AndroidHealthClinic

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Ah k;) stop jij je geld voor de langere termijn in een zinkend schip;)

waarom zouden jaarcijfers nietszeggend zijn? Hangt vooral van de soort belegger af denk ik...

Dit

maar jochem werkt volgens mij met sprinters etc en dan is het idd allemaal wat minder belangrijk

jaarcijfers zijn slechts een momentopname en kunnen heel gemakkelijk gemanipuleerd worden.

free cash flow is bijna niet manipuleerbaar
dividendyield is ook niet manipuleerbaar

Usa beurzen rallyen.
Eu 2 dagen op rij rood, dus morgen gaan ze wrschlijk hoger. Start to buy gentlemen.

jaarcijfers zijn slechts een momentopname en kunnen heel gemakkelijk gemanipuleerd worden.

free cash flow is bijna niet manipuleerbaar
dividendyield is ook niet manipuleerbaar

nou simpel voorbeeld;

bedrijf dat een positieve cashflow, redelijke dividendyield heeft, lijkt in eerste instantie gezond. Echter in het jaarverslag lezen we dat ze de komende 10 jaar operationele leases hebben ondertekend die 90% van de cashflow opeet en ze nog maar moeten zien of die leases wat zullen opleveren. Beetje extreem voorbeeld, maar op lange termijn ga je natuurlijk het schip in met dit soort dingen. Word je opeens wakker om kwart voor tien en je aandeeltje staat 10% in de min ,)

operationele leases staan (nog) niet op de balans onder huidige regelgeving.

Als je weet hoe je jaarcijfers moet interpreteren zijn ze zeer nuttig hoor. En "manipulaties" laat me niet lachen, als je alleen al de meest basale accountingprincipes kent snap je al hoe dat in elkaar zit

nou simpel voorbeeld;

bedrijf dat een positieve cashflow, redelijke dividendyield heeft, lijkt in eerste instantie gezond. Echter in het jaarverslag lezen we dat ze de komende 10 jaar operationele leases hebben ondertekend die 90% van de cashflow opeet en ze nog maar moeten zien of die leases wat zullen opleveren. Beetje extreem voorbeeld, maar op lange termijn ga je natuurlijk het schip in met dit soort dingen. Word je opeens wakker om kwart voor tien en je aandeeltje staat 10% in de min ,)

operationele leases staan (nog) niet op de balans onder huidige regelgeving.

meest extreme van het extreme.
bovendien staat dit ook gewoon in het nieuws, heb je geen jaarverslag voor nodig.

Als je weet hoe je jaarcijfers moet interpreteren zijn ze zeer nuttig hoor. En "manipulaties" laat me niet lachen, als je alleen al de meest basale accountingprincipes kent snap je al hoe dat in elkaar zit

basale accountingprincipes :roflol:

gemiddelde basale accountingprincipes dekken niet deze manipulaties.
alsof de gemiddelde belegger over deze accountingprincipes beschikt.

De enige beleggers die weten wat ze doen zijn profs, imo

---------- Toegevoegd om 23:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:05 ----------

als toevoeging, gemiddeld belegger weet niet eens wat een deelneming is :roflol:

Jaarcijfers zijn nutteloos omdat idioten die beleggen niet weten hoe ze tot stand komen?

Jaarcijfers zijn nutteloos omdat idioten die beleggen niet weten hoe ze tot stand komen?

jaarcijfers zijn nutteloos voor idiote beleggers die manipulatie niet kunnen ontcijferen en veel info niet transparant is en nogmaals, momentopname.

buiten dat, eens dat mensen die wél verstand van zaken hebben, het kunnen combineren met andere informatie dat een totaalbeeld schept.

---------- Toegevoegd om 23:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:24 ----------

Interessant misschien voor mensen hier:

Boskalis zijn FCF is beduidend hoger, heeft allerlei investeringen teruggebracht en heeft bijvoorbeeld zijn Share buyback programma stilgezet. Enorme kaspositie opgebouwd.

Alles duidt op overname ;)

En dan zeggen, nee we willen samenwerken :roflol:

Net zei je nog dat ze totaal nutteloos waren, los van andere dingen

Ook nog een leuke:

Delta Lloyd. Wou eerst niet prognosecijfers met betrekking tot Solvency 2 geven, oftewel konden ze nooit aan voldoen.
2 dagen geleden 19,9 miljoen aandelen geplaatst voor ongeveer 340m. Taiwan Fumon (zelfde soort bedrijf als DL) heeft 11m van deze aandelen opgekocht en heeft nu een 5% belang in DL (vertrouwen).
En raad eens? Prognosecijfers Solvency 2 bekend en jahoor tussen de 150% en 180% (moest meer dan 100% zijn).

Koers delta lloyd omhoog.

---------- Toegevoegd om 23:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:40 ----------

Net zei je nog dat ze totaal nutteloos waren, los van andere dingen

Enige wat gezegd wordt is: Ja Refresco gaat de beurs op, balans ziet er goed uit kopen die handel

ja ligt aan soort belegger

dude, jij weet net zo goed als ik dat je zo achter de computer zit >>> :roflol: :roflol:

Waarop moet je anders koopbeslissingen baseren?

