AndroidHealthClinic

Advies voedingsschema om aan te komen

Inderdaad veel magere producten. Nergens voor nodig.
En ik zou gewoon wat meer eten qua boterhammen en pasta/rijst. Daar wen je snel aan.

Ik bulkte graag op bonen, noten en peulvruchten. Is harstikke gezond, vol mineralen en vezels en wordt vrij weinig in dieten opgenomen. Onterecht wat mij betreft.

Je cholesterol werd zo hoog door het eten van rotzooi, daalt dat dan niet meer gedurende die twee jaar erna?

• Topic Starter Topic Starter
Ik zal eerst even in het algemeen reageren op de situatie van mijn ziek zijn en mijn extreme gewichtsverlies.

Ik heb een periode zwaar overgewerkt. (pak hem beet 70 uur per week, ik had een intensieve baan). In die periode viel ik extreem af en wist toen niet waarom. Ik raakte 15 kilo in een kleine 5 weken kwijt en kreeg griep. Dat dacht ik. Ik kreeg veel pijn in mijn arm en kon mijn rechterzijde niet meer gebruiken. Toen na foto's bleek dat ik een longembolie had. Waarop ik zware antibiotica kreeg voor 4 maanden.. de eerste maand daarna viel ik nog 5 kilo af en werd er bloed gerpikt waaruit kwam dat ik pfeiffer erbij had. Dit was nooit eerder los opgemerkt. Ik ben er ook niet ziek van geweest in de mate van koorts en echt ziek. Alleen dus continu moe waarvan ik mijn overwerk de schuld gaf. Dus alles opgestapeld was ik al heel snel 20 kilo binnen 2 maanden kwijt.

Hierbij kwam ook dat ik een nogal snelle stofwisseling had (en waarschijnlijk nog heb). Ik kon altijd alles eten en ook op vakantie en met feestdagen kwam ik al nooit een gram aan. Dat maakte het ook moeilijk terug aan te komen.

Toen ik dus zo extreem laag zat in gewicht heb ik echt met koek en chocolade en nutri en sonde de kilo's erbij gekregen. Tot ik dus op mijn sodemieter kreeg nadat ik 16 kilo was aangekomen dat mijn cholesterol veel te hoog was en gezien er veel hart en vaatziektes in de familie zitten ben ik toen in ene omgeslagen naar magerder eten. Hierdoor kwamen de kilo's er niet meer bij. En op dat punt zit ik nog. Ik weet dat ik erg mager eet en ik heb ook nu meer het gevoel van eerste die kilo's en dan verder zien. Want op dit gewicht voel ik me ook niet fijn. Mede omdat mijn bloeddruk nu ook veel te laag is. 82/45 waar ik last van krijg. en ik eet al teveel zout.

Dit is even in een notendop hoe het gegaan is en waar ik sta. Dit traject heeft me al 12 jaar gekost en ik wil nu echt mijn gewicht helemaal goed op peil hebben.

De laatste 2 jaar ben ik begonnen met lichte krachttraining. In eerste instantie om mijn spieren weer wat terug te krijgen omdat er echt niets meer was. En nu doe ik nog 2 keer in de week 30-45 minuten enkel wat krachttraining, geen cardio.

Zo.. misschien is het nu wat duidelijker allemaal. Bij vragen kom gerust.

@Sjors
dank je wel voor je reactie.
Ik wil nu ook eerst mijn gewicht op peil hebben.
Ik weet alleen met mijn voeding nu niet waar en waarmee ik uit zal breiden. Dat is waar ik wat advies over zoek.
Maar duidelijk is jouw antwoord wel. Maar ik denk sowieso meer aan (goede) vetten ook.

@Grosje, Feedback
thx voor jullie reactie.
Ik heb nu geregeld dat ik 1 a 2 nutri per dag bij kan nemen. Maar het advies wat ik heb gekregen van artsen is dat ik het beter met gewone voeding zou kunnen doen. Dus vandaar mijn vraag om advies war en wat uit te breiden.
Ik wil niet alleen zeg maar in vet aankomen maar wel een beetje mooi figuur overhouden.

Ik hoop dat alles nu wat duidelijker is.

---------- Post toegevoegd Mon 4 Feb 2013 om 19:30 ----------

Inderdaad veel magere producten. Nergens voor nodig.
En ik zou gewoon wat meer eten qua boterhammen en pasta/rijst. Daar wen je snel aan.

