Ik snap heel goed wat je met transfer pricing bedoelt. Onder Dutch GAAP moet je echter corrigeren voor interne leveranties, IFRS denk ik ook maar weet ik niet zeker. Dus het is pas een 'gain'(in wat voor vorm dan ook) als het de holding verlaat... Dus ik betwijfel je hele visie een beetje hier. Link naar artikeltje/bewijs mss?
De constructie lijkt me ook te simpel voor wetgevers en tig adviesorganen zoals IASB etc.
Wat ik slechts bedoelde te zeggen is: beginnend belegger kan niet aan de hand van een balans aflezen wat de positie is van een bedrijf. Je zult je er wel over verbazen wat er allemaal mogelijk is tussen de accountingstandaarden door.
Ik heb nog een hoop liggen dus kan wel wat doorzoeken en stof afblazen, ook wel weer leuk voor mij

. Heb het wel erg druk deze week+weekend, dus help me even herinneren dat ik er begin volgende week naar kijk graag.
interne prijszettting lijkt me nou niet echt superrelevant voor schulden verstoppen ed, eerder voor internationaal winst verschuiven, waar je zeker een punt hebt dat dat nogal scheef is. maar dat heeft niet zoveel met de transparantie van een balans te maken wanneer dit een geconsolideerde is
alsnog ben ik van mening dat je een rekening incl. notities vol moet kunnen begrijpen, anders kan je beter van stockpicken afblijven op de lange termijn (als je fundamenteel belegt dan natuurlijk, anders is het sws irrelevant)
Voorbeeldje transfer pricing:
moeder verkoopt aan dochter hoger dan waarde voorraad -> winst dus stijging ev
dochter waardeert voorraad tegen prijs die het betaald heeft (incl winst) -> hoger ev
dubbelop
Nogmaals: beginnend belegger heeft niet eens een idee wat een deelneming is. Bovendien bestaat er niet voor niets creatief boekhouden. Houd er gewoon rekening mee dat niet alles op de balans voor een beginnend belegger leesbaar en begrijpbaar is.
Ik geloof trouwens na 3x je post gelezen te hebben dat we ongeveer onze meningen delen. Jij bent van mening: kan je geen verslag lezen, begin niet aan stockpicking.
Ik ben van mening: lees geen verslag als je er geen verstand van hebt, kijk dan liever naar minder manipuleerbaardere ratios en cijfers.
Jazeker, ben zeker benieuwd of het boskalis gaat l7kken of niet.
Ik denk van wel, boskalis topman gaf zelf al aan over een lange adem te beschikken.
Even in het algemeen nog: beursgenoteerde bedrijven hebben strengere maatstaven dan niet-beursgenoteerde bedrijven wat betreft jaarverslaggeving. Just to make my point clear: geloof niet alles wat erin staat.
---------- Toegevoegd om 01:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:43 ----------
Nog een aanbeveling om te lezen:
The black swan van Taleb, goed boek voor beleggers.
leuke app! (gratis, ja hollanders kom maar): Seeking Alpha Portfolio. Gratis info en analyses over stocks en bedrijven die je zelf uitkiest.