XXL Nutrition

Als je echt anti-anti-christelijk bent..

Dus door 1 boek te lezen heb je een afkeer voor het Christendom?

Denk je ook wel eens zelf over dingen na of laat je je alles voorkauwen?

Je kunt heel goed anti-christelijk worden na het lezen van 1 boek. Als dat boek de bijbel is...

Het is wel een lange zit zo'n trouwerij of begrafenis in een kerk met al die onzin die er gesproken en gezongen wordt.

• Topic Starter Topic Starter
Dus door 1 boek te lezen heb je een afkeer voor het Christendom?

Denk je ook wel eens zelf over dingen na of laat je je alles voorkauwen?

Nee, want voor ik Nietzsche kende had ik ook al extreme afkeer van christelijke mensen en de kerk enz.. maar wist of kon niet goed uitleggen waarom... En nu door zijn boek Der Antichrist en zarathustra en zo te lezen worden mijn gevoelens eindelijk bevestigd dat het idd niet positief en enorm levenslasterend enz is., hetgene wat ik eigenlijk al altijd dacht, maar het niet kon uitleggen..

Maar het is idd wel onzinnig en kinderachtig om er niet heen te gaan als er iemand trouwt of sterft.
Maar ik wou denk ik gewoon, door er niet heen te gaan, de mensen duidelijk maken dat ze fout zijn, of tenminste hun ongenoegen doen uiten over mij, zodat ze zouden weten hoe fel ik tegen het christelijk geloof ben enz, maar dit is idd niet de juiste manier..

Doe niet zo kinderachtig met je anti-christelijk.

Mijn ex wilde ook niet mee naar de kerk bij de begrafenis van mijn opa. ''Doe het voor mij'' zei ik. Mijn respect voor haar daalde enorm na dat gesprek.
Het gaat niet om het geloof, het gaat erom dat die mensen je erbij willen hebben omdat ze van je houden.
Als je niet naar die trouwerij gaat zal je zus gekwetst zijn denk ik. En niet omdat je niet in het Jezus verhaal geloofd, maar omdat jij er niet bij bent terwijl zij een stap in haar leven maakt.

ja alsof trouwen zo veel toevoegt in een relatie. seal the deal.. thats it.. vanaf dat punt hebben beslissingen een wettelijk tintje.... voor de rest voegt het geen reet toe....

@ TS.. gewoon gaan en als je daar bent.. pis dan ook even een paar kaarsen uit ja :cool:

@Corleone:

Waarom zulke sterke negatieve gevoelens voor een geloof. Ik geloof ook niet maar ik wil ook geen negativiteit in me leven.
Geniet van je leven en besteed geen tijd aan negativiteit, haat etc.

Ik geloof dus niet in het Jezusverhaal.. Ik was de eerste hier thuis die weigerde om bij elke avondmaaltijd god te bedanken voor je eten.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er een afkeer voor heb. Omdat jij niet in god geloofd wil dat toch niet zeggen dat niemand dat mag doen.
Ieder zijn eigen ding en laat mensen in hun waarde en respecteer hun als zij wel geloven.

ja alsof trouwen zo veel toevoegt in een relatie. seal the deal.. thats it.. vanaf dat punt hebben beslissingen een wettelijk tintje.... voor de rest voegt het geen reet toe....

@ TS.. gewoon gaan en als je daar bent.. pis dan ook even een paar kaarsen uit ja :cool:

Voor sommige vrouwen is het een big deal, snap jij ook wel denk ik

@Corleone:

Waarom zulke sterke negatieve gevoelens voor een geloof. Ik geloof ook niet maar ik wil ook geen negativiteit in me leven.

Ik geloof dus niet in het Jezusverhaal.. Ik was de eerste hier thuis die weigerde om bij elke avondmaaltijd god te bedanken voor je eten.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er een afkeer voor heb. Omdat jij niet in god geloofd wil dat toch niet zeggen dat niemand dat mag doen.
Ieder zijn eigen ding en laat mensen in hun waarde en respecteer hun als zij wel geloven.

