MuscleMeat

artificial intelligence

• Topic Starter Topic Starter
welke waarde heeft het als je enkel in 3 groepen kan vallen(laagste 10%, middelste groep 80% , en de hoogste 10%) je haalt hooguit een redelijk simplistische en standaard uitkomst, alleen de weg naar die simpele uitkomst is heel omslachtig waardoor het allemaal heel wat lijkt.

scoorde zelf officieël 120 op de DD afdeling terwijl ik net 2 maanden clean was (dus nog zwaar aan de afkickverschijnselen) en heel zwaar onder de antipsychotica en pammetjes zat... Dan mag je wel even achter je oren krabben wat zo een test nu daadwerkelijk laat zien van een persoon. Het tijdstip waarop je hem maakt en de persoon die hem afneemt kunnen zo een test al beinvloeden...
Ik snap je punt, maar ik denk dat het beeld dat je “maar in drie groepen” kunt vallen een beetje te kort door de bocht is. Een IQ-test geeft namelijk geen simpele indeling in laag, midden of hoog, maar levert een score op een schaal met een gemiddelde van 100 en een standaarddeviatie van 15. Daardoor kun je juist heel precies zien waar iemand zich bevindt ten opzichte van de rest van de populatie, ook binnen die “middelste 80%”. Het verschil tussen bijvoorbeeld een IQ van 90 en 110 is echt wel significant, ook al vallen ze beide binnen die brede middengroep.

Verder bestaat een IQ-test bestaat verschillende onderdelen, zoals verbale intelligentie, numeriek inzicht, logische redenering en ruimtelijk inzicht. Elk van die onderdelen bestaat weer uit verschillende subtests. Al die resultaten worden apart gemeten en geanalyseerd, en uiteindelijk samengevat in één totaalscore. Dit gebeurt met behulp van statistische methodes (zoals multicomponent data-analyse, iets wat ik binnen mijn vakgebied het mooiste maar ook meest ongrijpbare vind), zodat je een enkel getal krijgt dat toch een breed beeld geeft van iemand zijn cognitieve vaardigheden.

Je hebt zeker een punt dat omstandigheden zoals afkickverschijnselen, medicatie of stress invloed kunnen hebben op de uitslag. Ik zie een IQ-score dan ook niet als absoluut oordeel over iemands capaciteiten, maar het wel wel degelijk waardevolle informatie over iemands cognitieve vaardigheden op dat moment ten opzichte van de norm.

Dus imo is een IQ-score is veel meer dan een simpele indeling in drie groepen. Het is een samenvatting van een complex geheel aan vaardigheden, en juist de manier waarop dat gereduceerd wordt tot één waarde maakt het mogelijk om mensen op een zinvolle manier te vergelijken.

Het is mij altijd bijgebleven hoe moeilijk 99% van mijn klassen (verhaaltjes)sommen en begrijpend lezen vonden, en hoe slecht zij scoorden op examens. De implicaties daarvan op de samenleving.

Als je googlet naar oplossingen voor deze puzzel zie je ook veel beweringen, die in een oogopslag al niet blijken te kloppen.

Schrikbarend hoe bijna alle mensen presteren zoals deze falende/hallucinerende LLMs. (en voluit geloven dat ze gelijk hebben)

Laatst bewerkt:
Ik snap je punt, maar ik denk dat het beeld dat je “maar in drie groepen” kunt vallen een beetje te kort door de bocht is. Een IQ-test geeft namelijk geen simpele indeling in laag, midden of hoog, maar levert een score op een schaal met een gemiddelde van 100 en een standaarddeviatie van 15. Daardoor kun je juist heel precies zien waar iemand zich bevindt ten opzichte van de rest van de populatie, ook binnen die “middelste 80%”. Het verschil tussen bijvoorbeeld een IQ van 90 en 110 is echt wel significant, ook al vallen ze beide binnen die brede middengroep.

Verder bestaat een IQ-test bestaat verschillende onderdelen, zoals verbale intelligentie, numeriek inzicht, logische redenering en ruimtelijk inzicht. Elk van die onderdelen bestaat weer uit verschillende subtests. Al die resultaten worden apart gemeten en geanalyseerd, en uiteindelijk samengevat in één totaalscore. Dit gebeurt met behulp van statistische methodes (zoals multicomponent data-analyse, iets wat ik binnen mijn vakgebied het mooiste maar ook meest ongrijpbare vind), zodat je een enkel getal krijgt dat toch een breed beeld geeft van iemand zijn cognitieve vaardigheden.

Je hebt zeker een punt dat omstandigheden zoals afkickverschijnselen, medicatie of stress invloed kunnen hebben op de uitslag. Ik zie een IQ-score dan ook niet als absoluut oordeel over iemands capaciteiten, maar het wel wel degelijk waardevolle informatie over iemands cognitieve vaardigheden op dat moment ten opzichte van de norm.

