XXL Nutrition

Alisa's logje

fysiek.. Na een cut is je lichaam juist super gevoelig voor vetopslag
Je lichaam is super insuline gevoelig na een lange cut , juist meer eten voor gainz maar calorieën langzaam ophogen.

Ik zou met jou fysiek ook serieus gaan nadenken over wedstrijden, want je hebt een enorm goeie basis.

Goed te lezen dat je denkt te weten bij welke coach je je goed gaat voelen en daarna onder begeleiding verder gaat. Ben heel benieuwd wat coach gaat aangeven dan.

Een break van 14 dagen zorgt er al voor dat vele (hormonale) adaptaties van het cutten zich weer (gedeeltelijk) omkeren. Dus kan goed zijn dat je je nadien weer een stuk beter voelt en toch nog een paar weekjes door kan.

Belangrijk is wel dat je tijdens die twee weken er zeker voor zorgt dat je carbs toch boven de 100 gram zitten, want dat is nodig om leptine en de thryoidhormonen terug te laten normaliseren.

Afgelopen nacht 11 uur geslapen😂 Energie is nog laag maar even alles geanalyseerd en een plan gemaakt voor de komende 2 weken & daarna🤓 Denk dat het een combinatie is van teveel stressfactoren bij elkaar (wisseldiensten waar ik weer aan moet wennen, trainingen, cardio die opgehoogd was, hetzelfde eten elke dag en een kcal tekort met veel low carb dagen)

Heb nu 2 korte nachten (tot 03:00 ipv tot 06:30 dus beter haha) en daarna nog een avonddienst maandag dus ga even rust nemen van trainen tot dinsdag om stress factoren te beperken en dus even 2 weken uit het kcal tekort. Denk dat gewicht daarom ook zo omhoog ging afgelopen week, lichaam zat denk in complete stress-modus.

Vertering gaat slecht op vetten dus daarom zat ik daar heel laag in & ik eet elke dag hetzelfde dus ik denk dat ik maar even moet accepteren dat mn vertering wat minder goed gaat zijn komende tijd en toch wat meer vetten moet toevoegen. Dus 2 dagen per week ga ik wat hoger in vetten eten en ook weer 100-150g fruit per dag toegevoegd want dat had ik er ook uit gehaald omdat ik daar nog weleens op reageer. En koolhydraten even opgehoogd uiteraard voor komende tijd.

De rijst vervangen voor aardappel aangezien ik natrium wel had opgehoogd maar kalium niet dus ik denk dat een balansverstoring daarin ook bijdraagt.

En als ik de cut weer verder oppak over 2 weken ga ik elke ochtend ook een schepje elektrolyten poeder toevoegen zodat natrium, chloride en kalium op peil blijft. Heb 1,5 jaar terug ook een verstoring in elektrolyten gehad en toen voelde elke dag ook als death row💀 dus denk dat ik het in die hoek moet zoeken aangezien mn bloeddruk ook vrij laag was laatst.

Ik vind het mega irritant en frustrerend dit allemaal maar ik leer er weer veel van dus ik probeer het zo maar een beetje een positieve draai te geven. Laatste dagen zat ik alleen maar van ja shit als je volgend jaar een wedstrijd wil doen en je voelt je nu al zo en je lichaam reageert nu al zo slecht hier op dan gaat dat nooit lukken etc. Maar daar moet ik niet in blijven hangen haha. Leer mijn lichaam hier beter door kennen en het is gewoon uitvogelen wat wel en niet werkt. Tot nu toe ging het aardig goed maar er zijn nog wat dingetjes die beter kunnen om dit in de toekomst te voorkomen😌

Haha ja die mindset had ik ook, ik dacht ook van ja het is logisch dat je je niet zo top voelt en vermoeid voelt. Maar dit ging verder dan vermoeidheid, voelde me echt compleet uitgeput. En dan moet ik mezelf ook ff een reality-check geven dat ik een gewone cut aan het doen ben en dat als je voor een wedstrijd oid bezig bent je dan nog ff zal volhouden, maar dat dat nu nergens op slaat en nergens voor nodig is om me zo nog een aantal weken te voelen en daar prive en met werk ook zoveel last van te hebben.
Ook wel weer een stevige hartslag denk ik nu de bloeddruk ook weer beter is? Maakte me daar namelijk wat meer zorgen over. Late reactie trouwens want ik kreeg geen melding.