Klinkt leuk en IRL is dat ook de vaak genomen route simpelweg omdat dit de sociale interactie vergemakkelijkt.

Maaarrrrrr. Respect moet je verdienen. Fatsoen kun je krijgen. Dat R woord, daar wordt teveel mee geleurd.
Daarnaast sta ik niet achter de uitzonderingspositie die geloof dankzij geschreven en ongeschreven regels heeft gekregen en nu ook van jou krijgt.
Geloof in een deiteit is een overtuiging (waar IMO geen enkele onderbouwing voor is) als elke andere overtuiging. En al die andere overtuigingen daar mag ook over worden getornd en gediscusieerd.

En afkeer? Dat is een heel lang ander verhaal. Daar kunnen we het een andere keer over hebben. Voor dit topic is voldoende om te zeggen, TS; niet aanstellen, gewoon gaan voor je zus. Je hoeft niet te bidden, mee te doen in de geloofsgerichte ceremoniën, of wat dan ook. En verspreid het A-woord op een positieve manier, maar niet op die dag. Want als het goed is heeft je zus (in tegenstelling tot haar geloof) wél jouw respect verdiend.

Gewoon niet wezen.
Weg met die religieuze ongein :thumbup:

Er gebeurt nooit iets verkeerds waar het atheisme heerst, letterlijk nooit ;)

Als je echt anti-christelijk bent, kan je dan nog naar iemand zijn trouw of begrafenis (in de kerk) gaan en je principes aan de kant schuiven, of niet?

Zat daarjuist in een discussie met mijn zus die vroeg of ik naar haar trouw ging gaan voor de kerk, waarop ik zei: nee, zeker niet. Ze zei dat indien ik niet ging, ik geen respect toonde voor haar, maar als je nu echt extreem anti-christelijk bent, kan je dan zonder hypocriet te zijn nog naar de kerk gaan?
Je kan toch ook respect hebben voor een persoon zonder naar hun trouw of begrafenis te gaan, als je overtuiging nu echt zo sterk is dat je het gewoon niet kan, zij moet immers toch ook respect tonen voor je overtuiging..

Je gaat niet naar een trouwerij of begrafenis vanwege je geloof. Je gaat daarheen voor de persoon waar het om gaat...

Dat zou ook betekenen dat je niet meer om hoeft te gaan met mensen die een bepaald geloof uitdragen omdat je anti bent. Onzin dus vind ik.

@Corleone:

Jezus is geen God, staat nergens in de Bijbel.
Maar als God niet bestaat, zijn wij dan uit de lucht komen vallen? :)
En als God wel bestaat, waarom geen dankbaarheid voor het goede dat je ontvangt en niet dat je poep met gras moet eten als de onderdrukten in Zimbabwe en de oorlogslachtoffers in Afghanistan?

En kom niet met de evolutietheorie want al gooi je miljoenen jaren lang homo's van flats ze zullen geen vleugels krijgen ;)

Nogmaals, waarom ben je anti-christelijk?

En als God wel bestaat, waarom geen dankbaarheid voor het goede dat je ontvangt en niet dat je poep met gras moet eten als de onderdrukten in Zimbabwe en de oorlogslachtoffers in Afghanistan?

En kom niet met de evolutietheorie want al gooi je miljoenen jaren lang homo's van flats ze zullen geen vleugels krijgen ;)

Waar zeg ik dan dat Jezus god is?

Briljante post :clap:

Het word tijd deze theorie met jou te gaan testen.

Is al gaande: al gooi je honderdvijftig jaar wetenschappelijk onderzoek tegen de betonnen plaat voor melkisgoed's verstand, er zal nooit iets doordringen. Zelfs niet dat zijn visie op evolutie zo allemachtig kinderlijk en verkeerd is dat het lachwekkend is en ik me serieus afvraag of hij niet met opzet zit te trollen. Poe's law in action.

Nogmaals, waarom ben je anti-christelijk?

