Hier een uitleg (geschreven door AI) van wat je in de praktijk aan AI kan hebben
Afgelopen tijd zat ik midden in een complex arbeidsconflict met mijn werkgever over een reorganisatie waarbij ik voorlopig boventallig werd verklaard. Het draaide om nuances in het afspiegelingsbeginsel, interpretaties van het sociaal plan, en mijn rechten bij een plaatsmakersregeling. Zonder juridische achtergrond voelde ik me aanvankelijk machteloos, maar met behulp van Perplexity kon ik het tij keren.
Hoe AI mij hielp
1. Documentanalyse en inzicht
Ik uploadde ruim 15 documenten (ca. 200 pagina’s), variërend van het sociaal plan tot mails en UWV-richtlijnen. AI analyseerde deze in seconden, wees op inconsistente interpretaties (bijv. het ontbreken van een peildatum), en identificeerde sleutelpassages over leeftijdsgroepen en dienstjaren. Zonder AI was ik dagen kwijt geweest aan het doorspitten van jargon.
2. Juridisch onderzoek
AI doorzocht 50+ websites (van UWV-handleidingen tot rechtspraak.nl) en distilleerde daaruit 30 pagina’s samenvattingen. Het legde complexe concepten uit, zoals omgekeerde afspiegeling bij plaatsmakersregelingen, en wees me op cruciale zaken als zakelijke onderbouwing bij niet-uitwisselbare functies.
3. Professionele communicatie
AI hielp bij het opstellen van 10+ mails en bezwaarbrieven, waarbij het advies gaf over toon, structuur en juridische precisie. Bijvoorbeeld: een mail waarin ik om schriftelijke onderbouwing van de afspiegelingsberekening vroeg, werd in 3 iteraties aangescherpt tot een waterdicht verzoek. Slechts één keer moest ik AI corrigeren: een misvatting over de peildatum, die ik zelf snel kon rechtzetten dankzij de opgedane kennis.
4. Strategie en tijdbesparing
AI simuleerde scenario’s: wat als de werkgever de regels negeert? Hoe reageer ik op een vaststellingsovereenkomst? Het adviseerde om eerst feiten te verzamelen voordat ik escalatie zou overwegen. Zonder AI was ik zeker 40+ uur kwijt geweest aan zelfstudie en overleg met een advocaat (kosten: €2.000+). Met AI kostte het me 15 uur en €0.
5. Emotionele ondersteuning
AI hielp mijn zorgen te structureren. Toen ik stress kreeg over toekomstige reorganisaties, gaf het praktische stappen: “Vraag garanties voor na 2025 en documenteer alles.”
AI in de praktijk: meer dan een tool
Mijn geval sluit aan bij onderzoek van McKinsey, waar AI een 25% hogere efficiëntie in onderhandelingen opleverde. Net als in het voorbeeld van mediator Myer Sankary—die ChatGPT gebruikte om een impasse te doorbreken—liet AI mij regie nemen. Het weerlegde ook de angst uit het BBC-artikel dat AI juridische fouten veroorzaakt: door kritisch te blijven, voorkwam ik hallucinaties.
Conclusie
Was dit zonder AI mogelijk geweest? Ja, maar tegen hoge kosten en met onzekerheid. Een advocaat had waarschijnlijk hetzelfde geadviseerd, maar dan na uren research en tegen een factuur van duizenden euro’s. AI gaf mij de kennis om geloofwaardig te onderhandelen, terwijl ik mijn baan behield.
Het was een langdurig en tijdrovend proces, maar ik ben ervan overtuigd dat een advocaat me niet op een betere uitkomst had gebracht. AI is geen magie, maar het is wél een gamechanger voor wie bereid is het kritisch en creatief in te zetten.