Ik zal eerst even in het algemeen reageren op de situatie van mijn ziek zijn en mijn extreme gewichtsverlies.
Ik heb een periode zwaar overgewerkt. (pak hem beet 70 uur per week, ik had een intensieve baan). In die periode viel ik extreem af en wist toen niet waarom. Ik raakte 15 kilo in een kleine 5 weken kwijt en kreeg griep. Dat dacht ik. Ik kreeg veel pijn in mijn arm en kon mijn rechterzijde niet meer gebruiken. Toen na foto's bleek dat ik een longembolie had. Waarop ik zware antibiotica kreeg voor 4 maanden.. de eerste maand daarna viel ik nog 5 kilo af en werd er bloed gerpikt waaruit kwam dat ik pfeiffer erbij had. Dit was nooit eerder los opgemerkt. Ik ben er ook niet ziek van geweest in de mate van koorts en echt ziek. Alleen dus continu moe waarvan ik mijn overwerk de schuld gaf. Dus alles opgestapeld was ik al heel snel 20 kilo binnen 2 maanden kwijt.
Hierbij kwam ook dat ik een nogal snelle stofwisseling had (en waarschijnlijk nog heb). Ik kon altijd alles eten en ook op vakantie en met feestdagen kwam ik al nooit een gram aan. Dat maakte het ook moeilijk terug aan te komen.
Toen ik dus zo extreem laag zat in gewicht heb ik echt met koek en chocolade en nutri en sonde de kilo's erbij gekregen. Tot ik dus op mijn sodemieter kreeg nadat ik 16 kilo was aangekomen dat mijn cholesterol veel te hoog was en gezien er veel hart en vaatziektes in de familie zitten ben ik toen in ene omgeslagen naar magerder eten. Hierdoor kwamen de kilo's er niet meer bij. En op dat punt zit ik nog. Ik weet dat ik erg mager eet en ik heb ook nu meer het gevoel van eerste die kilo's en dan verder zien. Want op dit gewicht voel ik me ook niet fijn. Mede omdat mijn bloeddruk nu ook veel te laag is. 82/45 waar ik last van krijg. en ik eet al teveel zout.
Dit is even in een notendop hoe het gegaan is en waar ik sta. Dit traject heeft me al 12 jaar gekost en ik wil nu echt mijn gewicht helemaal goed op peil hebben.
De laatste 2 jaar ben ik begonnen met lichte krachttraining. In eerste instantie om mijn spieren weer wat terug te krijgen omdat er echt niets meer was. En nu doe ik nog 2 keer in de week 30-45 minuten enkel wat krachttraining, geen cardio.
Zo.. misschien is het nu wat duidelijker allemaal. Bij vragen kom gerust.
@Sjors
dank je wel voor je reactie.
Ik wil nu ook eerst mijn gewicht op peil hebben.
Ik weet alleen met mijn voeding nu niet waar en waarmee ik uit zal breiden. Dat is waar ik wat advies over zoek.
Maar duidelijk is jouw antwoord wel. Maar ik denk sowieso meer aan (goede) vetten ook.
@Grosje, Feedback
thx voor jullie reactie.
Ik heb nu geregeld dat ik 1 a 2 nutri per dag bij kan nemen. Maar het advies wat ik heb gekregen van artsen is dat ik het beter met gewone voeding zou kunnen doen. Dus vandaar mijn vraag om advies war en wat uit te breiden.
Ik wil niet alleen zeg maar in vet aankomen maar wel een beetje mooi figuur overhouden.
Ik hoop dat alles nu wat duidelijker is.
---------- Post toegevoegd Mon 4 Feb 2013 om 19:30 ----------
Inderdaad veel magere producten. Nergens voor nodig.
En ik zou gewoon wat meer eten qua boterhammen en pasta/rijst. Daar wen je snel aan.
Ik bulkte graag op wat vetter vlees en veel bonen, noten en peulvruchten. Vooral dat laatste is harstikke gezond, vol mineralen en vezels en wordt vrij weinig in dieten opgenomen. Onterecht wat mij betreft.
Je cholesterol werd zo hoog door het eten van rotzooi, daalt dat dan niet meer gedurende die twee jaar erna?
Ik weet dat ik te mager eet. Ik eet vaak rijst en pasta. Ben er gek op. maar zou meer olie erin moeten gebruiken. Dat zou volgens mij ook goed zijn lijkt me?
Brood zou ik best nog wel een paar bij kunnen nemen. Wat adviseer je dan als beleg? kan kaas en worst ook? of liever boter met magerder beleg? en zouden krentebollen/mueslibollen ook een optie zijn? of liever volkoren producten?
Peulvruchten/bonen vind ik lekker. Ik maak als het kan wel vaker chili con carne of mexicaanse bonen schotels. Nu doe ik er vaak kip in. Dat is mijn keuze voor toch het magerdere. Dus dat zou ook wel voller kunnen?
Mijn cholesterol is deels zo hoog geworden daardoor. Helaas is hij nog niet veel gedaald. Hij was 9 na die maanden zo aangekomen te zijn met snaaien. Maar nu is hij nog steeds tussen de 7 en 8. Terwijl ik al ruim een jaar gewoon zo eet als nu.