Balans is manipuleerbaar maar naar p/e moet je wel kijken?
Noem is wat concrete voorbeelden van dat soort manipulaties dan?
koerswinst is er tussendoor geglipt, maar over de anderen hoor ik je dan weer niet.
allerlei troep in deelnemingen stoppen, eigen vermogen op deze manier vergroten. Maar ik ga geen lesje creatief boekhouden geven hier, dat gaat wel erg diep in op de zaken.
Leuk voorbeeld:
Transfer pricing. Als je niet weet wat het is zoek je het maar op, maar dat bevestigt meteen dat je er geen verstand van hebt.
Holdingconstructies waarin onverkoopbare middelen, dubieuze debiteuren en vervelend kort vreemd vermogen worden getrapt, deze failliet laten gaan en hup, daar ben je ook weer vanaf -> EV stijgt.
Wel handig om te laten weten: slechts jaarrekening van holding wordt verstrekt natuurlijk aan de buitenwereld. Oftewel nogmaals:
je hebt geen idee wat voor troep er op een balans staat.
Ben het wel met je eens hoor, ook dat combinatie het beste is. Maar je initiële punt was dat een jaarrekening niks toevoegt; vallen zeker dingen uit af te leiden, zeker als je ze een aantal jaar achtereen vergelijkt. Maar is inderdaad niet voor dummies.
Was in eerste instantie misschien niet de beste reactie. Eens dat er zeker dingen uit af te leiden zijn. Maar waar ik beginner voor wou behoeden is dat het niet slim is uit slechts uit een balansje een koop of verkoopbeslissing te maken. Als het zo makkelijk zou zijn, zou iedereen het wel doen.
---------- Toegevoegd om 00:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:01 ----------
In het kort transfer pricing:
winst maken op je eigen dochteronderneming