• Topic Starter Topic Starter
Je lichaam is super insuline gevoelig na een lange cut , juist meer eten voor gainz maar calorieën langzaam ophogen.

Ik zou met jou fysiek ook serieus gaan nadenken over wedstrijden, want je hebt een enorm goeie basis.
Ja ik eet nu alleen 2 weekjes richting onderhoud want de cut is nog niet klaar, maar daarna ga ik het sowieso met een reverse weer opbouwen! Zo had ik het 1,5 jaar terug ook gedaan en werkte perfect👌🏼

Ik denk er ook wel over na! Planning loopt alleen ietsje uit maar komend jaar lijkt me een realistischer streven😊

Heb ik nog niet, maar ben beetje gaan oriënteren voor verderop dit jaae en er een paar gaan volgen op insta, twijfel nog tussen 2 maar deeeenk dat ik er wel uit ben

Een break van 14 dagen zorgt er al voor dat vele (hormonale) adaptaties van het cutten zich weer (gedeeltelijk) omkeren. Dus kan goed zijn dat je je nadien weer een stuk beter voelt en toch nog een paar weekjes door kan.

Belangrijk is wel dat je tijdens die twee weken er zeker voor zorgt dat je carbs toch boven de 100 gram zitten, want dat is nodig om leptine en de thryoidhormonen terug te laten normaliseren.
Fijn om te weten! En ik zit idd nu zeker boven de 100g carbs dus hopelijk doet dit ff zn ding! Energie wordt langzaam ietsjes beter👌🏼

Ook wel weer een stevige hartslag denk ik nu de bloeddruk ook weer beter is? Maakte me daar namelijk wat meer zorgen over. Late reactie trouwens want ik kreeg geen melding.
Ja hartslag is een stuk krachtiger en hoger, voel hem nu ook beter als ik mijn pols check. Ga ff vragen aan moeders of ik haar bloeddrukmeter mag lenen als ik de cut weer oppak zodat ik het wat beter bij kan houden. Misschien ook zo’n ding aanschaffen om bloedsuiker te kunnen testen.

Bloeddruk is nu wel weer aan het stijgen, afgelopen dagen na extra carbs zien mijn armen er namelijk zo uit😂
IMG_7627.jpeg

En ik merk meteen dat ik niet meer zo bleek zie in mn gezicht + minder duizelig met opstaan enzo. Dus denk dat deze 2 weken echt ff nodig is.

Ja hartslag is een stuk krachtiger en hoger, voel hem nu ook beter als ik mijn pols check. Ga ff vragen aan moeders of ik haar bloeddrukmeter mag lenen als ik de cut weer oppak zodat ik het wat beter bij kan houden. Misschien ook zo’n ding aanschaffen om bloedsuiker te kunnen testen.

Bloeddruk is nu wel weer aan het stijgen, afgelopen dagen na extra carbs zien mijn armen er namelijk zo uit😂
IMG_7627.jpeg

En ik merk meteen dat ik niet meer zo bleek zie in mn gezicht + minder duizelig met opstaan enzo. Dus denk dat deze 2 weken echt ff nodig is.
Bloeddrukmeter is echt een aanrader, volgens mij bij de action en de kruidvat te halen voor 15-25eu

Bloeddrukmeter is echt een aanrader, volgens mij bij de action en de kruidvat te halen voor 15-25eu
Oh serieus zijn die dingen zo goedkoop? Dan ga ik een eigen aanschaffen! Zeker omdat ik hier vaker last van heb gehad en ook van lage bloedsuiker. Ga ze allebei aanschaffen👍🏼

Bloedsuiker meter is ook spotgoedkoop zie ik

Bloedsuiker meter is ook spotgoedkoop zie ik
Thanks!!😊

Fijn dat het een stuk beter gaat👌👌

Een bloeddruk meter vd action kan je net zo goed een pen en papier pakken en erop schrijven wat je wilt qua meting.