Ik bulkte graag op wat vetter vlees en veel bonen, noten en peulvruchten. Vooral dat laatste is harstikke gezond, vol mineralen en vezels en wordt vrij weinig in dieten opgenomen. Onterecht wat mij betreft.

Je cholesterol werd zo hoog door het eten van rotzooi, daalt dat dan niet meer gedurende die twee jaar erna?
Ik weet dat ik te mager eet. Ik eet vaak rijst en pasta. Ben er gek op. maar zou meer olie erin moeten gebruiken. Dat zou volgens mij ook goed zijn lijkt me?
Brood zou ik best nog wel een paar bij kunnen nemen. Wat adviseer je dan als beleg? kan kaas en worst ook? of liever boter met magerder beleg? en zouden krentebollen/mueslibollen ook een optie zijn? of liever volkoren producten?

Peulvruchten/bonen vind ik lekker. Ik maak als het kan wel vaker chili con carne of mexicaanse bonen schotels. Nu doe ik er vaak kip in. Dat is mijn keuze voor toch het magerdere. Dus dat zou ook wel voller kunnen?

Mijn cholesterol is deels zo hoog geworden daardoor. Helaas is hij nog niet veel gedaald. Hij was 9 na die maanden zo aangekomen te zijn met snaaien. Maar nu is hij nog steeds tussen de 7 en 8. Terwijl ik al ruim een jaar gewoon zo eet als nu.

Even een vraagje. Ik ben wat dingen aan het aanpassen. Vooral om ook wat meer goede vetten binnen te krijgen.
Nu vroeg ik me af. Ik eet altijd in de avond nog een paar keer wat. Vaak is dat een stuk pure chocolade, daarna een bak kwark en vaak wat noten. Nu heb ik ook gerookte zalm nog een pak over.
Zou ik dat beter kunnen nemen ipv de chocolade. Of gewoon afwisselen? de kwark blijft er altijd in.

Even een vraagje. Ik ben wat dingen aan het aanpassen. Vooral om ook wat meer goede vetten binnen te krijgen.
Nu vroeg ik me af. Ik eet altijd in de avond nog een paar keer wat. Vaak is dat een stuk pure chocolade, daarna een bak kwark en vaak wat noten. Nu heb ik ook gerookte zalm nog een pak over.
Zou ik dat beter kunnen nemen ipv de chocolade. Of gewoon afwisselen? de kwark blijft er altijd in.

Chocolade er uit halen! Daar krijg je snel andere ziektes van als je zoveel eet, vervang het door tonijn of zalm maar niet meer snoepen. Zoveel snoepen zorgt ervoor dat je snel verslaafd raakt en daardoor blijf je het ook veel eten. Gewoon gezond doen, anders heb je binnenkort diabetes of suikerziekte.

Thx Corvette.. zalm gaat er nu in!

zo af en toe een stukje extra pure choco kan toch niet zoveel kwaad?

:roflol:
Diabetes van dagelijks een stukje pure chocolade.

oke.. thx...
dacht niet dat het een paar keer per week kwaad kon. De een zegt van wel en de ander van niet...
maar goed. de zalm was zalig!

Heftig verhaal zeg. Waar is de diëtist in dit verhaal?
Als je van 32kg komt neem ik aan dat je niet alleen hebt hoeven knokken om op je huidige gewicht te komen. Hoewel 11kg aankomen van ongezonde dingen doet vermoeden dat je het 'zelf' gedaan hebt.

@Maa
Ik heb in het begin een aantal diëtistes versleten. Die vonden mijn eetschema aan het begin goed maar adviseerden me zo mager mogelijk te eten (was in hun optiek beter... ). En met hun schema's kwam ik dus uiteraard niet aan. Zij waren dan ook vooral gericht op afvallen. Ik ben dus meermalen geswitcht. Heb tussendoor ook nog een aantal keren in het ziekenhuis gelegen waar ze me en slagroom dieet gaven (naast maaltijden en nutri en sonde) en waar ik dus steeds straalmisselijk was. Dit heeft dus ook geen voordeel opgeleverd en al helemaal geen gewicht.

