Fitness Seller

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

ik vind het idee dat dippen niet goed zou zijn wel interessant. het is mij idd bekend dat een hoop mensen hier pijn in de schouders etc bij krijgen. zelf vindt ik het een geweldige oefening en doe hem zonder problemen full rom.

hangt het nut van dips niet gewoon af van de persoon in kwestie?

Dat zou kunnen. Ik denk dat dips een goede zware oefening is, maar met de verkeerde uitvoering kan je snel een blessure oplopen. Of dat bij de één sneller zal gebeuren dan bij de ander weet ik niet.

Veel van wat je zegt zie ik ook terug bij Tom Barten, die met zijn clienten toch ook erg mooie resultaten boekt.

• Topic Starter Topic Starter
Algemene opmerking over mijn methode (Bayesiaans denken) : Je kan het zien als een hierarchie van bewijskracht, waar lagere niveaus alleen geconsulteerd worden als er niet genoeg informatie beschikbaar is van hogere niveaus of in ieder geval heel sterk minder meegewogen worden in de analyse.

Bijvoorbeeld: Directe RCTs > indirecte studies > observationeel onderzoek > anecdotes van trainers en mensen met autoriteit > anecdotes van willekeurige personen.

Hoe kijk je dan aan tegen andere trainers? Welke soms dwars tegen de wetenschap in lijken te gaan (en ook niet zonder succes?)

Is dat dan toe te schrijven aan de genetische freaks waar de bekendere trainers mee werken incombinatie met PED's?

Nog een andere vraag;
Je uitspraak over cardio, dan met name het niet nodig zijn van cardio. Wat zijn volgens jou de common mistakes die gemaakt worden? Ik bedoel dus, ik ben iemand die wel cardio nodig heeft om in wedstrijdshape te komen, nu ben ik niet een genetisch wonder maar het lukt uiteindelijk wel om in shape te komen (zie foto) maar ik daarvoor dien ik zelfs een offseason cardio routine te volgen.

Heb je wat pointers voor me waar wellicht mijn fouten kunnen liggen? ik raak nu in cardio traject te veel volheid kwijt wat ik met laden niet op kan vangen omdat ik heel snel subq vocht ontwikkel.
Andere trainers: Hoe weet je hoe succesvol een trainer is? Poliquin is een goed voorbeeld van een echte goeroe wat betreft gezag, maar wat weet je nou echt van hem? Neem daarentegen Alan Aragon. Traint zelf niet (serieus), heeft weinig 'success stories' publiekelijk gemaakt, etc. Ik weet wel wie ik liever inhuur om m'n dieet in orde te maken. Waarom? Omdat alles wat hij zegt goed onderbouwd is en ik zijn bronnen zelf kan nakijken.

En is er ook geen verschil van de verhouding carbs tijdens een cut? Dus of je dieet nu bestaat uit 40% carbs en 20% vet of 10% carbs en 50% vet, met beiden evenveel eiwit en totaal aantal kcal.
Nee, dat hele macrogebeuren is onzin. Proteïne- en vetbehoeftes hangen af van je massa en er is niet zoiets als koolhydraatbehoefte. Verschillen tussen de dieeten zullen puur afhangen van het thermogeen effect van je macros en de mate waarin ze je nutriëntbehoeftes vervullen.

Ik gooi best vaak een halve liter melk+half bakje kwark+150 gram havermout in de blender. Heeft vloeibaar voedsel enig nadelig effect?
Nope. Het vult meestal minder, maar alles wordt hoe dan ook opgenomen.

Ben ik ook benieuwd naar. Klopt het ook dat carbs(en vooral postworkout) zorgen voor minder krachtverlies/krachtbehoud of zelfs krachtwinst tijdens een cut? Of ligt dat alleen aan de veranderde trainingstechniek(minder volume meer intensiteit)?
Zie m'n artikel 'optimized workout nutrition: carbs revisited'. In het kort, koolhydraten PWO hebben geen enkel effect op proteïnebalans en zijn alleen nuttig doordat ze kcal voorzien.

ik vind het idee dat dippen niet goed zou zijn wel interessant. het is mij idd bekend dat een hoop mensen hier pijn in de schouders etc bij krijgen. zelf vindt ik het een geweldige oefening en doe hem zonder problemen full rom.

hangt het nut van dips niet gewoon af van de persoon in kwestie?
Nee, dips hebben veel meer tekortkomingen. Zie m'n '7 principles of exercise selection' artikel en kijk aan hoeveel criteria dips voldoen voor de triceps, schouders en borst.

