AndroidHealthClinic

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
het zijn geen vele tienduizenden euro's, zie plaatje wat ik later heb toegevoegd.
Jij rekent het misgelopen rendement van 20 jaar over die kosten niet mee. Terwijl je die wel hebt als je zoals @Steks aangaf gewoon een simpele Allworld etf maandelijks aankoopt.

Zijn geen netto kosten.

Snappen jullie het nu echt niet? of gewoon aan het trollen?

Ga met onderstaande calculator eens wat calculeren en kom dan nog eens terug.

1744276383114.png
Volgens mij snap jij niet dat er naast de indexfondsen die je op die site kunt kiezen om te vergelijk en nog ontzettend veel anders te kiezen valt en daar zit ontzettend veel tussen wat ik verkies boven Meesman Wereldwijd Totaal of de 3 onderliggende NT fondsen.

Volgens mij snap jij niet dat er naast de indexfondsen die je op die site kunt kiezen om te vergelijk en nog ontzettend veel anders te kiezen valt en daar zit ontzettend veel tussen wat ik verkies boven Meesman Wereldwijd Totaal of de 3 onderliggende NT fondsen.
er zijn er inderdaad heel veel te kiezen, die staan ook op die vergelijker.

Geen idee met welk tijdsbestek deze berekning van jou is maar op het jaarlijkse bedrag dat je misloopt zit ook nog 8%~ rendement jaarlijks
dus stel het gaat om 20 jaar=450eu/jr
450x1.08^20
450x1.08^19
450x1.08^18
ETC. die eerste 3 jaar aan kosten zorgen dat je met 8% rendement al 6k misloopt
Als je dan dat misgelopen bedrag(+het rendement nog 10 jaar laat doorlopen loopt het helemaal hard op)

Geen idee met welk tijdsbestek deze berekning van jou is maar op het jaarlijkse bedrag dat je misloopt zit ook nog 8%~ rendement jaarlijks
450x1.08^20
450x1.08^19
450x1.08^18
Als je dan dat misgelopen bedrag(+het rendement nog 10 jaar laat doorlopen loopt het helemaal hard op)
Hij denkt dat die kosten netto eindkosten zijn. Dat probeerde ik ook al uit te leggen

450x1.08^20
450x1.08^19
450x1.08^18
Hier doelde ik ook op. Zelfs als je elke maand aankoopt en het is bij de ene broker 1 of 2 euro duurder dan kan dat over 20 jaar best nog wel een leuk bedrag zijn.

Dat zijn het ook, maar jullie willen dat niet inzien.

1744281211965.png
Dat zijn het voor hun wel. Maar voor jouw niet want je loopt toch het rendement daarop mis wat je wel had ontvangen als je alles zelf belegd had met dat geld? En wat je nu dus uitgeeft aan een dikke ouwe vent die voor jou op de knopjes drukt( want dan heb je geen beheerkosten)

Maargoed you do you. Misschien wel beter dat je het uit handen geeft als deze boodschap niet aankomt bij je. We proberen je enkel te helpen.

En dat zijn GESCHATTE kosten. Reken maar dat ze wel wat vinden om het omhoog te krijgen. Dat is hun verdienmodel namelijk.

Laatst bewerkt:
Dat zijn het voor hun wel. Maar voor jouw niet want je loopt toch het rendement daarop mis wat je wel had ontvangen als je alles zelf belegd had met dat geld wat je nu uitgeeft aan een dikke ouwe vent die voor jou op de knopjes drukt( want dan heb je geen beheerkosten)

Maargoed you do you. Misschien wel beter dat je het uit handen geeft als deze boodschap niet aankomt bij je. We proberen je enkel te helpen.

En dat zijn GESCHATTE kosten. Reken maar dat ze wel wat vinden om het omhoog te krijgen. Dat is hun verdienmodel namelijk.

Dat is een onafhankelijke site he, niet een calculator van Meesman.

En bij een bank heb je net zo goed kosten, die bijna net zo hoog zijn als bij Meesman.

En bij een bank heb je net zo goed kosten, die bijna net zo hoog zijn als bij Meesman.
Ik heb bijna geen kosten bij DeGiro. En als je uit de kernselectie koopt heb je ook geen aanschafkosten. En de beheerkosten van de uitgever van de ETFs waar ik bij zit zijn 0.08% tot max 0.12% waar ik bij zit.

Ik heb bijna geen kosten bij DeGiro. En als je uit de kernselectie koopt heb je ook geen aanschafkosten. En de beheerkosten van de uitgever van de ETFs waar ik bij zit zijn 0.08% tot max 0.12% waar ik bij zit.
Maar heeft die kernselectie ook het hoogste rendement, want anders schiet het nog niet op dat je 0,1% lagere kosten hebt.

Maar heeft die kernselectie ook het hoogste rendement, want anders schiet het nog niet op dat je 0,1% lagere kosten hebt.
laat maar, ik krijg het je gewoon niet uitgelegd.
Kernselectie kost ook geld tegenwoordig. 1 euro als ik me niet vergis
Klopt. Maar dan nog. Als ik 1200 euro per maand aankoop is dat kwa procenten verwaarloosbaar. Dat zou 12 euro per jaar zijn op 15000€. Daarnaast leg ik nog bijna hetzelfde bedrag aan de kant om een buffer aan te houden en in weken als deze extra bij te kopen.