Maar al bij al kwam ik later wel bij een goede dietiste maar die ging meteen met zwangerschapsverlof en ik had geen vervanging. Omdat ik echt op het randje zat heb ik toen zelf het roer omgegooid en dus echt alleen op eigen houtje en op de ongezonde manier mijn gewicht de eerste 11 kilo omhoog gehaald. Daarna kwam ze terug en ben ik wel bij haar gebleven. Echter omdat het niet meer vergoed werd kon ik maar een paar keer per jaar heen. En vervolgens daardoor heeft zij, omdat ze niet genoeg klanten kreeg ook haar praktijk moeten sluiten. En om dan weer helemaal opnieuw te beginnen... weer een andere diëtiste zoeken.. met ervaring om aan te komen... en gezien hoeveel de meeste gericht zijn op afvallen (wat ik dus in het verleden al tig maal heb meegemaakt) heb ik nu dus geen diëtiste meer.

Ik doe het dus nu zelf. En alhoewel ik geen bodybuildster ben of intensief train denk ik wel dat ik hier in ieder geval goed advies kan vinden om op een goede manier en dus zonder slagroom diëten en dat soort ongein wel mijn gewicht wat omhoog te halen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Ik heb echter nog wel wat vragen. Misschien kunnen jullie me ermee helpen.
* zal ik kaas moeten laten staan? of kan 30+ of 48+ kaas wel gewoon?
* Ik heb eigenlijk altijd volkoren brood of pitten en zaden brood. Nu zie ik wel dat ik verschillende soorten volkoren brood haal. Maar de ene zit veel meer kcal in als de ander. Maakt dat nog uit? Het leek me namelijk dat volkoren brood volkoren brood is. Ik pak nu gewoon het rijkste.
* zijn die waldkorncrackers en beschuiten goede aanvulllingen? Die eet ik best vaak.
* wat is jullie mening over evergreen/sultana/mueslirepen. Die pak ik vaak mee uit gemak.

alvast bedankt.

---------- Post toegevoegd Wed 6 Feb 2013 om 17:42 ----------

Oh ja.
Nog even een vraag. Ik heb zo een weegschaal die het vet% weergeeft. Deze geeft nu met mijn gewicht al 27% aan.
Naar mijn idee kopt dat niet.
Hebben jullie ook ervaring met BIAMED metingen? die berekenen ook je vet%. Je krijgt dan electroden op je hand en voet geplakt en moet erbij liggen en dan wordt dat berekend. Hoe betrouwbaar zou dat zijn?

:roflol:
Diabetes van dagelijks een stukje pure chocolade.

Myth: Eating too much sugar causes diabetes.

Fact: The answer is not so simple. Type 1 diabetes is caused by genetics and unknown factors that trigger the onset of the disease; type 2 diabetes is caused by genetics and lifestyle factors.

Being overweight does increase your risk for developing type 2 diabetes, and a diet high in calories from any source contributes to weight gain. Research has shown that drinking sugary drinks is linked to type 2 diabetes.

The American Diabetes Association recommends that people should limit their intake of sugar-sweetened beverages to help prevent diabetes. Sugar-sweetened beverages include beverages like:

all regular sweets
chocolate bars
regular soda
fruit punch
fruit drinks
energy drinks
sports drinks
sweet tea
other sugary drinks.
These will raise blood glucose and can provide several hundred calories in just one serving!

Duidelijk verhaal Corvette.
Ik gebruik weinig suiker. Ik hou meer van hartig als zoet.
Mijn enigste sonde (op dat punt) is zo af en toe een stukje pure choco. Maar ik zal eraan denken.

@Maa
Ik heb in het begin een aantal diëtistes versleten. Die vonden mijn eetschema aan het begin goed maar adviseerden me zo mager mogelijk te eten (was in hun optiek beter... ). En met hun schema's kwam ik dus uiteraard niet aan. Zij waren dan ook vooral gericht op afvallen. Ik ben dus meermalen geswitcht. Heb tussendoor ook nog een aantal keren in het ziekenhuis gelegen waar ze me en slagroom dieet gaven (naast maaltijden en nutri en sonde) en waar ik dus steeds straalmisselijk was. Dit heeft dus ook geen voordeel opgeleverd en al helemaal geen gewicht.

