Fitness Seller

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Hi Menno,

Waar moet men in jouw ogen op letten bij Omega vetten supplementatie?

Thanks. :)

• Topic Starter Topic Starter
Ik moest dumbbell pullovers een jaar geleden van de fysio doen om meer stabiliteit te krijgen, zou je de Dumbbell pullover (stukje van 45 graden vanaf je hoofd tot de grond/hoogte van het bankje) dan niet eerder als een schouder oefening kunnen zien?
'Stabiliteit' trainen met een oefening waarin de weerstand het grootst is met je schouder in complete flexie is een erg slecht idee naar mijn idee, maar misschien had je fysio er voor jou, wat je ook had, een goede reden voor. Je delts zijn ook zeker geen limit factor voor de pull-over.

Beste Menno,

Ik ben nu een tijdje aan het cutten ( om van mijn pens/bierbuikje ) af te komen en ik ben van plan om vanaf deze week elke dag te sporten ( ik doe di/wo en vr/za een UB/LB KT en daarna nog 30-45 min lage intensiteit cardio ). Ik ben van plan op de dagen dat ik niet aan KT doe aan HIIT te doen. Tevens eet ik weinig carbs op HIIT-dagen en op trainingsdagen wel gewoon ( e.g. brinta/rijst ).

Is dit een goede manier van aanpakken om zo snel mogelijk van die buik af te raken? Ik heb een flinke onderbuik die maar moeilijk weggaat en ik wil er over 1 maandje wel vanaf zijn...Eveneens wil ik geen, of zo weinig mogelijk massa verliezen.
Spiermassa behouden en snel afvallen zijn voor je lichaam tegenstrijdige eisen. Cardio en krachttraining ook. Je zal veel betere lange termijn resultaten boeken met een goede cut zonder cardio. Hoe dikker je bent, hoe sneller je af kan vallen, dus je kan toch wel goede resultaten boeken.

Na het lezen van de eerste post verwachte ik een onzin topic maar na het lezen van de eerste paar paginas moet i kzeggen dat het toch erg interessant is. ga zo door!

Weet jij hier ongeveer de voedingswaardes van?(kcal,eiwit,koolh,vet)
Ik ben op de een of andere manier erg goed in verkeerde eerste impressies geven.:)

De voedingswaardes daarvoor zijn IIRC correct gepost door een of andere prutser hiervoor. 1000kcal per vierde bak was het ongeveer. Je zou aardig kunnen leven op alleen dat spul.

Menno, wat zijn dan wel de belangrijkste factoren om kracht te kunnen winnen tijdens een cut? Ik heb altijd gedacht dat dit 1) op trainingsdagen genoeg carbs na de training was 2) een niet te groot kcal tekort 3) volume zwaar minderen en intensiteit omhoog. Trouwens, nog even over dat abs trainen verhaal. Wanneer mensen dus beweren dat hun buik veel beter is gaan ogen doordat ze hun buik veel meer en beter zijn gaan train terwijl ze niet gericht aan het cutten was is dat dus pure onzin?
1) is irrelevant, 2) klopt en 3) klopt deels. 'What builds muscle, keeps muscle' is erg waar. De enige aanpassingen die je moet maken zijn voor je verminderde herstelcapaciteiten, maar intensiteit moet niet omhoog. 1RMs zijn bijvoorbeeld helemaal geen goed idee tijdens een cut.

Abs: Psychologisch placebo, onzin, of een confounder ja. Bijvoorbeeld: Als mensen hard gaan cardio-en, hun abs gaan trainen en diëten vallen ze af en worden hun abs beter zichtbaar. Dan denken ze misschien dat het door het ab trainen kwam. Als je abs uitzonderlijk slecht onwikkeld zijn kan directe training ze daadwerkelijk zichtbaar groter maken, maar dit is een vrij vergezocht scenario voor de meeste mensen.

De vragen vanaf Krisk beantwoord ik zo na het trainen.

Oke, duidelijk. De aanpassing die ik maak als ik ga cutten is van 4x per week ongeveer 25 sets waarvan +- 10-12 sets tot faillure naar 3x per week ongeveer 12 sets per training waarvan er +- 10 tot faillure zijn. Op het eerste gezicht een goede aanpassing of niet?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hoe kun je het beste je algemene conditie verbeteren/in stand houden tijdens bulken?
Ik merk dat ik met een betere conditie ( als in hart/long-conditie ) beter en gemakkelijker herstel tussen werksets en me ook algemeen fitter voel dan in periodes waarbij ik helemaal niets doe om mijn hartslag echt omhoog te pompen ( naast mijn gewone krachttraining ofc ).

Wat denk je van reverse dieting na een cut. Dus elke week +- 200 kcal erbij om zo terug naar je hoeveelheid kcal te gaan om te bulken en zo weinig mogelijk vet aan te zetten.

