Ing 20 cent opt aandeel
Ancora 50 cent
Ageas 30 cent
Kbc 64 cent
Stijgingen boven de 1%
Gaat lekker allemaal. Stijging v 300 euro vandaag.
Winstneming? Lol, f**k that muh shiller gay Denkwijze. Only way is up up. Bij een correctie gwn blijven kopen.
---------- Toegevoegd om 11:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:15 ----------
Slecht nieuws uit china, toch kleuren ze donkergroen. Eerste keer dat ik dat mocht meemaken.
11.33 uur: De Chinese indicatoren over januari en februari vielen opnieuw tegen, de groei in de op één na grootste economie blijft dus vertragen
---------- Toegevoegd om 17:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:17 ----------
Interessante read
Simon Ward, hoofdeconoom van de Britse vermogensbeheerder Henderson, vindt dat de Europese Centrale bank (ECB) haar soepel beleid terug moet draaien. Hij denkt dat het beursfeestje nog een half jaar kan duren, maar vreest een crash later dit jaar.
Het minste wat je kan zeggen is dat Simon Ward een buitenbeentje is. In de eerste plaats baseert de hoofdeconoom van de Britse vermogensbeheerder Henderson zijn economische voorspellingen louter op de groei van de reële geldhoeveelheid. Dat is de hoeveelheid geld bij het publiek - cash en op een zichtrekening – aangepast voor inflatie.
‘De geldhoeveelheid geeft een goede indicatie van wat mensen plannen uit te geven. Als je meer wil uitgeven, moet je meer geld onmiddellijk ter beschikking hebben. Omgekeerd betekent een krimpende geldhoeveelheid dat de vinger op de knip zal gaan. Zie de geldhoeveelheid dus als een vertrouwensindicator. Ik doe dit werk al 25 jaar. Het is de meest nauwkeurige manier om voorspellingen te doen.’
Ook de uitkomst van zijn voorspellingen maken Ward een vreemde eend in de bijt. ‘De economie van de eurozone zal dit jaar 2 procent groeien’, klinkt het overtuigd. In de Londense City kan de man alvast op een schare fans rekenen. City AM – het invloedrijke gratis dagblad van het financiële hart van Europa - benoemde hem twee jaar terug tot analist van het jaar.
Dat Ward volledig tegen de stroom durft in te zwemmen, maakt ook zijn werkgever wel eens zenuwachtig. ‘Wat ik vertel is niet de officiële mening van het huis’, zegt hij plichtbewust aan het begin van het interview.
U verwacht beduidend meer groei in de eurozone dan uw collega’s. Ook de optimistische ECB-voorzitter Mario Draghi hield het vorige week op een groei van 1,5 procent dit jaar. Waar verschillen jullie van mening?
Simon Ward: ‘Ik stel vast dat de reële geldhoeveelheid de voorbije maanden enorm sterk gegroeid is (zie grafiek). Deels door het gebrek aan inflatie, deels door de stimulus van de ECB. De output zal daar dus zoals gewoonlijk met 6 tot 12 maanden vertraging op volgen. Sinds de crisis is de indicator trouwens accurater dan ooit gebleken. De geldhoeveelheid is de voorbije jaren tweemaal gekrompen, telkens gevolgd door een recessie. Omgekeerd wijst de recente toename van het geld in omloop dat de groei sterk zal aantrekken.’
De ECB pompt sinds deze week maandelijks 60 miljard in de economie. Was dat paardenmiddel dan nog nodig?
Ward: ‘De maatregel is in het beste geval overbodig. Ik vrees dat de ECB zich teveel laat leiden door de lage inflatie vandaag. Maar die is vooral het gevolg van de kelderende olieprijs. Ik zie de inflatie dit jaar uitbodemen, onder meer omdat de lagere euro ingevoerde producten duurder maakt.’
In het beste geval overbodig, zegt u. Wat zijn de risico's van het beleid?
Ward: ‘Als de geldhoeveelheid met hetzelfde tempo blijft toenemen, dreigt de ECB zijn inflatiedoel van 2 procent op middellange termijn voorbij te schieten. Op de markten zien we vandaag al de gevolgen. Dat is logisch. Als de geldvoorraad sneller groeit dan de economie, is er een overschot aan geld dat naar de markten vloeit, waardoor de beurskoersen de hoogte inschieten.’
‘Dat de rentes van de eurolanden vandaag zo sterk blijven dalen, vertelt hoe verstoord de markt is. Ook de val van de euro geeft aan dat het monetaire beleid veel te soepel is. Als de ECB zijn beleid niet snel bijstuurt, dreigen grote bubbels te ontstaan. Die kunnen natuurlijk ook springen.’
Twijfelt u dan aan Draghi’s belofte om de stimulus nog minstens tot september volgend jaar toe te dienen?
Ward: ‘Ik ben inderdaad niet zeker dat Draghi zijn woord zal kunnen houden. Andere directieleden gaven al aan dat het beleid afgestemd zal worden op evolutie van de inflatie. Als Draghi terugkomt op zijn woord, zijn er zeker risico’s voor de markten. Als de rente in het kielzog van de beslissing stijgt, dreigen forse verliezen op de obligatiemarkten en ook turbulentie op de andere markten. Maar ik verwacht dit niet de komende zes maanden.’
U schrijft een blog: ‘Money Moves Markets’. Is die titel vandaag relevanter dan ooit?
Ward: ‘Nu de centrale banken miljarden in de economie pompen, vind ik de monetaire signalen accurater dan ooit. In zekere zin is die naam dus meer van tel dan vroeger. Maar door hun ongeziene geldcreatie zijn de centrale banken wel een bron van instabiliteit in plaats van stabiliteit. Volgens mij zijn ze veel te actief. In de VS schuift de Federal Reserve een eerste renteverhoging ook al veel te lang voor zich uit, waardoor ze net zo goed instabiliteit creëren.
U voorspelt meer groei, maar u waarschuwt ook voor zeepbellen en inflatie. Bent u nu een beursoptimist of -pessimist? Bear of bull?
Ward: ‘Ik zie niet in waarom de bubbels niet eerst nog verder kunnen worden opgeblazen. Zeker voor aandelen ben ik positief voor de komende drie tot zes maanden. De economie trekt aan en er stromen miljarden naar de markten. Maar, de ECB zet wel de voorwaarden op voor een crash later op het jaar als de inflatie begint aan te trekken.’