Maar al bij al kwam ik later wel bij een goede dietiste maar die ging meteen met zwangerschapsverlof en ik had geen vervanging. Omdat ik echt op het randje zat heb ik toen zelf het roer omgegooid en dus echt alleen op eigen houtje en op de ongezonde manier mijn gewicht de eerste 11 kilo omhoog gehaald. Daarna kwam ze terug en ben ik wel bij haar gebleven. Echter omdat het niet meer vergoed werd kon ik maar een paar keer per jaar heen. En vervolgens daardoor heeft zij, omdat ze niet genoeg klanten kreeg ook haar praktijk moeten sluiten. En om dan weer helemaal opnieuw te beginnen... weer een andere diëtiste zoeken.. met ervaring om aan te komen... en gezien hoeveel de meeste gericht zijn op afvallen (wat ik dus in het verleden al tig maal heb meegemaakt) heb ik nu dus geen diëtiste meer.

Ik doe het dus nu zelf. En alhoewel ik geen bodybuildster ben of intensief train denk ik wel dat ik hier in ieder geval goed advies kan vinden om op een goede manier en dus zonder slagroom diëten en dat soort ongein wel mijn gewicht wat omhoog te halen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Helaas een verhaal dat je vaak leest. Waar worden die mensen in hemelsnaam voor opgeleid? Er zouden toch ook gewoon goede diëtisten moeten zijn die weten hoe je moet aankomen? Echt bizar.

@Maa
ik sta er ook nog altijd versteld om.
Daarom ook mijn vragen om advies hier!

Myth: Eating too much sugar causes diabetes.

Fact: The answer is not so simple. Type 1 diabetes is caused by genetics and unknown factors that trigger the onset of the disease; type 2 diabetes is caused by genetics and lifestyle factors.

Being overweight does increase your risk for developing type 2 diabetes, and a diet high in calories from any source contributes to weight gain. Research has shown that drinking sugary drinks is linked to type 2 diabetes.

The American Diabetes Association recommends that people should limit their intake of sugar-sweetened beverages to help prevent diabetes. Sugar-sweetened beverages include beverages like:

all regular sweets
chocolate bars
regular soda
fruit punch
fruit drinks
energy drinks
sports drinks
sweet tea
other sugary drinks.
These will raise blood glucose and can provide several hundred calories in just one serving!

Alles in moderatie, sowieso als je gevaarlijk ondergewicht hebt is het eerste doel denk ik aankomen. Er staat niet voor niks 'limit'.

@Feedback
Inderdaad is het met gevaarlijk ondergewicht wel anders. Eerste prio is dan aankomen.
Gelukkig ben ik daar al ver van verwijderd. Maar ik wil echt nog wel wat kilootjes erbij!

Ben wel benieuwd of iemand me kan helpen met die paar vragen die ik gesteld heb.

@Maa

Ik heb echter nog wel wat vragen. Misschien kunnen jullie me ermee helpen.
* zal ik kaas moeten laten staan? of kan 30+ of 48+ kaas wel gewoon?
* Ik heb eigenlijk altijd volkoren brood of pitten en zaden brood. Nu zie ik wel dat ik verschillende soorten volkoren brood haal. Maar de ene zit veel meer kcal in als de ander. Maakt dat nog uit? Het leek me namelijk dat volkoren brood volkoren brood is. Ik pak nu gewoon het rijkste.
* zijn die waldkorncrackers en beschuiten goede aanvulllingen? Die eet ik best vaak.
* wat is jullie mening over evergreen/sultana/mueslirepen. Die pak ik vaak mee uit gemak.

alvast bedankt.

---------- Post toegevoegd Wed 6 Feb 2013 om 17:42 ----------

Oh ja.
Nog even een vraag. Ik heb zo een weegschaal die het vet% weergeeft. Deze geeft nu met mijn gewicht al 27% aan.
Naar mijn idee kopt dat niet.
Hebben jullie ook ervaring met BIAMED metingen? die berekenen ook je vet%. Je krijgt dan electroden op je hand en voet geplakt en moet erbij liggen en dan wordt dat berekend. Hoe betrouwbaar zou dat zijn?

- Ik zou kaas niet laten staan. Ik zou wel voor een kwalitatief goede kaas gaan ( bio/rauwmelks etc )
- Ik zou geen volkorenbrood uit de supermarkt eten, maar 1 van een goede bakker. Soort maakt niet uit, als het maar geen moutsiroop of andere troep bevat.
- Nee, ik zie niets nuttigs in beschuitjes en crackers.
- Ik zou heel ver weg blijven van sultana's en evergreens. Je moet eten, niet kruimelen.

