XXL Nutrition

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Koop dan iets minder speculatiefs. Echte bedrijven met echte winsten worden nu geslacht. Daar kan je beter in investeren. Fortis blijft een lege huls met een berg geld die steeds minder wordt.

Iedere sector lijkt nu verrot maar dat heb je altijd in bear markets. Als de rook is opgetrokken zal je zien dat er nog genoeg gezonde bedrijven zijn overgebleven.

Dat is waar maar ik zie fortis niet zomaar van de beurs verdwijnen en bedrijven die de grootste verliezen geleden hebben zullen de grootste winsten pakken.
Stel je voor.. 0.6 per aandeel en over 3 jaar op 6 euro staan. Dat is bijna een vertientdubbeling van je kapitaal en nog niet eens zo onrealistisch! En zelfs op korte termijn is er tijdens rallies een kans dat het terug stijgt naar 1.2 euro wat ook niet mis is dan :D
Als het morgen een even zware dag is en maandag ook negatief is dan zit die 0,6 er wel in dus ik hoop er toch op :D Ik ga er niet met een al te groot bedrag in want ik wil zoals je zegt ook nog beleggen in echte bedrijven. Arcelor mittal al zeker als dat aandeel nog eens goed wil doordalen maar daar wacht ik rustig mee af want voor meer dan 12 euro/aandeel doe ik het niet en heel mss nog tomtom ook maar ik vind het zo een raar aandeel. Hoe kan een bedrijf als tomtom even laag staan als de financials terwijl het echt van torenhoog komt? Verder zie ik nog wel. Ik wil uiteindelijk een 3tal of 4tal bedrijven in mijn portefeuille hebben :D

El Smurfo, noem mij 1 reden waarom Fortis naar de 6 zou moeten gaan? Die verzekeringstak gaat dat niet alleen trekken en de zak met geld wordt iedere dag minder waard.

Verdiep je trouwens eens in het begrip marktkapitalisatie. De koers van een aandeel zegt niks over de waarde van een bedrijf. Althans het is geen direct afgeleide factor. Een bedrijf met 1 miljard uitstaande aandelen en een koers van 2 wordt nog altijd hoger gewaardeerd dan een bedrijf met 100 miljoen uitstaande aandelen en een koers van 10.

AEX 200 nu. sneller dan ik had gedacht overigens.
een dezer dagen breid ik mn porto verder uit. (geen fin. en verz.)
Ik zat in elk geval te denken aan tomtom (tele atlas is nog een blok aan het been qua financiering maar is tevens wel belangrijk in de toekomst m.i) , heijmans (gaat niet super maar staan ver onder eigen vermogen - zullen niet 1,2,3 failliet gaan omdat ze enorm veel bouwgrond hebben en daar in geval van nood wat van kunnen verkopen/ meeste probleemprojecten hebben ze dit jaar wel uitgezweet/ rob van gelder lijkt me juiste man op juiste plaats nu), een uitzender (zijn erg afgestraft en lopen voorop bij eventueel herstel), misschien wat shell/ arcelor /tnt - (solide bedrijf die op tijd de leningen die ze hadden staan kunnen herfinancieren - eventueel ook overnamekandidaat ) & amg.
Verder is smit ook zeer verleidelijk om flink van in te slaan (vrijwel ongewijzigde winst in 2008 - gewoon sterk)

Wat heb je nu in bezit, Shutter?

AMG zou ik mee oppassen. De beleggingsfondsen die AMG in porto hebben zijn nog steeds aan het dumpen. Constant meldingen dat het belang is afgebouwd maar er resteert nu nog zeker een belang van meer dan 10% dat ook afgebouwd gaat worden.

Klopt ik heb de meldingen gezien in de registers.
Ik heb nu aantal van voorgenoemde posities. Deze wil ik uitbreiden tot 75%.
Bij amg hoop ik niet dat het koersverloop gebaseerd is op voorkennis.
Toch ben ik niet heel bevreesd voor harde verdere dalingen omdat het belang in timminco samen met amg zeker enkele euro's waard is.
Met aex op 200 zijn we op een mogelijke 180/160, 10 a 20% verwijderd.
Voor de lange run acceptabel om nu in te stappen. Althans in de meeste bedrijven.
Bij amg kan er voorkennis spelen, bij tom2 de herfinanciering een strop worden.
Maar dat zijn de risico's waar ik me bewust van ben.

De AEX zakt binnen zes, zeven maanden naar 170 punten, en na anderhalf jaar volgt een halvering van de huidige stand tot 100-110 punten, berekent Tostrams op basis van logaritmische schalen. „We scheerden afgelopen weken al langs de rand van het ravijn. Nu gaat de AEX het ravijn in. Deze crash is het begin van een groter drama. Ik zeg niet voor twintig jaar, maar toch wel vele jaren.”

Japan is het schrikbeeld van Nederland. Tostrams: „Dat land leeft sinds 1998 in een langdurige baisse. Het sprookje dat aandelen altijd ooit weer omhooggaan wordt door Japan nu jarenlang gelogenstraft: ze gaan niet meer omhoog.”

Net als opgebouwde schulden en beleggingen vormt vastgoedfinanciering een enorme luchtbel, waarschuwt Tostrams. „Die bel ontploft en zoiets gaat nooit zachtjes.”

Er zijn enige indicaties: de acht grootste beursgenoteerde vastgoedfondsen schreven in 2008 bijna €3 miljard af. De met geleend geld opgeblazen financiering die tussen 2004 tot 2007 in het vastgoed ontstond, is steeds verder opgepompt en spatte eind 2007 deels uiteen, kort na het begin van de kredietcrisis. Totrams: „In Spanje is de waarde van vastgoed naar een derde gezakt. In Nederland gaat het die kant op.”

De voor donderdag verwachte renteverlaging van de Europese Centrale Bank naar 1,5% „zal niet veel uithalen”, stelt hoogleraar De Vries. „Omdat niemand ziet waar je nu je geld nuttig en met rendement kunt investeren. Er is geen vraag meer. Daarom moeten overheden blijven besteden.

Tostrams bekijkt alles puur technisch.
toen aex net boven de 218 beweegde en het daar zou blijven dan zag hij weer een rally naar boven.
Alsof de problemen er vorige week niet waren.
De 170 is niet ver weg meer op dit moment. Ik vind zijn bandbreedte van binnen 6-7 maanden ook wat vreemd geredeneerd.
En de vastgoedsector is hier niet te vergelijken met spanje.
Daar werden elk jaar 500.000 teveel gebouwd waardoor er, toen de crisis zn intrede deed een enorme hoeveelheid overaanbod ontstond.
Een situatie die in nederland niet aan de orde is.

Dat is waar maar ik zie fortis niet zomaar van de beurs verdwijnen en bedrijven die de grootste verliezen geleden hebben zullen de grootste winsten pakken.
Stel je voor.. 0.6 per aandeel en over 3 jaar op 6 euro staan. Dat is bijna een vertientdubbeling van je kapitaal en nog niet eens zo onrealistisch! En zelfs op korte termijn is er tijdens rallies een kans dat het terug stijgt naar 1.2 euro wat ook niet mis is dan :D
Als het morgen een even zware dag is en maandag ook negatief is dan zit die 0,6 er wel in dus ik hoop er toch op :D Ik ga er niet met een al te groot bedrag in want ik wil zoals je zegt ook nog beleggen in echte bedrijven. Arcelor mittal al zeker als dat aandeel nog eens goed wil doordalen maar daar wacht ik rustig mee af want voor meer dan 12 euro/aandeel doe ik het niet en heel mss nog tomtom ook maar ik vind het zo een raar aandeel. Hoe kan een bedrijf als tomtom even laag staan als de financials terwijl het echt van torenhoog komt? Verder zie ik nog wel. Ik wil uiteindelijk een 3tal of 4tal bedrijven in mijn portefeuille hebben :D

Ojee... Serieus smurf, ga godv***** nu eens wat lezen over de beurs als je er ooit nog iéts van wilt begrijpen, want nu ben je gewoon aan het lullen.

God kerel wat zul jij wel niet veel poen verdiend hebben.

Dat zeg of insinueer ik toch nergens?

De reden waarom ik zo tegen hem tekeer ga is omdat ik niet wil dat deze smurf straks komt janken dat hij centjes is verloren, hij ziet alles veel te rooskleurig en naïef in en bovendien zijn vele dingen die hij zegt totaal verkeerd.

smurf had 2000 euro kunnen verdienen als hij gister 10K had ingelegd in fortis :D

maar het zijn inderdaad momenteel wel de meest speculatieve aandelen die je kunt kopen.

Fortis, ING en Aegon zijn aandelen waar je op korte termijn 100% mee kan pakken maar -50% is ook niet uitgesloten. Als je dat soort ritten niet erg vind, vooral kopen. Volatiliteit lijkt leuk maar wacht maar tot je een keer goed geschoren wordt. 1 slechte trade kan er voor zorgen dat je een aanzienlijk deel van je ingelegd vermogen kwijt bent en je hebt redelijk veel goede trades nodig om weer quitte te spelen.

Parttime traders gaan bijna allemaal voor gaas, het is maar een klein groepje dat op lange termijn sterke resultaten laat zien met traden in zeer risicovolle beleggingen. Heb zelf een periode gehad dat ik zeer goede scoorde met pennystocks en volatiele aandelen maar had daarvoor wel duur leergeld moeten betalen.

Dat zeg of insinueer ik toch nergens?

De reden waarom ik zo tegen hem tekeer ga is omdat ik niet wil dat deze smurf straks komt janken dat hij centjes is verloren, hij ziet alles veel te rooskleurig en naïef in en bovendien zijn vele dingen die hij zegt totaal verkeerd.

hihi je bezorgdheid is wel lief:D
Maar ik heb er nog over nagedacht en ik heb besloten om idd van de financials af te blijven. Je kan er het snelst winst mee pakken maar ook het snelst verlies en ik weet niet meer wat ik wel moet geloven en wat niet. Daalt de aex nog maar maximum 20 punten of staat die idd over X aantal tijd op 100? Enerzijds heb ik kriebels om zo snel mogelijk in te stappen maar anderzijds heb ik het gevoel om gewoon rustig af te wachten en wel te zien wanneer de tijd rijp is maar je weet natuurlijk nooit precies wanneer de tijd rijp is want anders belegde iedereen in aandelen en was iedereen al rijk.
Nuja, als arcelor mittal maar nog eens op die 12 botst en ipv fortis pak ik dan wel tomtom als die ook nog wat verder dalen :p

Misschien een beetje naïve vraag van mij, maar als jullie beleggen, met hoeveel geld stap je dan in. Wanneer begint beleggen op de beurs de moeite waard te worden?

Pure intresse met één oog op mijn toekomst. :)

De moeite waard in welk opzicht? dat je ervan wilt leven? of in de hoop gewoon wat meer te hebben dan de rente bij je bank?
Het is belangrijk welk risicoprofiel je neemt. Zelfs de meeste defensieve aandelen zijn flink gezakt laatste tijd dus je moet al een strategie hebben die daarmee rekening houd.
Dat wil zeggen bijv stoplosses of middelen of afdekken met shorts.
Zoals Erik al aangaf, bij een trade die verkeerd uitpakt is het lastig om terug op winst te komen met die positie. zeker als je middelen beperkt zijn en/of je de boel niet goed afdekt.
En belangrijkste is dat je gaat beleggen met geld wat je niet op korte/middel lange termijn nodig hebt en je niet belemmert in je leven als je het grotendeels verliest.

Eric!

Beleggen kan met kleinere bedragen ook de moeite waard zijn maar dan kan je beter een beleggingsfonds kopen of een tracker. Verkies zelf trackers, beheerkosten zijn lager en beleggingsfondsen die de index verslaan zijn dun bezaaid. Was wel eens anders maar dan moet je inzetten op bepaalde sectoren. De kans dat 1 sector weer sterk gaat outperformen de komende tijd lijkt me vrij klein, de malaise treft iedere sector.

Ik zit zelf te denken om een bedragje in te zetten op de AEX (tracker dus). Wanneer is volgens jullie het moment om in te stappen?

Ik volg dit niet echt geloof ik, teveel jargon. Vraag het wel aan een vriend van mij die bij ING aan de bak is.

Maar wat voor bedragen beleggen jullie mee en wat zijn dan jullie winst/verlies verhalen?

Ga eerst maar eens een boek lezen als je serieus beleggen wil.

Terug
Naar boven