Wat vind je van het hele principe achter de foam roller? Volgens mij is er niet veel onderzoek gedaan naar de foam roller, toch zweren sommige trainers erbij. Het enige onderzoek dat ik kon vinden:

Macdonald G (2012), Penney M, Mullaley M, e.a. An Acute Bout of Self Myofascial Release Increases Range of Motion Without a Subsequent Decrease in Muscle Activation or Force. J Strength Cond Res. 2012 May 10.

Het onderzoek heeft toch wel zijn tekortkomingen, wat vind jij hiervan?

Wat vind je van Fat Gripz, beetje dezelfde vraag als hierboven?

Hoe sta jij tegenover het gebruik van de magnetron?

Wat vind je van het hele principe achter de foam roller? Volgens mij is er niet veel onderzoek gedaan naar de foam roller, toch zweren sommige trainers erbij. Het enige onderzoek dat ik kon vinden:

Macdonald G (2012), Penney M, Mullaley M, e.a. An Acute Bout of Self Myofascial Release Increases Range of Motion Without a Subsequent Decrease in Muscle Activation or Force. J Strength Cond Res. 2012 May 10.

Staat ook net een stukje over op chivo... http://www.chivo.nl/content/foamroller-deel-1-het-onderzoek

Trouwens, als we het toch over herstel hebben... wat vind je van compressie-wear, ijs-baden en massage als herstel-therapie?

Stel je hebt een studie dat iets aantoont maar een klein deel van de proefpersonen reageerde niet of totaal anders dan de rest, hoe ga je daarmee om?
Ik kan me niets bedenken waar mensen ánders op reageren, maar het is niet ongebruikelijk dat je een responder continuum hebt. Dat is zo voor creatine en ook voor krachttraining in het algemeen. Sommige mensen reageren er helemaal niet op en anderen heel sterk, maar de reactie is in principe hetzelfde.

Menno

Raad je een lowcarb dieet af?
Zeker niet. Ik raad carbs niet af in het algemeen, maar bijna al mijn dieeten zijn te classificeren als high fat, high/medium protein, medium/low carb.

Ik ben gisterennacht nog even door je artikels op tnation en mijn interesse is gewekt. Ik heb het nu vooral over de 7 regels voor het kiezen van oefeningen, zelf koos ik voornamelijk wat grote compounds en af en toe ging ik dan nog een beetje pompen erbij dus zo heel slecht scoort dat niet op de door jou geformuleerde regels. Op basis van de opbouw van de vezels in de spier raad je ook bepaalde reps aan, maar wat bedoel jij precies met low/medium/high (ik zie graag getallen of seconden oid). Heb jij daarnaast nog bepaalde gedachtegangen over een full body schema ten opzichte van een split en setjes tot faillure?
Verder las ik ook in dit topic kort dat je veel proteine niet in de eerste maaltijd van de dag vindt passen? Heb je hier wat info over, zodat ik daar wat meer over kan lezen? BVD

Tof dat je in elk geval de tijd neemt om hier een hoop vragen te beantwoorden.
Het exacte aantal reps hangt van meerdere andere factoren af, zoals je trainingsgeschiedenis, dus je moet low/medium/high als relatieve termen zien.

Full-body/split: Zie m'n opmerkingen over exercise-splits.

Proteïne in je eerste maaltijd is geen probleem en zelfs aan te raden, maar het merendeel van je proteïne bij het ontbijt wel.

Dus terugkomend op het complex vs simpel, zou ik in theorie al mijn koolhydraten uit suikers kunnen halen, Vezels en vitamines buiten beschouwing gelaten. En het hele insuline piek gebeuren is dus ook irrelevant?
Yup. Insuline in het algemeen kan je eigenlijk wel vergeten. 's Werelds meest overhypete hormoon voor natties.

Wat vind je van het eten van (verzadigde) vetten in je (2e) postworkout maaltijd?

Hi Menno,

Waar moet men in jouw ogen op letten bij Omega vetten supplementatie?

Thanks. :)
Dat omega 3:6 1:1 tot 4:1 is en dat je totale hoeveelheid omega 3 medium is. Te laag en je mist de benefits, te hoog en je onderdrukt je immuunsysteem (dat megadoseren van Poliquin is een goede manier om snel je immuunsysteem kapot te maken).

Oke, duidelijk. De aanpassing die ik maak als ik ga cutten is van 4x per week ongeveer 25 sets waarvan +- 10-12 sets tot faillure naar 3x per week ongeveer 12 sets per training waarvan er +- 10 tot faillure zijn. Op het eerste gezicht een goede aanpassing of niet?
Ja, klinkt niet onredelijk, voor zover ik er iets in het algemeen over kan zeggen.