Een geijkte bloeddruk meter is een must have als je betrouwbare data wilt.

Denk dat de meeste een Omron hebben, kost wel 100/150€ maar die metingen zijn accuraat.

Denk dat de meeste een Omron hebben, kost wel 100/150€ maar die metingen zijn accuraat.
+1
Die dingen gaan weet ik hoe lang mee, en klinkt alsof @Alisa 'm regelmatig gaat gebruiken. Prima investering als je het mij vraagt.

Goed om te horen, en overduidelijk de juiste keuze om ff wat rust te nemen tot je volledig hersteld bent. En volgende keer iets eerder de signalen op proberen te pikken, en wellicht ook wat aanpassingen nodig aan je regime, om dit opnieuw te voorkomen.. Beter dan genezen.

+1
Die dingen gaan weet ik hoe lang mee, en klinkt alsof @Alisa 'm regelmatig gaat gebruiken. Prima investering als je het mij vraagt.

Goed om te horen, en overduidelijk de juiste keuze om ff wat rust te nemen tot je volledig hersteld bent. En volgende keer iets eerder de signalen op proberen te pikken, en wellicht ook wat aanpassingen nodig aan je regime, om dit opnieuw te voorkomen.. Beter dan genezen.
Ja zeker ben al aan het bedenken hoe ik dit anders ga doen. Denk sowieso minder low carb days achter elkaar en geen kcal cyclen (alleen met nachtdiensten dan kan het niet anders) maar verder alleen de carbs cyclen en die op de low carb dagen dan aanvullen met vetten. + ik doe vanaf nu elke dag een schepje elektrolyten poeder en ik heb nu Himalaya zout ipv tafelzout dat schijnt ook een stuk beter te werken voor je natrium.

Ga nog ff zitten om te kijken of ik qua trainingen nog aanpassingen kan doe

In Himalaya zout zitten wel meer mineralen, maar dat is dusdanig zo nihil dat het wegstreept voor die prijs.

Gebruik zelf zout vd lidl meen 1kg 1€.

Effies uitgebreide update:
Bloeddruk meter + bloedsuikermeter zijn besteld ik ben benieuwd. Merk dat ik de laatste tijd beter ga op ontbijt zonder (<5g) carbs dan wanneer ik standaard elke ochtend havermout eet. Krijg daarna echt een energiedip. Eigenlijk precies zoals ik hier op het forum kwam met de hulpvraag over carbs en dat ik daar steeds zo vermoeid van werd. Dat verdween toen door het langzaam weer op te hogen en makkelijk verteerbare carbs te nemen. Dus ga straks na de cut weer dezelfde strategie en tips opvolgen als die ik hier toen kreeg!😊

Eet momenteel wel elke dag 110-130g carbs maar dan vooral in de maaltijden voor en na trainen, dat werkt voor nu even beter. Als ik moet trainen in de ochtend eet ik wel carbs bij ontbijt maar als ik eind van de middag train eet ik nu in de ochtend 2 hele eieren met spinazie + een “eggwhite pancake” van 120ml vloeibaar eiwit, 10g whey isolate, klein beetje bakpoeder, kaneel en flavordrops. Met daar overheen een beetje zero syrup. 👌🏼 Of ik dit buiten een cut om ook zo lekker zou vinden weet ik nog net zo niet hahaaha maar voor nu is het top.
IMG_7683.jpeg

Wel weer na de korte/halve nachten opnieuw last van mn hormonen dus dat is helemaal kut (letterlijk). En ik ben altijd precies de sjaak met erge buik/rugpijn uitgerekend op legdays🥲 dus hopelijk saves naproxen de hip thrusts van vandaag😂

