XXL Nutrition

Aankoop nieuwe pc: bouwen of kant en klaar?

Peiling Peiling Zelf bouwen of kant en klare kopen?

• Zelf bouwen

Stemmen: 21 72,4%
  • Kant en klare

Stemmen: 8 27,6%

• Totaal stemmers
    29
Ik heb zelf mijn pc in elkaar gezet maar achteraf had ik zoiets van, waarom heb ik het niet laten doen? Die 25 euro voor te assembleren zijn niks vergeleken met de totale kosten van je systeem.

Kan je meteen aan de gang zonder zorgen.

www.tweakers.net
zelf bouwen,zelf goedkoopste onderdelen bestellen, wel even kijken met verzend kosten en kleine dingen kan je gewoon in de compustore om de hoek kopen.
beste is wel geheugen, mobo, proc, hd, monitor, kast bij tweakers te bestellen. Muis en die zooi.. mja kan om de hoek wel
edit:
ga naar pricewatch op tweakers! :D

• Topic Starter Topic Starter
Metal_Wolf zei:
Ik heb zelf mijn pc in elkaar gezet maar achteraf had ik zoiets van, waarom heb ik het niet laten doen? Die 25 euro voor te assembleren zijn niks vergeleken met de totale kosten van je systeem.

Kan je meteen aan de gang zonder zorgen.
Wel leuk om het eens gedaan te hebben en je leert er idd van zoals iemand zei. Voor die 25€ moet ik het idd niet doen.

Je leert er idd een hoop van maar als het je 1ste keer is zou ik het sowieso niet doen, daar is het veelste duur voor.

mwaa echt veel leren zit er niet meer bij als je hem zelf in elkaar zet..paar schroefies stekkertjes en klaar ben je...vaak zet de winkel wel al voor free de processor met pasta shizzle er al op..vroeger was het nog wat leuker met die jumpertjes enzo..

Ik heb m'n pc zelf samengesteld via www.alternate.nl. Merk toch dat die vaak wel erg goedkoop is. Heb hem daar gewoon in elkaar laten zetten, heb geen zin om dat zelf te doen. Heb hem wel zelf geinstalleerd, heb een hekel aan pre-installed systemen, of van die HP cd's waar Windows op staat en nog 30 andere programma's die je nooit gebruikt, maar die automatisch mee geinstalleerd worden.

Vind dat je met zelf samenstellen toch wat meer vrijheid hebt in het kiezen van onderdelen. Vaak als je complete systemen koopt en je wilt bijv. een model maar met een grotere harde schijf, komt er vaak ook meteen extra geheugen bij enzo omdat dat nou eenmaal in dat pakket zit.

Kijk dus goed waarvoor je je pc gebruikt. Wat heb je allemaal nodig? Download je veel dvd's enzo is een grote harde schijf natuurlijk super handig. Photoshop je veel? Dan is extra geheugen nooit mis.

Tip: Bezuinig niet op een monitor en speakers. Als je een nieuwe pc koopt sluit je gewoon weer dezelfde monitor en speakers op de nieuwe pc aan. Die spullen gaan dus lang mee.

'Vroeger' deed ik zelf bouwen en heb er leuk geld mee verdient. Je spaarde zo een gulden of 300-500 uit! Ik ben er mee gestopt omdat de prijsverschillen ten opzichte van kant-en-klare pc's steeds kleiner werden.

Ik zou gewoon voor een kant-en-klare gaan, zelfbouwen heeft IMO geen voordelen meer; je kunt tegenwoordig toch je complete systeem zelf samenstellen met wat je er allemaal in wilt hebben. Bovendien is het heel wat makkelijker geregeld qua garantie; niet voor elk onderdeel apart (als je zelf bouwt) maar gewoon voor de hele pc. + dat je niet onnodig illegale software hoeft te installeren.