Was ook niet serieus, net zoals hij niet serieus was
Dan moet ik m'n sarcasme-meter opnieuw instellen. Ik vond het al appart van je, aangezien je eerder in de thread heel zinnig overkwam.:)

andere gouwe ouwe;

Pullover, borst of rug oef?:D

hoe effectief is het trainen met een pre workout product? vraag me altijd af of het wel nut heeft. je pakt miss 1 kilo meer maar is dat nu zo geweldig? en de stoffen die er in zitten heb je daar qua spieropbouw wat aan?

Tof dat je dit doet Menno! Mijn vraag is wat je van push/pull schema's vindt? Voorbeeld:

Monday: Deadlift/Lower Body

Deadlift 5/3/1 style
Compound Leg Exercise (Front squats, hack squats, lunges, variations of deadlift, etc) 5 sets of 5-10
Calves (Standing calf raises, donkey raises, leg press machine calf raises) 5 sets of 8-10 superset w/
Abs (Hanging leg raises, dragon flags, windshield wipers, cable crunches) 5 sets of 10

Tuesday: Rest

Recovery day

Wednesday: Benchpress/Upper Body

Benchpress 5/3/1 style
A Pull (T-bar row, barbell row, dumbbell row, chinup, or pullup) 5 sets of 5-10
A Push (Incline/flat benchpress or dumbbell press, seated or standing military dumbbell press, dips, etc) 5 sets of 5-10
(Optional) Another push or pull 5 sets of 5-10
A Bicep exercise (week 1: barbell curls, week 2: dumbbell curls, week 3: preacher curls, week 4: any) 5 sets of 8-10

Thursday: Rest

Recovery day

Friday: Squat/Lower Body

Squat 5/3/1 style
Compound Leg Exercise (Front squats, hack squats, lunges, variations of deadlift, etc) 5 sets of 5-10
Calves (Standing calf raises, donkey raises, leg press machine calf raises) 5 sets of 8-10 superset w/
Abs (Hanging leg raises, dragon flags, windshield wipers, cable crunches) 5 sets of 10

Saturday: Military Press/Upper Body

Military Press 5/3/1 style (depends what week it is)
A Pull (T-bar row, barbell row, dumbbell row, chinup, or pullup) 5 sets of 5-10
A Push (Incline/flat benchpress or dumbbell press, seated or standing military dumbbell press, dips, etc) 5 sets of 5-10
(Optional) Another push or pull 5 sets of 5-10
A tricep exercise (lateral head focus on week 2 and 4 – rope tricep extensions, long head focus on week 1 and 3 – standing french press) 5 sets of 8-10

• Topic Starter Topic Starter
Haha maar sorry, hoe bedoel je dit precies?
Ik merkte je/jullie sarcasme niet op => ik moet nieuwe sarcasme-meter.

andere gouwe ouwe;

Pullover, borst of rug oef?:D
Notsureifsrs, maar de relatieve activatie van je lats en onderborst hangt sterk af van je handpositie en je techniek. Als lat-oefening zijn pull-overs heel matig en als borstoefening zijn ze ronduit nutteloos. Hoe dan ook raad ik (normale) pull-overs af.

hoe effectief is het trainen met een pre workout product? vraag me altijd af of het wel nut heeft. je pakt miss 1 kilo meer maar is dat nu zo geweldig? en de stoffen die er in zitten heb je daar qua spieropbouw wat aan?
Nee, qua performance of resultaat/progressie heb je er heel weinig/niets aan, maar dezelfde prestatie is wel makkelijker met stimulaten dan zonder.

Tof dat je dit doet Menno! Mijn vraag is wat je van push/pull schema's vindt? Voorbeeld:
Zie m'n vorige posts over 'exercise splits' (ctrl + f). Ik kan zonder meer informatie niet volledige schema's opstellen. Push-pull is een compleet arbitraire manier om je training in te delen, maar in de praktijk kom je voor intermediates vaak op een aardig schema uit. Ik gebruik zelf echter altijd exercise-splits.

Ik moest dumbbell pullovers een jaar geleden van de fysio doen om meer stabiliteit te krijgen, zou je de Dumbbell pullover (stukje van 45 graden vanaf je hoofd tot de grond/hoogte van het bankje) dan niet eerder als een schouder oefening kunnen zien?