Ik zag in 'wat eet je' topic ook een schnitzel voorbij komen. Die is in principe top, maar dit was overduidelijk een voorgepaneerde schnitzel. ZO gaat je cholesterol dus omhoog en blijft je gewicht laag.
Het paneren van een schnitzel is zo makkelijk als een ei koken. Koop die rommel niet meer.

Nogmaals:

- heeft het gebloed
- komt het van een struik, plant, boom
- komt het uit de grond
- komt het van een dier

Als je het met 'ja' kunt beantwoorden , moet je het eten. Anders niet. Kan niet misgaan.

@Sjors
thx
-Qua kaas eet ik vaak cheddar of geitenkaas. Ook wel smeerkaas en van die smeerbare geitenkaas. Ik zal eens opletten of deze bio zijn.
- ik heb nu een grof volkoren brood zonder moutsiroop. Echter door een beperkt budget kan ik hier niet altijd brood van de bakker halen. Is bijna 3 euro. el erg lekker maar kan voor nu alleen in het weekend. Ik ga eens op zoek naar een betaalbaar brood zonder toevoegingen die wat beter betaalbaar is.
- crackers en beschuit (zijn wel van die grote en met flink wat zalm zo lekker... ) maar zal ze schrappen..
- sultana en evergreen.. ik maak wel op wat ik heb.. maar zal zeker niet bijhalen.

De schnitzel was inderdaad voorgepaneerd. Was een extra magere dat wel gebakken in olie. Maar was ook ed laatste die ik in de vriezer had. Ik ben ook meer van een goed stuk echt vlees. Biefstuk en kip maar ook heel erg van vis. Ik eet op vakantie soms hele weken alleen vis. En niet dingen als kibbeling en vissticks. maar echt visfilet en liefst een hele vis bereid in de oven met olijfolie limoen en olijven.

Ik zal je woorden goed ter harte nemen en toepassen.
dank je.

Smeerkaas nooit eten. Alleen als stopverf gebruiken.
En verder, probeer het echt eens..alleen dingen die leven/geleefd hebben eten! Niets meer voorgekauwd, uit een fabriek of pakje/zakje. Je zal zooo snel beter in je vel en in je cholesterol komen te zitten.

Vwb brood, begrijpelijk. Probeer anders eens bij verschillende supermarkten de etiketten te vergelijken ( moet verplicht op elk brood staan ). Als er meer dan 4 ingredienten staan: niet eten.
Vind het werkelijk verbazingwekkend dat iemand met smaak op vakantie, daarbuiten zo ongezond eet. Probeer anders een beetje in die vakantie-stemming te blijven ^_^

De smeerkaas was vandaag al op. Dus komt goed!
Ik ben al redelijk over aan het gaan op niet voorverpakte dingen. Vooral met tussendoor dingen. want uit gemak gooi ik al snel wat in mijn tas. Ik heb nog wel een lading van die eat natural repen. die zijn wel goed te doen. Puur noten en gedroogd fruit.

Met brood was ik dus vandaag aan het kijken. maar ik was verwonderd dat ik 3 volkoren broden had waarop dus bij allemaal alleen stond dat er tarwemeel inzat. Heb er nu een met 5 ingredienten... dus niet een hele waslijst. maar ik kijk verder want dit was een laatste van iets en was dus ook duur.. maar ja.. zonder brood zitten is lastiger.

Tja.. op vakantie is het anders.. Ik ga het eens proberen die stemming vast te houden. Ik voel me nadien inderdaad ook altijd veel beter. . Mijn man is niet zo gek op vis. maar ik ga het voor mezelf vaker op het menu zetten.
Ik eet soms ook gewoon vegetarisch. Bruine bonenschotels ed.
tnx

net een bak kwark met amandelen op. Smaakt ook beter dan al die gezoete dingen.

Goed bezig :) En in principe is alles in zijn meest oorspronkelijke vorm wel gezond hoor. Het zal echt alleen ff omschakelen zijn ( dat moest ik ook van mijn prachtige kook-kunsten naar de eenvoud van een cut-schema :P )
Wat mij altijd helpt is op de markt rondstruinen, daar vind je meestal wel een hoop eetbare dingen die net zo makkelijk en lekker zijn als de prefab-zooi.

Terug
Naar boven