Het punt is dat balansen totaal nutteloos zijn opzichzelfstaand voor beleggers die geen idee hebben hoe deze balans er daadwerkelijk uitziet.

Persoonlijk zou ik een startende belegger aanraden te kijken naar oa p/e ratios, fcf, fcf/share en dividend yield te kijken. Puur omdat deze cijfers in veel mindere mate te manipuleren zijn dan een balans.

---------- Toegevoegd om 23:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:48 ----------

Waarop moet je anders koopbeslissingen baseren?

dat zeg ik net :roflol:

lees post hierboven, leg ik het ook uit

anyway, doe ermee wat je wilt. Ik beslis niet over jouw beslissingen en kan hier ook nauwelijks invloed op uitoefenen. Ik geef net 2 situaties van aandelen en informatie, doe ermee wat je wilt.
Wil je afgaan op een balans, prima, moet je doen. Niet mijn probleem verder.

Balans is manipuleerbaar maar naar p/e moet je wel kijken?

Noem is wat concrete voorbeelden van dat soort manipulaties dan?

Ben het wel met je eens hoor, ook dat combinatie het beste is. Maar je initiële punt was dat een jaarrekening niks toevoegt; vallen zeker dingen uit af te leiden, zeker als je ze een aantal jaar achtereen vergelijkt. Maar is inderdaad niet voor dummies.

Balans is manipuleerbaar maar naar p/e moet je wel kijken?

Noem is wat concrete voorbeelden van dat soort manipulaties dan?

koerswinst is er tussendoor geglipt, maar over de anderen hoor ik je dan weer niet.

allerlei troep in deelnemingen stoppen, eigen vermogen op deze manier vergroten. Maar ik ga geen lesje creatief boekhouden geven hier, dat gaat wel erg diep in op de zaken.

Leuk voorbeeld:
Transfer pricing. Als je niet weet wat het is zoek je het maar op, maar dat bevestigt meteen dat je er geen verstand van hebt.
Holdingconstructies waarin onverkoopbare middelen, dubieuze debiteuren en vervelend kort vreemd vermogen worden getrapt, deze failliet laten gaan en hup, daar ben je ook weer vanaf -> EV stijgt.
Wel handig om te laten weten: slechts jaarrekening van holding wordt verstrekt natuurlijk aan de buitenwereld. Oftewel nogmaals: je hebt geen idee wat voor troep er op een balans staat.

Ben het wel met je eens hoor, ook dat combinatie het beste is. Maar je initiële punt was dat een jaarrekening niks toevoegt; vallen zeker dingen uit af te leiden, zeker als je ze een aantal jaar achtereen vergelijkt. Maar is inderdaad niet voor dummies.

Was in eerste instantie misschien niet de beste reactie. Eens dat er zeker dingen uit af te leiden zijn. Maar waar ik beginner voor wou behoeden is dat het niet slim is uit slechts uit een balansje een koop of verkoopbeslissing te maken. Als het zo makkelijk zou zijn, zou iedereen het wel doen.

---------- Toegevoegd om 00:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:01 ----------

In het kort transfer pricing:

winst maken op je eigen dochteronderneming

Beursgenoteerd, dus verplicht IFRS voor de geconsolideerde jaarrekening -> verplicht opnemen van dochterondernemingen...

Boskalis zijn FCF is beduidend hoger, heeft allerlei investeringen teruggebracht en heeft bijvoorbeeld zijn Share buyback programma stilgezet. Enorme kaspositie opgebouwd.

Alles duidt op overname

Maar wie gaan ze overnemen? Fugro viel uit den boot, omdat ze het zaak verloren hadden.

Interessante posts jochem, post zo wat meer interdasting shit.

Beursgenoteerd, dus verplicht IFRS voor de geconsolideerde jaarrekening -> verplicht opnemen van dochterondernemingen...

en dan nog, ga je integraal consolideren? gevalletje ahold :roflol:

manmanman, er is zoveel troep in de financiele sector.

er is nog zoveel meer.

Waarderingsgrondstaven bijvoorbeeld: tegen nettovermogenswaarde? of toch tegen aanschafwaarde. Weet jij veel. Het is allemaal niet duidelijk, en daarom nogmaals. Ga niet enkel op een balans af, zo misleidend als wat.

Heb nog een hoop artikelen thuisliggen, onder andere een artikel over hoe een onderneming haar balans in 1 dag boekte op zo'n manier dat het er mooi uitzag, handtekeningetje RA, en daarna weer terugboeken naar originele staat.

---------- Toegevoegd om 00:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:12 ----------

Maar wie gaan ze overnemen? Fugro viel uit den boot, omdat ze het zaak verloren hadden.

Interessante posts jochem, post zo wat meer interdasting shit.

not sure if serious of sarastisch

denk je nou echt dat boskalis het hierbij laat zitten? lol die vergroten gewoon hun belang hoor, let maar op

dus jij zegt dat boskalis zn belang gaat vergroten en uiteindelijk fugra gaat overpakken, willens nillens van fugro. Hoe groot acht je die kans? En heb je zelf een positie in fugro?

Dat ze hun positie verder vergroten, das leuk. Maar jij spreekt specifiek van een overname. Of dat zal lukken is iets anders. Maar i like the confidence.

Terug
Naar boven