Dus imo is een IQ-score is veel meer dan een simpele indeling in drie groepen. Het is een samenvatting van een complex geheel aan vaardigheden, en juist de manier waarop dat gereduceerd wordt tot één waarde maakt het mogelijk om mensen op een zinvolle manier te vergelijken.
Waarom laten ze mensen dan in een groep vallen en waarom laten ze dat dan niet gewoon achterwege als het puur iets zegt over de persoon in kwestie?

Het hoeft niet altijd zin te hebben of geen onzin te zijn. Vergelijk het met koken, sommige mensen vinden het leuk, anderen een noodzakelijk kwaad.

Toevallig ben ik afgestudeerd op multivariate data analyse. Deze technieken worden meestal verkeerd gebruikt ...

Waarom laten ze mensen dan in een groep vallen en waarom laten ze dat dan niet gewoon achterwege als het puur iets zegt over de persoon in kwestie?
Het zegt iets over de persoon in kwestie in relatie tot de groep die als norm wordt beschouwd, daarnaast zegt een los getal als 70, 95 of 110 niet zoveel als mesen geen benul hebben wat een normaal verdeling met een standaard deviatie betreft betekend.
Het zegt iets over de persoon in kwestie in relatie tot de groep die als norm wordt beschouwd, Een getal als 70, 95 of 110 krijgt pas betekenis als je weet hoe die score zich verhoudt tot het gemiddelde en de spreiding van de populatie (de standaarddeviatie van 15). Voor veel mensen is zo’n getal met bijbehorende uitleg niet duidelijk. Vandaar denk ik dat er heel snel gezegd zal worden dat je binnen de middelste 80% valt of daarbuiten. Dat maakt het ook wel makkelijk, val je daarbinnen, dan ben je gemiddeld, val je daaronder of boven dan wijk je dusdanig veel af van het gemiddelde dat daar zonder een test waarschijnlijk ook wel indicaties voor waren, Een losstaande IQ is imo ook niet echt relevant, maa het kan wel een meerwaarde zijn als er andere problemen spelen

Het indelen in groepen lijkt mij vooral bedoeld om de uitslag begrijpelijker te maken. Het helpt om snel te zien of iemand binnen het verwachte bereik valt, of juist opvallend lager of hoger scoort. In de praktijk is het inderdaad zo dat als je heel ver boven of onder het gemiddelde scoort, daar vaak ook al andere signalen voor zijn, de test bevestigt dat dan meestal.

Een losstaande IQ-score is imo ook niet echt relevant, maar in situaties waarin er bijvoorbeeld leerproblemen, ontwikkelingsvragen of andere uitdagingen spelen, kan zo’n score weldegelijk meerwaarde hebben om een completer beeld te krijgen.

Een losstaande IQ-score is imo ook niet echt relevant, maar in situaties waarin er bijvoorbeeld leerproblemen, ontwikkelingsvragen of andere uitdagingen spelen, kan zo’n score weldegelijk meerwaarde hebben om een completer beeld te krijgen.

Hoezo, je kent het probleem dan toch al? Dus ik zie niet in wat dit dan voor inzicht geeft. Het verandert ook niks aan de situatie. Dus het is meer een verhaal van "meten om het maar te weten", terwijl je het al weet.

Het hoeft niet altijd zin te hebben of geen onzin te zijn. Vergelijk het met koken, sommige mensen vinden het leuk, anderen een noodzakelijk kwaad.
Een goede maaltijd bereiden is ook een uiting van intelligentie, vooral als dat gebeurt onder moeilijke omstandigheden.

Intelligentie is ook niet iets dat statisch is of aanwezig op alle gebieden in 1 persoon. Zelfs extreem intelligente mensen zoals Einstein en Hawkings hebben oerstomme uitspraken gedaan op vakgebieden waar ze zich beter niet hadden kunnen begeven.

Een goede maaltijd bereiden is ook een uiting van intelligentie, vooral als dat gebeurt onder moeilijke omstandigheden.

Intelligentie is ook niet iets dat statisch is of aanwezig op alle gebieden in 1 persoon. Zelfs extreem intelligente mensen zoals Einstein en Hawkings hebben oerstomme uitspraken gedaan op vakgebieden waar ze zich beter niet hadden kunnen begeven.
En Edison trok al zn geld na een leuke winst op aandelen eruit. En toen de prijs skyrocket ging kon die zijn impuls niet beheersen en stapte veel hoger weer in om vervolgens al zn geld kwijt te raken( wat miljoenen zouden zijn in deze tijd)

Hoezo, je kent het probleem dan toch al? Dus ik zie niet in wat dit dan voor inzicht geeft. Het verandert ook niks aan de situatie. Dus het is meer een verhaal van "weten om het maar te weten", terwijl je het al weet.
Dat mijn dochter een IQ-score heeft van iets boven de 100 (eenmalige getest) heeft ons wel geholpen om het "probleem" niet te koppelen aan haar intelligentie. Ook als je als ouder daar niet aan twijfelt is zo'n officiële score wel heel handig bij gesprekken met school of hulpinstanties.