Energie is nog wel wisselend maar dus beter als ik voeding/carb timing er op afstel. Elektrolyten elke dag lijkt ook wel positief te werken. Kracht is wel weer wat toegenomen. Dat was niet heel veel gezakt maar het scheelt toch die extra 10-15kg op de legpress bijvoorbeeld wat ik nu wel weer kon doen afgelopen legday. Mentaal wel weer extra gemotiveerd ook al komt dat dus nog niet altijd overeen met mn fysieke energie haha. Cardio is nog steeds wel echt slopend voor mn benen waardoor ik steeds slecht (voor mijn gevoel gewoon helemaal niet) herstel in de beentjes.

Daarom ook de cardio even strategischer gepland en niet 6 dagen 20-30 min stairmaster. Is mn favoriete vorm van cardio maar gewoon te vermoeiend voor mn benen. Dus nu 3 dagen stairmaster en 3 dagen incline loopband en voor deze en komende week even verlaagd naar 15 min zodat ik sowieso deze 2 weken wat beter herstel en er straks weer ff tegenaan kan (hoop ik).

Krachttraining ga ik proberen van 6 naar 5 dagen te doen. Wel 6 dagen naar de gym maar de 6e dag dan alleen even abs/stretch sessie en rustig tempo wandelen op de loopband (en als het mooi weer is en ik vrij ben lekker uurtje buiten wandelen in dat geval).

Gewicht heb ik even niet gecheckt want ik ken mezelf en ik ga echt een mental error krijgen door hoger gewicht/de extra carbs en zit er nu zo gefocust in dat ik relativeren/rationaliseren dan ff lastig vind en is deze 2 weken ook even niet 1e prioriteit.

Laatst bewerkt:
Nou pakket is binnen, straks even uitvogelen hoe het werkt en dan kan ik vanaf morgen ff dingetjes gaan meten👍🏼
IMG_7735.jpeg

Heb tot vorige week nog nooit elektrolyten gebruikt maar neem ze nu een week elke dag en heb het idee dat het serieus een hele hoop verschil maakt. Vooral voor het “brainfog” gevoel en gebrek aan energie. Extra eten leek dat ook niet echt te fixen maar dit erbij toevoegen lijkt wel wat te doen🤞🏼
Ik gebruik deze trouwens van de AH. Staat niet op de voorkant van de verpakking maar er is dus ook kalium aan toegevoegd.
IMG_7736.jpeg

Zout toevoegen vs. alles zoutloos eten scheelde al behoorlijk, maar denk dat ik ook wat kalium en calcium tekort kwam. Wat achteraf gezien best logisch is als je elke dag hetzelfde eet, in een kcal tekort en gluten, lactose en soja moet vermijden.
Vetten wat opgehoogd met eieren, zalm en olijfolie en wat fruit, spinazie, aardappels en tomaat toegevoegd. Heb nog steeds liever rijst dan aardappel maar alles bij elkaar opgeteld scheelt het wel in hoe ik me voel. Stairmaster lijkt ook weer goed te gaan zonder constante spierpijn in benen te houden. Trainingsvolume ook wel wat omlaag gedaan naar 3 working sets ipv 4. Met spieropbouw ging ik echt beter op 4 sets maar ik vergeet soms een beetje dat ik nu niet bezig ben met spieropbouw maar met behoud🙈

Deze week nog op onderhoud en daarna de cut weer oppakken en denk dat het dan ook wel weer kan. Na een training en cardio ga ik nu gewoon weer met een voldaan gevoel naar huis en ben ik wel moe, maar dat extreem uitgeputte gevoel dat zelfs ff je haar wassen als een enorme taak/opgave voelde, dat is thankgod weg.

Gewicht nog niet gecheckt, mede vanwege aanhoudende bloedingen nog steeds, maar fysiek zie ik (op wat vocht vasthouden na) weinig verschil van voor ik ff op onderhoud ging. Dus denk dat het doel straks met de 2 weken wel bereikt is en het een goede keuze was👌🏼

Terug
Naar boven