Hoe kun je het beste je algemene conditie verbeteren/in stand houden tijdens bulken?
Ik merk dat ik met een betere conditie ( als in hart/long-conditie ) beter en gemakkelijker herstel tussen werksets en me ook algemeen fitter voel dan in periodes waarbij ik helemaal niets doe om mijn hartslag echt omhoog te pompen ( naast mijn gewone krachttraining ofc ).
Algemene conditie doe ik niet aan. :p Wat je wel kan doen: houd je rustintervals aan de lage kant en doe alles in circuit. Dat houdt je conditie op peil zonder je krachttraining significant te belemmeren. Maar tenzij je een echte powerlifting style perma-dreamer-bulk doet zou bulken je conditie niet moeten verslechteren. Misschien is je dieet niet hartvriendelijk.

Wat denk je van reverse dieting na een cut. Dus elke week +- 200 kcal erbij om zo terug naar je hoeveelheid kcal te gaan om te bulken en zo weinig mogelijk vet aan te zetten.
Dat is wel erg conservatief. Je maintenance ligt lager na het cutten, maar als je van de een op de andere dag net boven je maintenance gaat zitten zal je niet meer vet aankomen dan anders. Mensen houden alleen vaak geen rekening met adaptive thermogenesis en verhoogde honger na het cutten, waardoor ze zwaar overeten en 'yoyo-en'.

Wat vind je van Fat Gripz, beetje dezelfde vraag als hierboven?

Hoe sta jij tegenover het gebruik van de magnetron?
Foam rollen: Oh boy, ik ben erg sceptisch. Die studie was ook weer zo uiterst deprimerend. Ga je zo'n belangrijke en nieuwe studie doen, verpest je het design compleet... Het probleem van wetenschap over fitness is niet dat er te weinig geld is, maar dat mensen allemaal van dat soort studies doen waar we niets mee kunnen. Er was wel een studie waarin het na enkele weken meerdere malen per week nog niets had gedaan - dat zegt een stuk meer - maar ik ken een hoop mensen waarvoor het af en toe lijkt te werken. Ik denk dat je soft tissue simpel gezegd screwed kan worden op manieren die myofascial release kan omkeren (helen), maar voor gezond weefsel doet het niets.

Fat Gripz: Efficiënt om je grip te trainen zonder er apparte tijd aan te besteden, maar overgebruik limiteert je andere spieren. Je onderarm heeft minimale groeipotentie, dus ik neem de moeite niet om ze veel te trainen.

Magnetron: Geen plastic indoen, maar al het andere kan zonder schade. Althans, er is naar mijn weten geen overtuigend bewijs dat het schadelijk is, net als voor mobieltjes.

Staat ook net een stukje over op chivo... http://www.chivo.nl/content/foamroller-deel-1-het-onderzoek

Trouwens, als we het toch over herstel hebben... wat vind je van compressie-wear, ijs-baden en massage als herstel-therapie?
Allemaal niet tot heel gelimiteerd effectief. Sommige specifieke protocollen kunnen nut hebben voor specifieke doeleinden, volgens sommige studies, en voor topsporters is het al relevanter door hun extreme trainingsvolumes, maar voor recreationele sporters zou ik m'n tijd er niet aan besteden.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 20:24 ----------

Wat vind je van het eten van (verzadigde) vetten in je (2e) postworkout maaltijd?
Helemaal niets mis mee. Kan zelfs positief werken door het verhogen van de bioavailability van het andere eten.

Bedankt voor je interessante antwoorden, Menno. Hier twee vraagjes over creatine:

1) Langer dan een maand blijven nemen of niet?
2) Frontloaden of niet?

eentje waar ik al lang mee zit:

Als je de top van het pro bodybuilding bekijkt zie je dat we bijna allemaal voor een high volume split programma kiezen (met de focus op spieren ipv bewegingen of oefeningen)
Nu ben je zelf voorstander van een heel andere approach. Denk je ook dat het pro circuit betere resultaten zou halen indien ze van die hele split hype met de focus op een directe ponp zouden afstappen?
Je zou kunnen zeggen dat het voor de top allemaal niet veel uitmaakt door de grote dosissen drugs die ze door hun lichaam pompen, maar toch.

En hoe zit het voor de amateurgebruiker? Is er een significant verschil wat betreft optimale trainingsmethode tav een natural.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 00:07 ----------

anderen mogen natuurlijk ook een respons geven

Hey menno,

ik vroeg me af of je cortisol op een of andere manier kan onderdrukken, aangezien dat spiked als je vrij lang traint (geloof vanaf 45minuten oid?) en toch spierafbrekend werkt.
Ook in de ochtend komt er veel cortisol vrij toch, zou mooi zijn als je daar wat tegen kan doen...

Nu zit ik momenteel in de cut, dus cortisol zorgt ook voor vetvebranding, of heb ik dat fout?

Een andere vraag; wat vind jij van groene thee extract om vet af te vallen?

1 argument van jou tegen IIFYM is verzadigd vet. Is dit mbt bodybuilding, of puur een gezondheidsbezwaar?

leuk voor je.

Terug
Naar boven