Dat mijn dochter een IQ-score heeft van iets boven de 100 (eenmalige getest) heeft ons wel geholpen om het "probleem" niet te koppelen aan haar intelligentie. Ook als je als ouder daar niet aan twijfelt is zo'n officiële score wel heel handig bij gesprekken met school of hulpinstanties.
Dat kun je ook testen door veters te laten strikken, een puzzel te laten leggen en naar de winkel te sturen met een boodschappenlijst en dan achteraf kijken of het gelukt is?

Dat kun je ook testen door veters te laten strikken, een puzzel te laten leggen en naar de winkel te sturen met een boodschappenlijst en dan achteraf kijken of het gelukt is?
Ja en hoe kom je dan tot een objectief oordeel wat ook door andere partijen wordt geaccepteerd? Nu zijn haar mentale capaciteiten met 1 getal redelijk aan te duiden ook als ze niet aanwezig is.

Ja en hoe kom je dan tot een objectief oordeel wat ook door andere partijen wordt geaccepteerd? Nu zijn haar mentale capaciteiten met 1 getal redelijk aan te duiden ook als ze niet aanwezig is.
En dan krijg je weer een externe risico variabele. Want hoe goed intepreteert die persoon zoiets als diegene bijvoorbeeld een slechte nacht(en) had, ruzie thuis had of gewoonweg geen zin had die dag?

Dat is mn punt. Waarom zou je het met 1 getal willen duiden als ze alles al laat zien in het dagelijks leven? Wat je zeer makkelijk in een verslag of rapportage kan verwerken en wat je tevens ook veel objectiever is met minder kans op een verkeerde intepretatie.

Ik weet niet of ik hier eerder de degens heb gekruist met AI of onze admin, maar de resultaten van de zoektocht naar kennis mbt het ontstaan en voortbestaan van homoseksualiteit resulteerde in een allegaartje van plausibele en sterk achterhaalde theorieën, zonder enige evaluatie.

Ik heb ooit eens een test gedaan en scoorde 80, terwijl ik bij bijna alle vragen elementaire denkfouten bespeurde.

Denk dat die voorbeelden alleen het allerlaagste niveau zouden filteren, en voor de norm je wat complexere taken nodig hebt die ook niet altijd lukken.

En dan krijg je weer een externe risico variabele. Want hoe goed intepreteert die persoon zoiets als diegene bijvoorbeeld een slechte nacht(en) had, ruzie thuis had of gewoonweg geen zin had die dag?
Bij veters strikken ed geld dit ook, misschien overdenkt de proefpersoon het of heeft prestatiestress etc etc. Voordeel van IQ tests is dat er geen interpretatie bij hoort maar het gewoon punten optellen is. Het in context en diagnose plaatsen is een verdere zaak.

Maar het wordt alleen/vooral gebruikt om een minimum te toetsen en uit te sluiten, als je daarboven scoort maakt het niet uit dat het misschien niet onder ideale omstandigheden was dan ben je in elk geval niet zwakbegaafd.

Of je 120 ipv 130 scoort en welke cope redenen je daartoe hebt is voor je e-stats op internet.

Het voor iets anders, zoals sollicitaties, gebruiken is inderdaad niet handig.

Denk dat die voorbeelden alleen het allerlaagste niveau zouden filteren, en voor de norm je wat complexere taken nodig hebt die ook niet altijd lukken.

Bij veters strikken ed geld dit ook, misschien overdenkt de proefpersoon het of heeft prestatiestress etc etc. Voordeel van IQ tests is dat er geen interpretatie bij hoort maar het gewoon punten optellen is. Het in context en diagnose plaatsen is een verdere zaak.

Maar het wordt alleen/vooral gebruikt om een minimum te toetsen en uit te sluiten, als je daarboven scoort maakt het niet uit dat het misschien niet onder ideale omstandigheden was dan ben je in elk geval niet zwakbegaafd.

Of je 120 ipv 130 scoort en welke cope redenen je daartoe hebt is voor je e-stats op internet.

Het voor iets anders, zoals sollicitaties, gebruiken is inderdaad niet handig.
Ik krijg bij bijna al mijn sollicitatiegesprekken ruzie over inhoudelijke kwesties.

Ik krijg bij bijna al mijn sollicitatiegesprekken ruzie over inhoudelijke kwesties.
Denken is nog steeds verboden, ook al krijg je tegenwoordig geen huisarrest of een doorverwijzing naar de brandstapel.

Gister nog met de vrouw. Over het tactisch openzetten van de ramen en deuren om de boel door te luchten. Ik luisterde naar haar maar na 5 min klapte het raam zo hard dicht dat het beneden trilde.

Zie je nou wel! Ik moet gewoon niet luisteren. zei ik met een sneer.

Gister nog met de vrouw. Over het tactisch openzetten van de ramen en deuren om de boel door te luchten. Ik luisterde naar haar maar na 5 min klapte het raam zo hard dicht dat het beneden trilde.

Ik zou proberen je woede in te houden.

Soms zit ik zelf fout, maar bij elke concrete uitleg wordt mij kwalijk genomen dat ik erover nagedacht heb of het ergens opgezocht heb.

Het tegenargument is vaak 'die of die/iedereen doet dat anders', zonder verdere uitleg.

Terug
Naar boven