Beste Menno,

Ik ben nu een tijdje aan het cutten ( om van mijn pens/bierbuikje ) af te komen en ik ben van plan om vanaf deze week elke dag te sporten ( ik doe di/wo en vr/za een UB/LB KT en daarna nog 30-45 min lage intensiteit cardio ). Ik ben van plan op de dagen dat ik niet aan KT doe aan HIIT te doen. Tevens eet ik weinig carbs op HIIT-dagen en op trainingsdagen wel gewoon ( e.g. brinta/rijst ).

Is dit een goede manier van aanpakken om zo snel mogelijk van die buik af te raken? Ik heb een flinke onderbuik die maar moeilijk weggaat en ik wil er over 1 maandje wel vanaf zijn...Eveneens wil ik geen, of zo weinig mogelijk massa verliezen.

Na het lezen van de eerste post verwachte ik een onzin topic maar na het lezen van de eerste paar paginas moet i kzeggen dat het toch erg interessant is. ga zo door!
Ah maar dit is carne con chili.

Je hebt een enorme bak nodig om dit in te stoppen en je kan er 4-5x van eten. Als je het in 3x op kan mag je jezelf voortaan een 'grote eter' noemen.

1kg vol-vet rundvlees
500g AH italiaanse groentepakketten (of 1kg... weet niet meer precies)
~1kg bonen: grote pot bruine bonen (400g), kleine pot pinto/chili-bonen (250g) en kleine pot kidneybonen (250g)
1kg tomatenblokjes
2 pakjes AH chili con carne kruidenmix (die met enkel gedroogde groenten en kruiden)
royale hoeveelheid provencaalse kruiden

Alles bij elkaar gooien in 2 pannen (eerst vlees, dan kruiden, dan groenten, dan bonen) en finito.

Goedkoop, klaar in 20min met wat oefening, lekker, voedzaam, vullend.

Weet jij hier ongeveer de voedingswaardes van?(kcal,eiwit,koolh,vet)

Na het lezen van de eerste post verwachte ik een onzin topic maar na het lezen van de eerste paar paginas moet i kzeggen dat het toch erg interessant is. ga zo door!

zoek ze op, luie varken :)

Ik heb dat recept ongeveer gevolgd, maar iets andere hoeveelheden groente en bonen ivm verpakkingssize en kwam uit op het volgende:

chili con carne 1 megabak E266 K227 V195 kCal3727

Menno, wat zijn dan wel de belangrijkste factoren om kracht te kunnen winnen tijdens een cut? Ik heb altijd gedacht dat dit 1) op trainingsdagen genoeg carbs na de training was 2) een niet te groot kcal tekort 3) volume zwaar minderen en intensiteit omhoog. Trouwens, nog even over dat abs trainen verhaal. Wanneer mensen dus beweren dat hun buik veel beter is gaan ogen doordat ze hun buik veel meer en beter zijn gaan train terwijl ze niet gericht aan het cutten was is dat dus pure onzin?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Stel je hebt een studie dat iets aantoont maar een klein deel van de proefpersonen reageerde niet of totaal anders dan de rest, hoe ga je daarmee om?

Ik ben gisterennacht nog even door je artikels op tnation en mijn interesse is gewekt. Ik heb het nu vooral over de 7 regels voor het kiezen van oefeningen, zelf koos ik voornamelijk wat grote compounds en af en toe ging ik dan nog een beetje pompen erbij dus zo heel slecht scoort dat niet op de door jou geformuleerde regels. Op basis van de opbouw van de vezels in de spier raad je ook bepaalde reps aan, maar wat bedoel jij precies met low/medium/high (ik zie graag getallen of seconden oid). Heb jij daarnaast nog bepaalde gedachtegangen over een full body schema ten opzichte van een split en setjes tot faillure?
Verder las ik ook in dit topic kort dat je veel proteine niet in de eerste maaltijd van de dag vindt passen? Heb je hier wat info over, zodat ik daar wat meer over kan lezen? BVD

Tof dat je in elk geval de tijd neemt om hier een hoop vragen te beantwoorden.

Laatst bewerkt:
Dus terugkomend op het complex vs simpel, zou ik in theorie al mijn koolhydraten uit suikers kunnen halen, Vezels en vitamines buiten beschouwing gelaten. En het hele insuline piek gebeuren is dus ook irrelevant?

Terug
Naar boven