Ik koop ook weleens wat buiten die selectie maar dan grotere bedragen om het % laag te houden

Laatst bewerkt:

Ik betaal bij mijn tot €100k portfolio waarde per jaar 0,2% kosten, tot €400k 0,12% en daarvoor 0,06%. Door mijn selectie van ETFs zijn dit op de lopende kosten van de ETF's na de enige kosten die ik heb . De lopende kosten zijn gemiddeld ook zo'n 0,2%. Dus ik ben maximaal 0,4% per jaar kwijt en dan kan ik zo veel en zo vaak kopen en verkopen als ik wil.

Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal bestaat helaas pas sinds eind 2019 maar de onderliggende fondsen bestaan al langer, de jongste daarvan is opgericht in 2010. De samenstelling van Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal is sinds 2019 niet noemenswaardig veranderd en dus heb ik Perplexity (AI) Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal adhv de 3 NT fondsen laten extrapoleren terug in de tijd tot aan 2010. Ik heb daarna Perplexity het rendement laten bepalen bij een vast inleg van €100 per maand en ook met een oplopende inleg met 2,5% per jaar omdat sommigen elk jaar meer inleggen vanwege inflatie. Ik heb Perplexity ook gevraagd het zelfde te doen met de MSCI World Equal Weighted Index (die heb ik eerder vandaag zomaar random gekozen als equall weight all world ETF) Perplexity geeft dit als resultaat met de historische data sinds 2010:

Hier zijn de vier verschillende uitkomsten samengevat:

### 1. **Meesman Wereldwijd Totaal met constante maandelijkse inleg (€100)**
- **Eindwaarde**: €12.450
- **Totaal rendement**: Lager door hogere volatiliteit en focus op ESG.
- **Geschikt voor**: Beleggers die ESG belangrijk vinden, ondanks lagere groei.

### 2. **Meesman Wereldwijd Totaal met jaarlijkse verhoging van maandelijkse inleg (+2,5%)**
- **Eindwaarde**: €16.320
- **Voordeel**: De jaarlijkse verhoging verhoogt het eindresultaat aanzienlijk.
- **Geschikt voor**: Beleggers die consistent meer willen bijdragen.

### 3. **MSCI World Equal Weighted Index met constante maandelijkse inleg (€100)**
- **Eindwaarde**: €18.920
- **Totaal rendement**: Hoger door betere spreiding en lagere kosten.
- **Geschikt voor**: Beleggers die maximale groei zoeken zonder ESG-focus.

### 4. **MSCI World Equal Weighted Index met jaarlijkse verhoging van maandelijkse inleg (+2,5%)**
- **Eindwaarde**: €24.900
- **Voordeel**: Combineert sterke indexprestaties met de kracht van oplopende inleg.
- **Geschikt voor**: Beleggers die zowel maximale groei als flexibiliteit willen.

### Conclusie
De MSCI World Equal Weighted Index presteert beter in beide scenario's (constante en oplopende inleg), terwijl Meesman meer geschikt is voor ESG-georiënteerde beleggers. Het verhogen van de maandelijkse inleg (+2,5% per jaar) heeft een significante positieve impact op het eindresultaat, ongeacht de gekozen index.

---
Antwoord van Perplexity: pplx.ai/share

Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal bestaat helaas pas sinds eind 2019 maar de onderliggende fondsen bestaan al langer, de jongste daarvan is opgericht in 2010. De samenstelling van Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal is sinds 2019 niet noemenswaardig veranderd en dus heb ik Perplexity (AI) Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal adhv de 3 NT fondsen laten extrapoleren terug in de tijd tot aan 2010. Ik heb daarna Perplexity het rendement laten bepalen bij een vast inleg van €100 per maand en ook met een oplopende inleg met 2,5% per jaar omdat sommigen elk jaar meer inleggen vanwege inflatie. Ik heb Perplexity ook gevraagd het zelfde te doen met de MSCI World Equal Weighted Index (die heb ik eerder vandaag zomaar random gekozen als equall weight all world ETF) Perplexity geeft dit als resultaat met de historische data sinds 2010:

1.​

• Eindwaarde: €12.450
  • Totaal rendement: Lager door hogere volatiliteit en focus op ESG.
  • Geschikt voor: Beleggers die ESG belangrijk vinden, ondanks lagere groei.

2.​

• Eindwaarde: €16.320
  • Voordeel: De jaarlijkse verhoging verhoogt het eindresultaat aanzienlijk.
  • Geschikt voor: Beleggers die consistent meer willen bijdragen.

3.​

• Eindwaarde: €18.920
  • Totaal rendement: Hoger door betere spreiding en lagere kosten.
  • Geschikt voor: Beleggers die maximale groei zoeken zonder ESG-focus.

4.​

• Eindwaarde: €24.900
  • Voordeel: Combineert sterke indexprestaties met de kracht van oplopende inleg.
  • Geschikt voor: Beleggers die zowel maximale groei als flexibiliteit willen.

Conclusie​

De MSCI World Equal Weighted Index presteert beter in beide scenario's (constante en oplopende inleg), terwijl Meesman meer geschikt is voor ESG-georiënteerde beleggers. Het verhogen van de maandelijkse inleg (+2,5% per jaar) heeft een significante positieve impact op het eindresultaat, ongeacht de gekozen index.
Inderdaad. Ik leg zelf ook elk jaar %en extra in. Ik volg zelf wel de letterlijke inflatie van het afgelopen jaar anders klopt het nog steeds niet met deze hoge inflatiecijfers.

S&P opent 2% lager, normaal gesproken is dat best veel, maar nu wel ok.

Nou, gistermiddag gingen mn PUTs van +7500 naar margin call in een uurtje :headbang:

Terug
Naar boven