Waar ik ook tegenaangelopen ben is dat sommige onderdelen op de een of andere manier gewoon niet samenwerken. Een slot1 naar socket-converter voor de nieuwe Pentium III processors bijv. zorgde vaak voor problemen. Of een bepaald type Asus-moederbord met een bepaald type MSI-videokaart. Maxtor harde schijven die bij windows XP blauwe schermen gaven bij het opstarten. Een van de vele jumpermogelijkheden proberen en hopen dat het helpt. Maar goed dat is al lang geleden, maar ik denk dat de problemen vanwege de complexiteit eerder meer dan minder geworden zijn :)

Big_T zei:
thanks wat ik ook handig vind zijn die usb -en andere ingangen vooraan, vraag me af of die opties ook mogelijk zijn bij een zelfgebouwde.
Wat je wilt, gewoon de juiste systeemkast uitkiezen.

Ik ben van het zelf LATEN bouwen.

Ben te lui geworden om ze zelf in elkaar te zetten. Ik kies tegenwoordig voor K&K.

Big_T zei:
Moest ik veel geld hebben dan zeker, vooral voor de grafische toepassingen dan. Want de compatibiliteit en verkrijgbaarheid in software laat soms nog te wensen over hoor je vaak.

Hangt ervan af wat voor software je verwacht te gaan draaien. Office is er gewoon net zo voor Mac als voor PC, bijvoorbeeld. En het is zeker interessant om te zien wat er gaat gebeuren met de Intels die nu in de Mac gaan zitten.

http://pcbuilder.alternate.nl/ ;)

idd, gewoon zelf kieze wat erin moet en ophalen.............ik zou zelf die assemblage nog zelf willen doen, maar met de huidige (dure) techniek word het wel kostbaar ( bijv. statisch, enz.)

Ik kan prima alle onderdelen van een computer in elkaar zetten. Alleen doe het de laatste tijd niet meer. Het probleem namelijk is dat er altijd wel weer een onderdeel tussen kan zitten dat kapot is, wat dan ontzettend veel gezeik oplevert. Ik zoek gewoon een goedkope pc store (bijv www.pcmegastore.nl of www.eynstein.nl) en voor 3 tientjes assembleren ze de pc. Geen gezeik, altijd goed.

Eynstein is in ieder geval vertrouwde klasse. Ook in de shopsurvey van Tweakers.net komen ze er altijd goed uit :

http://tweakers.net/shopsurvey/294

Enige nadeel van Eynstein vind ik dat ze een beperkt assortiment voeren.

Ik koop mijn onderdelen altijd bij de lokale computer winkel ipv. webshops. Als er iets kapot is krijg ik direct een vervangend exemplaar. Het is mij die paar euro's extra wel waard omdat ik eigenlijk niet een dag zonder computer kan. Mijn advies zelf samenstellen van Asus onderdelen bij een goede computer winkel.

Klaaswitz zei:
Ik heb mijn losse onderdelen gekocht op www.gistron.nl waar ze 'm voor 29 euro ook nog eens in elkaar zetten, voor die 29 euro hoef je het niet te laten lijkt me..

Ik ga binnekort ook een nieuwe halen, als ik een pc koop (zit te denken aan laptop ivm me opleiding en shit) haal ik hem ook zeker bij gistron! Veel vrienden hebben daar een pc en het is goeie kwaliteit voor een nette prijs.

Gelet op de Tweakers.net shop survey zou ik met een grote boog om Gistron heen lopen, als er wat misgaat is Gistron niet echt een service gevoelig bedrijf :

http://tweakers.net/shopsurvey/9

Meestal zijn die bedrijven te snel groot geworden, dan gaat de service ook hard achteruit.

Gistron zit in Zevenaar, vlak aan de snelweg ( vlakbij de grens)

dat is voor mij amper 20 minuten rijden, dus qua service maakt me dat niet uit: komen ze niet naar mij toe, dan kom ik wel naar hun gereden:D

Terug
Naar boven