Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal bestaat helaas pas sinds eind 2019 maar de onderliggende fondsen bestaan al langer, de jongste daarvan is opgericht in 2010. De samenstelling van Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal is sinds 2019 niet noemenswaardig veranderd en dus heb ik Perplexity (AI) Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal adhv de 3 NT fondsen laten extrapoleren terug in de tijd tot aan 2010. Ik heb daarna Perplexity het rendement laten bepalen bij een vast inleg van €100 per maand en ook met een oplopende inleg met 2,5% per jaar omdat sommigen elk jaar meer inleggen vanwege inflatie. Ik heb Perplexity ook gevraagd het zelfde te doen met de MSCI World Equal Weighted Index (die heb ik eerder vandaag zomaar random gekozen als equall weight all world ETF) Perplexity geeft dit als resultaat met de historische data sinds 2010:
1.
- Eindwaarde: €12.450
- Totaal rendement: Lager door hogere volatiliteit en focus op ESG.
- Geschikt voor: Beleggers die ESG belangrijk vinden, ondanks lagere groei.
2.
- Eindwaarde: €16.320
- Voordeel: De jaarlijkse verhoging verhoogt het eindresultaat aanzienlijk.
- Geschikt voor: Beleggers die consistent meer willen bijdragen.
3.
- Eindwaarde: €18.920
- Totaal rendement: Hoger door betere spreiding en lagere kosten.
- Geschikt voor: Beleggers die maximale groei zoeken zonder ESG-focus.
4.
- Eindwaarde: €24.900
- Voordeel: Combineert sterke indexprestaties met de kracht van oplopende inleg.
- Geschikt voor: Beleggers die zowel maximale groei als flexibiliteit willen.
Conclusie
De MSCI World Equal Weighted Index presteert beter in beide scenario's (constante en oplopende inleg), terwijl Meesman meer geschikt is voor ESG-georiënteerde beleggers. Het verhogen van de maandelijkse inleg (+2,5% per jaar) heeft een significante positieve impact op het eindresultaat, ongeacht de gekozen index.