Mja, Ik kan dat hier moeilijk beginnen uitleggen, (het is eigenlijk niet simpel uit te leggen) maar ik heb al een genoeg aantal keren deze site http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ gelezen en zarathustra en de antichrist om te weten hoe slecht (negatief) het christelijk geloof wel niet is. Als je het kort wilt samenvatten ben ik anti-christ omdat het absurd is, ongeloofwaardig en levenslasterend.

Op deze site staat trouwens geargumenteerd en in detail uitgelegd waarom het christelijk geloof zo slecht is..

Hier een klein stukje van de talrijke waarheden over het christendom

God is niet slechts mensenwerk, maar bovendien nog waanzin, dwz komt voort uit het innerlijk ziek zijn van de mens, uit zijn talloze innerlijke kwellingen. Zarathoestra zegt opgemerkt te hebben dat zijn menszijn slechts as was, dwz het stempel droeg van lijden, moeite, mislukken en verdriet, en dat daaruit het spook God groeide. Het is opvallend hoe aan alle traditionele godsbeelden niet alleen menselijkheid kleeft, maar vooral ook primitieve mensheid: God eist bloed, straft of beloont zijn eigen schepselen, heeft vijanden, is boos, jaloers, dan weer liefdevol en zegenend, is af en toe een oorlogsgod en op andere momenten weer God des vredes, heeft vrienden en gunstelingen, berouwt zich af en toe, maakt zich af en toe bijzonder kwaad, doet beloftes voor de toekomst enz enz. Hij verandert nooit, en hij verandert voortdurend, zijn beloftes komen altijd uit, en komen nooit uit. Hij verhoort gebeden en is stokdoof. Hij ziet alles en bekommert zich over niets. God is alles wat de mens is, maar dan vooral het menszijn waar we niet echt trots op kunnen wezen: "de tegenspraak en warboel van het Ik".

Hier nog enkele voorbeelden over hoe het christelijk geloof echt is:

Wat ons onderscheidt is niet dat wij nergens een God kunnen vinden, noch in de geschiedenis, noch in de natuur, noch achter de natuur, maar dat wij wat als God vereerd werd, niet als 'goddelijk' ervaren maar als erbarmelijk, als absurd, als schadelijk; het gaat dus niet slechts om dwaling, maar om een misdaad tegen het leven. Wij loochenen [de christelijke] God als God. Indien men ons het bewijs zou leveren voor deze God van de christenen, zouden wij nog minder kunnen geloven. Opgesomd in één formule: De God zoals door Paulus geschapen, is de negatie van een god. Een religie als het christendom, die geen enkel raakpunt met de werkelijkheid heeft, die ogenblikkelijk instort zodra de werkelijkheid ook maar op een enkel punt tot haar recht komt, moet redelijkerwijs de doodsvijandin zijn van de 'wijsheid van de wereld', dwz van de wetenschap...Het geloof als imperatief is het veto tegen de wetenschap, in de praktijk de leugen tot elke prijs.

In De Wil tot Macht staan losse aantekeningen die Nietzsches denken tot op de bodem duidelijk maken:

Het hele absurde residu van de christelijke fabel, het spinnenwebben maken uit bespiegelingen, de hele bezigheid van theologie, interesseert me niet. Zelfs als het nog duizend maal absurder zou zijn zou ik er nog geen vinger tegen uitsteken.
De hele kwestie van "de waarheid" wat betreft het christendom -of het nu gaat om het bestaan van God of de historiciteit van haar legenden en haar oorsprong, om nog maar niet te spreken van christelijke astronomie en natuurwetenschap- is van ondergeschikt belang. Waar het bovenal om gaat is de christelijke moraal. Is de christelijke moraal iets waard, of is het een schande en ontsiering van het leven, ondanks dat ze de heilige kunst tot het verleiden verstaat.
Wat ik in het christendom bovenal bestrijd is haar pogingen om alle krachtigen te breken, alle moedigen te ontmoedigen, hun slechte uren en hun zwakke momenten uit te buiten, hun trotse zelfverzekerdheid om te turnen in onvrede en gewetensnood. Het christendom verstaat de kunst de nobele instincten te vergiftigen en te verzieken, totdat kracht en wil tot macht tegen zichzelf gekeerd wordt en de sterken ondergaan in een orgie van zelfhaat en zelfverachting.[§ 251, 252]

Laatst bewerkt:
Mja, Ik kan dat hier moeilijk beginnen uitleggen, (het is eigenlijk niet simpel uit te leggen) maar ik heb al een genoeg aantal keren deze site http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ gelezen en zarathustra en de antichrist om te weten hoe slecht (negatief) het christelijk geloof wel niet is. Als je het kort wilt samenvatten ben ik anti-christ omdat het absurd is, ongeloofwaardig en levenslasterend.

