compound assistance-oefeningen (dips, GM's, e.d.) om erbij te doen (3 maanden lang).

Ik train altijd volgens zo'n soort opzet, behalve in periodes waar de nadruk op hypertrofie ligt. In feite is het Madcow en Wendler in elkaar gedrukt: Mad Wendler heb ik het in mijn log genoemd :D Alleen die deload squats op deadliftdag zie ik het nut niet van in.

Die zijn er omdat erna twee 5/3/1 lifts - waaronder deadlift - komen en om daar dus genoeg energie voor over te hebben. Wel 3x10 om ook high rep te leren squatten om bij de rep outs daar klaar voor te zijn. En is madcow ook niet heavy-light-medium op de squats? Als na verloop blijkt dat ik beter zwaarder lower rep doe, kan ik dat aanpassen.

Voor de push-pull-symmetrie wil ik vaak ook chins of pull-ups doen, die komen dan in de plaats van 1x roeien. En ik kies vaak ook nog een paar specifieke compound assistance-oefeningen (dips, GM's, e.d.) om erbij te doen (3 maanden lang).

Ik dacht dat row>chinup voor bench? Doe ook al chinups tussen alle bench en press sets. Wil die ook niet als main lift doen, want heb geen dip belt om ze te verzwaren. Ga dit eerst drie maanden doen zoals je zegt voor toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Waarom koop je niet gewoon een 50mm dumbbellstang van fitnesseller?
Kost geen reet als je na gaat dat de opties in je trainingen zo veel groter worden, en dan kun je te minste wat serieuze kroc rows doen.

Die zijn er omdat erna twee 5/3/1 lifts - waaronder deadlift - komen en om daar dus genoeg energie voor over te hebben. Wel 3x10 om ook high rep te leren squatten om bij de rep outs daar klaar voor te zijn. En is madcow ook niet heavy-light-medium op de squats? Als na verloop blijkt dat ik beter zwaarder lower rep doe, kan ik dat aanpassen.

Had die x10 niet gezien, da's nog best substantieel :)

Ik dacht dat row>chinup voor bench? Doe ook al chinups tussen alle bench en press sets. Wil die ook niet als main lift doen, want heb geen dip belt om ze te verzwaren. Ga dit eerst drie maanden doen zoals je zegt voor toe te voegen.

Puur voor de bench gewoon rows doen inderdaad.

Waarom koop je niet gewoon een 50mm dumbbellstang van fitnesseller?
Kost geen reet als je na gaat dat de opties in je trainingen zo veel groter worden, en dan kun je te minste wat serieuze kroc rows doen.

Ik ben met m'n vriendin aan het sparen voor een huis. Ik ga niks uitgeven wat niet nodig is. Daarbij, 1 arm barbell rows en meadows rows werken even goed als kroc/DB rows. En zoals je kan zien, is m'n schema minimalistisch. Net zoals de inrichting van m'n home-gym. Geen dumbbells of machines of banden of kettingen. Gewoon barbell, powerrack, bench, plates.

Laatst bewerkt:
Calculator zelf helemaal aan zitten passen

Rond af op 2,5kg dus aangepast op EU KG's ;)

Voor iedereen die graag gebruik wilt maken van het 5/3/1 schema...

Bij de gekleurde versie hoef je alleen de GELE vakjes in te vullen.
Bij de zwart/wit versie hoef je alleen de GRIJZE vakjes in te vullen.

Het schema berekend dan zelf de komende 24 weken voor je ;)

Zou zeggen veel plezier voor degene die er gebruik van gaan maken! :D

Bijlagen

voor degene die het interessant lijkt ;)

[Link niet meer beschikbaar]

Berekend alles in een hand omdraai voor je ;)

Beyond 5/3/1 by Jim Wendler
[Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven