Kan ook, verschil is dat een tracker soms 40 euro kost wanneer de AEX bijvoorbeeld op 400 staat. Wanneer je een miljoen belegt maakt dat niets uit, maar bij kleinere bedragen wel.
Verder weet ik niet of er verschillen zijn tussen de twee, hoe zit het met dividend als je de index zelf koopt? Bij trackers of fondsen worden die in ieder geval uitbetaald.
Mja ik pak meestal long of short op index.. bvb nu zit ik aex short..
Goud deed het weer goed gisteren.
Verder ook nog ergens gelezen dat tarwe op een jaar tijd is verdubbeld in waarde. Zo zijn er nog wel verschillende grondstoffen waaronder vooral de (edel)metalen. Best interessant voor een belegging op (middel)lange termijn, me dunkt.
Ja goud ging lekker gisteren

laatste tijd al wel hoor

ik zit sinds 888 in het goud, nu noteert het rond de 950 ongeveer..
Eerst heb ik turbo long van 847 gehad, deze heb ik vernieuwd toen goud op 930 stond ongeveer, dan heb ik mijn turbo verhoogd, zodat ik hogere hefboom had, dus heb die van 847 verkocht en dan die van 875 gekocht voor beetje meer geld..

en die ene heb ik toen verkocht met 60% rendement ongeveer en nu sta ik opnieuw ook weer aan 32% rendement en als die bel gaat ontploffen dan gaat dat nog mooi oplopen, maar ja we zien wel..
Dat over tarwe is inderdaad zot, laatste maand staat tarwe vaak in de top 10 turbo stijgers van de dag, soms op 1 dag 60% rendement ofzo, maar het probleem is dat ik eigenlijk niet goed weet hoe je meer info over tarwe kan te weten komen enzo? Iemand suggesties?
@ uitleg die ik ging geven over mijn mening over analisten..
EDIT: SLECHT VERWOORD
Mijn mening over een analist:
Je moet alle mensen die te maken hebben met de beurs zien als in een piramide.
Ik ga nu het voorbeeld geven van goed nieuws!
Er gaat goed nieuws naar buiten komen in een bedrijf.
De allerhoogste top van het bedrijf weet dit natuurlijk eerst
Dan komen de allergrootste banken
Dan volgen de adviseurs van de allergrootste banken die dit natuurlijk gaan doorvertellen aan de allergrootste beleggers..
Dan komen de klein banken, hun adviseurs die dit natuurlijk gaan zeggen tegen hun beleggers..
Dan komen de analisten van het internet......... die gaan op het internet posten over het goede nieuws en zeggen dat je dit aandeel voordelig kan kopen

Nu ja op sommige momenten kan je bijna beter short gaan op dat aandeel want al zoveel mensen hebben voor je dat aandeel gekocht, dat je wsl net na de piek valt..
Het komt ook door het feit dat al zoooveeeeel mensen voor je dat gelezen hebben en mss ook gekocht hebben.. Je kan beter echt ergens gwn de allerlaatste nieuwtjes zelf lezen, bvb bij binck heb je zo een sectie met "nieuws".. daar ben je veel meer mee dan te lezen want analisten een dag?? twee dagen?? eerder hebben geschreven..
Maar ja das mijn visie

ik weet niet wie er ook zo over denkt?
Natuurlijk is dit eerder over KT-suggesties van analisten en nieuws dat veel effect heeft op KT enzo.. maar ja ik beleg KT, dus vndr is mijn mening ook zo erover.. ik heb niets tegen analisten hoor maar gwn, ik ga hun mening niet echt vaak volgen als het op aandelen kopen komt..