Op deze site staat trouwens geargumenteerd en in detail uitgelegd waarom het christelijk geloof zo slecht is..

Hier een klein stukje van de talrijke waarheden over het christendom

Hier nog enkele voorbeelden over hoe het christelijk geloof echt is:

zou kunnen,

Maar je mening is relatief - voor anderen is Nietzche een gestoorde gek die in het gekkenhuis is beland door zijn waanzin (echt gebeurd) en voor anderen leefde hij gewoon te ver in de tijd :)

zou kunnen,

Maar je mening is relatief - voor anderen is Nietzche een gestoorde gek die in het gekkenhuis is beland door zijn waanzin (echt gebeurd) en voor anderen leefde hij gewoon te ver in de tijd :)

Ja idd, dat is natuurlijk wat christenen beweren (dat hij gek was enz) maar tegen christenen kan je gewoon niet discussiëren, omdat ze altijd wel afkomen met argumenten die gewoon niet logisch of te bewijzen vallen, en hun geloof als almachtig, waarheid en goed beschouwen.

Zelfs een paar maanden voor zijn instorting schreef Nietzsche in zijn autobiografie nog dat hij zojuist de mooiste herfst van zijn leven beleefde en gelukkig was, en met dankbaarheid terugkijkt op heel zijn leven. Vóór 27 december 1888 (dus een week voor het beroemde incident waar Nietzsche in Turijn een paard om de hals vloog dat door een koetsier werd geslagen) is er weinig aanleiding om bij hem aan waanzin te denken. Zijn 'krankzinnig worden' was naar alle waarschijnlijkheid het gevolg van een vergevorderd stadium van syfilis, een ziekte die men in die tijd nog niet behandelen kon. Deze ziekte was ook verantwoordelijk voor zijn aanhoudende hoofdpijnen en geleidelijk blindworden en tastte op een heel specifiek tijdstip dramatisch zijn geestelijke vermogens aan. Later raakte Nietzsche nog verlamd aan de rechterzijde en tastte de ziekte ook zijn spraakvermogen aan. Sommigen denken daarom aan een hersentumor. De enige reden om zijn geestelijke instorting uit te leggen als het gevolg van zijn atheïsme en aanvallen op het christendom ligt in het feit dat het de christenen zo prachtig uitkomt zo te redeneren. Het is een perfect voorbeeld van iets wat in de wereld in het geheel niet aan te wijzen is, namelijk dat je op straffe van goddelijke toorn niet mag spotten met de bijbelse God, of dat de duivel een realiteit is indien je je aktief verzet tegen het evangelie. En juist dat is een lievelingsonderwerp van alle evangelisten, want een beetje dreiging doet altijd wonderen; het moet altijd gepredikt worden om de gelovigen maar eeuwig in het gelid te laten lopen. De mythe dat Nietzsche door de satan bezeten was behoort thuis in dezelfde categorie als de onzin die altijd door christenen wordt opgelepeld over de vreselijke doodsangsten die beroemde atheïsten zogenaamd altijd gehad hebben (zoals David Hume en Voltaire). Wanneer men zulke propaganda tegenkomt kan men er in de regel zeker van zijn dat het tegendeel waar is.

Ik weet niet waar je die bullshit vandaan haalt maar ik zou bronnen die beweren dat Voltaire en Hume atheisten waren maar niet al te serieus nemen. Dat kan nooit geschreven zijn door mensen die enigszins verstand van zaken hebben.

Terug
Naar boven