XXL Nutrition

5x5 voor niet-compound oefeningen in mijn (pre-)powerlifting schema (+ nog 1 vraagje)

BustinSumNutz

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
80kg
Hallo,

Ik ben 17 jaar (misschien belangrijk maar ik zal qua lengte niet veel meer groeien hoogstens 1 cm?), Ik train 3/4 maanden en ik heb gister mijn eerste (pre-) powerlifting schema gekregen en ik heb een paar vragen. Morgen zal ik ook vragen stellen aan de maker van dit schema( een begeleider van mijn gym, hij heeft hier verstand van).

Dus mijn vraag is waarom staat in mijn schema dat Ik 5x5 hammer curls, side laterals en triceps extension moet doen.
Ik denk juist het zijn isolatie oefeningen die zijn toch juist voor hoge reps en lage reps voor compound oefeningen.
Weten jullie wat de reden hiervoor is? ( Ik ben nog beginner dus durf nog niet echt alles zelf te doen, maar vragen stellen wel :D)

Tweede vraag:

De dag nadat ik squat (highbar, prober ATG) of deadlift (conventional) hoor ik mn nek en onderrug kraken. Het doet geen pijn, maar is dit normaal? Doe ik wat verkeerd en beschadig ik mijn wervels of is het gewoon wennen aan dit gewicht.

Laatst bewerkt:
die begeleider is volgens mij een oelewappert wat schema betreft

tweede vraag: kan niks zinnigs over gezegd worden met zo weinig info, maar kraken hebben wel meer mensen

• Topic Starter Topic Starter
Pak gewoon Rippetoe Starting Strength. Kent zijn gelijke niet voor starters.

Dat heb ik voor 1 weekje gedaan en er was ook een begeleider die deed vroeger powerliften lukte bijna 400 kilo deadlift. Ik zei ook tegen hem kijk ff naar mijn schema en wat vind je ervan. Hij zei zo van 5x5 is nog veel te zwaar voor jou omdat je zo jong bent. Hij stelde voor om met die andere begeleider een schema te maken.
Het schema moet zoiets zijn als wat powerlifters doen alleen dan zonder det blessure gevoeligheid

---------- Toegevoegd om 20:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:43 ----------